Ουσακ Μανές - Μονο εγώ γεννήθηκα...

Ουσακ Μανές - Μονο εγώ γεννήθηκα…
Είναι ένας αμανές που τον λέει ο Στράτος ο Παγιουμτζής και παίζει Μπουζούκι (με το “Μ” κεφαλαίο) το παλιόπαιδο ο Ανέστος ο Δελιάς.

Δεν μπορώ να μην του βγάλω το καπέλο (που δεν διαθέτω) διότι κατάφερε με επτά (αριθ. 7) νότες να σκαρώσει το πιό φευγάτο, ταξιδιάρικο αλλά και τεχνικά άρτιο ΕΜΜΕΤΡΟ ταξίμι, τόσο στην εισαγωγή όσο και στην 2η απάντηση.
H συνθετικά αριστουργηματική “μονοτονία” του ταξιμιού αυτού, στο πρώτο τετράχορδο του “καρζιγιάρ”, έχει για μένα μεγαλύτερο (συνθετικά) βάρος ακόμη κι απ’ το ανεπανάληπτο Μινόρε του Τεκέ (by Jack Gregory)

ΠΑΜΕ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ:
ΠΟΙΟΣ ΠΑΙΖΕΙ ΟΥΤΙ στο εν λόγω άσμα;

Μόνο εικάζω πως είναι ο Ανέστος και πάλι.

Εικάζω επιπλέον πως ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΟΥΤΙ αλλά για κοινή εξάχορδη κιθάρα.
Ισως η δεύτερη εικασία να είναι κάπως τραβηγμένη, αλλά το κοινότοπο “τρέμολο” του ουτιού δεν το άκουσα πουθενά.
Μην είναι η ηχογράφηση που έχω πολύ χάλια;

ΞΕΥΡΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ ΩΡΕ ΤΣΑΚΑΛΙΑ;

ΚΚ

Ακολουθεί σοφή λαϊκή παροιμία:
“Πείτε μου την εταιρία
να σας πω ποιος παίζει”.
ΑΝ

Λοιπόν, το καθάρισα το άσμα στο cooledit με το σχετικό plugin και ακούστηκε ΟΥΤΙ!

Είναι ούτι λοιπόν, αλλά το ερώτημα παραμένει:
ΠΟΙΟΣ ΤΟ ΠΑΙΖΕΙ;

By the way, το ταξίμι είναι μουσικώς “κοντά” στο ταξίμι του Δελιά, αλλά παίζει ποιό “δυτικά” και κάπως ποιό “επαγγελματικά”, οπότε μάλλον κάποιος άλλος είναι. Ποιός;

Κάνας ξέμπαρκος που ήταν στο στούντιο εκείνη τη μέρα, περιμένοντας τη δική του ηχογράφιση μήπως;

>Kwsta sugnwmh alla nomizw pwV einai kiqara to organo pou akougetai na sunodeuei to taximi tou mpouzoukiou alla kai na krataei fonto sth fwnh tou Stratou(opou to mpouzouki swpainei).Kai to pisteuw giati o hcoV tou sunodeutikou organou den allazei otan to kommati sto deutero meroV ginetai organiko zeimpekiko kai ekei spaei kai misoakornta me tiV katw cordeV, kati pou pistopoiei oti einai kiqara.Den qelw na parasthsw ton eidiko alla eimai se qesh na xecwrizw thn kiqara arketa kala -cwriV na apokleiw piqanothta laqouV-epeidh thn paizw(thn kiqara) kai etsi ecw proponhsei idiaitera to auti mou se authn. Kai epishV paraeinai stakatoV kai dutikocrwmoV o hcoV tou organou-kai o ceirismoV- gia na einai outi.Einai kanonikh exacordh kiqara me cordeV apo petonia kai oci surmatineV.(Auto glukainei arketa ton hco opwV xereiV me apotelesma na moiazei me outi pou epishV den ecei surmatineV.)Afou loipon sto deutero meroV einai sigoura kiqara(kai logw akorntwn) kai den allazei kaqolou o hcoV se scesh me to prwto meroV,ara einai to idio organo kai ekei,ara se olo to kommati.
Scetika me to mpouzouki, hqela na sou pw oti eica amfibolieV gia to oti einai o AnestoV, alla upeqesa oti to gnwrizeV qetika kai etsi den eipa tipota cteV. BlepontaV se omwV na mhn eisai sigouroV, sou lew oti mou fainetai ligo baru to ceri (san tou Markou)gia na einai DeliaV. EpishV uparcei ena mikro faltsaki meta apo to <>. Mia nota olh ki olh einai laqoV alla akougetai polu carakthristika. Nomizw pwV o DeliaV parahtane austhroV kai kaloV gia kati tetoio. EpishV kai to idio to mpouzouki mou akougetai san to baquhco mpouzoukaro tou Markou kai oci san to sunhqeV poio alaniariko kai oxutero hco pou eice to mpouzouki-kia tou Delia. To paraxeno twra einai oti sto deutero meroV mou akougetai leV kai allazei o mpouzouktzhV. EKEI moiazei gia DeliaV. Metaxu sobarou kai asteiou qa mporousa na upoqesw oti moiazei san traBhxe o MarkoV to taximi kai edwse meta to mpouzouki sto Delia gia to upoloipo.Mporei pantwV opwV eipeV na einai kai kanenaV alloV. Ti na sou pw re Kwsta kai gw, oute kai egw etuce na eimai sto stountio ekeinh th mera. Oute ki o pateraV mou den…etuce na einai na fantasteiV!
A, kai kati allo: PwV ginetai na einai to idio proswpo o mpouzouktzhV me ton kiqarista(outista)
tautocrona; Mono me mixh qa mporouse na ginei auto. AfelhV erwthsh: Ta kanane auta tote,eican tiV dunatothteV,kai an tiV eican to sunhqizan;
-EpishV na pw oti to ecw se polu kaqarh hcografhsh.
A re Kwsta duskola qemata maV ebaleV re blamh. Gia na doume ti qa gnwmateusei kapoioV poio eidikoV kai poio yagmenoV tou foroum…
Kalo bradu kai kalo sabbatokuriako magkeV.
StauroV

Ωρέ έχετε κουφαθεί τελείως;
Πάμε με τη σειρά:
Μπουζούκι παίζει ο Δελιάς. Εκατό τοις εκατό. Οι πενιές που χώνει στον εν λόγω αμανέ είναι ακριβώς το ίδιο “σχηματάκι” που χώνει στο ταξίμι πριν το “Χαμάμ”. Αν είσαι …αφηρημένος περιμένεις αντί τον αμανέ να μπει το “Χαμάμ”. Εξάλλου, δεν έτυχε να έχετε το LP του Φαληρέα; Βάλτε τη βελόνα, μια στο πρώτο (“Χαμάμ”), μια στο τελευταίο (Ουσάκ μανές") κομματάκι κι άμα βρείτε την παραμικρή διαφορά στον ήχο του μπουζουκιού …γράφτε μου.

Το άλλο ταξίμι είναι βέβαια ούτι. Ούτε συζήτηση για κιθάρα ή δεν ξέρω γω τι άλλο όργανο. Ρε μάγκες, αν δεν είναι αυτός original ήχος από ούτι, τότε ποιος είναι; Τι δυτικότροπο και …παπαριές; Οσο για τον ισχυρισμό του Σταύρου… Λανθασμένος. Η κιθάρα υπάρχει και πίσω απ’ το ούτι.

Για το ποιος παίζει ούτι:
Παίζει σίγουρα “ουτίστας” κι όχι κάποιος που μεταξύ άλλων τα καταφέρνει και στο ούτι. Με βάση τις …στατιστικές θα 'πρεπε να 'ναι ο Τομπούλ. Εγώ πάντως πιστεύω ότι είναι ο Καρίπης. Αυτός είναι ο “κολλητός” Μικρασιάτης της πειραιώτικης παρέας.
Υπάρχουν άλλες τρεις περιπτώσεις:
Να είναι ο Σκαρβέλης (απίθανο μου φαίνεται, γιατί μπορεί να συνεργάστηκε με Μάρκο, Στράτο κλπ. αλλά το '39-'40. Το '35-‘37 απέχει ακόμα απ’ το πειραιώτικο στυλ).
Να είναι ο Π. Βασιλείου (είναι αυτός που παίζει μαζί με το Σπόρο στο ζεϊμπέκικο του Περιστέρη “Γλυκειές πενιές” και του φέρνει πολύ στον ήχο, αλλά κι αυτό απίθανο μου φαίνεται καθώς τις δυο ηχογραφήσεις τις χωρίζουν δύο σχεδόν δεκαετίες).
Οσο για τον τρίτο “ύποπτο” (τον κυρ Σπύρο λέω) μπορεί να κοπάναγε όλα τα όργανα αλλά για ούτι δεν άκουσα ποτέ μου (εκτός αν αυτό είναι το μοναδικό του, κάτι που κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει).

Αρα -ξαμανακαταλήγω- ή είναι ο (ξέμπαρκος που λέει κι ο ΚΚ) Αγάπιος Τομπούλης ή ο φιλαράκος μέγας κιθαρίστας (που έπαιζε ούτι στην Πόλη απ’ το 1915!) Κώστας Καρίπης.
Λόγω “κοινωνικής σχέσης” κλείνω στον τελευταίο.
ΑΝ

ΥΓ1. Για τη “μελέτη” τέτοιων ακουστικών προβλημάτων (γρίφων) καλό είναι να προμηθευτείτε ένα ηχειάκι μόνιτορ. Είναι λίγο ακριβούτσικο αλλά με λίγη τύχη κάτι θα βρείτε. Τα HiFi διαστρεβλώνουν τον ήχο προσθέτοντας πιο “πλούσιες” απ’ τις φυσικές συχνότητες.
ΥΓ2. Ρε σεις! τώρα που ξανακοιτάω το παραπάνω γραπτό… Φώτισα καθόλου το θέμα ή το μπέρδεψα περισσότερο;
ΥΓ3. Ρε ΚΚ. Από πού συμπέρανες ότι ο Δελιάς μπορούσε να παίξει ούτι; Κομματάκι δύσκολο μου φαίνεται για άνθρωπο με πολύ λίγα χρόνια πάνω σε σόλο όργανο και μάλιστα συγκερασμένο. Χώρια που οι μουσικές του (αν και Μικρασιάτης στην καταγωγή) αποφεύγουν το αλα τούρκα όπως ο διάολος το λιβάνι.

Ο Δελιάς θα μπορούσε να παίξει “κιθαρίστικα” το ούτι διότι (αν δε με απατά η μνήμη μου) έπαιζε και κιθάρα.
Από τεχνικής πλευράς (Σταύρε) είναι εφικτό, διότι ακουμπάς κάτω το μπουζούκι και παίρνεις το ούτι. Στο κάτω κάτω, τη μιά φορά ταξιμάρει το μπουζούκι και την άλλη το ούτι. Δεν τα άκουσα μαζί και τα δυό.
Είναι δε τόσος ο χρόνος που μεσολαβεί, που προλαβαίνει να τα ξεκουρδίσει και να τα ξανακουρδίσει

Πάντως, το θέμα δεον να θεωρείται λήξαν.
Δελιάς στο μουζούκι, κάποιος άλλος στο ούτι.
Κανείς δεν ξέρει ποιός.
Κρατάω το: “ίσως ο Καρίπης”

Το άλλο ενδιαφέρον που βγήκε απ’ τη κουβέντα είναι αυτό το “ηχειάκι μόνιτορ” που λές ρε Αρη.
Τι διάολο είν’ τούτο;
Πές ένα μοντέλο να πάω να το δώ σε κάνα μαγαζί.

Α. Ναι. Στο “μες της πόλης το χαμάμ” παίζει ταξίμι που ΜΟΙΑΖΕΙ αλλά δεν είναι το ίδιο. Εχει την ίδια “δομή” αλλά είναι διαφορετικά.
Την πάτησα όταν έβγαλα το ταξιμάκι του “χαμάμ” και πήγα να το φορέσω (με άλλη τονική) στο “Ουσάκ-μανέ”. ΔΕΝ έκατσε.
Πρέπει να είναι Ρε-Καρτζιγιάρ το ένα και Σολ-Ουσάκ το άλλο. Δε θυμάμαι, και δεν έχω όργανο εδώ στο γραφείο.

Κύριοι εχάθη το τόπι!
Ο “Ουσάκ μανές” είναι της ξενητειάς. Ο “Μόνο εγώ γεννήθηκα” είναι ο Ραστ Νεβά.
Τα υπόλοιπα της κουβέντας ισχύουν.
ΑΝ

ΥΓ. Επιμένω πως το ούτι ΔΕΝ παίζεται από κιθαρίστες. Μόνο απο “ψαγμένους” μουσικούς σόλο οργάνων (εδώ δεν είναι Ισπανία για να θεωρηθεί η κιθάρα σολιστικό όργανο). Γενικά το ούτι θέλει μεγάλα π…ρια. Και προπάντων άλλη παιδεία (παράδοση). Προσωπικά, με έναν μήνα προσπάθεια δεν κατάφερα καν να το κουρδίσω! Μετά το έχασα (μου το 'φαγε ένας “φίλος”) και …ησύχασα.

Πέστα χρυσόστομε ʼρη!Και προσωπικά δεν άκουσα ούτι αν και το’χω το κομμάτι σε πρώτη γραμμοφώνηση.Νομίζω ότι μόνο μπουζούκι και κιθάρα είναι που συμμετέχουν δηλαδή Δελιάς Καρύπης.
Φιλικά Γιώργος.

Εδώ δεν έχει χαθεί η μπάλα μόνο.
Ας το πούμε έτσι: Ο αμανές με το σολάκι του Δελιά που μοιάζει με το “χαμάμ” ΕΧΕΙ ούτι ή ΔΕΝ ΕΧΕΙ;

Εγώ κι ο Αρης ούτι ακούσαμε (εγώ σιγουρεύτηκα μετά το “καθάρισμα”)
Ο Γιώργος κι ο Σταύρος λένε κιθάρα.

Σουρωμένοι είμαστε όλοι ρε;


Αρη:

  1. Επιμένω: Πες μου τι είναι το “ηχειάκι μόνιτορ” (και σε ποιό μαγαζί μπορώ να το δώ)

  2. Το ούτι για να το παίξεις πρέπει ΝΑ ΜΗΝ ΚΟΙΤΑΣ ΤΑΣΤΙΕΡΑ. Η καλύτερη θέση των οφθαλμών είναι στην απέναντι γωνία του τοίχου.
    Τα υπόλοιπα έρχονται με το αυτί. Ακούς και πάιζεις (για αρχή) και μετά… μόνο παίζεις.
    Το κούρδισμα με είχε εξαντλήσει στην αρχή, αλλά έφταιγε το ότι είχε χορδές γιά άλλο κούρδισμα απ’ αυτό που ήθελα εγώ. Είναι δυό λογιώ - και δε μου τόπε κανένας.

Re mages de to akoute to organo oti einai suykerasmeno kai oxi atasto? ti outi mou lete? pou einai ta Boyyhta tou kai oi anastenaymoi tou?Pou einai o xarakthristikos Ba8us hxos tou amuydalwtou skafous pou apexei parasayyas apo auton ths ki8aras me to flat skafos?kai POU to akoute to ta$imi tou deuterou oryanou afou paizei sunodeutiko kai mono rolo? kai yiati afou to outi den traBei ta$imi na aykazaroune outista yia na paristanei ton ki8arista? kai otan to kommati yinetai poio yrhyoro kai oryaniko,ektos apo ta mpasarismata, h ki8ara Baraei tautoxronws akornta xtupwntas tis katw xordes. Den ta akoute h eyw koufa8hka? Exete akousei kanenan outista na paizei to outi san ki8ara kai dh me akornta? Einai san na leme oti kapoios paizei to Bioli san mpouzouki.
Ektos ean akoume diaforetikes hxografhseis h diaforetiko trayoudi. Eiste makran polu poio psaymenoi apo mena alla nomizw oti kanete la8os.
BeBaiws afhnw ka yw ston eauto mou peri8wrio na exw kanei la8os alla empisteuomai polu to auti mou kai etsi to peri8wrio einai polu mikro.
Kai mia teleutaia erwthsh? Den meiwnei thn a$ia tou kommatiou, alla to faltso tou mpouzoukiou meta to “amartwlos tou kosmou” den to akoute?

Γιά να σας μπερδέψω ακόμα πιό πολύ, θα πω δυό πράγματα:

  1. Ο Σούλης ο Μανισαλής (πούπαιζε με τη Ρόζα και τον Αγάπιο) έπαιζε το ούτι σα νάπαιζε κιθάρα. Δείτε τον στην (τελευταία του) εμφάνιση στο “Ρεμπέτικο”, που παίζει και τραγουδάει τον “Τσακιντζή” στα Τούρκικα. Είναι ο άνθρωπος που μούδειξε στην ταινία μου “Λαϊκοί Οργανοπαίκτες” (1978) όλους τους δρόμους, σε σχέση με τα μακάμια, αλλά αυτό το φυλάω γιά άλλη φορά.
  2. Ο Γιώργος Κατσαρός ώρες-ώρες παίζει την κιθάρα του σα νάναι ούτι. Κι άς έχει τάστα τόνα, και άταστο το άλλο.
    Έχω πολλά μαζεμένα, μα είμαι πηγμένος αυτή την εποχή στο στούντιο, δε θα σας πω τι κάνω, θα σας το κάνω έκπληξη στο τέλος!
    Φιλάκια μάγκικα…
    Φέρρης

Λοιπόν, αμα σας πω οτι εκανα λάθος στον τίτλο:
Λέγεται ΟΥΣΑΚ-ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΞΕΝΗΤΙΑΣ.

Την ξενητιά, την ορφανιά
την πίκρα και τη λύπη
όλα μου τάδωσε ο θεός
κανένα δε μου λείπει.
(Γειά σου Ανέστο μου με τη πενιά σου)

Η πλάκα είναι πως το τελευταίο επιφώνημα του Στράτου, λέγεται την ώρα που πάιζει το ούτι!

Λοιπόν να το ξεκαθαρίσουμε:
Κι εγώ γι’ αυτόν τον αμανέ απαντάω. Ουσάκ δήλωσες, για τον ουσάκ μιλάμε. Αλλωστε ο δεύτερος τίτλος είναι “βοηθητικός”.
Το τελευταίο που είπες (επιφώνημα Στράτου) μ’ έβαλε σε μπελάδες. Πάω να το ξανακούσω κι επανέρχομαι.
Α… Ρε ΚΚ! Δεν πας καθόλου καλά. Εφτά η ώρα το πρωί κι ακούς “…όλα μου τα 'δωσε ο θεός κανένα δε μου λείπει”…; Να σου στείλω και δυο-τρία ξυραφάκια με το courier;
Μια πουτάνα φέραμε:
Πώς σας φαίνεται ο Στράτος σε …δυο οκτάβες;
ΑΝ

Λοιπόν:
Στο τέλος του μανέ το γυρνάνε για δυο μέτρα τσιφτετέλι. Εκεί παίζουν κιθάρα-ούτι κι ο Στράτος φωνάζει “γεια σου Ανέστη με τις πενιές”.
Τι να πω; Δυο λύσεις υπάρχουν:
ή παίρνουμε ένα ξυραφάκι και ξύνουμε το επίμαχο σημείο του δίσκου (προσοχή: χρειάζεται ξύσμα βινυλλίου κι όχι cd)
ή παίρνουμε το κομμάτι και το σώζουμε σε mp3 χαμηλής ποιότητας ώστε να χωρέσει σε μια δισκετούλα. Στέλνουμε τη δισκέτα στη Νικολούλη.
Τι άλλο να πω; Είναι προφανές το ερώτημα που βάζει ο ΚΚ(ΤΜ):
Επαιζε ούτι ο Ανέστης Δελιάς;
ΑΝ

ΥΓ. Σταύρο έχεις δίκιο, απλά εμείς μιλούσαμε για τον Ουσάκ μανέ (της ξενητειάς). Φυσικά στο “Ραστ Νεβά μανέ” δεν υπάρχει κανένα ούτι. Ούτε εσύ κουφάθηκες ούτε εμείς. Ευτυχώς.

Λοιπόν , τολμώ να εικάσω δίχως πλάκα οτι δεν είναι ούτε κιθάρα που υπάρχει και ακομπανιάρει σε
όλο το κομμάτι ούτε ούτι αλλά ΣΑΝΤΟΥΡΙ και παίζει
ο μπαμπάκας του Ανέστου ο Παναγής???
Ο οποίος παίζει και κομπολογάκι στο “χαρέμι”
που είναι δικό του.

Π.Φ.Ε.Κ.Τ.Ρ (παγκοσμίου φήμης επιθεωρητής κλουζω του ρεμπέτικου)

Ρε αμέτε στο διάολο… Δεν τρωγόσαστε με τίποτα. Σιγά μην παίζει όμποε ο ξάδερφος του πατζανάκη του κουμπάρου του Μάρκου.
ΑΝ

Καλημέρα σε όλους.Ευτυχώς απ’ότι βλέπω η συζήτηση είναι σε καλό δρόμο για να μην τρελλαθούμε όλοι τέλος πάντων.Λοιπόν το ξεκαθαρίσαμε το θέμα στον “Ράστ Νεβά” ούτι δεν συμμετέχει.Όσο για τον “Ουσάκ” τώρα για τον οποίο έγινε όλη αυτή η συζήτηση το έγχορδο εκτός απότο μπουζούκι που συμμετέχει είναι όντως ούτι και μάλιστα το ταξίμι του είναι καρτσιγάρ ενώ το μπουζούκι λέει Ουσάκ.Ακούγοντας ξανά μετά από πολύ καιρό το κομμάτι με ένα φίλο μουσικό (γιατί εγώ όπως έλεγε και ο Μάρκος δεν είμαι μουσικός και δεν θα ημπορέσω να σας πω τι είναι τούτο…) μου παρατήρησε το εξής το οποίο και σαν απλή παρατήρηση νομίζω πως αξίζει να ψαχθεί.Μου είπε λοιπόν για να μην πλατιάζω ότι το παίξιμο του ουτίστα του θυμίζει πολύ έναν μεγάλο μουσικό που είχε ακούσει το Γιώργο Μπαζανό το καλύτερο ούτι όλης της Ανατολής και μάλιστα μου είπε πως κυκλοφορεί από την Εν Χορδαίς ένα δισκάκι που έχει ταξίμια του Μπαζανού και στο εν λόγω δίσκο υπάρχει ένα κομμάτι Καρτσιγάρ που το παίξιμο του φάνηκε πως μοιάζει.Θα προσπαθήσω να βρώ το δίσκο και περισσότερα στοιχεία για τον Γιώργο το Μπαζανό και θα επανέλθω.Στο μεταξύ αν κάποιος γνωρίζει κάτι για τα παραπάνω ας βοηθήσει την κατάσταση.

Καλημέρα σε όλους.Γιώργος.

Το θετικό είναι πάντως οτι είστε ξύπνια παιδιά και
δεν τσιμπάτε εύκολα.
Για να σοβαρευτούμε τώρα,το ταξιμάκι που κάνει με το ούτι είναι όντως καρτζιγάρ ή γιουρντίν ο οποίος δεν είναι καθόλου άσχετος απο τον ουσάκ γιατί αποτελείται απο ένα τετράχορδο μινόρε και ένα χιτζαζ με μεγάλες δυνατότητες αυτοσχεδιασμού.
Στήν κατιούσα του δρόμου μπορούμε να οξύνουμε την
πέμπτη βαθμίδα κατα ένα ημιτόνιο και να έχουμε φυσικό σολ παίζοντας απο ρε συνεχίζοντας επιστρέφουμε στην τέταρτη βαθμίδα και ανερχόμαστε στην πέμπτη αναιρώντας την αύξηση επιστρέφοντας πίσω στην τονική η κλίμακα γίνεται
ουσάκ.Απλώς αυτοσχεδιάζει λοιπόν το ούτι χωρίς να φεύγει απο την συνέχεια του δρόμου.
Τώρα ποιός το παίζει είναι πολύ σκοτεινό , το παίξιμο του Μπαζάνου δεν το γνωρίζω αλλά δεν αναφέρεται πουθενά οτι κυκλοφορεί γύρω απο την συγκεκριμένη παρέα μουσικών χωρίς βέβαια να σημαίνει οτι δεν μπορεί να παίζει αυτός

O δαίμων του διαδικτυου ξαναχτύπησε.
διορθώνω: εάν παιξουμε απο ρε τον καρτζιγάρ και
αυξήσουμε την πέμπτη θα έχουμε φυσικό λα και όχι
σολ όπως έγραψα παραπάνω , σολ θα έχουμε εάν παίζουμε σε τόνο ντο.