Πρόβλημα με διαστήματα σε ταστιέρα μπουζουκιού

bouzoukokataskeves

agapite kirie kourouni
diavazontas ta peri bouzoukokataskevis
ediapistosa oti eho ena mpouzouki elatomatiko
diladi metrontas apo ton piso kavalari
ta diafora tasta eho diafores apo 2 - 6 hiliosta.
episis eho 26 tasta ke ohi 24.
o kataskevastis ine o zozef terzivasian.
ine de ftiagmeno giro sto 1965.
tha to theorousa megali hari ean mou exigisete pos mporo na to diorthoso kai to pio simantiko se pion ?
ean xero pou na to pao kai ti na zitiso
otan eltho stin ellada tha to fero mazi mou.
tha to theoriso ipohreosi mou ean kanete ton kopo kai mou exigisete pos tha liso afto to provlima.

efharisto

vasilis

Προς Κουρούνη:
Ωχ ωχ! Κουρούνη ζορίζουν τα πράγματα. Αντε τώρα να εξηγήσεις ότι έχει κάνει λάθος ο Ζοζέφ (και δει το 1965)…
Προς Βασίλη:
Να κοιτάξεις αν ο καβαλάρης είναι στη σωστή θέση. Αυτό σημαίνει ότι το μήκος της πρώτης οκτάβας (δηλαδή των 12 πρώτων τάστων) είναι ίσο με το μήκος της υπόλοιπης χορδής. Για σχολαστικό έλεγχο μέτρα το με χάρακα. Για τυπικό έλεγχο δες αν η αρμονική του Re ακούγεται ακριβώς πάνω απ’ το τελευταίο τάστο της πρώτης οκτάβας.

Φίλε Βασίλη,
κατ’ αρχήν, δεν είμαι κατασκευαστής οργάνων, οπότε μόνο τη “θεωρητική” σκοπιά δίνω.
Το μπουζούκι πάντως φέρε το όταν έρθεις στην Ελλάδα, και τότε θα σου προτείνουμε δυο τρείς κατασκευαστές να πάς να στο επισκευάσουν, εφόσον χρειάζεται.

Επί της ουσίας τώρα: Τα 2 και τα 6 χιλιοστά είναι ΠΟΛΛΑ! Μήπως κάνεις στραβό μέτρημα; Δηλαδή, ο πίνακας που δώσαμε πιό πάνω, ισχύει μετρώντας από τον ΚΑΤΩ καβαλάρη (στο ηχείο) ΠΡΟΣ τον πάνω (στα κλειδιά).
Επίσης, κοίτα να δείς ΑΠΟ ΤΑΣΤΟ ΣΕ ΤΑΣΤΟ αν έχεις μεγάλες διαφορές. Για τούτο χρέιάζεσαι πολύ καλό χάρακα ή καλίμπρα - κάτι σαν παχύμετρο.

Επίσης, να ξέρεις οτι αυτά είναι τα ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ μήκη χορδής. Για να εξαλείψει ο κατασκευαστής κάποια άλλα προβλήματα, κάνει κάποια ολίσθηση προς τα μπρός ή προς τα πίσω. Αυτό όμως είναι της τάξης του χιλιοστού, άντε δύο. Οχι όμως και 6!!!

Αν έχει κάνει ΤΟΣΟ λάθος ο Ζοζέφ (που τίποτα δεν αποκλείεται κιόλας) και πάλι διορθώνεται.

Αυτό που σου έγραψε ο Αρης είναι ΚΛΑΣΣΙΚΟ λάθος.
Δεν μούχει τύχει ακόμα να πιάσω ξένο όργανο και να μην έχει αυτό το λάθος στον καβαλάρη.

Εδώ είμαστε αν θες κάτι άλλο.

Κώστας

Τί σημαίνει οτι κατασκευαστής είναι ο Ζοζεφ??
Οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει λάθος,παρ ολα αυτα το
λάθος διαίρεσης είναι αρκετά χοντρό γιά να γίνει και ειδικά απο τον “μάγο” όπως τον αποκαλούσαν.
Κατάρχην μέτρα το μπουζούκι σου με ένα καλό κουρδιστήρι για να δείς αν είναι φάλτσο καί που
μετά μέτρα την απόσταση που σου είπε ο Αρης και
εάν αυτά τα δύο είναι σωστά το μπουζούκι παίζει κανονικά οπότε ΔΕΝ το σκαλίζουμε.Ετσι κι αλλιώς αν έχει λάθος διαίρεσης το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να αλλάξεις την ταστιέρα πράγμα εφικτό αλλά δύσκολο και ακριβό.Τα 26 τάστα δεν παίζουν ρόλο αρκείνα έχουν μπεί στην σωστή θέση.

filoi Kosta Ari ke Soto ,
prota prota na sas efharistiso gia to endiaferon sas sto provlima mou alla distihos ke me alo ena metrima kataligo pali sto oti iparhi to provlima.
ola afta ta hronia to hrisimopiousa mirazontas tin apostasi apo kavalari se kavalari metrontas tin proti oktava --opos lei ke o Aris --ala san kati na min pai kala .

simfona lipon me ta legomena tou Kosta
apo kavalari se kavalari 660 hiliosta
se mena ine 770 hiliosta .

isos giafto na eho toses diafores ke sta diafora tasta.

giafto poli fovame oti tha hriasti na
allaxo oli tin tastiera .

ean kapios xeri poso pernoune giaftin tin episkevi pesteto mou prin eltho stin ellada
oste na paro tin psihrolousia .

fisika den me endiaferi pou den tha ehi
klara i tastiera arki na ine evenos kai
ta tasta stin sosti thesi .

ke pali efharisto ke gia hara se olous
sas .

filika
vasilis

Σώτο, δεν ξέρω τι λένε οι “φετινοί” μαστόροι για το Ζοζέφ (ή μάλλον ξέρω, αλλά δεν είμαι ο αρμόδιος που θα τους …ξεχέσει), πάντως το 1965 ο Ζοζέφ ήταν ακόμα Η ΚΟΡΥΦΗ. Οσο για το λάθος που αναφέρει ο Βασίλης, δε νομίζω ότι είναι εφικτό. Αν μη τι άλλο, τέτια λάθη δεν κάνουν ούτε οι πολύ “κατώτεροι” του Ζοζέφ μαστόροι. Οσο για τον ίδιο τον Ζοζέφ… ας μην το συζητάμε καθόλου. Εγώ επιμένω:
Ο Βασίλης έχει σε λάθος θέση τον καβαλάρη με αποτέλεσμα να έχει μετρήσει λάθος το συνολικό μήκος χορδής.
Α… και κάτι άλλο: Το κουρδιστήρι σε τι θα τον βοηθήσει; Θα πατάει ένα-ένα τάστο για να δει πού φαλτσάρει;

Το κουρδιστήρι θα τον βοηθήσει να δει αν υπάρχει φάλτσο στο 5 7 17 19 ταστο τούς “μάστορες” του
Μάρκου

Για Βασίλη: Απ’ ότι κατάλαβα, μάλλον παρανόησες το παράδειγμά μου. Εγραψα: “Εστω μπουζούκι 660 χιλιοστών”. Αν έχεις άλλο μήκος πχ 700, πολλαπλασιάζεις τα νούμερα της δεύτερης στήλης με το 700 και φτιάχνεις ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΠΙΝΑΚΑ γιά το συγκεκριμένο μπουζούκι.
ΠΡΟΣΟΧΗ όμως. Επειδή έχεις μεγάλες πιθανότητες να έχεις λάθος τον κάτω - τον μετακινούμενο - καβαλάρη, ΜΗΝ μετρησεις το μήκος από καβαλάρη σε καβαλάρη , αλλά το μήκος από τον πάνω - τον μικρό - καβαλάρη (εσωτερικά) μέχρι το 12ο τάστο και πολλαπλασίασε επί 2. Αυτό θα είναι το “μήκος χορδής” σου. Στο λέω αυτό, διότι όλοι μπορούν να κάνουν λάθος (κι ο Ζοζέφ ακόμα) αλλά το 12ο τάστο (του μισού της χορδής), ΚΑΙ ΝΑ ΘΕΣ δεν το κάνεις το λάθος.

Γιά Σωτήρη:
Οι μάστορες (5ο και 7ο τάστο και οι συνέχειές τους στην επόμενη οκτάβα 12+5=17ο και 12+7=19ο τάστο) του Μάρκου δεν είναι τίποτα άλλο από τις θέσεις 3/4 και 2/3 της χορδής, όπου και παράγονται με απαλό ακούμπημα αντί γιά “πάτημα” οι “αρμονικές”.

Το κουρδιστήρι δεν θα δώσει τις θεωρητικές αρμονικές αλλά τις συγκερασμένες (με απόκλιση δηλαδή) επειδή και αυτό το κουρδιστήρι είναι συγκερασμένο.

Εχει δηλαδή ενσωματώσει (σε Hz) τις συχνότητες της συγκερασμένης κλίμακας που είναι μιά προσέγγιση (και μόνον σαν προσέγγιση πρέπει να το βλέπει κανείς) των κλασμάτων του Πυθαγόρα.

Εγώ λέω οτι πρέπει να καταργήσουμε τα ακίνητα τάστα και να επιστρέψουμε στους μετακινούμενους δεσμούς!