Ποιά θα πρέπει να είναι η διδασκαλία του μπουζουκιού;

Μια χαρά τα λέτε παιδιά, αλλα μην ξεχνάτε…ο μπουζουξής δεν είναι μουσικός, είναι οργανοπαίχτης και κατα συνέπεια βασίζεται στην παράδοση για να αναπτύξει το προσωπικό του στύλ και ύφος. Οι επιρροές του ξεκινάνε από τη βυζαντινή μουσική, περνάνε από το δημοτικό τραγούδι και το κλαρίνο και καταλλήγουν στον Τσιτσάνη και το Μάρκο.
Αλλοιώς ας τα παρατήσουμε τα τρίχορδα και ας πιάσουμε τις μπουζουκοκιθάρες των αδερφών Κατσάμπα…

Χρειάστηκα πολλή ώρα για να διαβάσω όλα τα μηνύματα, ειπώθηκαν κουβέντες με ενδιαφέρον. Μπήκα στον πειρασμό να απαντήσω σε πολλά αλλά κρατήθηκα. Για το παραπάνω όμως…έλεος!!!
Δηλαδή, ερωτώ, ο οργανοπαίχτης δεν είναι μουσικός? και τι είναι υδραυλικός? Και δεν εννοώ μουσικός κατ’ επάγγελμα. Αυτός που παίζει πιάνο-βιολί-κιθάρα… δεν είναι μουσικός? Ή μήπως μόνο ο μπουζουξής δεν είναι μουσικός.

Και σε ποια παράδοση βασίζεται? Ένας μπουζουξής για παράδοση έχει τον Μάρκο,Χατζηχρήστο,Παπαϊωάννου,Περιστέρη,Τσιτσάνη κ.λ.π. Επαναλαμβάνω, ένας μπουζουξής (και ο ρεμπέτης κιθαρίστας βέβαια).

Οι κατσάμπα δεν έχουν αυτές τις επιρροές επειδή παίζουν κιθάρες? Ένας κλαρινίστας τις έχει? Ή μόνο οι μπουζουξήδες, και μάλιστα τριχορδάδες, έχουν το προνόμιο. Όταν αγοράζεις τρίχορδο, σου κάνουν δώρο και τις επιρροές?

Ο άνθρωπος ρώτησε ποιο σχέδιο μαθήματος θεωρούμε καλύτερο. Επ’ αυτού, έχεις άποψη? Διαφορετικά, θεωρώ χαμένο το …"ξεθάψιμο του θέματος.

Υ.Γ. Εμένα με κάλυψαν κάποιοι περσινοί.

Δημήτρη πριν λίγο καιρό ο Πάρης ο Μήτσου είχε στην εκπομπή του καλεσμένους τους “ΔΡΟΜΟΣ”. Λοιπόν εκει ο Νώε ο Ζαφειρίδης λέει κάποια στιγμή στον Πάρη <<εγώ δεν είμαι μπουζουξής, μουσικός είμαι>> σε αντίθεση με τον Βασίλα τον Γρηγόρη που έλεγε ότι <<εγώ είμαι μπουζουξής>>.Θέλω να πω με αυτό ότι ισως να έχουν κάποια βάση αυτά που λέει ο φίλος που στράβωσες μαζί του.

Είναι απολύτως φυσικό ένας “παίκτης” σαν τον ΝΩΕ να έχει αυτή την τοποθέτηση.Κατ’αρχήν ο ΝΩΕ είναι διπλωματούχος της κλασσικής κιθάρας από το ΕΘΝΙΚΟ ΩΔΕΙΟ.Και μόνο γι αυτό τον λόγο δικαιούται να μην θεωρεί τον εαυτό του μόνο μπουζουκτσή.(Και μιλάμε για τον ΝΩΕ ο οποίος είναι τρίχορδος ,και με εξαίρετη αίσθητική τρίχορδου παίκτη, και το λέω αυτό γιατί οι πιό πολλοί κιθαριστές που παίζουν και μπουζούκι ,παίζουν τετράχορδο,και μάλιστα με κάπως κιθαρίστικο τρόπο.) Εδώ όμως θεωρώ ότι γίνεται ένα λάθος.
Τί σημαίνει μουσικός και τι μπουζουκτσής;Μήπως ο μπουζουκτσής δεν είναι μουσικός; Η μήπως οι μη έχοντες σπουδάσει μουσική δεν είναι μουσικοί;( ενω κάποιοι απο αυτούς είναι κορυφαίοι στον χώρο) Γιατί εμένα μου φαίνεται ότι κάτι άλλο υπάρχει πίσω από αυτές τις τοποθετήσεις.
Η υπερβολική αγάπη για αυτό το φαινόμενο (ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ-ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ κ.λ.π) μας οδηγεί σε κάποιο είδος φανατισμού. Και αυτό δεν είναι καλό γιατί μας αποπροσανατολίζει.

Να καταθέσω κι εγώ την άποψή μου, μια και γι’ αυτό βρισκόμαστε σ’ αυτό το χώρο, χωρίς παρεξήγηση και με σεβασμό στην άποψη του καθενός.
Επιδή γρατζουνάω μια κιθάρα και λέω 5 τραγουδάκια, δεν θεωρώ τον εαυτό μου μουσικό, γιατί δεν έχω σπουδάσει το αντικείμενο. Μετά βίας ξεχωρίζω το κλειδί του σπιτιού μου από το κλειδί του σολ, που δε ξέρω καν αν είναι απλό ή ασφαλείας. Έχω παίξει και τραγουδήσει σε κάποια κουτούκια (χωρίς ένσημα). Ούτε αυτό με κάνει επαγγελματία ή μη μουσικό ή κιθαρίστα ή τραγουδιστή.
Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι είμαι ηλεκτρονικός, έχοντας περάσει δουλέψει σε σχεδόν όλη τη γκάμα των ηλεκτρονικών συσκευών, από το 1977, ενώ τα τελευταία 26 χρόνια, δουλεύω σε ιατρικά μηχανήματα. Τώρα αν κάποιος επειδή μπορεί και μοντάρει ένα κιτ ηλεκτρονικών, αποκαλέσει τον εαυτό του ηλεκτρονικό, θα γελάσω από μέσα μου (αν θέλω να είμαι ευγενικός) ή κατάμουτρα (αν δε θέλω).
Θέλω να πω με αυτό ότι θεωρώ ότι προσβάλω, τους μουσικούς αν δηλώσω μουσικός ή κιθαρίστας ή τραγουδιστής και είναι κάτι που δε θα ήθελα να κάνω, γιατί σέβομαι τα χρόνια που μελέτησαν στα ωδεία και το κόπο τους, για να φτάσουν όπου βρίσκονται σήμερα ο καθένας τους.

Κι εγώ διαχωρίζω τον μπουζουξή από τον μουσικό, με την έννοια ότι κάποιοι μπουζουξήδες είναι τόσο “ορθόδοξοι”, αυθεντικοί, μαγκιόροι ως παίκτες, με πενιά σοβαρή, όλο σωστά “κόλπα” που λές, να, αυτός είναι μπουζούκαρος. Γεννήθηκε για να παίζει μπουζούκι και μόνο σε αυτό εκφράζεται στο έπακρο.

Απ΄την άλλη, έχεις έναν παίχτη που παίζει ό,τι θέλει με άνεση, μπορεί να μιμηθεί όποιο μπουζουκικό ύφος θέλει (ρεμπέτικο, έντεχνο, λαϊκό…) και απλά λες, να αυτός είναι τρομερός μουσικός.

κάποιος μπουζούκαρος, αν μελετήσει ΘΑ γίνει και άριστος μουσικός.
ένας τέλειος μουσικός, όσο κι αν μελετήσει έχει πιθανότητες να μην γίνει ΠΟΤΕ μπουζούκαρος.

κάτι τέτοιο, τελωσπάντων:)

1 «Μου αρέσει»

Μα τι ενδιαφέρον θέμα??? Πειρασμός να γράψω κι εγω κάτι τι.
Κατ’ αρχάς ανεπιφύλακτα υπέρ του δασκάλου. Εγώ ότι γρατσούναγα μόνος μου χρόνια, τα έμαθα σε 6 μήνες στο δάσκαλο. Τώρα το πως το που κλπ κλπ είναι μάλον προσωπικό θέμα κι έχει σχέση με το τι ψάχνει και τι ταιριάζει στον καθένα. Συμαντικό ρόλο βέβαια παίζει η προπόνηση. Ο δάσκαλος μου μου έλεγε πως αν κάτι δεν σου βγαίνει αφησέ το για λίγο και ξαναπιάστο αργότερα. Τα δάχτυλα έχουν θυμιτικό. Θέλω να βάλω και την παράμετρο της παρέας. Η παρέα παρακινεί. Όμοιος ομοίω…υποσυνείδητα ξεστραβώνει κλπ. Για τους νεαρούς της παρέας, ας μη σας χαλάνε κάποια γραφόμενα στο forum με τα οποία δεν συμφωνείτε. Αξιολογήστε, κρατήστε ότι σας κάνει και πάμε παρακάτω. Φίλε προ-προλαλήσαντα (PeVen)… σε πάω για το χιούμορ σου.

Αξίζει να διαβάσετε το “χώσιμο” που ρίχνει ο Γρηγόρης Βασίλας στο προσωπικό του blog σε εκπαιδευτικό όμιλο εκμάθησης μπουζουκιού:

   http://vasilasgr.blogspot.com/2008/01/blog-post_5246.html

Πέτρο, αυτά περίπου σκεφτόμουν να γράψω κι εγώ αλλά με πρόλαβες.

Σε όλες τις τέχνες ή τις τεχνικές (οι επιστήμες εξαιρούνται γιατί τροφοδοτούν γνωσιολογικά τις τεχνικές) για να παραχθεί το τελικό προϊόν, εμπλέκονται ξεχωριστές αρμοδιότητες με διαφορετικούς τίτλους.

Ο μπετατζής είναι ικανότατος στο να καρφώσει τα σανίδια για να στήσει τον ξυλότυπο λ.χ. μιας δοκού 25x75, μονάχα που δεν έχει την παραμικρή ιδέα για το πως προέκυψε το 25x75 ή για ποιό λόγο δεν είναι 20x60 ή κάποια άλλη διάσταση. Απ’ την άλλη, ο πολιτικός μηχανικός που γνωρίζει πολύ καλά τα πώς και τα γιατί των διαστάσεων της δοκού, (αφού αυτός το υπολόγισε σύμφωνα με τους κανόνες της τεχνικής που κατέχει) δεν ξέρει ούτε από που να ξεκινήσει το καλούπωμα μιας δοκού, πόσο μάλλον για το σύνολο των δομικών στοιχείων του έργου.

Εχουμε δηλαδή δύο εκπαιδευμένους ανθρώπους / ειδικότητες που συνεργαζόμενοι παράγουν κοινωνικό αγαθό (οικοδομή) για να στεγαστεί ο κόσμος.

Ο παραλληλισμός με τον “μουσικό” και τον “δεξιοτέχνη - σολίστ” (μπουζουξή) είναι προφανής:

“Μουσικός” είναι αυτός που έχει επαρκή εκπαίδευση ή / και σχετική εμπειρία για να παράξει, να συγγράψει μουσική αν το θελήσει, αν το επιτρέπουν οι καιροί και αν υπάρξει… έμπνευση. “Σολίστ - Δεξιοτέχνης” απ’ την άλλη, είναι αυτός που έχει επαρκή δεξιοτεχνία ή / και εκπαίδευση για να αποδώσει σωστά τις μουσικές των… “μουσικών”.

Ο “σολίστ” μπορεί ακόμη και να στρογγυλεύει κατάλληλα την μουσική του “μουσικού” για να γίνει περισσότερο αρεστή στο κόσμο δεδομένου ότι - συνήθως - οι “σολίστ” έχουν καλύτερα οξυμένο τα “λαϊκό” αισθητήριο ή διαίσθηση. Αυτό δεν τον ανακηρύσσει σε “μουσικό”.

Απ’ την άλλη, ο “μουσικός” μπορεί να παίζει εξαιρετικά καλά κάποιο όργανο. Αυτό δεν τον ανακηρύσσει σε “σολίστα - δεξιοτέχνη”.

Ασφαλώς υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα προσώπων στα οποία συστεγάζονται και οι δύο “ειδικότητες”, αυτές του συνθέτη μαζί με του σολίστα. Μάλιστα δε, αυτά τα πρόσωπα δώσανε τις πιο ενδιαφέρουσες λαϊκές δημιουργίες, αν και σε πιο “κάθετες” μουσικές σχολές αυτό δεν είναι σύνηθες. Όπως υπάρχουν και πολλά παραδείγματα ακόμη και από την περίοδο του ρεμπέτικου, όπου η ολοκληρωμένη μουσική προσωπικότητα του “συνθέτη-σολίστ” έκρινε για το συγκεκριμένο Χ κομμάτι ότι είναι δεξιοτεχνικών αξιώσεων και ότι έχει ανάγκη από βαφτισμένο - καραμπινάτο δεξιοτέχνη για να βγει σωστά, διαφορετικά θα θαφτεί.

Αυτή η άποψη, θεωρώ, ότι είναι λάθος.Και ΔΕΝ είμαι μπουζουξής.

Ο Νώε δεν φαίνεται να εννοεί όμως, ότι ο Βασίλας δεν είναι μουσικός επειδή παίζει μπουζούκι, απλά δεν δηλώνει μπουζουξής.Ούτε ο Βασίλας λέει ότι δεν είναι μουσικός ο ίδιος, αν και μπουζουξής.
Δεν είναι μουσικός ο Βασίλας? Φυσικά και είναι μουσικός(μουσικάρα) και πιο συγκεκριμένα μπουζουξής(μπουζουκάρα).

Συμφωνώ μαζί σου.

Νομιζω ότι το πας μακρυά το πράγμα. Όχι ότι διαφωνώ με αυτά που λες αλλά είναι άλλο κεφάλαιο.
Μουσικός, λέγεται, για μένα, αυτός που παράγει μουσική με κάποιο όργανο ή με την πένα του(συνθέτης). Δεν έχει σημασία αν παίζει/γράφει άσχημα, καλά, ή εξαιρετικά.
Αν παίζει καλά, είναι καλός μουσικός. Αν παίζει άσχημα, είναι κακός κ.λ.π.

Η ικανότητα δεν αναιρεί την ιδιότητα.

Και θεωρώ, ότι αυτή την ιδιότητα δεν στην παρέχουν μόνο οι επίσημες σπουδές και τα πτυχία. Μουσικός είναι και αυτός που έμαθε μόνος του και παίζει στα πανηγύρια(και παίζουν κάτι αρμονίστες και κάτι κιθαρίστες!!!)
Μουσικός δεν είναι μόνο ο σπουδαγμένος ή όποιος ζει από την μουσική, ο επαγγελματιάς.

Επομένως, ο μπουζουξής είναι μουσικός γιατί παίζει μουσική. Διαφορετικά, είναι σαν να λέμε ότι συνθέτης είναι μόνο αυτός που ξέρει να γράφει τη μουσική του σε πεντάγραμμο και οι άλλοι όχι.

Φίλε PeVen, εγώ είμαι επαγγελματίας μουσικός και παίζω, ας πούμε, πολύ καλά και εσύ είσαι ερασιτέχνης μουσικός και παίζεις, ας πούμε, λιγότερο καλά. Και οι δύο, όμως, είμαστε μουσικοί όταν κρατάμε τις κιθάρες και παίζουμε.

Ο καθένας μπορεί να αποκαλεί των εαυτό του όπως θέλει(και όχι μόνο μουσικά).

Φίλε Δημήτρη. Την άποψή μου την είπα παραπάνω (που συμπίπτει με του Kostas™, ο οποίος την περιέγραψε και με παραδείγματα) και ξαναλέω ότι σεβαστές είναι οι απόψεις όλων.
Τώρα αν με πεις μουσικό, μόνο ως φιλοφρόνηση μπορώ να το πάρω, που με τιμάει. Εγώ πάντως δε θεωρώ τον εαυτό μου μουσικό, ούτε και τολμώ να δηλώσω κάτι τέτοιο. Ακόμα και σε αγγελίες όταν ψάχνω συνεργάτη μπουζουξή, αναφέρομαι σαν κιθαρίστας που τραγουδάει, μόνο και μόνο για να περιγράψω την ιδιότητα αυτού που βάζει την αγγελία.

Πέτρο, είπα ήδη ότι ο καθένας βάζει την ταμπέλα που του αρέσει και τον εκφράζει.
Χρησιμοποίησα την άτυπη σύγκριση, μόνο και μόνο για να τονίσω ότι όταν κάποιος παίζει ένα όργανο, είναι μουσικός για την στιγμή εκείνη. Αφού παίζει μουσική.
Δεν λες τον εαυτό σου μουσικό επειδή δεν είσαι επαγγελματίας ή επειδή δεν παίζεις άριστα?
Ένας επαγγελματίας μπουζουξής είναι μουσικός ή όχι, μιας και αυτό είναι το θέμα.

Είπε κανέις κάτι τέτοιο??? Απλά είπα ότι ο ένας δηλώνει ΔΗΜΟΣΙΑ μουσικός και ο άλλος δηλώνει ΔΗΜΟΣΙΑ μπουζουξής. Δηλαδή πως να το κάνουμε τώρα να το αλλάξουμε? Και στο έγραψα αυτό για να μην είσαι απόλυτος σε ότι λες.

Καλά ρε Κώστα μη βαράς.:112: Δεν σε κατηγόρησα για κάτι. Τις δηλώσεις ερμήνεψα όπως τις κατάλαβα. Είπα, “…Ο Νώε δεν φαίνεται να εννοεί όμως, ότι…”, που σημαίνει ότι δεν αποδεικνύεται από τα λεγόμενά τους ότι κάνω λάθος.
Εξάλλου, ακόμα και αντίθετη άποψη να είχαν από εμένα γιατί θα έπρεπε να αλλάξω? Τι είναι οι απόψεις του κάθε γνωστού-επώνυμου-αναγνωρίσιμου ανθρώπου, ευαγγέλιο? Τα ξέρουν όλα και μάλιστα, καλύτερα?
Έχω την άποψη μου και αυτήν υπερασπίζομαι.
Αν δεν είναι ένας μπουζουξής (σαν τον Βασίλα ή τον Καραντίνη) μουσικός, ποιος είναι? Η κοπελίτσα που έχει πτυχίου πιάνου και παίζει καμιά σονάτα στο σπίτι της?

Τα σέβη μου

Δηλαδή, η κόρη μου, που είναι τώρα 21 μηνών, όταν παίρνει τη φυσαρμόνικα (όχι παιχνίδι!) και παίζει φυσώντας ή ρουφώντας, βγάζοντας ωραίους ήχους αφού το όργανο είναι κουρδισμένο, θεωρείται μουσικός -έστω για τη στιγμή εκείνη; :256:
Αν ναι, τότε αυτομάτως γλυτώνω τα έξοδα και τον κόπο για τη μουσική εκπαίδευσή της! Άσε που θα μπορεί σε 5-6 χρόνια να φέρνει και λεφτά στο σπίτι ή να ηχογραφήσει ή … ο,τιδήποτε σχετικό!

Ας σοβαρευτούμε… Κατά τον Βακχείο τον Γέρων:
"-Μουσική τις εστιν; -Είδησις μέλους και των περί μέλος συμβαινόντων.
-Μουσικός δε τις; -Ο ειδώς τα κατά τας μελωδίας συμβαίνοντα…"
Και παρακάτω παραθέτει τα των περί μέλος συμβαινόντων:
α. οι ήχοι
β. οι τόνοι
γ. τα συστήματα
δ. οι σχέσεις
ε. οι χρόνοι
στ. οι ρυθμοί
ζ. οι αναλογίες και
η. οι συμφωνίες

Υ.Γ. Ωχ!!! Δεν συνεχίζω άλλο, γιατί τώρα είδα σε ποιον απαντώ με παράθεση… Αλλά, μια και το’ γράψα το παραπάνω, ας το αποστείλω, απαντώντας έτσι και στο πρώτο μήνυμα αυτού του θέματος.

ΠΟΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΟΥ

Νομίζω ότι αντιδράς έτσι, μόνο και μόνο γιατί είμαι εγώ αυτός που τα λέει.Κρίμα για σένα. Δείχνει εμπάθεια επειδή δεν έχουμε τις ίδιες απόψεις.

Ακρίβως για αυτά που είπε ο Βακχείος ο Γέρων, η κόρη σου (να σου ζήσει:063:) δεν είναι μουσικός. Το μωρό ή ένας άσχετος, παίζει μόνο τυχαίες νότες, ήχους δηλαδή. Αν ήσουν πιο θετικός απέναντί μου θα το καταλάβαινες.
Και επειδή ένας μπουζουξής τηρεί τα ,των περί μέλος, συμβαίνοντα, είναι μουσικός. Η κόρη σου δεν τα τηρεί(ακόμα):slight_smile:

Υ.Γ. 1. Δεν υπάρχει λόγος να έχεις τέτοιο ειρωνικό ύφος. Θεωρείς ότι δείχνει εξυπνάδα?
2. Μας λες τι λένε οι άλλοι αλλά την γνώμη σου δεν την είδα σε κανένα θέμα από αυτά που “τσακωνόμαστε”.
3. Δεν μου έχεις απαντήση, παίζεις κάποιο όργανο?
4. Να ξανά διαβάσεις τα μηνύματα που έστειλα για το θέμα. Θα καταλάβεις καλύτερα την άποψή μου.

Σε μία κουβέντα τόσο μεγάλης παρέας, τα θέματα αλλάζουν. Η μία κουβέντα φέρνει την άλλη και το αρχικό θέμα ξεχνιέται, ειδικά όταν αυτό έχει κορεσθεί. Το καινούργιο θέμα (προέκειψε από σχόλιο)είναι αν ο μπουζουξής είναι μουσικός. Αν δεν θες όμως απάντησε στο πρώτο, περί διδασκαλίας.

Ρε παιδιά (Δημητράδες), δεν αφήνουμε τις ανούσιες αντιπαραθέσεις για να συζητήσουμε περί μουσικής και μόνον; Αν ξαφνικά καταλάβατε πως έχετε ανοιχτούς λογαριασμούς βρείτε τα μέσω email, κι όχι δημοσίως στο Φόρουμ.
:106:

Πάνο Καραγιώργο, έχεις δίκιο σ’ αυτό που λες, οπότε ζητώ συγγνώμη αν νομίζεις ότι παραφέρθηκα εγώ. Προσπαθώ μόνο να αντιπαρατίθεμαι σε γραπτές -και μόνο- απόψεις του φόρουμ, εάν το κρίνω σκόπιμο και όχι σε προσωπική βάση… Από δω και πέρα όμως θα κοιτάζω πιο συχνά και το όνομα του γράφοντα κάθε φορά και θα προσέχω (γιατί καταλαβαίνω ότι είναι κουραστικό αλλά και καταχρηστικό αυτό που έγινε τελευταία -όπου έχω μερίδιο ευθύνης κι εγώ!).:109:
Πάντως, πολλές φορές δεν χρειάζεται να πούμε μια καινούρια γνώμη για κάτι, όταν έχουν μιλήσει άλλοι ειδήμονες (αρκετά παλαιότεροι από εμάς), οπότε νομίζω ότι είναι καλό να τις επαναφέρουμε, για να μην τις ξεχνάμε… Είναι καλό να μιλάμε με αναφορές.
Ελπίζω, ακόμη, να μη χρειάζεται να αραδιάσω το τι όργανα παίζω …γιατί θα μας “κόψουν”! :slight_smile:
Και για να μην πάει στράφι ο χώρος αυτού του μηνύματος (και “φωνάζει” ο αρχιμάστορας!:mad:) παραθέτω τις απόψεις μου για το παρόν θέμα στο συγγενές και παράλληλο thread με τίτλο “Σε τι δρόμους”, για όποιον ενδιαφέρεται…
Και κλείνω, αναφερόμενος στο αρχικό μήνυμα για διευκόλυνση των μελών που αναρωτιούνται…
Με τιμή.