Ρεμπετάδικα και αντιπαραθέσεις απόψεων

Έλα ρε μάστορα τώρα! Στου Αιγαίου τα νησιά έχεις γυρίσει να εκτιμήσεις τα δικά σας τα μεγαλεία; Που και Τουρκοκρατία πέρασαν, και με Σμύρνη-Πόλη είχαν επαφές, και δικιά τους παράδοση έχουν (και τα Ιόνια έχουν βέβαια, αλλά αλλιώτικη). Δεν εννοώ τη Σκόπελο ή την Ικαρία όπου, απ’ ό,τι μου λένε, έχει όντως πολύ και -υποθέτω- καλό ρεμπέτικο.

Έκανα μια βόλτα στα βιντεάκια από το ίδιο μαγαζί. Μια χαρά είναι, τι τρέχει δηλαδή; Αρμόνιο δεν έχει, μπάσο δεν έχει, ντάξει το ύφος δεν είναι 78 στροφών αλλά ούτε και χυδαίο το βρίσκω. Το να θες κάτι παραπάνω το καταλαβαίνω, αλλά και το «αίσχος - κατάντια» λίγο υπερβολικό. Σα να μου λες ότι στα καφεκοπτεία δε βρίσκεις το χαρμάνι σου, 60% arabica - 40% Βραζιλίας. Συμβαίνουν αυτά, ας έγραφες καλύτερα στις Πανελλήνιες! :089:

Πολύ αίσχος και ντροπή έπεσε ρε παίδες…
Ντακς έκαστος στο είδος του και ο Μάρκος στους ρεμπέτες, αλλά δεν αποκλείουμε τίποτα και κανέναν, απλά επειδή έχει άλλο στυλ. Συμφωνώ με πεπε και επαυξάνω λέγοντας: ΜΗΝ ΤΡΕΛΑΙΝΕΣΤΕ. Άλλωστε άμα κάνετε την ερώτηση ‘‘τι είναι το ρεμπέτικο?’’ ή πείτε μας ‘‘έναν ρεμπέτη’’ σε 1000 άτομα τυχαία, τα ονόματα Μαριώ και Ζαγοραίος και τα κομμάτια ‘‘Εντελαμαγκέ ντε Βοτανίκ’’ και ‘‘Έφαγα τη γη’’ θα ακουστούν μάλλον περισσότερο από τον Μάρκο και τον Δελλιά και από το ‘‘Πέντε μάγκες στον Περαία’’ και το ‘‘Φουμέρναμε ένα βράδυ’’. Είδα τα βίντεα, ούτε χαλάστηκα ούτε ενθουσιάστηκα ούτε απόρησα. Το βίντεο απλώς αντανακλά την άποψη που υφίσταται για το ρεμπέτικο. Και προσθέτω ότι προς τιμήν των μουσικών που παίζουν, είναι το γεγονός ότι είναι αξιοπρεπείς σε σχέσεις με πολλές περιπτώσεις. Εμένα δε θα με χαλούσε να άραζα με παρέα στο μαγαζί.
Άλλωστε ποιός άκουσε Τσιτσάνη σε λάϊβ στο Ηράκλειο και…δεν φοβήθηκε!!! Ο τεράστιος Τσιτσάνης (λόγω ηλικίας και εκμοντερνισμού βέβαια) ενορχήστρωσε άθλια τη συναυλία εκείνη και το γενικό αποτέλεσμα, αν δεν ήταν ο Τσιτσάνης πάνω, θα λέγαμε όλοι (τουλάχιστον εγώ) πως ήταν κακό.
Είμαι σαφώς λάτρης του στυλ των παλιών, αλλά αυτό έχει απλά χαθεί και το απολαμβάνουμε από τα σωζμένα τραγούδια και σε κάποιο βαθμό από αρκετούς μανιώδεις (σαν τους πιο πολλούς μουσικούς εδώ).
Άλλωστε για να κλείσω επιτέλους το στόμα μου, μην ξεχνάμε ότι στη χώρα μας πλέον ο Τσιτσάνης είναι περισσότερο συνδεδεμένος με το βαπόρι εκ Περσίας παρά με την ΥΠΕΡΟΧΗ Συννεφιασμένη Κυριακή…

Και παίζουν γενικά κλασσικά ρεμπέτικα.

Για τον τίτλο του θέματος δεν έχεις άδικο, θα μπορούσε να ήταν πιο σεμνός…μετα συγχωρήσεως!
Ήταν το προηγούμενο θέμα που διάβαζα και δεν μου ήρθε κάτι άλλο στο μυαλό…
Ξαναλέω, δεν έξω σκοπό να προσβάλω κανέναν… και οι μουσικοί παίζουν αξιοπρεπός και μετριμένα,
χωρίς να είναι εντελώς εκτός του ύφους! Σίγουρα είναι θέμα γούστου και θέμα επιλογής…
Ο λόγος που άνοιξα το θέμα τέτοια ώρα είναι ο τραγούδι που άκουσα περνώντας απο έξω…
Είναι κρίμα μέσα σε όλο αυτό το αχανές ρεπερτόριο του ρεμπέτικου, και αφού το μαγαζί αυτοπροβάλεται
ώς ρεμπετάδικο, και δεν διαφωνώ, να παίζονται κομμάτια τελείως εκτός του ύφους…
Για τα του Αιγαίου νησιά και εγώ δεν γνωρίζω πολλά, πέρα απο Ικαρία και Σύρο.
…Όσο για τις πανελλήνιες μακάρι, αλλά πέρασε το τρένο!:087:

Ωραία φωνή ! τραγουδά σωστά και με καλή άρθρωση…

Για τουριστικό μέρος μια χαρά τα λένε και το βρίσκω λογικό να πιάσουν και άλλο ρεπερτόριο…
Τα ξαναείπαμε αυτά, πρόκειται για συμφωνία ανάμεσα στον μαγαζάτορα και τους μουσικούς…

Το μόνο που με χαλάει, είναι η μικροφωνική, αλλά είδαμε και τι γίνεται όταν δεν υπάρχει…
Δεν μπορείς ν`ακούσεις τίποτα…

https://www.youtube.com/watch?v=L-TcE4SztsY

Τελικά ποια η διαφορά ρεμπετάδικου ταβέρνας και καφωδείου πια? και παγωτό και μουσακά και κρέατα και κάτι άλλα που δεν κατάλαβα. Και στην τελική καλά τραγουδάει η γυναίκα ΑΛΛΑ τί πρόλογος ήταν αυτός?! την Μπέλου ανέστησαν και δεν το κατάλαβα?

Στο θέμα μας. Αμα θες ρεμπετάδικο και ρεμπέτικο,ε τότε να μην παίζεις Σφακιανάκη. ΑΗΔΙΑ έχει καταντήσει πια και οι μουσικοί φταίνε περισσότερο και από τους πελάτες και από τους μαγαζάτορες. ΔΕΝ ΤΟ ΠΑΙΖΩ ΚΥΡΙΟΙ. Να πάτε σε κωλάδικον! Σε ρεμπετάδικο βρίσκετε ντεμέκ και θα ακούσετε μέχρι Καζαντζίδη ΚΑΙ αν θέλετε κιόλας. Δεν ήμαστε σπίτι μας και οι μουσικοί δεν είναι youtube .

Φιλε Pepe μαλλον δεν πιανεις αυτο που θελει να πει ο Ιακωβος και χιμηξες…

Ο ανθρωπος εννοει οτι αν οι Τουρκοι ειχαν πατησει εδω θα ειχαν αφησει καποιο στοιχειο… μα στην κουζινα θες;… μα στην αρχιτεκτονικη; … μα στη μουσικη; … που ειναι και το αντικειμενο που μας ενδιαφερει! (Να σημειωσουμε οτι μιλαμε υποθετικα οποτε και αν ο Σουπερμαν ηταν Κερκυραιος… θα επιανε ολους τους κλεφτες στην Κερκυρα)

Παντως δε θα ξενιζε στον Κερκυραιο το ανατολιτικο στοιχειο…το οποιο παρεμπιπτοντως μαθαινει μεσω των σκυλαδικων πια.Ο Ιακωβος (επειδη τα εχουμε πει) σιγουρα δεν εννοει αυστηρα και μονο το ρεμπετικο. Εννοει οτι οι σημερινοι Κερκυραιοι δεν τιμουν ουτε καν την παραδοση τους…και ειναι αληθεια.
Ολα σχεδον τα μερη στα γλεντια τους εχουν τη δικη τους μουσικη… εδω παιζουν Τσικουλατατσικιτα… daddy cool και δε συμαζευεται. Δεν ειναι αυτο καταντια;

Σε εμενα μπορει να μην αρεσουν οι κιθαρομαντολινοχορωδιες (Ιταλια) ουτε οι φιλαρμονικες (Αγγλια)…ουτε τα δυτικοτροπα Κερκυραικα τραγουδια… αλλα τα τελευταια ιδιως δε θα επρεπε να ειναι παραπεταμενα σε καμια περιπτωση.Και ποιος ξερει ποσα χαθηκαν μια για παντα!
Παντως ελαχιστα τραγουδια περασαν εδω απο την υπολοιπη Ελλαδα και ακομα πιο ελαχιστα ειναι εκεινα που διατηρησαν κατι απο το αρχικο μουσικο τους υφος.

Επι του θεματος τωρα.
Σε παλιοτερα θεμα ειχα αναφερει καποια πραγματα για την Αρχοντορεμπετισσα.

Αυτα ειχαν να κανουν με τον παλιο χωρο… αλλαξε χωρο ισως αλλαξε και κατασταση.Ευχομαι να το διαπιστωσω το χειμωνα που σκοπευω να την επισκεφτω.

Η αληθεια ειναι οτι αυτο το μαγαζι αυτοπροβαλλεται κατα καποιον τροπο σαν “λικνο του ρεμπετικου”…δε σημαινει οτι ειναι κιολας!
Η τραγουδιστρια εχω ξαναπει…εχει φωνη ωραια…αλλωστε εχει τραγουδησει και επαγγελματικα πλαι σε ονοματα του χωρου.Η ορχηστρα της πλεον ειναι σιγουρα καλυτερη απο την ορχηστρα που ειχα δει εγω.

Εννοειται πως οταν εχεις ενα μαγαζι εσυ δινεις το χαρακτηρα και το υφος…το θεμα ειναι η αντιληψη σου γι’αυτο που εκανες…
Κατι ειπες φιλε Καπα για ανασταση της Σωτηριας Μπελου…δε φανταζεσαι ποσο ευστοχα το εθεσες!

ΥΓ - Ο τιτλος ειναι οντως κομματακι υπερβολικος… ρε Ιακωβε κρυψε τις μαχαιρες αδερφακι μου

εε ναι κάτι έπιασα σε φάση να της την λέει η μπουζουκτσής και αυτή να είναι έτοιμη να τον μαχαιρώσει… πιο κομψά δυσκολεύομαι… η Μπέλου τον Σφακιανάκη θα τον σήκωνε? Γιατί από εκεί ξεκίνησε η κουβέντα θαρρείς

τα “ματια που κλαινε” ειναι του Στρατου Διονυσιου*

εντάξει… αυτός που το ζήτησε να παιχτεί από ρεμπέτικη κομπανία σε ρεμπέτικο μαγαζί και πάει λέγοντας απλά σεβόταν τον Στράτο Διονυσίου. Μετά θα ζήτησε και Μαριάνθη Κεφάλα.Οπως και να έχει αν πάω σε μαγαζί να ακούσω Στράτο Διονυσίου δεν θα θέλω να ακούσω Βέρτη. Το γνωρίζω οτι γίνεται αλλά δεν το επικροτώ κιόλας

Νομιζω το θεμα ειναι λιγο τραβηγμενο…
Εγω στην Αθηνα μεγαλωσα και σπουδασα, δεν εχω πειρα μεγαλη απο επαρχια, αλλα αυτο που ξερω σιγουρα κ απο προσωπικη εμπειρια ειναι οτι τετοια μαγαζια σε μικρες κοινωνιες, ιδιαιτερα οταν και το σχημα ειναι μονιμο και σταθερο, αποκτουν μια αλλη σχεση με τους θαμωνες (εδω την αποκτουν στη μεγαλουπολη και γινονται στεκια, στην επαρχια που θες δε θες στα ιδια και στα ιδια θα πηγαινεις δε θα την αποκτησουν?).
Δηλαδη αν στο τελος του προγραμματος, οπου περναγες εσυ απεξω (γιατι απο οτι καταλαβα αργα πρεπει να ηταν), ή ακομα και στη μεση αν ηταν λιγος και γνωστος κοσμος, και πηγαινε καποιος θαμωνας του μαγαζιου στη μπαντα που προφανως την γνωριζει και πιο προσωπικα “Ρε Μητσο, παιξε μια το Ακου βρε φιλε αμα το ξερεις” τι θα του πουνε?
Εχω βρεθει στην επαρχια σε ροκαδικα που κατεληξαμε να εχουμε βαλει τσιφτετελια και σε λαϊκοποπ κλαμπακια που καταληγανε να παιζουν ροκιες λογω οικειοτητος κ επειδη ολοι οι θαμωνες ημασταν χοντρικα μια παρεα -κ χωρις να υπαρχει ζωντανη ορχηστρα ετσι, γιατι εκει αν ερθει ο θαμωνας του μαγαζιου ο γνωστος που ερχεται και ξαναρχεται, πιθανον να εχουμε γνωριστει κιολας, και να τα εχουμε πιει και μαζι, αμα σου ζητησει ενα τραγουδι απο φιλοτιμο θα το παιξεις αν μπορεις.
Δυστυχως για την “καθαροτητα” του ρεπερτοριου, αλλα ευτυχως για τις ανθρωπινες σχεσεις, ετσι ειναι τα πραγματα, ειδικα στην επαρχια οπου οι επιλογες ειναι περιορισμενες, και προφανως αφου υπαρχει ενα μονο “ρεμπεταδικο”, δε νομιζω να υπαρχει και αναλογο ταβερνακι που να παιζει με ενα μικρο σχημα λαϊκα…

βρε πολύ ωραία τα λες… αλλά μέχρι που θα φτάσει ο ‘‘γνωστός θαμώνας’’ είναι ένα άλλο θέμα. Σε αυτό αναφέρθηκα πριν.

Είσαι σίγουρος ότι οι φιλαρμονικές είναι αγγλική επιρροή; Παίζουν ας πούμε μόνο με χάλκινα και με κορνέτες αντι για τρομπέτες όπως οι αγγλικές brass bands; Ή μήπως είναι έμμεσα παλιοελλαδίτικη επιρροή, με τα κλαρίνα και τις τρομπέτες όπως η μπάντα που έπαιζε στην Πρέβεζα του Καρυωτάκη και στην Καλαμάτα του Πλεμμένου, η έστω άμεσα ευρωπαϊκή επιρροή που δεν έπιασε μόνο την Κέρκυρα (φανφάρα του Ικονίου π.χ);

Το δυτικότροπα κερκυραϊκά τραγούδια είναι λιγάκι οξύμωρο, εφόσον είναι κερκυραϊκά τότε είναι κερκυραϊκότροπα ;). Γιατί δηλαδή θα έπρεπε τα κερκυραϊκά τραγούδια να είναι μικρασιακότροπα;Και το ίδιο ισχύει για τις καντάδες. Απο που κι ως που είναι ιταλικές; Η πολυφωνία στην εκκλησιαστική μουσική των επτανήσιων π.χ είναι γνωστό πως είναι κρητική επιρροή.

Αντουάν, μ’ αρέσει πολύ ο τρόπος που το έθεσες. Σε πρώτη ανάγνωση (γιατί δεν το 'χω ξανασκεφτεί έτσι ώστε να έχω έτοιμη γνώμη) συμφωνώ με όλο σου το μήνυμα, και ιδιαίτερα με την κατακλείδα:

Άντε γιατί με το πολύ να κοιτάμε αν φταίει ο ένας ή ο άλλος ξεχνάμε να αναρωτηθούμε μήπως στην τελική δεν υπάρχει καθόλου φταίξιμο!

Μπλέκο, ακριβώς αυτό κατάλαβα κι εγώ σχετικά με την Τουρκοκρατία και για τον ίδιο λόγο την ανέφερα και στο δικό μου μήνυμα. Τώρα, το αν επί της ουσίας έχει όντως παίξει ρόλο και αν οι υπόλοιποι Έλληνες έχουν γι’ αυτό και όχι για άλλους πιο πρόσφατους λόγους εξοικείωση (αν έχουν) με τα ρεμπέτικα ακούσματα, δεν το εξετάζω καθόλου γιατί δε νομίζω ότι μας αφορά στην παρούσα συζήτηση.

Πάντως στα Επτάνησα υπάρχει και μη-ευρωπαϊκή ντόπια παράδοση όπως την ξέρουμε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Δε θα επεκταθώ εδώ γιατί άλλο συζητάμε.

Προσωπικά στην Κάρπαθο τρία χρόνια με κάνανε χρυσό να κατέβω ένα βράδυ από το βουνό και να έρθω σε κάνα μπαράκι γιατί «περνάμε τέλεια». Εγώ δεν κατέβαινα γιατί «ακούω καλή μουσική». (Από καρπάθικα χειμερινά μπαράκια φαντάζεστε λίγο πολύ τι να περιμένετε…) Τον τέταρτο χρόνο πήρα την απόφαση να χαλαρώσω, να πεισθώ ότι η καλή μου μουσική δε θα μολυνθεί από τα χαζοχιτάκια, και άρχισα να κατεβαίνω. Φυσικά πέρασα τέλεια. Εξακολούθησα να ακούω καλή μουσική όποτε την έβρισκα, αλλά δεν υπάρχει μόνο η ποιότητα της μουσικής, υπάρχει και η ποιότητα της παρέας.

(Αναφέρω τα μπαράκια γιατί στην Κάρπαθο τα ρεμπέτικα δεν υπάρχουν ούτε στο Λεξικό των εξωτικών πολιτισμών.)

Εντάξει βρε φίλε, οι άνθρωποι μπορεί να μην είναι αυθεντία, αλλά το “αίσχος ντροπή και κατάντια” δεν νομίζεις πως είναι υπερβολικό;

emc αν θες εξήγησε μου την διαφορά της κορνέτας από την τρομπέτα. Συμφωνώ ότι η παράδοση της Κέρκυρας στις φιλαρμονικές είναι ισάξια αυτής της Γουμένισσας κι ας έχουνε άλλο ρεπερτόριο. Μιλάμε για πολύ μεράκι και ΠΟΛΛΟΥΣ/ΚΑΛΟΥΣ μουσικούς σε βαθμό να σου προκαλούν δέος ακόμα και στο πιο απλό εμβατήριο.

Η ιστορια που εχω διαβασει ειναι οτι καποια στιγμη (δε θυμαμαι χρονολογια) οι Αγγλικες φιλαρμονικες δεν ηθελαν να συνοδευουν πια τις διαφορες ορθοδοξες λιτανειες με αποτελεσμα οι Κερκυραιοι να ψαχτουν και να φτιαξουν δικες τους φιλαρμονικες καποια χρονια αργοτερα.Οποτε η επιρροη τους θα ηταν οι Αγγλικες φιλαρμονικες που τους συνοδευαν ως τοτε.

Σχετικα με τις κανταδες!
Οι κανταδες εδω στα επτανησα ειναι τραγουδια κυριως ερωτικα(ομορφες κοπελες κι εβγα στο παραθυρι σου κλπ κλπ)…δε νομιζω να υπαρχουν πολλα που ξεφευγουν απο τη θεματολογια αυτη.Αυτα τα τραγουδια λοιπον ειναι επηρρεασμενα απο τα Ιταλικα χορωδιακα τραγουδια…αργοτερα προστεθηκαν το μαντολινο (που μας ηρθε επισης απο την Ιταλια) και η κιθαρα οπου ειχαμε τις πρωτες κομπανιες…και καπου στη συνεχεια μπηκε και το ακκορντεον.
Λεγεται οτι οι κανταδες ξεκινησαν απο τα Επτανησα (κυριως) και την Κρητη,υστερα διαδοθηκαν στην υπολοιπη Ελλαδα.
(Βεβαια νομιζω οτι υπηρχαν ουτως η αλλως σε διαφορα μερη παρομοιου τυπου τραγουδια…πατιναδες αν δεν ειμαι λαθος;).
Καποτε ειχε πεσει μπροστα μου ενα αρθρο που ελεγε για διαφορες αναμεσα σε Αθηναικη και Επτανησιακη κανταδα τονιζοντας οτι η Αθηναικη ειναι μεταγενεστερη της Επτανησιακης καθως και οτι η δευτερη εχει τις ριζες της στην Ευρωπαικη λογια μουσικη.Οι Ευρωπαιοι που ειχαμε στην Κερκυρα για πολλα χρονια ηταν οι Ιταλοι λοιπον.

Μα πως ειναι δυνατον να μου λες οτι τα Κερκυραικα τραγουδια δεν ειναι δυτικοτροπα;!!!
Δεν ειναι σε καμια περιπτωση κερκυραικοτροπα…μπορουμε χαριν του τοπου στον οποιο απαντωνται να τα ονομασουμε ετσι αλλα μεχρι εκει.Λεγεται οτι η Κερκυραικη μουσικη ειχε αλλο υφος και αυτο αλλαξε υπο την Βενετοκρατια (500 χρονια).Υπαρχουν ελαχιστα τραγουδια που θεωρουνται απειρακτα…μετρημενα στα δαχτυλα του ενος χεριου μαλλον.

Οσον αφορα την πολυφωνια στην εκκλησιαστικη μουσικη εχω ακουστα για το “κρητικο μελος” που εφεραν οικογενειες που εφυγαν απο την Κρητη με την Οθωμανικη κυριαρχια.Δε γνωριζω τις ιδιαιτεροτητες του μελους αυτου.

Ζητώ συγνώμη για την παρέμβαση, αλλά έχω και εγώ αρκετές απορίες/σκέψεις για το θέμα:
Είναι δύσκολο να καθοριστεί τι έχει αναπτυχθεί στο νησί μουσικά και τι έχουν φυτέψει στο πέρασμα τους οι Άγγλοι και Ιταλοί.

Θα ήταν άδικο όμως να πούμε ότι δεν υπάρχει Κερκυραικός ήχος στην μουσική και όλα είναι Ιταλικά, δυτικά ή οτιδήποτε.
Θα πρέπει να πούμε ότι ο μουσικός πλούτος του νησιού είναι μεγαλύτερος απο την μπάντα ή τη μαντολινάτα/καντάδα.
Και όπως με το ρεμπέτικο, πρέπει κάπου να αποφασίσουμε πόσο νόημα έχει να ψάχνουμε με το μικροσκόπιο, τι ονομάζουμε Ελληνικό και τι όχι. Είναι ήχος του τόπου, αυτά τα τραγούδια χορεύουμε για αιώνες, αυτές τις μουσικές τραγουδάμε.
Ας δούμε τους τοπικούς χορούς: Ναι, η Φουρλάνα προφανώς προέρχεται απο το Ιταλικό Forlana(τουλάχιστον η ονομασία) αλλά υπάρχει και ένας χορός που λέγεται Κορακιανίτικος (με εναλλαγές αργής και γρήγορης μελωδίας), ο οποίος, κατα τη γνώμη μου απέχει αρκετά απο ιταλικά ακούσματα. Υποψιάζομαι ότι δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα.
Είναι επίσης βέβαιο ότι ολόκληρη η Ελλάδα δέχτηκε αυτή την επιρροή. Μπορεί η σχολή Μάντζαρου, Σαμάρα, Ξύνδα κλπ μυρίζει Ιταλία, καθώς και οι μαντολινάτες αλλά ξεχνάμε μουσικούς στην υπόλοιπη Ελλάδα όπως Θεόφραστο Σακελλαρίδη με την Οπερέτα, ή ακόμα και συνθέτες όπως Κώστα Γιαννίδη (η Γιάννη Κωνσταντινίδη αν θέλετε)που εγραψαν σε ύφος καθαρά δυτικό.

Νομίζω ότι χρειάζεται αρκετή μουσικολογική έρευνα για να διασωθούν κάποια μουσικά διαμάντια που χάνονται.Λίγος κόσμος έχει ακούσει πολυφωνικές χορωδίες της νότιας Κέρκυρας να τραγουδάνε acapella. Ας μην κάνουμε το λάθος να …πετάξουμε αυτή τη μουσική και να τη βάψουμε ξένη άρα άχρηστη σε εμάς. Ο μουσικός πλούτος της Κέρκυρας είναι μεγαλύτερος απο τις μπάντες και τις μαντολινάτες.

Και πάλι συγνώμη για την off-topic παρέμβαση

Σχετικά με τον τίτλο, έχω αναφερθεί ήδη σε προηγούμενο μήνυμα και έχω ζητήσει συγνώμη…
αλλά και έτσι που έχει ο τίτλος, σε καμία περίπτωση δεν προορίζεται για το σχήμα το οποίο παίζει και είδατε στο βίντεο.

Άνοιξα το θέμα θέλοντας να θίξω όλη αυτή την κατάσταση που υπάρχει τα τελευταία χρόνια με τα μαγαζιά, που βάζοντας τον τίτλο ‘Ρεμπετάδικον’, έχουν στο ρεπερτόριό τους σχεδόν όλη την γκάμα του ελληνικού τραγουδιού…
Το έκανα επίσης για να ενημερώσω τον καθένα του μπορεί να βρεθεί κατά εδώ και θέλει να ακούσει ρεμπέτικο, σε αυτό το μαγαζί κατά τις 2:00 δεν θα ακούει Μάρκο αλλά Διονυσίου… Αν αυτό είναι στα γούστα κάποιου έκανα άθελά μου και διαφήμιση στο μαγαζί…

Για να ξεκαθαρίσω την θέση μου:
α)Το αίσχος, είναι στο ότι το μαγαζί, και το κάθε μαγαζί, που θέλει να θεωρείται γνήσιο ρεμπετάδικο, όπως αναφέρεται και στο βίντεο, θα πρέπει να έχει μία γραμμή και ένα χρονικό περιθώριο στο ρεπερτόριο που παίζει, για να μπορεί να έχει και ταυτότητα (κάτι πολύ δύσκολο στις μέρες μας…) και δεν θα έπρεπε να παίζει τέτοια τραγούδια ακόμα και αν η ώρα είναι περασμένη και το κλίμα είναι πιο φιλικό και κάποιος το έχει ζητήσει… αν είναι έτσι να μην λέγεται ρεμπετάδικο, να λέγεται μουσική ταβέρνα ή δεν ξέρω και εγώ πως αλλιώς… έρχομαι στα λεγόμενα του Κapa δηλαδή!
Όταν ποιά τα μικρόφωνα έχουν κλείσει και το μαγαζί έχει γίνει μία παρέα φίλων και γνωστών σε ένα τραπέζι, θέτουμε την κουβέντα σε νέα βάση. Τότε θα μπορούσαν να συμβούν και αυτά που αναφέρατε… άλλη κουβέντα όμως, εγώ μέχρι στιγμής αναφέρομαι σε στημένο live με ήχο και γεμάτο μαγαζί.

β)Η ντροπή, στο ότι στο βίντεο παίζουν Μπάτη, Χρυσίνη (αν δεν κάνω λάθος), και Περιστέρη (τραγουδισμένο μάλιστα απο τον μέγα Παπασιδέρη) και όταν ξαφνικά περάσεις απο έξω ή βρεθείς εκεί ακούς Διονυσίου και μάλλον και άλλα τραγούδια σχετικού ύφους…
Αν αυτό είναι αποδεκτό απο κάποιον κανένα πρόβλημα, απλά σας ενημερώνω για να ξέρεται.

γ)Η κατάντια, είναι στο ότι μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση των τελευταίων χρόνων, ο ‘λαϊκισμός του ρεμπέτικου’ (ελπίζω να καταλαβαίνεται πως το εννοώ και να μην παρεξηγηθώ…), είναι αιτία εκμετάλλευσης του απο διάφορους επιτήδειους, είτε μαγαζάτορες είτε καλλιτέχνες, χωρίς να του προσδίδουν τον απαραίτητο σεβασμό σαν ένα ιστορικό είδος μουσικής που καλούνται να αναπαράγουν ή ακόμα και σαν φιλοσοφία ή σαν τρόπο σκέψης, τρόπο ζωής και αντιμετόπισης των πραγμάτων… Όταν λοιπόν αυτό συμβαίνει σε συνδυασμό με την άγνοια του κόσμου για αυτό το μουσικό είδος, κάτι που συμβαίνει στην Κέρκυρα, τότε είναι πολύ εύκολο να περάσεις μία λάθος εικόνα και να δημιουργήσεις λάθος εντυπώσεις για το τι είναι το ρεμπέτικο, παίζοντας στο μαγαζί σου, που φέρει τον τίτλο ρεμπετάδικο, μουσική απο όλες τις δεκαετίες ώς και το σήμερα.

Φίλε δεν ξέρω πολλά πράματα για τα χάλκινα, είναι διαφορετικά όργανα πολύ παρόμοια τόσο στην όψη όσο και στον ήχο (π.χ και το φλούγκερχορν που επίσης είναι πολύ παρόμοιο αλλά διαφορετικό όργανο). Αυτό που ξέρω είναι ότι οι αγγλικές μπάντες με χάλκινα των ανθρακωρυχείων κλπ παίζουν με κορνέτες, ενώ οι φιλαρμονικές παίζουν με τρομπέτες. Και με βάση την ιστοσελίδα της φιλαρμονικής της Κέρκυρας οι μουσικοί διευθυντές ήταν σπουδασμένοι στην Ιταλία ή τη Γερμανία, όχι την Αγγλία. Και στην Ιταλία υπάρχουν τοπικές μπάντες, δε ξέρω ακριβώς τι όργανα χρησιμοποιούν. Γενικά οι Άγγλοι σαν αποικιοκράτες έχουν επιρροή κυρίως στρατιωτική και οικονομική, πολιτιστικά άφησαν λίγα πράματα πίσω τους, ιδιαίτερα στα Επτάνησα όπου ήταν τελείως περαστικοί.

Για τη σύνδεση καντάδας/ μαντολινάτας με την Ιταλία δεν είμαι τόσο σίγουρος. Έχω παίξει ιταλικά κομμάτια για μαντολινάτα π.χ Calace και είναι καθαρά κλασσικές οργανικές συνθέσεις ακόμα κι αν χρησιμοποιούν κάποια λαϊκά στοιχεία (ελληνικό αντίστοιχο παράδειγμα ο Λάβδας ή τα έργα ελλήνων συνθετών για την ορχήστρα νυκτών της Πάτρας), ενώ η καντάδα είναι καθαρά λαϊκό είδος, και φωνητικά(όπως έχω πει αλλού ομοφωνία και ίσο αντί ανεξαρτητης τετραφωνίας), και οργανικά (με αυτοσχεδιαστικές παρεμβάσεις του μαντολίνου συγγενικές με το μεταγενέστερο ύφος του Ζαμπέτα, μπασοκίθαρο όχι και τόσο διαφορετικό από το ρεμπέτικο κλπ). Οι ισπανικές εστουδιαντίνες των φοιτητών μου φαίνονται πολύ πιο κοντά σαν ύφος και σαν πιθανή επιρροή, έστω κι αν χρησιμοποιούν μπαντούριες αντί μαντολίνα.

Η αθηναϊκή καντάδα συνήθως είναι κομμάτια επώνυμων συνθετών, κάποιοι λαϊκοί όπως ο Κόκκινος, κάποιοι σπουδασμένοι όπως ο Λαυράγκας.Καντάδες τραγουδιούνταν και στα καρναβάλια των Ταταούλων, ένα έθιμο που έχουμε και στη Λεμεσό ενώ δεν ξέρω να υπάρχει στην Ελλάδα.

…εγώ πάντως σε καμιά ζόρικη καψούρα μου, το “το μάτια που κλαίνε” άκουγα και όχι το “είσαι αφράτη σαν φρατζόλα” του Μάρκου.

Βεβαίως…είμαστε σε ένα forum για το ρεμπέτικο… αλλά έχει απ’όλα εδώ μέσα… ανθρώπους που την έχουν δει “ρεμπετοφύλακες”…πολλούς που γουστάρουν ρεμπέτικο αλλά πάνε 2 φορές την βδομάδα να ακούσουν τον Τατασόπουλο(και μη μου πείτε τώρα ότι παίζει ρεμπέτικο επειδή κρατάει τρίχορδο?)…ανθρώπους που ακούνε απ’όλα αρκεί να είναι προσεγμένο(σαν και του λόγου μου)…και ανθρώπους που παίζουν-ακούν και ζούνε για το ρεμπέτικο τραγούδι πιο πολύ κι από τους ρεμπέτες…έτσι μην τρελαινόμαστε περισσότερο απ’ότι θά’πρεπε με ένα ατυχές “σκληρό” σχόλιο…!

Η γνώμη μου είναι πάντως ότι μακάρι να είχαμε μερικούς ακόμα τραγουδιστές σαν το Στράτο Διονυσίου και μακάρι να παίζονταν στα ρεμπετάδικα(στο παρασκήνιο του προγράμματος) δικά του τραγούδια, γιατί κάτι άλλα που ακούω…χριστε και παναγιά μου βόηθα!:082::112::112::019: