Χιώτης και τέταρτη χορδή

Xaireto th parea,

Mpre paidia, xerei kanies na mou pei pote o Xiotis prosthese thn tetatrh xordh sto mpouzouki?

Ποτέ , τετράχορδα υπήρχαν απο τις αρχές του 20ου αιώνα απλά ο Χιώτης επινόησε στα μέσα της δεκαετίας του ΄50 το κούρδισμα ρε-λα-φα-ντο για να διευκολύνει
την δική του δεξιοτεχνία στο νέο στύλ που λανσάρησε δηλ πολύπλοκες ρούμπες swing , mambo και ανάλογους ρυθμούς.

Sotiri, euxaristo pou me bgazeis apo thn agnoia mou…

paidia o xiotis kitharistas itan kai kata ti gnomi mou xoris na ypoteimw to trixordo se kamia periptosi ortha skeftike oti kai to mpouzouki xreiazetai na exei enan analogo pio ksekourasto xeirismo…apo ena simeio kai meta einai thema ixitikis…

Ο Χιώτης ήταν ΚΑΙ κιθαρίστας. Ομως η ιδιότητα μέσω της οποίας πέρασε στην Ιστορία είναι αυτή του μπουζουξή. Και μάλιστα όχι οποιουδήποτε μπουζουξή, αλλά ενός απ’ τους κορυφαίους.
Τώρα, για το αν έκανε καλά που κούρδισε το μπουζούκι ρε-λα-φα-ντο… Εχουν γίνει -κι εδώ μέσα- πολλές συζητήσεις. Προσωπικά την άποψή μου την έχω εκφράσει με την εξής αντιεπιστημονική (λόγω της υποθετικότητας) θέση:
Αν ο Χιώτης ήξερε τι θα ακολουθούσε την καινοτομία του, τότε θα προτιμούσε να παίζει …μονόχορδο παρά τετράχορδο.

Ρε παιδια, αν ηταν για να ειναι σα κιθαρα ειστε σιγουροι οτι δε το κουρδιζε ρε σολ σι μι?

η κιθάρα κουρδίζεται(κλασσικά) Μι(καντίνι) σι σολ ρε λα μι
εαν κάνεις τρασπόρτο στις 4 πρώτες χορδές ένα τόνο κάτω τοτε βγαίνει Ρε(καντίνι) λα φα ντο

Ακριβως αυτο που λεει ο Νικος Κυριαζης ισχυει.
ΡΕ - ΛΑ - ΦΑ - ΝΤΟ ειναι ιδια σχεση με ΜΙ - ΣΙ - ΣΟΛ - ΡΕ.
Ειχα συναντησει παντως καποιους παλιους που στην αλλαγη απο τριχορδο σε τετραχορδο, στην προσπαθεια τους να βρουν το κουρδισμα και να παιξουν τετραχορδο ειχαν καταληξει σε
ΡΕ - ΛΑ - ΣΙ - ΜΙ ! Ο δασκαλος μου Σταθης Μιλανος
μου χει πει πως καταλαβε στο σινεμα. Οπου πηγε να δει ταινια που επαιζε ο Χιωτης. Βλεποντας καποια ακορντα και τη θεση των δακτυλων στην ταστερια κατεληξε οτι δεν μπορει να ειναι ρε-λα-σι-μι που ειχαν ηδη αρχισει καποιοι να παιζουν αλλα ρε-λα-φα-ντο.

Το συγκεκριμένο θέμα συζητιέται από διάφορες σκοπιές του στις παρακάτω συζητήσεις:

Καθώς και εδώ και εδώ.

Το παρόν κλειδώνει καθώς το θέμα μπορεί να συνεχιστεί σε μία από τις παραπάνω.