Ποιά η σχέση των ανθρώπων που παίζουν ένα μουσικό όργανο με τα μαθηματικά

Προσεξα πως οι περισσοτεροι ανθρωποι που παιζουν οργανα
εχουν απο καλη εως αριστη σχεση με τα μαθηματικα …:082:
και μη σας φανει κουφο αυτο που λεω , διοτι οσοι γνωριζεστε
μεταξυ σας και κανετε ενα γκαλοπ , θα διαπιστωσετε οτι εχω
απολυτο δικιο , ασχετα με το τι επαγγελλεται ο καθενας …

Ειναι λοιπον η μουσικη συναρτηση των αριθμων ???
Γιατι για συμπτωση μοιαζει ολιγον σατανικη …:092:

Κι εγώ το έχω προσέξει αυτό Πελαγία και σαφώς η μουσική έχει άμεση σχέση με τα Μαθηματικά! Πολλές φορές έχω σκεφτεί ότι αν βρισκόταν ένας μαθηματικός στο σχολείο να μου εξηγήσει αυτή τη σχέση, θα είχα αγαπήσει τα μαθηματικά και θα μου ήταν πιο εύκολο να μάθω μουσική…

1 «Μου αρέσει»

η μουσική είναι και μαθηματικά/φυσική (λόγοι συχνοτήτων, κύματα). οι δρόμοι-κλίμακες δεν είναι αυθαίρετοι, βασίζονται σε φυσικές σχέσεις των φθόγγων μεταξύ τους, και για αυτό ακούγονται αρμονικά στο αυτί μας (σχετικό πάντα αυτό).
επίσης, πολλοί επαγγελματίες μουσικοί είναι πρώην φυσικοί/μαθηματικοί, για τον επιπλέον λόγο πως δεν βρίσκανε δουλειά στο αντικείμενο τους… τώρα ούτε ως μουσικοί βρίσκουμε!

1 «Μου αρέσει»

Στην πράξη, αυτό που χρειάζεται ένας άνθρωπος για να καταλάβει την θεωρία της μουσικής ,είναι γνώσεις μαθηματικών δευτέρας δημοτικού.
Εγω προσωπικά δεν έχω καμμία σχέση με το αντικείμενο…

1 «Μου αρέσει»

…Βασικη ευστροφια,ωστε καποιος που ξεκιναει με ενα οργανο να μπορεσει να το αποκωδικοποιησει πριν απογοητευτει και τα παρατησει.και φυσικα,θεληση και υπομονη.Απ’οσους φιλους εχω μουσικους,οι περισοτεροι ειναι θεωρητικοι.

1 «Μου αρέσει»

Υπάρχει μία ευρέως (και παγκοσμίως) διαδεδομένη παρεξήγηση για τη σχέση μουσικής και μαθηματικών, που οφείλεται στην ενασχόληση του (μαθηματικού) Πυθαγόρα με τη μουσική. Πραγματικά, ο Πυθαγόρας βρήκε τις σχέσεις λόγων συχνοτήτων (μήκους κύματος) των βασικών διαστημάτων της μουσικής. Αυτό είναι τόσο απλό, όταν κάποιος το βρήκε πρώτος, που πραγματικά δεν χρειάζεται να είναι κανείς σπουδαγμένος μαθηματικός για να το καταλάβει (ο Μήτσος Μυστακίδης λιγάκι υπερβάλλει εδώ, η δευτέρα Δημοτικού δεν φτάνει…). Περίπου εκεί, λίγο παρακάτω, σταματάει η σχέση της μουσικής με τα μαθηματικά. Από εκεί και πέρα, όσο και να ασχοληθείς σε βάθος με τα μαθηματικά, αν δεν το έχεις μέσα σου μουσικός δεν γίνεσαι. Θεωρώ ότι η απάντηση στην Πελαγία είναι “όχι, καιμμία συνάρτηση αριθμών δεν είναι η μουσική, ούτε κάτι σατανικό διαθέτει: απλά, οι κατασκευές (χορδές, αυλοί κλπ.) που παράγουν μουσική υπακούουν βεβαίως στους νόμους της φυσικής, η οποία είναι αλληλένδετη με τα μαθηματικά. Ως εδώ όμως. Αν ένα γκάλοπ βγάλει σαφή σχέση γνώσης μαθηματικών και μουσικής ικανότητας, αυτό θα είναι καθαρά τυχαία σύμπτωση. Ουδέποτε μουσικός σκέφτεται τα μαθηματικά όταν παίζει ή τραγουδάει.

1 «Μου αρέσει»

Προσωπικά πιστεύω ότι σχετίζονται άμεσα, και ότι αν ένας μουσικός δεν έχει και μαθηματική ευφυία δεν πάει πουθενά.
Ας επιχειρηματολογήσω λοιπόν λιγάκι.

  1. Ο υπολογισμός των αξιών
    Αν κάποιος επιχειρήσει να παίξει τρίηχο με δύο όγδοα μαζί. Πρέπει να κάνει έναν υπολογισμό μέσα του. Η επίσης αν για παράδειγμα προσπαθήσει να παίξει τη φαντασία του Σοπέν.

  2. Η ανάγνωση συμβόλων (Νοτες διέσεις υφέσεις κλπ)
    Τα σύμβολα αποτελούν μαθηματική έκφραση καί είναι δυσκολονόητα γιατί δεν εμπίπτουν στον γραπτό λόγο. Το γεγονός ότι η μουσική χρειάζεται σύμβολα είναι ενδεικτικό της μαθηματικής φύσης της.

  3. Ο ρυθμός.
    Τα μαθηματικά έχουν ρυθμό και αρμονία. Η μουσική είναι μια άλλη έκφανση αυτού του ρυθμού. Και δεν είναι σχήμα λόγου είναι πέρα για πέρα πρακτικό. Χωρίς ρυθμό και αρμονία, μουσική δε γίνεται, τουλάχιστο από αυτές που μπορούμε να ακουσουμε.

Αυτό που πιστεύω είναι ότι τόσο τα μαθηματικά, όσο και η μουσική απευθύνονται στο ίδιο νοηματικό κέντρο όσον αφορά την κατανόηση τους.
Απλά η μουσική απαιτεί και συναισθηματικούς υποδοχείς, κάτι που στα μαθηματικά είναι αχρείαστο.

Και για να τελειώσω, ένας μουσικός μετράει. Και αυτός και το πόδι του. Αυτό είναι, είτε το θέλουμε είτε όχι, μαθηματική έκφραση.

1 «Μου αρέσει»

νομίζω το θέμα το έχουμε καλύψει γενικά.(καλό θέμα Πελαγία!)
Η απάντηση λοιπόν είναι ποίο σύνθετη απο ένα απλό ναί ή όχι.
Τα μαθηματικά υπάρχουν παντού. Απο τις αναλογίες στα πέταλα ενός λουλουδιού, την πρόγνωση του καιρού μέχρι το ζύγισμα λαχανικών. Στην μουσική λοιπόν υπάρχουν τα μαθηματικά που βρίσκονται ήδη στην φύση και περιμένουν απλά την κατανόηση του ερμηνευτή ή του συνθέτη,αλλα υπάρχουν και τα μαθηματικά που εμπειρικά ο ερμηνευτής θα απομνημονεύσει με χρόνια εμπειρίας. Μια αδύναμη νότα στο μπουζούκι μου μπορεί να θέλει περίπου 10% περισσότερο βάρος στην πένα μου. Ενα φα μπορεί να θέλει να ακούγεται 5% ψηλότερο αν παίξω και μια λα ανοιχτή χορδή μαζί του στο βιολί μου. Αναλογίες και αξίες που κανένας δεν μπορεί να ονομάσει αλλα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του να είσαι μουσικός. Βέβαια ορισμένοι συνθέτες πήραν την ένοια ακόμα ποιό μακρυά και χρησιμοποιησαν μαθηματικές μεθόδους στην μουσική τους. Η λεγόμενη χρυσή τομή βρίσκεται σε συνθέσεις απο Μπάχ μέχρι Μπάρτοκ. Η αναλογίες και η αρχιτεκτονική έχουν απασχολήσει πολλούς μουσικούς. Αλλα ας μην πάμε πολύ μακριά. Το ταξίμ ζεϊμπέκικο του Μάρκου αλήθεια δεν είναι αριστούργημα αναλογιών ;

1 «Μου αρέσει»

Πελαγία, οι κλασσικοί μουσικοί μπορεί να χρειάζονται μαθηματική σκέψη για να μεταφράσουν τις παρτιτούρες σε ρυθμό, αξίες, σύμβολα… ότι είπαν οι προλαλήσαντες. Οι λαϊκοί “μουσικοί” χρειάζονται απαραίτητα ΧΗΜΕΙΑ με το είδος της μουσικής και το όργανο μέσα από το οποίο εκφράζονται

Μπράβο Διόνυσε! Με κάλυψες απόλυτα!

νομίζω ότι συγχέουμε το να ξέρεις μαθηματικά με το να έχεις μαθηματική ευφυία…
τα 2 αυτά είναι άσχετα λίγο έως πολύ…
θέλω να πω πως κάποιος μπορεί να είναι θεωρητικός κ να μην ξέρει μαθηματικά αλλά να έχει πολύ καλή μαθηματική αντίληψη κ σκέψη… απλά δεν έτυχε να ασχοληθεί ιδιαίτερα με το αντικείμενο των μαθηματικών…
στα υπόλοιπα δεν έχω να προσθέσω κάτι, έχουν λεχθεί, αλλά δε νομίζω ότι το θέμα τίθεται λόγω Πυθαγόρα, μπορεί όμως να κάνω κ λάθος…

Μάλλον υπάρχει κάποια συσχέτιση. Και όταν λέμε μαθηματική σκέψη δεν εννοούμε ικανότητες στην αριθμητική. Εννοούμε την αφαιρετικότητα που απαιτείται και στα δύο αντικείμενα, υπέρβαση την πεπατημένης αντίληψης και ανασύνθεση ιδεών, συμβολική ικανότητα κ.ά.

Έχω γνωρίσει (θεωρώ τον εαυτό υπερβολικά τυχερό γι’ αυτό) 3-4 από τις μαθηματικές ιδιοφυΐες του περασμένου αιώνα. Όλοι είχαν σχέση με την μουσική! Και με το σκάκι! Ο ένας μάλιστα τα θεωρούσε και συγγενικά!

Περιέργως η μία γυναίκα του ίδιου επιπέδου αγαπούσε την ποίηση. Ήταν μακρυά; Φυσικά όχι!

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα στη μουσική του 20ου αιώνα όπου μαθηματικοί τύποι, εφαρμογές κι ένα σωρό επιστημονικής προέλευσης σκεπτικά εφαρμόστηκαν στη μουσική σύνθεση, άλλες φορές με εντυπωσιακά αποτελέσματα κι άλλες φορές με αδιάφορα. Προσωπικά θεωρώ την επιστημονική προσέγγιση των πραγμάτων τελείως διαφορετική από τη συναισθηματική και δεν θεωρώ πως υπάρχει ουδεμία σχέση στην εκφραστικότητα και την δεξιότητα με την μαθηματική γνώση.

Πάντως, όταν συνδυάζονται και τα δυο, η έμφυτη κλίση και το μεράκι για τη μουσική με τη μαθηματική σκέψη, γίνονται θαύματα!

Έχω στο νου μου ένα φίλο Μαθηματικό ( που διαβάζει και εδώ, το φόρουμ :slight_smile: ), ο οποίος, αν και εντελώς αυτοδίδακτος στη μουσική, παίζει σαν επαγγελματίας, το δε ιδιοκάμωτο μπαγλαμαδάκι του, με το γλυκύτατο ήχο, πραγματικά κελαηδάει στα χέρια του ! :109:

Πάντως ευτυχώς που δεν χρειάζεται υποχρεωτικά να ξέρω μαθηματικά για να παίξω μπουζούκι,γιατί αν ήταν έτσι ή που θα είχα βαρεθεί το όργανο ή θα είχα αγαπήσει τα μαθηματικά μέσω του μπουζουκιού:089:!!!

Δεν παιζω αριστα…μα ο,τι(σχεδον) μου αρεσει μπορω να το παιξω,καθως μπορω και να παιξω με αλλους μουσικους…λογικα παιζω μουσικη:)
Τα μαθηματικα δεν τα χωνεψα ποτε μου ομως…

Α ρε Μπλεκο τυχερος είσαι
Εγω απο μαθηματκά μια χαρα τα παω…
με το μπουζουκι εχω προβλημα… :087:

Να γινοταν να τα αντιστρεψω μια χαρα θα ήταν …
και τι καταλαβα;… :083:

Bρε μαστορα βασικα δε σε εχω ακουσει για να ξερω…μπορει εσυ να παιζεις “παπαδες” και εγω χαλια μα παρ’ολα αυτα να το θεωρω μια χαρα.Κανα ηχητικο ντοκουμεντο;…κανα βιντεο;…να δουμε ποσο καλος εισαι στο μπουζουκι και ποσο στα μαθηματικα!!! :stuck_out_tongue:

εεεε ας ξεκινησουμε με καμια εξισωση… και βλεπουμε μετα :112:

Aπαντηση εξοχως υποκειμενικη.Επειδη κοντεψε να με μουρλανει ο μαθηματικος στο Γυμνασιο το’ριξα στο ρεμπετικο και στο γρατσουνισμα του τζουρα.
Ευρων τοιαυτην διεξοδον διεσωθην(:slight_smile: ο καψερος!