Ρεμπέτικο και συναυλία

Αναρωτιέμαι για το πως χωράει η λέξη “συναυλία” σε ένα είδος μουσικής όπως το ρεμπέτικο.
Ας κοιτάξουμε άλλα είδη. Εδώ και εκατοντάδες χρόνια υπάρχει φυσικά η έννοια μουσικό κοινό και υπάρχει και μουσική τέχνη η οποία αναπτύχθηκε και συνεχίζει ακόμα και σήμερα για αυτόν τον σκοπό. Αν κοιτάξουμε την κλασσική μουσική, θα δούμε οτι, ανάλογα με τον αριθμό του κοινού κάθε εποχής, διαμορφώνονται οι αίθουσες συναυλιών καθώς και η φύση της ίδιας της μουσικής και των οργάνων. Ενώ έργα του 1700 παίζονται απο σχετικά μικρό αριθμό μουσικών σε μικρές αίθουσες, 100 χρόνια αργότερα ο αριθμός των ερμηνετών έχει τριπλασιαστεί όπως επίσης και το μέγεθος των αιθουσών.
Πολύ συχνά βλέπουμε Ελληνική λαϊκή μουσική να παίζεται σε μέρη όπως το μέγαρο η και άλλους χώρους τέτοιου τύπου.
Προφανώς η λαϊκή μας μουσική γεννήθηκε χωρίς να υπάρχει η έννοια “μουσική σκηνή” η κάτι τέτοιο. Βρίσκετε οτι το να μεταφέρουμε αυτή τη μουσική γλώσσα σε μια αίθουσα συναυλιών αλλάζουμε το ύφος της; Μπορεί να διατηρηθεί ο χαρακτήρας του ρεμπέτικου σε μια αίθουσα συναυλιών; Τι κερδίζουμε και τι χάνουμε όταν αντικαθιστούμε την ταβέρνα με το μέγαρο;
Πως αλλάζουμε την φύση της μουσικής; Είναι μέρος μιας αναπόφευκτης μουσικής εξέλιξης ή απλά μια παροδική στροφή;
Τι μπορεί να συμαίνει αυτό για το μέλλον του ρεμπέτικου;

(εαν το θέμα ήδη υπάρχει μπορεί κάποιος μόντ να πετάξει αυτό το πόστ και να δεχτεί την ταπεινή μου συγνώμη;)

Και ομως… “καλοχωραει”, φιλοι μου …

νεανικη εμπειρια που εχω φυλαγμενη οσο θα ζω, σαν την “ωραιοτερη ρεμπετικη αναμνηση”
της ζωης μου!!!

Σαλονικη και Παλαι ντε Σπορ … 1970 , 71 , 72 … θα σας γελασω, καπου εκει, “ολοι” οι ρεμπετες
ηλικιωμενοι και καποιοι νεωτεροι, μαζεμενοι σε μια συναυλια “αλησμονητη” , που κρατησε <<4>>
ολοκληρες ωρες, με υπεροχα τραγουδια, καποια εντελως αγνωστα σε μενα τοτε …

Στο τελος συνοδευσανε, κρατωντας την απο το χερι, την “μεγαλη” Ροζα Εσκεναζυ, μεσα στην
κοκκινη ανατολιτικη ενδυμασια της, η οποια αν και σε μεγαλη ηλικα , τραγουδησε σαν αηδονι !!!

Θα μου πειτε, τοτε ηταν αλλα χρονια, νοσταλγικα…

Σημειωση = μετα απο εκεινη την συναυλια - κυκνειο ασμα - οι περισσοτεροι “εφυγαν”…

Χωράει μεν παντού! Αλλά για όσους από μας μπορούν να μεταφέρουν στην ψυχή τους την ταβέρνα, τη γειτονιά, την καντάδα, τον χορό, την φτώχια, την ανέχεια, το χωματόδρομο, τον κήπο, την εργατιά, την παρανομία.

Για τους άλλους που δεν τα ζήσανε, δυστυχώς η γνωριμία με την μουσική αυτή στο Ηρώδειο, δεν θα είναι μια θετική εμπειρία. Θα έχουν καταλάβει άλλα πράγματα…

Αυτό ίσως είναι και το μόνο που ήθελα να πώ στις παλιότερες συζητήσεις με αφορμή τις παραστάσεις του Κώστα Φέρη (που δεν είχα συνειδητά εμπλακεί), για τις οποίες έγινε πολύ λόγος. Τις περισσότερες φορές ας το ομολογήσουμε άδικος.

Εγώ τις ευχαριστήθηκα. Η 16χρονη κόρη μου δεν μπόρεσε να κάνει την μεταφορά που απαιτείτο για να “μοιραστεί” μαζί μου.

Όταν όμως ακούει τα ίδια τραγούδια στις παρέες από τις αγριοφωνάρες μας και το άθλιο καλλιτεχνικά παίξιμό μας, αντιλαμβάνεται καλύτερα…

Η σχέση ρεμπέτικου και συναυλιών είναι αρκετά παλιά. Ήδη τον Φεβρουάριο του 1949 έχουμε στο Θέατρο Τέχνης την περίφημη διάλεξη του Χατζηδάκι και ακολούθως τη συναυλία του συγκροτήματος Βαμβακάρη-Μπέλλου. Ενώ το 1954 έχουμε την ιστορική ηχογράφηση των Τσιτσάνη-Νίνου στην αίθουσα του Παρνασσού.
Μέσω αυτών των εκδηλώσεων ένα πιο λόγιο και αστικό κοινό έρχεται σε επαφή με το ρεμπέτικο,ενώ και στις δεκαετίες του '60 και '70 μέσω των συναυλιών,όπου συμμετείχαν και πολλοί από τους παλιούς ρεμπέτες,θα γνωρίσουν και θα αγαπήσουν οι νεώτερες γενιές το είδος.
Μπορεί το ρεμπέτικο να ξεκίνησε από τους τεκέδες και τα κουτούκια,αλλά και οι συναυλίες έχουν παίξει όχι ασήμαντο ρόλο στη διάδοσή του.

Στην ερωτηση αν η συναυλια μπορει να εχει σχεση με το ρεμπετικο, θυμαμαι τον Αυγουστο του 1983, πισω απο τα νταμαρια της Νικαιας, στον Κοκκινοβραχο, εκει που ειναι σημερα το γηπεδο για την παλη, ειχα παει μαζι με αλλους γειτονες σε μια βραδια αφιερωμενη στον Τσιτσανη. Με παρα πολλους καλλιτεχνες.
Θυμαμαι τον κοσμο που χορευε ζειμπεκικο αναμεσα στις καρεκλες μεσα σε εκσταση. Κοσμος απλος, και ευγνωμων που μπορουσε ετσι απλα, και χωρις να πληρωσει πολλα λεφτα να δει τον Τσιτσανη, Θεωδορακη… Δεν θα ξεχασω ποτε εκεινο το βραδυ!!!

Υ.Π. Για τους παλιους στο 3:17 ο παλιος δημαρχος Νικαιας Ηλιας Λογοθετης.

Μια χάρη μην μπερδεύουμε το Μέγαρο με το οποιοδήποτε γήπεδο.Ουδεμία σχέση δεν έχουν. Είναι αλλιώς να μπουκονώμαστε στα αφιερώματα για τυχόν λάτρεις και αλλιώς να ανάβουν τα μεράκια σου σ ενα χώρο απλό, ανοιχτό που χωράει τον καθένα να εκφραστει με ελευθερία όπως και πρέπει. Συμαντικό είναι, οτι αν δεν έχεις γλεντήσει σε ταβέρνα με λαϊκό τραγούδι σε όσα μέγαρα και να πας δεν θα καταλάβεις χρηστό. Απλά θα σέρνεσαι χωρίς να νιώσεις. Μην ξεχνάμε μιας και μιλάμε για λαϊκό τραγούδι τις συναυλίες του Τσιτσάνη, και οχι εκείνη του Χατζιδάκη(έλεος), ας μην ξεχνάμε τις συναυλίες του Θεοδοράκη που καθόρισαν πολλούς και καθιέρωσαν εναν άλλο τρόπο και μια άλλη οπτική του λαϊκού τραγουδιού.

Το μόνο που μπορώ να απαντήσω δεν είναι σε δικά μου λόγια αλλά λόγια μιας χθεσινοβραδινής συζήτησης που βρέθηκα. Προσωπικά είμαι από του ανθρώπους που διαφωνούσα με το μέγαρο. Χθες το βράδυ έτυχα σε μια παρέα ανθρώπων που ασχολείται με την κλασική μουσική. Ο ένας της παρέας ήταν μαθητής του εθνικού ωδείου το 1960 που μας εξιστορούσε πόσο κατά ήταν οι προηγούμενες γενιές καθηγητών και σπουδαστών στο δημοτικό και λαϊκό μας τραγούδι. Θεωρούσαν ντροπή το τραγούδι μας και έλεγαν στους σπουδαστές ότι θα στριβόσουν τα χέρια αν έπαιζαν παραδοσιακά ή λαϊκά τραγούδια . Μετά από σαράντα χρόνια ο άνθρωπος αυτός νιώθει δικαίωση που το γνήσιο ελληνικό τραγούδι βρήκε την καταξίωση την τωρινή. Μπήκε σε αυτούς τους χώρους και μελετάτε από ερευνητές. Είναι η άλλη άποψη από την δικιά μου. Άλλα αξίζει να την σεβαστούμε γιατί οι μετέπειτα γενιές ποτέ δεν νιώσαμε ντροπή για την μουσική μας .

τώρα ίσως βγαίνουμε λίγο εκτώς θέματος αλλα δε βαριέσαι
Παίζω κλασσική μουσική και ναι, το παραδέχομαι υπάρχει ένας ελιτισμός και οποιαδήποτε άλλη μουσική δεν αντιμετωπίζεται με πολύ σοβαρές διαθέσεις απο εμάς. Για να πούμε όμως το στραβού το δίκιο, όταν μαθαίνεις κλασσική πρέπει να ασχοληθείς αποκλειστικά με αυτό. Εαν αρχίσεις και τα μπερδεύεις, παίζεις λίγο παραδοσιακό, λίγη κλασσική λίγη τζάζ κλπ μπορεί να καταλήξεις να γίνεις μουσικός αλλα κλασσική δεν θα καταφέρεις να παίξεις σε καλό επίπεδο. Οχι γιατι την θεωρώ την “υψηλότερη” τέχνη απλά γιατί τα περισσότερα είδη μουσικής έχουν μέσα κάποιες μορφές ελευθερίας και αυτοσχεδιασμού ενώ στην κλασσική υπάρχει αυτή η συνεχής προσπάθεια να αποδοθεί το κείμενο όσο ποιό πιστά γίνεται. Οτι ελευθερία και χαρακτήρα προσθέτει ο ερμηνευτής έρχεται μέσα απο αυτή τη σκληρή πειθαρχεία. Είναι λοιπόν ένας τρόπος σκέψης και προσέγγισης που απαιτεί απόλυτη αφοσίωση. Είναι λοιπόν καθήκον του κάθε δασκάλου να ενθαρρύνει τους μαθητές να ασχολούνται μόνο με αυτό και όχι με άλλα πράγματα. Αυτό δεν συμαίνει οτι αντιπαθούμε την παραδοσιακή.Απλά κάποια στιγμή πρέπει να δούμε τα πράγματα ρεαλιστικα: Εαν θες να λέγεσαι μουσικός και να βγάζεις και 2 φράγκα απο αυτό το επάγγελμα, πρέπει να μελετάς 5-6 ώρες την ημέρα, να ξοδέψεις ενέργεια και χρήματα για να γίνεις καλός. Οτιδήποτε άλλο, καλό η κακό μπορεί να σου αποσπάσει την προσοχή…

Τώρα για το θέμα ρεμπέτικο-συναυλία προσωπικά δεν έχω πειστεί. Θεωρώ οτι η σκηνή μπορεί να απομακρύνει τους μουσικούς απο το κοινό. Η ομορφιά της λαϊκής μουσικής είναι οτι : μουσικοί και κόσμος γίνονται ένα. Χωροι σαν το μέγαρο έχουν φτιαχτεί για σιωπηλά κοινά. Φυσικά μπορείς να κάνεις ότι αισθάνεσαι σωστό σαν κοινό, δεν επιβάλει τίποτε ο χώρος, απλά δεν πιστεύω οτι χώροι σαν το Μέγαρο έχουν φτιαχτεί λαμβάνοντας υπόψην την φύση της λαικής μας μουσικής.

Συμφωνω, πως αυτοι οι χωροι φτιαχτηκαν “και στο μυαλο μας”, για αλλες μουσικες
και θεαματα (οπερες κλπ) , ενω τα ρεμπετικα ακουσματα ειναι για αλλους χωρους
καθαρα λαικους ( παραπανω αναφερα οτι βρεθηκα στο Παλαι ντε Σπορ, το παλαι ποτε )!

Θα μου πεις οτι “τω καιρω εκεινω”, δεν υπηρχε το Μεγαρο Μουσικης…
Και δε φανταζομαι, οτι οπως σημερα καποιοι ηθοποιοι εχουν μερακι να παιξουν στην
Επιδαυρο, οι ρεμπετες μας, εαν βρισκονταν στη ζωη, να ειχαν στοχο το Μεγαρο…

Εαν εξαιρεσουμε καποια μεμονωμενα περιστατικα δε νομιζω οτι προτιμωνται
αυτοι οι χωροι απο τους συγχρονους ερμηνευτες, αντιθετα ψαχνουν , για τετοιου
ειδους συναυλιες, αλλους χωρους και σε συνοικισμους καποια μικροτερα κεντρα
αθλητισμου, υπαιθρια η μη θεατρακια κλπ.

Στη Σαλονικη καποια ορμητηρια για παρομοιες εκδηλωσεις ειναι
η Μονη Λαζαριστων, το γηπεδο Συκεων, καποιος χωρος στην Ανω Πολη
τα Δημοτικα θεατρα Σταυρουπολης, Καλαμαριας, καθως και καποια Στρατοπεδα!

Εχουμε επισης και δυο θερινα θεατρα “το Δασους” και το θεατρο “Γης” στην
περιοχη Τρανδριας , τα οποια ειναι φανταστικα και “μυσταγωγικα”!!!

Στην τελικη ας γινονται ρεμπετικες συναυλιες , να αναβιωνουν τραγουδακια
ξεχασμενα για τους πολλους στο συρταρι και χωροι παντα θα βρισκονται…

Ενδιαφέρον θέμα ψάρεψε πάλι η (ανα)συρτή του Σύστεμ.

Κατ’ αρχήν, έχω κακή γνώμη για τις συναυλίες κάθε είδους μουσικής που προορίζεται για άλλες, πιο άμεσες/διαδραστικές μορφές παρουσίασης. Η συναυλία είναι για την κλασική μουσική, για κάποιους προφανείς λόγους, είναι για το ροκ, για κάποιους εντελώς διαφορετικούς αλλά εξίσου προφανείς λόγους, κλπ… Για το ρεμπέτικο όχι.

Φυσικά, όλοι έχουμε περάσει καλά κι έχουμε χορτάσει την ψυχή μας σε κάποιες συναυλίες (ως κοινό σίγουρα, κάποιοι και ως μουσικοί). Αλλά θεωρώ ότι αυτό πετυχαίνει χάρη στην τρύπα του συστήματος: λέει ο Νεαπολιώτης παραπάνω για εκστατικές ζεϊμπεκιές ανάμεσα στις καρέκλες, αλλά έκσταση σημαίνει ακριβώς ότι είχες ξεχάσει πού βρίσκεσαι - σε συναυλία (έκσταη < εξίσταμαι, βγαίνω από τον εαυτό μου). Κάτι από την ψυχή των μουσικών, από την ψυχή των τραγουδιών και από την ψυχή του ακροατή γλίστρισε μέσα από τις χαραμάδες και ξεπέρασε το φράγμα. Κατά κανόνα όμως, το φράγμα υπάρχει.

Ωστόσο:

Μες στην τελευταία χρονιά παρακολούθησα το πρότζεκτ του Μυστακίδη για τα ρεμπέτικα της Αμερικής. Αν η συναυλία, σε σχέση με το παρεΐστικο παίξιμο και την ταβέρνα χωρίς μικρόφωνα, δημιουργεί μια απόσταση, εδώ υπήρχαν πολύ περισσότερα στοιχεία απομάκρυνσης. Όχι απλώς τα τραγούδια παρουσιάζονταν συναυλιακά, αλλά συνοδεύονταν και από εκτενείς παρλάτες που εξηγούσαν την ιστορία του καθενός, ή το ιστορικό πλαίσιο, ή επιμέρους ιστορίες από το ίδιο μεν πλαίσιο, αλλά άσχετες με τα τραγούδια, ή ακόμη και αφηγήσεις από τις πρόβες και τη δουλειά που προηγήθηκε της παρουσίασης. Και κάτι ακόμη περισσότερο: είχε και βίντεο, και προβολές εικόνων κλπ… Εν ολίγοις, ήταν ένα λάιβ ντοκιμαντέρ.

Προσωπικά, το βρήκα συναρπαστικό. Με ενδιαφέρει κάθε πληροφορία (δυνητικά τουλάχιστον) σχετικά με τα τραγούδια που ακούω, και είναι ενδιαφέρον για μια φορά να μου την εξιστορήσει κάποιος με την ίδια του τη φωνή μπροστά μου αντί να την διαβάσω (όπως έχουμε κάνει όλοι ένα σωρό φορές) σε φυλλάδια δίσκων, βιβλία και άρθρα ή να την ακούσω σε ένα «παραδοσιακό» ντοκιμαντέρ στην τηλεόραση ή το ίντερνετ.

Αλλά ας πούμε ότι εγώ έτυχε να είμαι το ιδανικό κοινό, ο φιλόμουσος που ενδιαφέρεται και για το εγκυκλοπαιδικό μπαγκράουντ. Δε θα είναι όλοι έτσι. (Σημειωτέον, η παρουσίαση στο Ηράκλειο έγινε σ’ έναν άθλιο χώρο, τεράστιο -και σχεδόν κατάμεστο- αλλά εντελώς ακατάλληλο για τέτοιου είδους εκδηλώσεις, κι εξάλλου εντελώς ακατάλληλο για οτιδήποτε σχεδόν.) Ο άλλος ήρθε βρε αδερφέ ν’ ακούσει δυο πενιές.

Ε λοιπόν, κι εκείνος ευχαριστήθηκε. Τα έξτρα (παρλάτες, προβολές…) μπορεί να μην του πρόσφεραν τίποτε σπουδαίο, αλλά δεν του χάλασαν και την ευχαρίστηση. Τα παιξίματα δεν ήταν σε καμία περίπτωση παραγκωνισμένα έναντι των υπολοίπων, δεν ήταν ένα συμπληρωματικό στοιχείο: ήταν σαφώς μια μουσική βραδιά, απλώς προσέφερε στην ίδια τιμή και την τεκμηρίωση, με όλο της το αλατοπίπερο. Κορυφαία στιγμή ένα τραγούδι που μπορεί να μη θυμάμαι πια ποιο ήταν, αλλά το ότι έκλεισαν τα μικρόφωνα και το είπαν σκέτα μέσα σ’ εκείνο τον αχανή χώρο και έπεσε τέτοια ησυχία ώστε δε χάσαμε νότα, το θυμάμαι ολοζώντανα.

Το συμπέρασμά μου ήταν ότι το πράγμα μπορεί να λειτουργήσει κι έτσι.

Η συναυλία, η παρουσίαση, το «λάιβ ντοκιμαντέρ» είναι περιστάσεις αποπλαισίωσης. Δηλαδή η μουσική αποσπάται από το φυσικό της πλαίσιο και μεταφέρεται, ξεκομμένη, σ’ ένα νέο πλαίσιο, όχι φυσικό αλλά στημένο. Τα ρεμπέτικα, σήμερα που μιλάμε, έχουν ένα φυσικό πλαίσιο. Μπορεί να μην είναι η φυλακή και ο τεκές, ή το κάθε άλλο πλαίσιο μέσα από το οποίο πρωτοξεπήδησαν πριν 100+ χρόνια, αλλά δεν είναι και μουσική κάποιας εξαφανισμένης φυλής με στίχο σε άγνωστη γλώσσα, είναι μια ζωντανή παράδοση: οι ταβέρνες και οι παρέες είναι το φυσικό της σημερινό πλαίσιο. Οπότε, κατ’ αρχήν, η αποπλαισίωση είναι καταδικαστέα. Δε θα ήταν αν μιλάγαμε για μια μουσική που εκ των πραγμάτων το πλαίσιό της δεν υφίσταται.

Όταν όμως η μεταφύτευση στο νέο στημένο πλαίσιο γίνεται καλά, δουλεύει.

Τι θα πει «γίνεται καλά»; Θα πει ότι, για παράδειγμα, τις πληροφορίες για την ιστορία ενός τραγουδιού σ’ τις λέει ένας που τις ξέρει καλά, γιατί τις βρήκε μετά από συστηματική έρευνα κι όχι με δυο λεπτών γκουγκλάρισμα, και επιπλέον χαίρεται που τις ξέρει και που τον διαφωτίζουν, και θέλει να μοιραστεί μαζί σου αυτή τη χαρά με την ίδια θέρμη που θέλει να μοιραστεί και την ίδια τη χαρά της μουσικής. (Ούτε που θέλω να σκεφτώ τι μούφα θα έβγαινε αν αντί για τον Μυστακίδη έλεγε τις αφηγήσεις ένας επαγγελματίας εκφωνητής…)

4 «Μου αρέσει»

πολύ καίριες οι παρατηρήσεις σου περικλή, μόνο μια συμπλήρωση: υπάρχουν ακόμα φυλακές, και υπάρχουν ακόμα χρήστες.
εκεί λοιπόν ακόμα τραγουδούν τα ρεμπέτικα και ταυτίζονται απόλυτα μαζί τους. φυσικά όχι πλειοψηφικά όπως παλιά, ούτε υπάρχει αξιόλογη παραγωγή τραγουδιών, αλλά είναι μια πραγματικότητα (που εξάλλου πάντα θα υπάρχει, άσχετα αν θα εκφράζονται με το ρεμπέτικο ή όχι).
επίσης υπάρχουν φτωχοί, ξενιτεμένοι, ερωτευμένοι, αλλά αυτούς τους καλύψαμε με τις γενικότερες παρέες και ταβέρνες.

Καλά, δεκτό. Δεν ήθελα να επιμείνουμε τόσο σ’ αυτό, όσο στο ότι οι υπόλοιπες συνθήκες όπου τραγουδιούνται τα ρεμπέτικα (ταβέρνα, παρέα κλπ. - όχι συναυλία) είναι, κι αυτές, φυσικό πλαίσιο.

το λέω με την έννοια ότι, από την στιγμή που υπάρχουν ακόμη όλοι οι χώροι και οι συνθήκες που γέννησαν και έθρεψαν το ρεμπέτικο, δεν υπάρχει λόγος να μπεί στα μουσεία και στα μέγαρα.

Ακριβώς:

Δεν υπάρχει αναγκαστικός λόγος να αποπλαισιωθεί, αφού μπορούμε να το χαρούμε αυθεντικά στην ταβέρνα, στην παρέα, και κάποιοι …στη φυλακή. :slight_smile: * (Ενώ, λ.χ., κάτι μεσαιωνικά τραγούδια της ταβέρνας στα λατινικά, που είχα ακούσει προ 20+ ετών σε μια εξαιρετική συναυλία των Lyrae Cantus, μόνο σε συναυλία / δίσκο / παρουσίαση / εκομπή κλπ. μπορούν πλέον να ακουστούν.)

Από την άλλη, η εμπειρία που κατέγραψα με έπεισε ότι για τα ρεμπέτικα δεν υπάρχει ούτε απόλυτος (άνευ ετέρου) λόγος να μην παρουσιάζονται εκτός πλαισίου. Απαραίτητο μεν δεν είναι, αλλά ούτε εξ ορισμού κακό.


*: Το καλαμπουρίζω αλλά χωρίς ειρωνεία ή αμφισβήτηση - ασφαλώς και το παίρνω στα σοβαρά.

2 «Μου αρέσει»

Το ότι κάθε είδος της λαϊκής μουσικής παράδοσης προϋποθέτει ζωντανό πλαίσιο για να λειτουργήσει φυσιολογικά, δεν χρειάζεται βέβαια να το συζητήσουμε, το έχει διεθνώς αποδεχτεί η εθνομουσικολογία. Θα συμφωνήσω απόλυτα, πηγαίνοντας παρακάτω, με τον Περικλή ότι το ρεμπέτικο σήμερα, έτσι όπως το προσλαμβάνουν (αλλά και το προσφέρουν) οι παρέες σε ταβέρνες και μικρομάγαζα, διαθέτει φυσικό και όχι τεχνητό λειτουργικό πλαίσιο και λειτουργεί κανονικότατα (κι εγώ αποφεύγω τη λέξη επιτελείται, που δεν μου αρέσει). Θα προσθέσω μόνο, και έχει σημασία αυτό, ότι το πλαίσιο τούτο είναι εντελώς διαφορετικής φύσεως από εκείνο μέσα στο οποίο λειτούργησαν Τσαούς, Μπάτης, Βαμβακάρης, Παπαϊωάννου, Μπαγιαντέρας κλπ. κλπ. κλπ. στην αρχή της καριέρας τους. Δεν θα συμφωνήσω όμως καθόλου με τον Νικόλα: το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα φυλακές (και χρήστες) δεν είναι από μόνο του αναγκαία και ικανή ταυτόχρονα συνθήκη για να δημιουργείται καινούργιο ρεμπέτικο. Επιπλέον μάλιστα, έχω και σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσον οι σημερινοί φυλακισμένοι τραγουδούν στη φυλακή ρεμπέτικα και (είναι τόσο ενημερωμένοι για το ήθος τους ώστε να) ταυτίζονται απόλυτα μαζί τους….

2 «Μου αρέσει»