Ο οργανοποιος Αλέξανδρος Πολίτης

Εεεε… Μιας και αρχίσαμε να τελειώνουμε με τους οργανοποιους της ΝΥ

δεν βρέθηκαν αρκετά στοιχεία για τον Α. Πολίτη αλλα σίγουρα κάποια σημαντικά σε σχέση με μελοποιήσεις που ελπίζω οι ειδικοί εδώ στο φόρουμ μπορούν να επιβεβαιώσουν

Πολύ ωραία! (μόνο το 213 κάνε το 316 στη διεύθυνση Politis/Kastrounis)

Ευχαριστώ :slight_smile:

welldone Spyros!!!

Νέα στοχεια δεν άργησαν να έρθουν από τον εγγονό με φωτογραφικό υλικό
τα επισυνάπτω στο άρθρο σε λίγη ώρα

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 18:20 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 17:46 —

Το άρθρο εμπλουτίστηκε με τις νέες πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό

εχω επικοινωνήσει μέσω εμαιλ με τον εγγονό του οργανοποιου και περιμένω ίσως κάποιες ακόμα πληροφορίες

Ειναι 10:30 μμ ώρα Αμερικής και έλαβα από την οικογένεια πολίτη παρτιτούρες του τραγουδιού " ένα καράβι από τη ΧΙΟ " από τις εκδόσεις Απόλλων όπου μουσική δίνεται στον Αλέξανδρο Πολίτη

Η οικογένεια του οργανοποιου θα στείλει εντός ημερών και παλαιό φωτογραφικό υλικό το οποίο θα έχει μεγάλη σημασία

θα ενημερώνω το μπλοκ καθώς θα έρχονται περισσότερα στοιχεία

Από το πρωί συλλέγω νέες πληροφορίες για τον αλέξανδρο Πολίτη .Σημαντικότατες θα μπορούσα να πω μιας και ο οργανοποιός για κάποιο διάστημα στην αρχή της καριέρas του δούλεψε για την Επιφόνε στις κιθάρες

Η οικογένεια έχει συλλέξει επίσεις κάποιες φωτογραφίες από το εργαστήριο του Α.Πολίτη με πολύ ιδδιαίτερα όργανα

Όταν θα συλλέξω όλες αυτές θης πληροφορίες θα δημιουργήσω ένα καινούργιο ποστ μιας και καθαρά φαίνεται πως μιλάμε για ένα σημαντικότατο οργανοποιώ της ΝΥ

Μολις εγραψα τον επιλογο για τον μεγαλο αυτο οργανοποιο στο μπλογκ μου
Αξιζει να τον διαβασεται μιας και για πρωτη φορα, μπορειτε να δειτε καταματα τον μεγαλο μαστορα των αρχων του 20 αιωνα !

Μπράβο Σπύρο!

Εξαιρετική φυσιογνωμία (“το πρόσωπο είναι σπαθί”, που λέμε…) ο Πολίτης και ωραίο ζευγάρι δείχνουν με την κυρία του

Φοβερή φυσιογνωμία…Μπράβο Σπύρο!!

Ω λα λα!
Ο καλύτερος επίλογος, συγκινητικό να βλέπεις μια τέτοια φυσιογνωμία…

Μπράβο σου! Σ’ ευχαριστώ που μοιράστηκες τα ντοκουμέντα!

Παρόλο που έχω το μπουζούκι επισκευασμένο στα χέρια μου πάνω από 2 μήνες, επέλεξα να το παρουσιάσω στο φόρουμ σήμερα λόγο των γενεθλίων του. Σαν σήμερα το 1917 ο κ Πολίτης έκλεισε το καπάκι και του έδωσε ζωή. Σήμερα στα 98 του χρόνια και μετά τις περιποιήσεις του Τάσου, είναι πιο φρέσκο και ζωντανό από ποτέ. Εντελώς σημαδιακά σαν σήμερα γεννήθηκε κι ο πρωτότοκος γιος μου 90 χρόνια μετά από το μπουζούκι. Επίσης σημαδιακό είναι ότι στις 30 Αυγούστου γιορτάζουν οι Αλέξανδροι και επομένως ο κ Πολίτης έκλεισε το καπάκι την ημέρα της γιορτής του.
Δυσκολεύτηκα να αποφασίσω που θα παρουσιάσω το όργανο. Στο θέμα που άνοιξα εγώ όταν το αγόρασα VRACAS & HOLLEY ή να ανοίξω ένα νέο θέμα στον Τάσο Θεοδωράκη που έκανε την υποδειγματική επισκευή; Μετά όμως από τις φωτο που δημοσίευσε ο sDimis σκέφτηκα ότι ο Πολίτης είναι ο Μάστορας και εδώ πρέπει να παρουσιαστεί το όργανο.
Παραθέτω μερικές φωτο και κάποια στοιχεία του οργάνου.1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg

Μήκος ελεύθ χορδής 61εκ
Ολικό μήκος οργάνου 89εκ
Μήκος σκάφους 34εκ
Πλάτος σκάφους 24εκ
Βάθος σκάφους 15εκ
Πλάτος ταστιέρας κόκκαλο 3εκ
Πλάτος ταστ 12ο τάστο 3,8εκ
Τάστα 24
Ντούγιες 32

Το όργανο έφθασε στα χέρια μου σε άριστη (για την ηλικία του) κατάσταση με μια σπασμένη ντούγια, με μια αποκόλληση του καπακιού από το σκάφος σε ένα σημείο και τα κλασικά σκεβρώματα στην ταστιέρα. Εκεί έβαλε τη μαεστρία του ο Τάσος προκειμένου να αναπαλαιωθεί χωρίς να γίνει εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς. Το όργανο ήταν πολύ ξεκούραστο, με όλα του τα μέρη αυθεντικά. Οι φθορές του προήλθαν από την πολυκαιρία και την εγκατάλειψη παρά από τη χρήση. Αύριο θα δημοσιεύσω και ένα ηχητικό δείγμα .

Το όργανο κατασκευάστηκε στη Νέα Υόρκη το 1917. Δεν γνωρίζω τι πορεία ακολούθησε μέσα στο Αμέρικα. Αυτός που μου το πούλησε στο Ebay μετά από 98 χρόνια, βρισκόταν στο “σάουθ”. Το γνωρίζω γιατί μου το ταχυδρόμησε από το ταχυδρομείο του Μαιάμι. Επίσης το επώνυμό του ήταν Ελληνικό. Προσπάθησα να επικοινωνήσω μετά την αγοραπωλησία μαζί του μήπως μάθω κάτι παραπάνω αλλά αυτός αδιαφόρησε. Επίσης το όργανο κατά τον επαναπατρισμό του πρέπει να άλλαξε πάνω από 8 αεροπλάνα, τα 5 από αυτά στις US. Σαν να ήθελε να αποχαιρετήσει τα στέκια των μεταναστών φωνάζοντας δυνατά “goodbuy to everybody, I’m going home”. Γι’ αυτούς που θεωρούν ότι τα μπουζούκια έχουν ψυχή θα ήθελα να πω ότι το δικό μου κουβαλάει τον πόνο, την αγωνία, τα όνειρα και τις μάταιες ελπίδες για γρήγορη επιστροφή στην πατρίδα του ανώνυμου Έλληνα μετανάστη. Αυτά μου λέει όταν το πιάνω στα χέρια μου και αυτό το τραγούδι μου ζήτησε να σας παίξω.

//youtu.be/pE1zt9uSTAc

Αφιερωμένο στη μνήμη του ανώνυμου μετανάστη που έζησε και πέθανε χωρίς να γευτεί τη γλυκιά χαρά της επιστροφής.

1 «Μου αρέσει»

Πανέμορφο όργανο , πολυ ιδιαίτερος ήχος … Εμένα μου θυμίζει σαντούρι σε κάποιες στιγμές
μπραβο για τον μεγάλο σεβασμό στον οργανοποιο αλλα και εμφανής η αγάπη σου για το παλαιό προπολεμικό ρεμπέτικο
ενα μεγάλο μπράβο και στο Τάσο :slight_smile:

Εξαιρετικός ο ήχος, τέλειο ηχόχρωμα…

Σε ευχαριστούμε για την παρουσίαση.
Πιστεύω ότι η εμπειρία που αποκομίζουν τα μέλη του φόρουμ ακούγοντας και βλέποντας τέτοια όργανα είναι πολύτιμη. Εκτιμώ δε ιδιαίτερα το γεγονός ότι σπάμε τη σιωπή και την νοοτροπία που ήθελε τα παλαιά όργανα “κρυμμένα”.
Επί της ουσίας τώρα: συγχαρητήρια για την καλή επισκευή στον Τάσο Θεοδωράκη.
Το όργανο ήταν πανέμορφο, τώρα όμως αναδείχθηκε.
Ο ήχος του οργάνου δεν σηκώνει σχόλια… (είναι άραγε κουρδισμενο καραντουζένι αν ακούω καλά ; )
Υποκλίνομαι στο παίξιμο, στην επιλογή του τραγουδιού, στη συγκινητική, ποιητική προσέγγισή σου στην ιστορία μας και σε αυτή του οργάνου και μπράβο στην τέλεια ερμηνεία… Η παιδική φωνή κι η ηλικία του οργάνου μπολιάζονται άψογα, σε πείσμα των καιρών.
Να είσαι καλά να το χαίρεσαι.

Συγχαρητήρια στον Βασίλη και το παιδί του για την πολύ όμορφη εκτέλεση!

Ήθελα να προσθέσω κάτι ενδιαφέρον στην κατασκευή του Πολίτη. Εκτός από τα “περίεργα” με τις ετικέτες αυτού του οργάνου… το μπουζούκι εξαρχής κατασκευάστηκε για αριστερόχειρα!
Αυτά που το προδίδουν είναι… Η φιγούρα στο καπάκι, που το οστράκινο μπουκέτο με τα λουλούδια στέκεται όρθιο και κομψό μόνο αν κρατάμε το μάνικο με το δεξί μας χέρι. Και δεύτερον οι βούλες, τα σημάδια στην ταστιέρα. Δεν βρίσκονται κατά μήκος κεντρικά της ταστιέρας, αλλά είναι τοποθετημένα σε σημείο έτσι ώστε όταν οι χορδές είναι περασμένες αντιστρόφως (δηλαδή για αριστερόχειρα από πάνω 4-2-2) η μεσαία διπλή χορδή να πέφτει ακριβώς πάνω στο κέντρο των σημαδιών… Πιστεύω αυτός είναι ο λόγος, τρίχορδο όργανο με “κέντρο”την μεσαία χορδή. Έτσι εμφανισιακά υπάρχει μια ισορροπία στην ταστιέρα.

-Αυτό είναι κάτι που δεν έχει παρατηρηθεί σε άλλα μπουζούκια των μαστόρων της “Αμερικής” π.χ. Καραμπά, Σταθόπουλου, Γκρέτση, παρόλο που και αυτοί χρησιμοποιούσαν τετραπλή χορδή…

1 «Μου αρέσει»

Τα λεγόμενα του Τάσου φαίνονται ξεκάθαρα στις φώτο 1 & 5 .
Όσον αφορά το κούρδισμα, σωστά κατάλαβες babis είναι καραντουζένι. Δε θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο. Αυτά τα μπουζούκια είναι φτιαγμένα για να παίζουν έτσι. Ο άπλετος χώρος που υπάρχει ανάμεσα στις χορδές σε συνδυασμό με την κοντή κλίμακα βοηθούν πάρα πολύ στους χειρισμούς που αναγκάζεται να κάνει ο ντουζενοπαίκτης.

Το όλο θέμα είναι νομίζω συγκινητικό.

Ένας παλαιός οργανοποιός (κιμπάρης στο παρουσιαστικό και κατά τεκμήριο καλός κατασκευαστής) βγαίνει παλι στο φως μέσα από την ιστορία που τόσο ωραία παρουσίασε ο Σπύρος. Παράληλα ένα δικό του όργανο του 1917, μέσα από τις ικανότητες ενός σύγχρονου οργανοποιού και φίλου του Τάσου Θεοδωράκη, βρίσκει πάλι τη φόρμα του και την ικανότητά του να παίζει με τόσο ωραίο τρόπο όπως μας τα παρουσίασε ο basilas.

Κι εμείς όλοι παρακολουθούμε με ένα χαμόγελο ένα ακόμα κομάτι της ιστορίας της Ελληνικής οργανοποιίας να ξετυλίγεται μπροστά μας με τόσο όμορφο τρόπο. Ένα μπράβο σε όλους που μας έδωσαν αυτή την ικανοποίηση.