Τα νερά στο καπάκι

Καλησπερα,ηθελα να ρωτησω τι ρολο παιζουν τα ΣΤΕΝΑ νερα στο καπακι καποιου οργανου.Ειναι για οπτικο αποτελεσμα,για μεγαλυτερη αντοχη η για το equalizer δινωντας πιο πριμες συχνοτητες.Η μηπως για ολα τα παραπανω??
Ακομα γιατι σε ενα καπακι βαζουμε μαλακη ξυλεια και οχι σκληρη.πχ εχω δει σε λυρα να βαζουν καπακι μουρνιας.Περα απο το οτι ειναι πιο ευκολοδουλευτα υπαρχει και ηχητικο υποβαθρο χρησης??
Και τελος μια απορια χρονων…στις ηλεκτρικες κιθαρες παιζουν ρολο τα ξυλα???Αν ναι πως επιτελους???

Γειά σου Δήμο.
Αν θες λεπτομέρειες για τον ρόλο του ξύλου σε βιολιά και ηλεκτρικές κιθάρες, μπορώ να σου δώσω το μέηλ ενός φίλου ο οποίος παραλίγο να κάνει διδακτορικό πάνω στο θέμα (κυριολεκτώ).

οκ
μεσα…η με mail η δημοσιως εδω
να σαι καλα

Δήμο, τσέκαρε το μέηλ σου.

εγινε Πανο.Να σαι καλα

Αν δεν κανω λαθος πυκνα νερα σημαινει παλιο ξυλο (πολλα νερα στην ιδια διασταση = πολλα χρονια)
αρα λιγοτερο νερο πιο πολυ ξυλο που σημαινει πιο
συμπαγη “σανιδα” που παλλεται καλυτερα και αποδιδει ηχο καλυτερο, δυνατοτερο και ομοιομορφο.

Στη χροια παιζει ρολο το αντηχειο και το ειδος του ξυλου (μουρια, καρυδια κελεμπεκι κλπ) και τα καμαρια επισης στις μικρο-περιοχες … φανταζομαι …

καλημερα βρε Γιωργη…
σε εψαχνα τις προαλλες.θα ρωτησω το παλικαρι αλλα και η δικια σου εκδοχη ειναι λογικη.Βρε γαμωτο εχω φαει τον κοσμο να βρω φοινικια εδω και εκτος απο κατι παλια που ειχα βρει δεν βλεπω πραμα…Εκει στα μερη σας εχει παρει κατι το αυτι σου???
Λοιπον η8ελα πριν απο μερες να σε ρωτησω που μπορω να βρω σχεδια για παλιες λυρες και ειδικα τα λυρακια …

Η χρήση κωνοφόρων για τα καπάκια των εγχόρδων οργάνων είναι μιά πολύ παληά ιστορία.Από την εποχή της Αναγέννησης, που συντελείται μεγάλη πρόοδος στους τομείς των τεχνών και των επιστημών και γίνονται σταδιακά μεγάλα άλματα στην τεχνολογία αλλά και αναπτύσσεται το επάγγελμα του οργανοποιού αλλά και το ίδιο συνάφι, ως επάγγελμα αστικό που το ευνόησε το φαινόμενο της αστικοποίησης, η χρήση των κωνοφόρων καθιερώνεται. Όταν λέμε κωνοφόρα έννοούμε μια μεγάλη υποδιαίρεση των δένδρων τα γυμνόσπερμα στα οποία ανήκουν πολλές εκατοντάδες είδη δένδρων που ανήκουν και αυτά με την σειρά τους σε διασφορετικές οικογένειες, όπως πεύκα, έλατα κέδροι,κυπαρίσσια κ.λ.π.
Τα στενά και ομοιόμορφα κατανεμημμένα νερά σε όλο το φάρδος του καπακιού θεωρούνται γία λόγους που σχετίζονται με την φυσιολογία του δένδρου απο το οποίο προέρχεται, για λόγους μηχανικής αντοχής και ακουστικής συμπεριφοράς, πολύ μεγάλο πλεονέκτημα.
Η΄διαρκής εναλλαγή ανοικτοχρωμα και σκούρα νερά υποδηλώνει τους ετήσιους αυξητικούς δακτύλιους, τα ανοικτόχρωμα περιλαμβάνουν το πρώϊμο ξύλο δηλαδή το ξύλο της άνοιξης όπου η ανάπτυξη του δένδρου είναι ταχεία και δυναμική ενώ τα σκούρα περιλαμβάνουν το ώριμο ξύλο δηλαδή το ξύλο που προέρχεται απο την ανάπτυξη του δένδρου πρός το τέλος της ετήσιας αυξητικής περιόδου.
Αυτή η διαρκής εναλλαγή πρώϊμο- ώριμο ξύλο προσδίδει στα κωνοφόρα μεγάλη πλαστικότητα και ελαστικότητα.Όσο πιό ισσοροπημένη είναι αυτή η εναλλαγή και όσο περισσότερο βρίσκεται σε πυκνή διάταξη τόσο καλύτερη απο κάθε άποψη είναι η ποιότητα του καπακιού.
Ελπίζω με τα λίγα αυτά λόγια να φώτισα κάπως το θέμα.

Γεια σας παιδια,

τα πυκνα νερα στο καπακι ειναι πολυ σημαντικα. Πυκνα νερα σημαινει αγριο ξυλο που μεγαλωσε σε μεγαλο ανταγωνισμο (δηλ. πυκνο δασος) και οχι παλιο ξυλο οπως ειπε ο Γιωργος. καθως τα δενδρα ειναι πολυ κοντα το ενα στο αλλο επικεντρωνουν ολες τις δυναμεις τους στο να μεγαλωσουν ως προς το υψος, προς αναζητηση του ηλιου, και οχι ως προς το πλατος (αναπτυξη πλαγιων κλαδων και αυξημενο παχος κορμου). Οπως καταλαβαινετε αυτο οδηγει σε απουσια κλαδιων που σημαινει και απουσια …ροζων. Αρα λοιπον το ξυλο ειναι πιο συμπαγες και σταθερο γιατι εχει λιγοτερα ποσοστα νερου αρχικα. Οταν λοιπον προχωρησουμε σε ξηρανση του το ποσοστο νερου που πρεπει να χασει ειναι πολυ μικρο και καταληγει και δεν κυνδυνευει να σχιστει χανοντας το νερο ομοιομορφα. Το ξυλο που χρησιμοποιειται για τα περισσοτερα καπακια ειναι το αγριο ελατο. Το ιδιο δενδρο αν προερχεται απο μη ανταγωνιστικο περιβαλλον (φυτεια) ειναι χαμηλης ποιοτητας για κατασκευη παιδικων κρεβατιων (ξερετε αυτα με τους ροζους). Το ιδιο ειδος δενδρου δηλαδη αποδιδει τελειως διαφορετικο ξυλο αναλογα την περιοχη, τον ανταγωνισμο, τον καιρο κτλ.
Τωρα γιατι συνηθως χρησιμοποιειται το ελατο σαν καπακι. Γιατι αυτο εχει πολυ χαμηλο ειδικο βαρος. Δηλαδη ειναι ελαφρυ και σταθερο συγχρονως. Οσο πιο ελαφρυ ειναι το ξυλο τοσο πιο ευκολα ταλαντωνεται και μεγαλυτερο το πλατος ταλαντωσης. Φανταστειτε την χορδη σαν να θελει να ωθησει το καπακι να ταλαντωθει. Οσο πιο ελαφρυ ειναι το καπακι τοσο πιο ευκολα θα κινηθει προς ταλαντωση και μεγαλυτερη θα ειναι η ενισχυση (δυνατοτερος ηχος). Στα ακουσικα οργανα λοιπον κυριος στοχος ειναι η χρηση ξυλου που θα δωσει δυνατοτερο ηχο.
Αυτο το χαρακτηριστικο δεν ειναι τοσο σημαντικο στα ηλεκτρικα οργανα. Εκει η επιλογη ξυλου εχει να κανει με την ποιοτητα και την χροια του ηχου και οχι με την ενταση. Ετσι λοιπον βλεπουμε να γινεται χρηση μιας πλοιαδας ξυλων που η χρηση τους σαν καπακια σε ακουσικα ειναι απαγορευτικη. Η κλασικη πλεον κατασκευη σωματος ηλεκτρικης κιθαρας με δρυ η δρυ και μαονι εχει σαν αποτελεσμα ενα εξαιρετικα βαρυ οργανο που ομως ειναι απιστευτα ομορφος.
Τελικα στο ερωτημα αν παιζει ρολο το ξυλο και στα ηλεκτρικα οργανα, η απαντηση ειναι ΝΑΙ. Απλα παιζει διαφορετικο ρολο απο οτι στα ακουσικα αλλα εξισου σημαντικο. Φανταστειτε οτι ο ηχος αυτος ενισχυεται ηλεκτρικα σε πολλα βατ. Αν κατι δεν ακουγεται καλα ενισχυεται και αυτο υπερβολικα. Τωρα καποιος μπορει να πιστεψει οτι μπορεις να κανεις τα παντα με τους ενισχυτες. Αυτο ειναι λαθος. Αν δεν υπαρχουν οι απαραιτητες συχνοτητες αρχικα στον ηχο του οργανου δεν μπορεις να κανεις τιποτα. Αυτα απο εμενα … προς το παρον. Ελπιζω να βοηθησα αρκετα στις αποριες σας.

Ανδρεας

μια διορθωση.

Η κλασικη πλεον κατασκευη σωματος ηλεκτρικης κιθαρας με δρυ η δρυ και μαονι εχει σαν αποτελεσμα ενα εξαιρετικα βαρυ οργανο που ομως ο ηχος του ειναι απιστευτα ομορφος.

Έλα μπρε μπετζινά!

Καλώς όρισες στο Ρεμπέτικο φόρουμ. (σερφάρουμε αντί να δουλεύουμε ε; τσ τσ τσ)

Τα λέμε τουνάητ (μετά το χορό παίζει λατινο-κατάσταση στο Χαβάνα- είσαι;)

Πάνος ΔΦΛ
Διεθνούς Φήμης Λατινολόγος

Νομιζω οτι ο συνδυασμος αυτων που εγραψε ο Αγαπιος με τα δικα μου δινει μια καλη εικονα του θεματος

ανδρεας

Ελα Πανο,

το έχεις για αποψε.

ανδρεας

Και κατι ακομα σχετικα με αυτα που ειπε ο Αγαπιος. Ολα τα δενδρα εχουν αυξητικους δακτυλιους στους κορμους τους. Οταν το δενδρο μεγαλωνει χωρις ανταγωνισμο (πχ. σε ενα ξεφωτο) μεγαλωνει σημαντικα και ως προς το παχος κορμου. Μεσα σε ενα χρονο δηλαδη εναποθετει πολυ μαζα που συνηθως ειναι χαλαρη και οχι συμπαγης. Αρα ο ενας δακτυλιος θα απεχει πολυ απο τον αλλον. Καθως το δενδρο κοβεται ως προς το μηκος του οι δακτυλιοι φαινονται σαν παραλληλες γραμμες που τις λεμε νερα. Ετσι λοιπον οτι προερχεται απο παρθενα και τροπικα δαση δινει ξυλο με στενα νερα που ειναι εξαιρετικης ποιοτητας για μουσικα οργανα.

παιδια σας παραδεχομαι…
τι να πω???
τα σεβη μου…

παντως ενας κατασκευαστης εδω μου ειπε “αν φτιαξεις λυρα απο μουρια επειδη η μουρια εχει πριμο ηχο βαλε καπακι με αραια νερα (που δινουν πιο μπασο) ετσι ωστε να “ισορροπηστει”.Αν βαλεις στενα νερα θα εχει πολυ οξυ ηχο…”
Τι λετε ,ισχυει κατι τετοιο κατα τη γνωμη σας???

Διαβάστε το άρθρο του Σπουρδαλάκη στο τελευταίο Λαϊκό τραγούδι.

και κατι κουφο…στην σελιδα του Σταγακη και συγκεκριμενα
http://www.stagakis-manolis.gr/lyra.html
λεει οτι η επιλογη του ξυλου ειναι καθαρα ΘΕΜΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ !!!
ειναι δυνατον???Ο Μανωλης Σταγακης ειναι γιος ενος απο του τους “καθοριστες” της εξελιξης ηχου και μορφης της σημερινης κρητικης λυρας.

Ναι ρε Δήμο, είναι δυνατόν. Εγώ δεν είμαι ειδικός, αλλά η προσφορά του ΣΚΑΦΟΥΣ (ΟΧΙ ΤΟΥ ΚΑΠΑΚΙΟΥ) στη ποιότητα του ήχου ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΛΗΤΕΑ.
Τον Μανώλη τον γνωρίζω. Ήταν συμμαθητής και φίλος μου από την πρώτη του δημοτικού. Ξέρω πόσο φιλότιμος και δουλευτής είναι, και τί ζόρια έχει περάσει. Ο Μανώλης δεν θα έκανε εκπτώσεις στη δουλειά του, και δε θα παραστράτιζε από τη παράδοση που θεμελίωσε ο μεγάλος παππούς του και τόσο απότομα και τραγικά άφησε ο πατέρας του.

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην delikanis 11 Μάιος, 2006)

Αγαπητέ Δήμο,
Την άποψη μου και την απάντηση στα αρχικά ερωτήματα που τέθηκαν την έδωσα.Δεν θέλω να επεκταθώ σε περισσότερες λεπτομέρειες καθότι εκτιμώ πως οτιδήποτε παραπάνω γράψω θα είναι πολύ εξεζητημένο.Ο καθένας είναι ελεύθερος να λέει ελεύθερα τις απόψεις του, αλλά πρέπει να τις εκφράζει με περίσκεψη και υπευθυνότητα.Αυτά που γράφονται στην σελίδα του Σταγάκη ¨΄οτι είναι θέμα αισθητικής¨δεν αφορούν το καπάκι της λύρας αλλά το αντηχείο.Εγώ βέβαια δεν συμφωνώ με την άποψη αυτή εκτος και εάν εννοείται απο τα γραφόμμενα ότι υπάρχει στην Κρήτη μία μακριά παράδοση σύμφωνα με την οποία τα αντηχεία στις λύρες κατασκευάζονται απο αυτό ή το άλλο ξύλο. Είναι αλήθεια πώς η μαύρη μουρνιά χρησιμοποιείται ευρύτατα για το αντηχείο του οργάνου εδώ και εκατό περίπου χρόνια χωρίς να υπάρχει, μεχρι σήμερα καμμία συστηματική ή επιστημονική τεκμηρίωση.
Το μοναδικό έγχορδο όργανο της ευρύτερης περιοχής μας, της Α. Μεσογείου της Μ. και της Εγγύς Ανατολής στο οποίο χρησιμοποιείται συστηματικά γία το καπάκι του μη κωνοφόρο ξύλο και συγκεκριμμένα είδη πλατάνου (sycamore) που ευδοκιμούν στην περιοχή, είναι το κανονάκι.Ιστορικά δεν μπορώ να πώ υπεύθυνα γιατί έγινε αυτό όμως πιστεύω ότι σχετίζεται με το μέγεθος του οργάνου, την μεγάλη τάση των χορδών του και την ύπαρξη του ειδικού τυμπάνου απο δέρμα στο πιό κρίσιμο σημείο του καπακιού.
Η παράδοση είναι διαφορετική απο το Ιράν και πέρα.Εκεί συναντούμε πολλά οργανα με εξολοκλήρου δέρμα αντί για ξύλινο καπάκι (το Περσικό Τάρ) αλλά και διάφορα ευγενή πλατύφυλλα όπως είδη σφενδαμιού και πολύ συχνα μαύρη μουρνιά να υποκαθιστούν τα κωνοφόρα (το Περσικό σετάρ).