Kalimera sas,
…mberdepsa ta mboutia mou kai psaxno Boithia…
Prin liges Hmeres Brethika sa mia Taverna edo stin Germania me kati Filarakia, anamesa kai enas Germanos mousikos pou paizi Bouzouki
(Kitharobouzouko kai auto oxi asxima…) kai mou ekanai tin eksis Erotisi:
Pote eginai H proti Hxografisi Mbouzoukiou kai pio tragoudi eitan.
Tou leo o Bambakaris eitan o protos pou ebale to mbouzouki stin Hxografisi, alla tha kitakso na eimai sigouros kai na sou po pote kai pio tragoudi eitanai.
Sto spiti mou loipon Bgaso oti exo kai mberdeutika me auta pou Diabasa.
Apospasma apo arthro tou Panagioti Kounadi ( Janouarios 2002)
Me titlo Επέτειοι που σημάδεψαν το ελληνικό τραγούδι, άλλοτε σαν ευλογία και άλλοτε σαν τραύμα."
Δεκαετία 1930.
Το 1932 δεν εντοπίσαμε γεννήσεις ή αποχωρήσεις από τη ζωή, αλλά επισημαίνουμε την επίσημη είσοδο του μπουζουκιού και του μπαγλαμά στη δισκογραφία της Ελλάδας. Για πρώτη φορά ο ΓιώργοςΜπάτης, με τα τραγούδια του «Μπάτης ο δερβίσης» και “Σου 'χει λάχει” και ο Μάρκος Βαμβακάρης, με τα τραγούδια του “Εφουμέρναμ’ ένα βράδυ” και “Ταξίμι Σερφ” ηχογραφούν με ορχήστρα μπουζουκιών και μπαγλαμάδων. Ανεπισήμως, τον προηγούμενο χρόνο, 1931, ο Γιώργος Μανέτας, της προϊστορίας του ρεμπέτικου, ηχογραφεί με μπουζούκι και σαντούρι τα δυο παραδοσιακά “Καλέ μάνα δεν μπορώ” και τα “Δίστιχα του μάγκα”, όπου τραγουδά ο αγνώστων λοιπών στοιχείων Σπαχάνης. Την ίδια χρονιά στις Η.Π.Α. ο περίφημος μπουζουξής Ιωάννης Χαλικιάς ή Τζακ Γρηγορίου με τον κιθαρίστα Σοφοκλή Μιχελίδη ηχογράφησαν τα εκπληκτικά οργανικά “Το μινόρε του τεκέ” και “Μυστήριο ζεϊμπέκικο”, που χάραξαν την ιστορία της εν γένει ελληνικής δισκογραφίας με μπουζούκια.
Edo Sto Forum to Eksis Posting stin Rembetiki Xronogrami apo ton Ari:
Η πρώτη στην Ελλάδα ηχογράφηση ρεμπέτικου τραγουδιού με μπουζούκι έγινε το 1933 απο τον Γ. Μπάτη (στην Columbia του Λαμπρόπουλου), αλλά ο δίσκος “βγήκε” στην αγορά έξι μήνες αργότερα. Έτσι, το “Να 'ρχόσουνα ρε μάγκα μου” του Μάρκου (1934- στου Μάτσα) “είχε την τιμή” να είναι ο πρώτος ρεμπέτικος δίσκος (στην δεύτερη πλευρά έχει ένα σόλο) με μπουζούκι που κυκλοφόρησε. (βλ. “Ρεμπέτικη ανθολογία” Τ. Σχορέλη, “Ντόμπρα και σταράτα” Γ. Παπαϊωάννου, Αυτοβιογραφία του Στ. Περπινιάδη).
Pali edo sto Forum ena Posting tou Frank (10.05.2002 ) me Thema
REBETIKO: ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - Greek music identity: ΜΑΚΑΜ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΔΡΟΜΟΙ
Η παλαιότερη φωτογραφία με μπουζούκι που έχουμε είναι αυτή του παππού Νίκου Μιλάνου (Κολατσή) στην Πορταριά Πηλίου, η οποία χρονολογείται από το 1892. Ξέρουμε από τα εγγόνια του Νίκο και Κάρολο ότι αυτός έπαιζε μπουζούκι κανονικό, τρίχορδο, με ξύλινα κλειδιά από το 1880 περίπου. Τα τραγούδια που ξέρουμε οτι έπαιζε ήταν δημοτικά της περιοχής και διάφορα λόγια (πόλκες, βαλς και τέτοια). Το μπουζούκι στην δισκογραφία μπαίνει σύμφωνα με τον Μάρκο Δραγούμη το 1917 από δυο αιχμαλώτους του Α’ Παγκ. Πολέμου, έναν Συριανό κι έναν Σκιαθίτη, οι οποίοι παίζουν επίσης δημοτικά. Όσο για την πρώτη “ρεμπέτικη” ηχογράφηση με μπουζούκι, αυτή μάλλον είναι γύρω το 1928 στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Apospasma apo ena periodiko…leei gia ton Bambakari:
…Ο πρώτος του δίσκος κυκλοφόρησε στα τέλη του 1934 από την “Odeon”. Από την μια πλευρά είχε το τραγούδι του " Πως ήθελα να 'ρχόσουνα" και από την άλλη ένα κομμάτι για σόλο μπουζούκι, που ήταν μια μελωδία ενός άγνωστου συνθέτη το " Ήσουνα ξυπόλητη". Παρά τις αμφισβητήσεις αυτός είναι ο πρώτος δίσκος που τυπώθηκε στην Ελλάδα που στην ηχογράφηση του χρησιμοποιήθηκε και μπουζούκι.
Ο ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ ΗΤΑΝ Ο ΕΝΑΣ, Ο ΑΝΕΠΕΝΑΛΗΠΤΟΣ.
Apospasma apo to keimeno Rembetika kai Rembetes Agnostou:
…Το 1933 ήρθε στην Ελλάδα ένας δίσκος που ηχογραφήθηκε στην αμερική και περιείχε ένα οργανικό κομμάτι που είχε τεράστια επιτυχία. Το κομμάτι αυτό ήταν το περίφημο ¨ Μινόρε του Τεκέ¨ του συνθέτη Ιωάννη Χαλκιά. Οι διευθυντές της δισκογραφικής εταιρίας Columbia στην Αθήνα δεν μπορούσαν να καταλάβουν το λόγο αυτής της επιτυχίας, όπως και το μουσικό όργανο που κυριαρχούσε στη μουσική εκτέλεση του τραγουδιού αυτού. Μετά λοιπόν από μεγάλη έρευνα κατέληξαν ότι το διαφορετικό αυτού του δίσκου ήταν στο γεγονός ότι είχε έναν διαφορετικό μουσικό ήχο, που προέρχονταν από το μουσικό όργανο με το όνομα μπουζούκι. Αμέσως και οι ίδιοι θέλησαν να ηχογραφήσουν δίσκους με αυτό το μουσικό όργανο και άρχισαν να ψάχνουν έναν καλό οργανοπαίχτη του μπουζουκιού. Ο πιο γνωστός απ΄ όλους που τριγυρνούσε στους τεκέδες παίζοντας στο μπουζούκι του τραγούδια που έφτιαχνε ο ίδιος ήταν ο Μάρκος Βαμβακάρης. Αυτός λοιπόν ηχογράφησε το 1933 τον πρώτο δίσκο με μπουζούκι στην Ελλάδα.
Episeis keimeno agnostou:
…Ελληνικές ηχογραφήσεις έχουμε στην Αμερική, στην Σμύρνη και στην Κωνσταντινούπολη προτού υπάρξει η δυνατότητα για
τέτοιες στην κυρίως Ελλάδα. Στην Ελλάδα τα αστικά λαϊκά τραγούδια των κατώτερων τάξεων αρχίζουν να καταγράφονται από το
1934. Σε αυτές τις ηχογραφήσεις έχει καταγραφεί για πρώτη φορά η αυθεντική ορχήστρα του είδους. Την αποτελούν μπουζούκια,
μπαγλαμάς και κιθάρα. Σε παλαιότερες ηχογραφήσεις που έγιναν σε άλλα μέρη τα όργανα αυτά αντικαθίστανται ή
συμπληρώνονται από διάφορα ευκαιριακά όργανα ανάλογα με τον τόπο και τον χρόνο της ηχογράφησης. Η κλασική ρεμπέτικη
ορχήστρα μπαίνει από τότε ουσιαστικά στην δισκογραφία και παραμένει λιτή για πολλά χρόνια, έως ότου στα χρόνια του 50
πλουτίζεται από κάποια ακόμα όργανα με πιο συχνά ανάμεσα τους το πιάνο και το ακορντεόν.
Mberdeutika endelos giti opos Blepetai, olo kai diaforetika stixia Bgikanai stin fora kai den ksero ti mou ginetai kai pou na Bro tin akri.
Afisa Bebea tis Anafores apo CD pou kai auta dinoun diafora stixeia gia na min sas ta Prikso entelos …
Stin teliki analisi auti H mikri erotisi tou germanou eginai prosopiki mou erotisi se esas.
Pios mbori na ksemberdepsi auton ton kombo apantiseon ?
Profanos na exei Ksanasizitithi auto to thema se auto to forum, alla efoson to Parakoloutho edo kai kati mines, tha sas euxaristousa ek ton proteron para poly ean tha mborousatai na mou dosetai tin sosti apantisi ( ean yparchi BeBea sosti apantisi ) gia na ksemberdepso ta Mboutia mou
Sas euxaristo
aegeos