Φιγούρες στο σκάφος

Φίλε Μιχάλη (και συνονόματε) νομίζω ότι η περιοχή του καπακιού που συμβάλει στον ήχο βρίσκεται στην περιοχή του καβαλάρη και προς τα πίσω. Γι 'αυτό εξάλλου και δεν βλέπουμε ποτέ σε εκείνη την περιοχή φιγούρα!!! Δεν νομίζω να επηρεάζει η φιγούρα τον ήχο (ή τουλάχιστον να τον επηρεάζει έτσι ώστε να γίνεται αισθητή η διαφοροποίηση)…Αυτό μπορείς και εμπειρικά να το διαπιστώσεις (όχι μόνο στο μπουζούκι αλλά και στην κιθάρα, ίσως και σε άλλα έγχορδα)…Χτυπώντας τις χορδές και ακουμπώντας το δάχτυλό σου στην περιοχή αυτή νιώθεις την ταλάντωση κάτι που δεν γίνεται στο υπόλοιπο τμήμα του καπακιού…Πάντως όπως και να έχει το πράγμα, εγώ προσωπικά για “ψυχολογικούς λόγους”, θα προτιμούσα το καπάκι να έχει την όσο το δυνατόν μικρότερη “διατάραξη” της συνέχειας του…Άλλο φιγούρα 1/4, άλλο 3/4 και άλλο να είναι “σκαμμένο” όλο το καπάκι απο τον καβαλάρη και μπροστά…Απο την άλλη είναι και οι αισθητικοί λόγοι που άπτονται εντελώς της υποκειμενικής κρίσης του καθενός…

Φίλε Μιχάλη η κοινή λογική λέει οτι οι φιγούρες, ειδικά στο καπάκι του οργάνου έχουν καποια επίπτωση στον ήχο .Είτε κολλητή, είτε ένθετη, η φιγούρα ειναι ενα ξένο σώμα στο καπάκι, με αποτελεσμα να αλλοιώνει τον παραγόμενο ήχο. Απο την άλλη πλευρα όμως η φιγούρα ειδικά στο καπάκι πέρα απο τον αισθητικό ρόλο έχει και έναν λειτουργικό ρόλο να παίξει,συγκεκριμένα προφυλάσει το καπάκι απο κτυπήματα της πένας που σε βαθος χρόνου θα μπορούσαν να προξενήσουν ακόμα και καταστροφή του καπακιού στο σημείο αυτο.Η γνωστη ‘‘πεναριά’’ με λίγα λόγια δεν μπαίνει εκει μόνο για ομορφιά.

Έχω την εντύπωση ότι αυτό το (από εμένα) υπογραμμισμένο τμήμα της διατύπωσης του Μιχάλη έχει σημασία. Μάλλον εκφράζει το συχνά λεγόμενο “ολοκέντητο”, περιγραφή που τόσες φορές έχει χρησιμοποιηθεί για να εκφράσει κάποιες αρετές ενός οργάνου. Αρετές στο πεδίο της αισθητικής, για κάποιους σίγουρα. Αλλά και στο πεδίο του ήχου; Αυτό είναι το ερώτημα που, αν δεν το θέτει ο Μιχάλης, θα έθετα εγώ.

Θα συμφωνήσω με τον @Nikolas_Fereos

Οτιδήποτε επιπλέον ξένο σώμα στο καπάκι το εμποδίζει να πάλλεται ελεύθερα, ιδίως κατά τη γνώμη μου οι φυτεμένες φιγούρες -όπως αυτές που έχουν τα μπουζούκια- γιατί με το που βυθίζονται και κολλιούνται μέσα στο ξύλο, κάνουν εκείνο το σημείο πιο “σφιχτό”.
Από την άλλη μεριά είναι μικρή η απώλεια σε σχέση με το όφελος που έχεις από την προστασία στο καπάκι.
Θα πρότεινα να αποφεύγονται φιγούρες 3/4 που καλύπτουν όλο το μπροστινό μέρος στο καπάκι, και επίσης από εμπειρία έχω καταλήξει ότι οι πλαστικές φιγούρες (Ασετόπαστα ή βινύλιο) λειτουργούν κάπως καλύτερα από ότι το ξύλο (το οποίο αναμφισβήτητα είναι πιο όμορφο), και αυτό μάλλον γιατί είναι ελαφρύτερα σαν υλικά.

Δημήτρης

κυριε νικο αυτο εννοω που λετε…στο σκαφος του οργανου οταν ειναι ολοκεντητο αν επηρεαζει…στο καπακι γνωριζω οτι δεν ειναι καλυτερο να μην εχει πολλα πραγματα…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 01:02 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 01:00 —

οτι ειναι καλυτερο να μην εχει πολλα πραγματα…

Φίλε Μιχάλη,

σε παραπέμπω σε ένα παλιότερο θέμα, ίσως σε βοηθήσει.

φιλε αταστε παλι δεν με καταλαβατε…θελω να μαθω αν οι φιγουρες στο σκαφος οτν ειναι ολοκεντητο στα πλαγια και πισω στην κολατζα επηρεαζουν το οργανο…αν δεν εχει φιγουρες το σκαφος θα ειναι καλυτερα?.. η συζητηση για φιγουρες στο σκαφος δεν εχει ξαναγινει αν δεν κανω λαθος…

δυο σκεψεις χωρις να εχω ακόμα εμπειρια σε κατασκευες ουτε να εχω ακουσει κατι

1.Εχουμε δει σκαφη απο πολλα είδη ξυλου, απο μαλακα μεχρι και πολυ σκληρα (εβενο) , σε αντίθεση με τα καπακια… Οποτε δε νομιζω οτι παιζει τοσο ρόλο στο αν υπαρχει καποια φιγουρα απο αλλο είδος ξυλου (η πλαστικου), τουλαχιστον σε τετοιο μεγεθος και ποσοτητα.

  1. Επίσης οι φιγουρες αυτες μπαίνουν στα πλαιναρια ή στο πισω μερος του σκαφους (κολάντζα) , σε σημεια δηλαδη που υπαρχουν και αλλα ξυλα εσωτερικα. Επομενως δεν καταληγουν μεχρι το εσωτερικό του σκαφους. Οπότε το εσωτερικο είτε εχει είτε δεν εχει φιγούρες είναι ακριβως το ιδιο. (λεω το εσωτερικο μηπως και υπαρχει θεμα διαφορετικης αντανακλασης του ηχου απο το διαφορετικο υλικο :112: )

  2. Αυτο που λεγεται είναι οτι το καπακι είναι αυτο που δίνει το 90+ % του ήχου, οποτε και ρόλο να παίζει είναι τοσο αμελητεα η διαφορα που δε θα καταλάβουμε κατι… Οπως εγραψα είναι σκεψεις ενος ασχετου με την κατασκευη, οποτε μπορει να είναι και λανθασμενα ολα αυτα…

ΥΓ προσωπικη μου γνωμη είναι οτι ολα αυτα χαλανε την ομορφια του οργανου. :102:

Μιχάλη δεν καταλάβαμε ότι ρωτούσες για το σκάφος!

Λοιπόν στο σκάφος δεν έχεις κανένα πρόβλημα όσο και κεντημένο να είναι.
Να ξέρεις ότι η κολάντζα στην οποία γίνεται και το κέντημα, είναι το κομμάτι που δένει στην ουσία τι ντούγιες καλύτερα και παίζει και διακοσμητικό ρόλο.

Το σκάφος στον ήχο ως αντηχείο, μικρό ρόλο έχει -σε σχέση με το καπάκι- και αυτό στο εσωτερικό του μέρος περισσότερο.

Η κολάντζα είναι ένα πρόσθετο βάρος θα έλεγα το οποίο σε αρκετά όργανα δε το βρίσκεις καν (ούτι, λάφτα, σάζι, ταμπουράς, μπουλγγαρί κλπ), οπότε μην έχεις κανένα ενδοιασμό για την διακόσμηση εκεί, στο καπάκι πάλι αλλάζει, και τα είπαμε προηγουμένως…

Δημήτρης

http://fotopoulos.wordpress.com/

Οτιδήποτε προσθέτουμε ή αφαιρούμε από το όργανο επηρεάζει τον ήχο.Σε άλλα μέρη περισσότερο,και σε άλλα λιγότερο.Υπάρχουν όμως κάποια σχέδια που τα βάζουμε στο όργανο γιατί εξυπηρετούν κάποιο σκοπό.Δηλαδή εκεί που είχαμε τελείες για να βλέπουμε την κλίμακα , βάζουμε τσαμπουκάδες ή κλάρα.Εκεί που έχουμε την τρύπα , βάζουμε ένα σχέδιο για να μην “χάσκει” μόνη της η τρύπα.Και να θέσω τώρα το ερώτημα. Στην κολάντζα,και στην πρώτη ντούγα τα σχέδια τι εξυπηρετούν πέρα από την προσωπική μας ματαιοδοξία;

Υ.γ. Να σημειώσω ότι κατέχω κάνα δύο όργανα “κεντητά”,και “πολυτελείας” όπως τα λέγανε οι παλιοί οργανοποιοί.

Πάντως ένας οργανοποιός μου είχε πει ότι δεν θέλει να βάζει φιγούρες στην κολλάντζα διότι αφαιρώντας μάζα ξύλου από το σημείο αυτό, το αδυνατίζεις, ενώ ο ρόλος του είναι να “κρατάει”.

Η απάντηση είναι απλή. Τίποτα!!

Νομίζω πως ο Γιάννης ο Καρβούνης λέει πως οι φιγούρες δεν επηρεάζουν καθόλου τον ήχο.

Εχω την εντυπωση πως τα “ολοκεντητα” σκαφη ξεκινησαν καθαρα για εμπορικο σκοπο απο το Ζοζεφ οπως και η παραμυθα με τις …“εκατονταδες” δουγιες.Αν παρατηρησετε σε φωτογραφιες παλκων μετα το ‘55 αλλα κυριως μετα το 59’ που αρχισε να μπαινει εντονα το 4-χορδο, τα πρωτο ονομα της ορχηστρας (συνηθως ο συνθετης) ειχε οργανο τουμπανο ,κεντηματα ταστιερας ,πισω πολλες δουγιες,κεντηματα σε κολατζες ,3/4 φιγουρες,ενω οι λοιποι μουσικοι ειναι με κατι “κακομοιριασμενα” απλα τριχορδακια,που σημερα τα ψαχνουμε και δεν τα βρισκουμε.Δειτε τον Ζαμπετα ,τον Χιωτη , τον Καλδαρα,τον Μητσακη λιγο αργοτερα ,τον Χρηστακη ,και αλλοι που δεν μου ερχονται τι οργανα κρατανε,τα “καλα” και ακριβα της εποχης που πιθανων να τους τα εδινε και δωρο για λογους διαφημησης.Υπηρχε το μπουζουκι σειρας και επρεπε να υπαρχει και το εξαιρετικο ,το καλο ,με τα κεντηματα, που ακουγοταν “καλυτερα” με το αναλογο τιμημα βεβαιως.Καλως ή κακως επικρατησε μεχρι σημερα.Δεν εχει απολυτως τιποτα να προσφερει στον ηχο ,ουτε και κακο κανει βεβαια,περα απο την σχετικη ακαλαισθησια (κατ εμε).Σε οποιον του αρεσει ,βαζει,απλα.

Φίλε Μιχάλη ο χρήστης takis f στο #15 έχει κάνει κατα την ταπεινή μου άποψη ,την πιο σωστη τοποθέτηση πάνω στο θέμα που άνοιξες.

Από όσα ξέρω ο μακαρίτης ο Ζοζέφ δεν έδωσε ΠΟΤΕ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΔΩΡΕΑΝ ΟΡΓΑΝΟ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ.Τα μόνα μπουζούκια που έδωσε από ότι ξέρω,είναι δύο όργανα μετά θάνατον και κατ΄εντολή του, στον κυρ ΓΙΑΝΝΗ ΜΩΡΑΙΤΗ.Ο Γιάννης ο Καρβούνης λέει ότι όσες φιγούρες και να βάλεις, ο μάστορας πρέπει να μπορεί να “φτιάχνει” τον ήχο.Κατά τα άλλα στο ρητορικό ερώτημά μου,πολύ σωστά τα λέει ο κος ΧΑΛΙΟΣ.

Χωρίς ούτε εγώ να είμαι ειδικός φαντάζομαι πως απο την στιγμή που είτε κολλάς κάτι πάνω στο καπάκι είτε γίνεται ένθετη τοποθέτηση σαφώς θα υπάρχει κάποια επίπτωση στον ήχο αλλά προσωπικά αμφιβάλλω αν είναι αντιληπτός με “γυμνό” αυτί. Προσωπικά εμένα οι φιγούρες μου αρέσουν στον όργανο γι’αυτό αν είχα να επιλέξω τα υλικά φιγούρας θα κατέληγα σε ξύλινα ή οστράκινα σε καμία περίπτωση πλαστικό ή πάστα

εγω πιστευω οτι οι καλυτερη φιγουρα για το σκαφος ειναι η ξυλινη…γιατι αφαιρεις ξυλο και προσθετεις παλι ξυλο… οτιδηποτε αλλη αφαιρεις ξυλο απο το σκαφος και βαζεις πχ…πλαστικο…πιθανον καποια επιπτωση την εχει γιατι θυμαμαι τον κλεφτογιαννη που ειχει πει οτι και το σκαφος κουρδιζεται και πρεπει χτυπωντας το να εχει την ιδια νοτα με το καπακι…το σκαφος με οστρακα και φιγουρες μου αρεσει οτν ειναι γεματο παναθεματο…δεν ειναι οτι καλυτερο αλλα εμενα μου αρεσει…τσαμπα λεφταααααααααααααααα…πηγαινεις σε εναν οργανοποιο αποφασισμενος γαι ενα οργανο ωραιο αλλα λιτο και τελικα καταληγεις σε ενα οργανο φορτωμενο…αποφασισμενος να δωσεις πχ 1000ευρω και οι φιγουρες στο φτανουν 1500…πηγαινει λιγο προς το σαζι το μπουζουκι ετσι αλλα εμενα μου αρεσει τελος παντων:082:

O Θεόδωρος Μουντακης έχει φτιάξει τέτοιο όργανο
Την τεχνοτροπια βαριάς διακοσμησης του σκάφους τη βρίσκουμε σε μπουζουκοειδη όργανα του 1900, οπότε δεν είναι κάτι σημερινό