Πλάτη ρεμπετοκιθάρας εσωτερικά

Ερώτηση προς τους οργανοποιούς:

Γιατί σε άλλες κιθάρες υπάρχει εσωτερικά της πλάτης, κάθετο (ως προς τα παράλληλα) ενισχυτικό λεπτό καμάρι, ενώ σε άλλες όχι;
έχει σχέση με το πόσα κομμάτια είναι η πλάτη, ή με το αν είναι μασίφ;

Ρωτώ γιατί έχω δει και το ένα και το άλλο σε παλιά όργανα…

Ευχαριστώ

Βρήκα την απάντηση εδώ:

Yes…plywood is stronger than solid wood piece glued together. So the solid wood guitars need the extra piece of wood to add strength.

1 «Μου αρέσει»

Νομίζω και εγώ πως ο λόγος είναι αυτός που παραθέτει ο φίλος icedjacob. Το ίδιο συμβαίνει και στα πλαινά του σκάφους σε όσες κιθάρες είναι κατασκευασμένες απο μασίφ ξύλο. Αν προσέξετε θα βρείτε “κάθετα” κολωνάκια που υποστηρίζουν μηχανικά την κατασκευή. Το έχω δεί και σε χειροποίητα όργανα αλλά και σε ακριβες βιομηχανικές solid wood κιθάρες.

Με την σειρά θα ήθελα να πω πως όντως στατικά το κόντρα πλακέ (plywood) είναι πιο σταθερό από το συμπαγές (masif) ατόφιο ξύλο και ο λόγος είναι επειδή έχει αντικολλήτα τα νερά (μια στρώση με κατεύθυνση των νερών ως προς το μήκος της κατασκευής και η επόμενη αντίθετα) και πάντα το σύνολο αυτών ειναι σε μονό αριθμό στρώσεων (3-5-7), σε περίπτωση που η πλάτη ειναι από συμπαγές ατόφια ξυλεία, επειδή έχουμε μικρή περιοχή συγκόλλησης και με μια συστολή διαστολή θα ανοίξει η κόλληση, μπαίνει και εκεί ξύλο (ενίσχυση) και αυτό τοποθετημένο αντίθετα με τα νερά της πλάτης για να κρατάει της τάσεις του υλικού, για τι αν βάλουμε παράλληλα τα νερά τότε η ενίσχυση θα ανοίξει μαζί με την πλάτη, θα τη παρασύρει την ενίσχυση η πλάτη με την συστολή διαστολή, αυτά δεν τα λέω εγώ μου τα έχει έμπειρος κατασκευαστής μουσικών οργάνων, τα οποία λόγο του επαγγέλματός μου (επιπλοποιός) τα θεωρώ απολύτως σωστά διότι ισχύουν και στην δουλεία μου
Άρα φίλε Μπάμπη οι κιθάρες που βλέπεις και δεν έχουν ενίσχυση ειναι με πλάτη κόντρα πλακέ και οι άλλες από συμπαγές ατόφια ξυλεία

Δηλαδή έλλειψη καμαριού=κόντρα πλακέ και καμάρι =μασίφ πλάτη; Κατά πόσο είναι απόλυτο αυτό;

Φίλε Μπαμπη τιποτα δεν ειναι απόλυτο αν δεν ψάξεις δεν ειναι εύκολο να καταλάβεις, γενικά με την επεξεργασία του ξύλου υπάρχουν τρόποι που μπορούν να ενερεσουν κάποια κατασκευαστικά πρότυπα, τώρα αν κάποιος κατασκευαστής έκανε συμπαγές ατόφιες πλάτες χωρίς ενύσχηση μάλλον χωρίς να θέλω να προσβάλλω, έπαιζε κορόνα γράμματα την κατασκευή, επισεις ενα στοιχείο για να καταλάβουμε αν ειναι κόντρα πλακέ η πλάτη μπορη να ειναι βαμένη μαύρη, ή αν ειναι λουστραριστη τότε να προσέξουμε να δούμε τα νερά του ξύλου,επισεις δεν θα ειναι τα νερά τεριασμενα σε “καθρέπτη” (book matched) διότι το κόντρα πλακέ παράγεται με την μέθοδο της εκτύληξεις οπωτε έχουμε μια μονοκομματική επιφάνεια καπλαμά, ακόμα κάποιος μπορη να βάλει κόντρα πλακέ να πρεσάρει καπλαμά, να κανει καθρεπτησμα και στις δυο πλευρές με ακριβώς τα ίδια νερά, οπωτε μπορεί άνετα να ξεγελάσει ακόμα και έναν έμπειρο, γενικά αν δεν δούμε το σόκορο (πάχος της πλάτης) δεν μπορούμε να πουμε 100% αν ειναι κόντρα πλακέ ή συμπαγές ξύλο, οπωτε τίποτα δεν ειναι απόλυτο, θέλει ψάξιμο, μπορη με μια ματιά να καταλάβεις άμεσος η ακόμα και να ξεγελαστής

Απλώς να προσθέσω έναν ακόμα παράγοντα, ότι τα καμάρια της πλάτης (και οι ενισχύσεις των πλαϊνών) επιδρούν και στην ακαμψία του σκάφους, αναλόγως υλικών και πάχους. Επομένως ο κάθε κατασκευαστής μπορεί να “παίζει” με όλα αυτά που έχουν αναφερθεί (υλικά, στατικότητα, ακαμψία κτλ.) για να βγάλει τον ήχο που θέλει, και είναι νομίζω δύσκολο να κατατάξει κανείς με μονοσήμαντο τρόπο ο,τιδήποτε.

edit

μόλις κατάλαβα (αν κατάλαβα και πάλι καλά) ότι η αρχική ερώτηση είναι για το “φιλετάκι” στην ένωση των κομματιών της πλάτης (δεν ξέρω πως λέγεται, πάντως καμάρι δεν θα τόλεγα - αυτό με μπέρδεψε).

DSC08914.jpg

Αν είναι όντως έτσι, νομίζω ότι είναι απαραίτητο ούτως ή άλλως αν η πλάτη είναι από δύο κομμάτια.

Ναι, μάλλον δεν το έθεσα σωστά: το ενισχυτικό αυτό, το οποίο σε πολλές ρεμπετοκιθάρες ειναι πολύ πιο λεπτό από αυτό που βλέπω στην φωτογραφία κ είναι συχνά ίδιο ξύλο με τςα καμαρια, υποδηλώνει κάτι σχετικά με το αν η πλάτη είναι μασίφ ή όχι;
Γίνεται/γινόταν μασίφ πλάτη με ένα κομμάτι, χωρίς αυτό;

αυτό που βλέπεις είναι σκάφος μεγέθους σοπράνο γιουκαλίλι, οπότε οι αναλογίες ξεγελάνε κάπως. Το έβαλα απλώς για να συνεννοηθούμε καλύτερα.
Αν η πλάτη είναι ενιαίο κομμάτι (συνήθως κόντρα πλακέ), καταρχάς νομίζω πως δεν υπάρχει λόγος ενίσχυσης. Αν είναι δύο, κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να υπάρχει, όπως πολύ καλά περιέγραψε και ο pliak. Το είδος του ξύλου πιστεύω ότι δεν παίζει τόσο ρόλο, όσο η κατεύθυνση των νερών.
Προσωπικά όποια μονοκόμματη πλάτη έχω δει είναι κόντρα πλακέ. Λογικό, αν σκεφτείς ότι ενιαίο μασίφ κομμάτι δύσκολα βρίσκεται, πόσω μάλλον παλιότερα που ακόμα και σε καπάκια υπήρχαν περισσότερα από δύο κομμάτια.

Φίλε Μπάμπη εφόσον η χρίση του εκεί ειναι για λόγους ενίσχυσης τής συγκόλλησης των δύο κομματιών σίγουρα μας παραπέμπει στο ότι η κατασκευή ειναι από ατόφια ύλη, εκτός εάν για δικούς του λόγους ο κατασκευαστής έχει κάνει χρήση καπλαμά, σίγουρα μπορούμε να κάνουμε μονοκόμματι ατόφια πλάτη (αν και προσωπική μου άποψη δεν το θεωρώ καλό αυτο) αρκει να βρούμε κομμάτι στην επιθυμητή διάσταση για την κατασκευή