ΝΤΟΥΚΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

Για σε όλους σας.
Ειμαι ο Γιώργος και μπορώ να θεωρώ τον εαυτό μου μετά από πολλά χρόνια ενργής μουσικής δραστηριότητας έναν τριχορδοβαρεμένο !! Μένω στην Ηγουμενίτσα αλλά κατάγομαι από τα ωραία Γιάννενα. Ανακάλυψα το site σας μετα την προτροπή ενός φίλου πριν από μια εβδομάδα και μου άρεσε πάρα πολύ. Ο λόγος που κάνω post εδώ είναι γιατί θέλω νας σας πώ και εγώ δυο λόγια για το οργανάκι μου και τον μάστορα του . Εδώ και δύο χρόνια παίζω με ένα τριχορδο που το έχει κατασκευάσει ο Σταύρος Ντούκας στα Γιάννενα. Ο Σταύρος ζούσε στην Γερμανία με την οικογένεια του και εκεί έμαθε να κατασκεύαζουν κιθάρες, όμως πλέον κάνει και μπουζούκια. Μου έκανε ένα όργανο δοκιμαστικό, πρώτα το άκουσα και μετά αποφάσισα εάν το πάρω ή όχι. Η κατασκευή αποτελούνταν από ένα σκάφος φτιαγμένο από Rio Rosewood με 15 δόγιες, καπάκι έλατο Engelman, λουστραρισμένο μόνο με μπάλα αλλά οι επιφάνιες είναι άψογες και κλειδιά χειροποίητα Rubner τα οποία εισάγει και αντιπροσωπεύει ο ίδιος και περιτό να σας πώ πως έλυσα το πρόβλημα με τα Schaller μιας και με ταλεπορούσαν με πάρα πολλά προβλήματα. όλα μου κόστισαν 1.300 Euro. Δεν έβαλα πολλά στολίδια, αλλά πριν έκανα μια βόλτα σε “μεγάλους κατασκευαστές” της χώρας και κατάλαβα πως πολλά χρήματα τα δίνουμε γιατί πληρώνουμε για το Brand Name του κατασκευαστή και όχι για την ποιοτητα των υλικών και της κατασκευής γενικότερα.
Αυτά τα ολίγα ! Θα τα λέμε συχνά !!

Μιας και εισαι νέος στο φόρουμ και εισαι και πατριωτακι σε υποδέχομαι πρωτος στο φόρουμ.
Θα ηθελα να δω το τριχορδάκι σου,γιατι ψιλοενδιαφερομαι για κανα καινουριο οργανο.
Ελπιζω να τα πουμε απο κοντα.

Γιατρός εκ Παραμυθίας.

Η αναφορά στο brand name του κάθε κατασκευαστή μου δίνει αφορμή να κάνω μερικά σχόλια.
Κατασκευάζω εδώ και 20 χρόνια παραδοσιακά έγχορδα απο μεράκι. Ποτέ δεν σκέφτηκα στις άπειρες διαδρομές που έκανα στο τομέα της γνώσης και της τεχνογνωσίας τι λεφτά θα βγάλω και τι θα μου αποδώσει αυτό που κάνω.
Χαίρομαι πολύ γιατί μία τέχνη παραδοσιακή, η τέχνη της οργανοποιϊας, βρίσκεται σε άνθηση και ότι πάρα πολύς νέος κόσμος ασχολείται με αυτήν. Όμως γιά να φθάσει κανείς να γίνει ¨μάστορας¨ είναι μία πολύ δύσκολη υπόθεση.Επειδή είμαστε σε μιά χώρα που όλα γίνονται τυχαία και είσαι ότι δηλώσεις,υπάρχουν πάρα πολλές παρεξηγήσεις στο θέμα αυτό.Πάρα πολύ λίγοι απο αυτούς τους πολλούς που ασχολόυνται με αυτήν την τέχνη έχουν κατορθώσει να γίνουν καλοί μάστορες.Είναι κατά κανόνα πίο εύκολο να πλασαριστείς στην αγορά και να φτιάξεις ¨φήμη¨ παρά να έχεις την ικανότητα και την τεχνογνωσία να χειρίζεσαι όλους εκείνους τους παράγοντες και τις παραμέτρους που σταθερά σε οδηγούν στην κατασκευή οργάνων με καλό, ιδαίτερο και ξεχωριστό ήχο.
Εφόσον ζουμε σε μιά κοινωνία της αγοράς είναι φυσιολογικό η αξία προϊόντων όπως τα μουσικά όργανα να εξαρτάται πολύ απο την φήμη του κατασκευαστή.Το θέμα είναι με ποιούς όρους,συνθήκες και προύποθέσεις φτιάχνεται αυτή η φήμη.Με το πώς φτιάχνεται η φήμη σχετίζονται άμεσα η πολιτιστική κληρονομιά που υπάρχει, το επίπεδο εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των κατασκευαστών και το προφίλ και η ποιότητα της ίδιας της αγοράς.
Η πολιτιστική μας κληρονομιά είναι ευτυχώς πλούσια.Στούς άλλους δύο τομείς πρέπει να γίνουν πάρα πολλά.

Καλωσήρθες Αγάπιε.
Ας τα πάρουμε απ’ την αρχή και ας αργήσουμε:

Ποιοί είναι εκείνοι “οι παράγοντες και οι παράμετροι που σταθερά σε οδηγούν στη κατασκευή οργάνων με καλό, ιδιαίτερο και ξεχωριστό ήχο”;

Οχι τίποτα άλλο, αλλά το γράφεις σαν να είναι γνωστοί και δεν μένει παρά να τους… υιοθετήσεις!
Είναι έτσι;

Το θέμα αυτό είναι μια πολύ μεγάλη και πλούσια συζήτηση που θα ήθελα να την ανοίξω εφόσον διαπιστώσω ότι υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον απο φίλους συν- τοπίτες.
Πρός το παρόν περιορίζομαι να αναφερθώ στο ερώτημα άν η τυποποίηση ειναι μια διαδικασία που συμβάλλει στην ποιότητα κατασκευής οργάνων με καλό,ιδιαίτερο και ξεχωριστό ήχο.

Δεν νομίζω ότι είναι κακό να καταλήξει κάποιος σε κάποια τυποποίηση εάν αυτή αφορά το σχήμα και το περίγραμμα του σκάφους αλλά και τα ξύλα του μπράτσου και της ταστιέρας, έτσι ώστε να υπάρχουν κάποιες σταθερές παράμετροι.

Από κεί και πέρα θα πρέπει να πειραματιστούμε στην κατασκευή του καπακιού, αλλά και σαυτό το σημείο πάλι κάθε φορά θα πρέπει να καταλήξουμε σε κάποια σταθερά πράγματα όπως θέση και χαρακτηριστικά των καμαριών.

Από κεί και πέρα εάν θέλουμε να επιτύχουμε το ιδανικό θα πρέπει κάθε φορά να αλλάζουμε μόνο μία παράμετρο και από το τελικό αποτέλεσμα αποφασίζουμε εάν μας κάνει ή όχι.

Βεβαίως το ιδανικό θα ήταν να ξέρουμε από πρίν τον ήχο που θα προκύψει, αλλά αυτό αν υποθέσουμε ότι θα μπορούσε να γίνει προυποθέτει μακρόχρονη εμπειρία αλλά και πάλι ποτέ δεν είμαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα. Μερικές φορές ενώ φαίνεται ότι το όργανο θα γίνει μπάσο για παράδειγμα, προκύπτει μεσαίο κλπ.

Φίλε Κώστα.Δεν έβαλα το ερώτημα περιμένοντας απο κανένα απάντηση μονολεκτική με ένα ναι ή ένα όχι.Το ερώτημα πιστεύω πώς είναι πάρα πολύ μεστό,και απο μόνο του ανοιγει μία πολύ μεγάλη συζήτηση που μπορεί να αφορά άμεσα και πρώτιστα αυτούς που ασχολούνται με την οργανοποιία και την ακουστική, αλλά εφόσον μιλάμε για μουσικά όργανα εμπλέκει ευρύτερα και όλους όσους τα χρησιμοποιούν σαν εκφραστικά -δεξιοτεχνικά μέσα παραγωγής μουσικής.Το θέμα έχει ακόμα πιό ευρείες διαστάσεις αν δόυμε την τυποποίηση σαν μια διαδικασία παραγωγική που παίζει καθοριστικό ρόλο,διευθύνει ουσιαστικά ένα συντριπτικά μεγάλο μέρος της δημιουργικής -παραγωγικής δραστηριότητας του συγχρονου ανθρώπου.Ίσως είναι αναγκαίο να ξεκινήσουμε την συζήτηση απο αυτό το σημείο,απο μία προσέγγιση πολύ ανθρωποκεντρική. Άν πάλι πιστεύεις ότι μιά τέτοια εκκίνηση πάει μακριά την βαλίτσα, τότε μπορούμε να ξεκινήσουμε απο τα δικά μας με δύο πιό συγκεκριμένα ερωτήματα απο το άρχικό, του στύλ:
Υπάρχει περίπτωση όσο μεγάλη τυποποίηση και αν έχουμε στο εργαστήριο δυο ίδια όργανα με τα ίδια ακριβώς ξύλα,απο την ίδια παρτίδα, με ίδιες και πανομοιότυπες διαστάσεις και με πανομοιότυπη κατασκευή να έχουν τον ίδιο ακριβώς ήχο? και
Σε τι μας χρησιμεύει η τυποποίηση και που αποσκοπεί? Στην εξοικονόμηση χρόνου, την συμπίεση του κόστους, την οικονομία των υλικών κατασκευής, την ακουστική συμπεριφορά του οργάνου,κ.λ.π. κ.λ.π.?
Άν η απάντηση στο πρώτο είναι αυτονόητα όχι, τότε θα είναι χρήσιμο να συζητήσουμε το δεύτερο ερώτημα. Πιστεύω πως οι απαντήσεις σε αυτό θα μας βοηθήσουν να προχωρήσουμε και να κάνουμε πιο συγκεκριμμένη κουβέντα.

Σχετικά με την τυποποίηση συμφωνω πως αυτό που πρέπει να συζητηθεί είναι το 2ο ερώτημα.Ξεχνάς ωστόσο τον παράγοντα μουσικό ο οποίος καλώς η κακώς έχει διαμορφώσει συγκεκριμένα κριτήρια για την εμφάνιση, τον ήχο, ακόμα και τα υλικά κατασκευής του οργάνου.

Είναι σίγουρο πως δεν είναι δυνατόν να ξεχάσουμε τον παράγοντα μουσικό άλλωστε αυτό αναφέρω και στο προηγούμενο μήνυμα μου.Οι οργανοποιοί όπως και οι μουσικοί θεωρώ πως ανήκουν (μαζί με άλλους) στον κόσμο της μουσικής, δεν αποτελούν δηλαδή δύο διαφορετικές ομάδες ανθρώπων αλλά το ένα σώμα επηρεάζει το άλλο δυναμικά και πολύπλευρα. Άν μελετήσει κάποιος στενά την εξέλιξη της μουσικήςστον Ευρωπαϊκό χώρο απο την περίοδο της Αναγέννησης μέχρι σήμερα θα το διαπιστώσει πανηγυρικά. Και αναφέρομαι στην Αναγεννηση γιατί η κάστα/το επάγγελμα των οργανοποιών αναπτύσσεται κυρίως μετά την περίοδο αυτή, ως μια δραστηριότητα -συντεχνία αστική.Όσο πηγαίνουμε πίσω στον χρόνο, τόσο πιο συχνό γινόταν το φαινόμενο ο οργανοπαίκτης - μουσικός να κατασκευάζει ο ίδιος το όργανο του. Αυτό συμβαίνει και σήμερα με πολλά λαϊκά όργανα της υπαίθρου στον χώρο της Ανατολής ακόμα και στην χώρα μας. Στήν Κρήτη για παράδειγμα είναι τα τελευταία 50 χρόνια τόσο μεγάλη η άνθηση της λύρας που αν πάει κανείς στην ύπαιθρο θα συναντήσει πάρα πολλούς παίκτες λύρας να φτιαχνουν οι ίδιοι τα όργανα που παιζουν.Ενώ συμβαίνει το ίδιο με το σάζι στην Τουρκία, δεν συμβαίνειτο ίδιο για άλλα όργανα, τα άστικά όπως λέγονται, όπως το βιολί, το κανονάκι,το ούτι κ.λ.π.Άν τα παραπάνω είναι αλήθεια τότε τίθεται πάλι ένα πολύ σημαντικό ερώτημα πόσο σημαντικό είναι γιά ένα οργανοποιό να παιζει μουσική και ιδιαίτερα το όργανο (να) που φτιάχνει???Τι γίνεται με αυτούς που δεν έχουν ιδέα απο μουσική???
Για να περιορίσουμε την κουβέντα μας με όρους πιό πραγματικούς και προσγειωμένους σε μία λογική αγοράς γιατί κακώς ή καλώς απο αυτήν δεν μπορούμε να ξεφύγουμε άς βάλουμε κάτω και άς αναλύσουμε σε επόμενα μηνύματα μας το θέμα τυποποίηση και εκτέλεση παραγγελιών απο πελάτες.Αναιρεί ή αδυνατίζει η κάθε εκτέλεση παραγγελίας την περιβόητη τυποποίηση???