Πεντατονική κλίμακα

Αυτο τον καιρο δουλευω την πεντατονικη πανω στο μπουζουκι με πολυ ομορφα αποτελεσματα(ακουσματα τζαζ ,καουμποικα και τετοια ) και θελω να κανω ενα προτζεκτακι με το αδερφι μου που παιζει πληκτρα γνωριζει κανεις τα ακορντα της πεντατονικης και αν ειναι μινορε η ματζορε, επισεις μια επαληθευση ντο, ρε ,Μι , Σολ ,Λα και αν παιρνει καμια κλεφτη νοτα η καποιο αλλο παρομοια κλίμακα που μπορει να ταιριάξει?
Ευχαριστω

Λοιπον…
Υπαρχουν δυο ειδη πεντατονικων κλιμακων.
Ματζορε πεντατονικη και μινορε πεντατονικη.

Η Ντο ματζορε πεντατονικη ειναι Ντο , ρε , μι , σολ , λα
Η Ντο μινορε πεντατονικη ειναι Nτο , μι μπεμολ , φα , σολ , λα.

Δηλαδη εχουμε. Σε ματζορε τις βαθμιδες 1,2,3,5,6 και σε μινορε 1,3,4,5,6

Τωρα αυτο που λες κλεφτη νοτα…μαλλον θα λες την Blues Scale που δεν ειναι τιποτα αλλο απο μια πεντατονικη συν κατι ψιλα…

ΠΧ Ντο , μι μπεμολ ,φα, φα διεση, σολ, σι μπεμολ που βασικα ειναι η μινορε πεντατονικη + #4 και υφεση 7.

Τωρα το ερωτημα σου για τα ακκορτα…αυτο δεν το πολυκαταλαβα…

Το θέμα με τις πεντατονικές έχει θιχτεί και παλαιότερα, αν ρίξετε μια ματιά εδώ πιστεύω θα σας λυθούν οι απορίες. Και αν όχι, εδώ είμαστε πάλι.

τι σημαινει μπεμολ?:241:

η πεντατονικη κλίμακα εχει βασικες συνχορδίες?

Το μπεμόλ είναι μια ελληνική παράφραση - παρεξήγηση. Πολλοί έλληνες οργανοπαίκτες αντί να πουν Μι ύφεση λένε μι μπεμόλ, ή αντί για λα ύφεση λα μπεμόλ κ.ο.κ., δηλαδή μπεμόλ = ύφεση. Δεν το έχω ερευνήσει το πράμα, αλλά είναι φως φανάρι ότι η προέλευση αυτού του όρου προέρχεται από την γερμανική ονομασία του ΣΙ ύφεση, η οποία είναι B moll, δηλαδή μπε μολ. Οπότε αν ένας έλληνας πει σε έναν γερμανό να παίξει μια μι μπεμόλ μείζονα, σίγουρα θα τον προβληματίσει.

Όχι Γιάννη, καμμία ελληνική παρεξήγηση δεν υπάρχει. Ο όρος bemol είναι διεθνής και σημαίνει ύφεση και τίποτε άλλο. Καμμία σχέση με κλίμακες. Οι Γερμανοί, που δεν χρησιμοποιούν αυτό τον όρο (ούτε και οι αγγλοσάξωνες τον χρησιμοποιούν), πραγματικά χρησιμοποιούν τον όρο Moll (=μαλακός, άνετος) για τη μινόρε κλίμακα και τον όρο Dur (=σκληρός) για τη ματζόρε κλίμακα. Β moll λοιπόν στα γερμανικά είναι σι μινόρε και μία σι ύφεση ελάσσονα ο Γερμανός θα την πή Bes moll, όπου το –es σημαίνει ύφεση, (ενώ το –is δίεση: Cis moll σημαίνει π.χ. Ντο δίεση μινόρε). Και όπως καταλαβαίνεις, αν κάποιος πή στο Γερμανό «παίξε σε B moll Dur” θα τον προβληματίσει όσο και τον Έλληνα που θα του ζητηθεί να παίξει από «Σι μινόρε ματζόρε».

Όσο αφορά την πεντατονική κλίμακα, αυτή τουλάχιστον που ξέρουμε από τα ηπειρώτικα και ακούμε και σε κινέζικες μελωδίες και σε πολλές άλλες) λείπει η δεύτερη βαθμίδα κάθε τετραχόρδου ενώ η τρίτη βαθμίδα είναι μικρή. Σε ολόκληρη δηλαδή την κλίμακα έχουμε μόνο πρώτη, τρίτη, τέταρτη, πέμπτη και έβδομη (σύνολο πέντε τόνοι). Τρίτη και έβδομη είναι μικρές και επομένως ζητούν μινόρε αρμονία.

Νότες «κλέφτες» η (αρχαϊκή) πεντατονική κλίμακα δεν γνωρίζει. Η τζάζ βέβαια μπορεί να κάνει ότι θέλει και ευτυχώς που έτσι κάνει.

Είμαι εντελώς άσχετη από μουσική θεωρία, αλλά μήπως εννοείται τα blue notes στη τζαζ και blues;

Και, μια που μιλάμε για blue notes, εδώ είναι ένα θαυμάσιο τραγούδι με τους Harold Melvin and the Bluenotes. Ο Teddy Pendergrass τα δίνει όλα… ειδικά αφιερωμένο σε όλους τους παντρεμένους της παρέας, ή τέλως πάντων, σε όλους που έχουν μακροχρόνιο δεσμό…

Εύα

Κ. Πολίτη ευχαριστώ για τη διόρθωση και την εξήγηση, πραγματικά είχα πολύ λάθος εικόνα.