Συνθήκες γένεσης του ρεμπέτικου

Προσπαθώ να συλλεξω πληροφορίες για την κοινωνιολογία του ρεμπέτικου και ειδικότερα για τις συνθήκες γέννεσης του ρεμπέτικου στις περιοχές της Σμύρνης,της Πόλης και της Θεσ/νίκης…Κάθε βοήθεια θα ήταν ευπρόσδεκτη

Η “Κοινωνιολογία του ρεμπέτικου” του Στάθη Δαμιανάκου είναι πολύ σημαντική, μόνο που έχει ανάποδη σκοπιά: Βλέπει το ρεμπέτικο μέσα από τον Μαρξισμό, ενώ θάπρεπε να δει τον Μαρξισμό μέσα από το ρεμπέτικο.
Γιά τη Σμύρνη και την Πόλη, είναι συγκλονιστικές οι πληροφορίες που μάζεψε ο Σπύρος Παπαϊωάννου στη ραδιοφωνική σειρά “Το ρεμπέτικο τραγούδι”, μόνο που δεν τόχει ακόμα κυκλοφορήσει σε βιβλίο -το ετοιμάζει, μούπε, αλλά είναι λίγο αργός.
Έχω τη χαρά να διαθέτω ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ σε κασέτες, αλλά και το κείμενο ΟΛΟ ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΟ σε φωτοτυπίες. Τώρα πως και ποιός μπορεί να κάνει αντίγραφα, χωρίς να χαθούν τα πρωτότυπα, εδώ σε θέλω…
Τέλος, διαθέτω το δικό μου (και της Θέσιας) βιβλίο, σε ντίτζιταλ μορφή, πράγμα που σημαίνει πως μπορώ να το στείλω και attached. Μόνο που είναι ανολοκλήρωτο ακόμα, κι επί πλέον δεν ξέρω αν θα σε βοηθήσει. Ας μας πει ο Φρανκ που το διάβασε.
Φ.

Κοίτα το “Απ’ το Βυζάντιο στο Μάρκο Βαμβακάρη” και το “Ο Ακρίτας που έγινε ρεμπέτης”, του Ν. Γεωργιάδη αμφότερα.
ΑΝ

Για μεν τη Σμύρνη και την Πόλη βλέπε πρόχειρα τα άρθρα των Κουνάδη-Παπαϊωάννου “Η δισκογραφία του ρεμπέτικου στη Σμύρνη και στην Πόλη πριν το 1922”, “Τα λαϊκά τραγούδια της Σμύρνης και της Πόλης”, “Ανθολογία από τη δισκογραφία του ρεμπέτικου στη Σμύρνη και στην Πόλη πριν το 1922”, “Το σμυρνέικο μινόρε, οι μανέδες της Σμύρνης”. Όλα βρίσκονται στο “Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών” (εκδ. Κατάρτι 2000).
Μένοντας στη Σμύρνη, βοηθητικά είναι και του Αρχιγένη Δ. “Οι νταήδες τση Σμύρνης” (Αθήνα 1977)και “Τα συνάφια τση μουσικής” (κεφάλαιο του άλλου βιβλίου του “Τα συνάφια τση Σμύρνης”, Αθήνα 1979). Επίσης της Επιφανίου-Πετράκη Σ. “Λαογραφικά της Σμύρνης” τ. 5ος (“Λαϊκά και ελαφρά τραγούδια”, Αθήνα 1972). Αξεπέραστο ντοκουμέντο παραμένουν τα απομνημονεύματα της Αγγέλας Παπάζογλου “Τα χαϊρια μας εδώ” (Αθήνα 1986), αλλά ατυχώς κυκλοφόρησε δακτυλόγραφο εκτός εμπορίου (αλλά εντός Λιάβα…)
Ως προς τη Θεσσαλονίκη, μια πρώτη ιδέα παίρνει κανείς από το βιβλίο του Χριστιανόπουλου “Το ρεμπέτικο και η Θεσσαλονίκη” (εκδ. Εντευκτηρίου 1999), έχοντας δίπλα όμως τις κριτικές (τι κριτικές…πολεμικές…) παρατηρήσεις επ’ αυτού, του Πετρόπουλου, στο άρθρο “Όπου μια αδερφή τραγουδάει ρεμπέτικα” (Περιέχεται στο νέο βιβλίο του “Καπανταήδες και μαχαιροβγάλτες”, εκδ. Νεφέλη 2001).

Φιλτατε Αρη καταρχας καλησπερα…σημερα πηγα απο την Παντειο και δανειστικα το ‘απο το Βυζαντιο στο Μαρκο Βαμβακαρη’.Το βιβλιο ειναι πολυ καλο βεβαια,δεν μπορψ να πω…αλλα οι πληροφοριες που δινει αφορουν κατα κυριο λογο τη γεννεση και αναπτυξη του λαικου αστικου τραγουδιου μεσα στα χρονικα πλαισια της Οθ.Αυυοκρατοριας…οι πληροφορειες για τισ ριζες του ρεμπετικου ειναι πολυ καλες,αλλαεγω ενδιαφερομαι γιατις περιοχες της Σμυρνης και της Θεσσαλονικης απο τα τελη του 19ουαι και περα!!
Οσων αφορα τον κ. Βλησιδη, το βιβλιο του Π.κουναδη 'Εις αναμνησιν στιγμων ελκυστικων’το ειχα υποψιν μου απο ενα αρθρο που ειχα διαβασει,αλλα δυστυχως λογω της απουσιας μου απο την Αθηνα δεν μπορεσα να το βρω!Αν και μαλλον ηταν οτι πρεπει για την εργασια μου!
Σας ευχαριστω απαντες για την αμεση απαντηση…Θα το ψαξω οσο μπορω το θεμα και ελπιζω να βρω μιαν ακρη!!!

Από το μήνυμα του Κώστα Βλησίδη, ψαρεύω τον Αρχιγένη, την Επιφανίου Πετράκη, την Αγγέλα Παπάζογλου (επίσης διαθέτω προς φωτοτύπησιν), και προσθέτω τους Λαίλιο Καρακάση και Κοσμά Πολίτη. Όλοι αυτοί περιλαμβάνονται εκτενέστατα στη σειρά εκπομπών του Σπύρου Παπαϊωάννου.

Βλησίδη, ρίξε το e-mail σου, γιατί θέλω να ρωτήσω κάτι …ιδιαιτέρως.
ΑΝ

re magkes tha eithela na katalogisw thn orologia ths enias magkas giati edw kai tosa xronia mas prizoyn ta arxidia!!!
magka symenei oysiastika aytos pou den ypokiptei kai den skibei to kefali , o ataktos sta symerina dedomena kai toy tote . magkes eixan onomastei toyrkoi stratiotes to 1800mx poy lipotaktoysan apo ton strato exontas parei synidita ayth thn apofash toys . bebea oi magkes den eitan monaxa sto strato ala kai mesa sthn koinonia oxi o pola barhs alla me thn logikh ths rhxhs apenanth ths efoson opos elegan einai sapia!!! ayta ta oliga .
kai gia opoion endiaferete kai gia alla pragmata sxetika me to rempetiko diakinoyme dorean to rempetasker sto mail: trelakias@mail.gr

Y.G. den kanoume diafhmish agapoyme kai ektimoyme to rempetiko kai giayto h prospathia ayth einai xorhs leyta.