Τους ρεμπετολόγους (και τους «ρεμπετολόγους») πραγματικά οφείλουμε πολλά, ιδιαίτερα γιατί μάζευαν πολλές σημαντικές πληροφορίες και πολύ υλικό.
Όμως πρέπει να σκεφτούμε πάντα ότι αυτοί το έκαναν όταν το ρεμπέτικο ήταν ήδη στο τέλος του και πολλά στοιχεία είχαν ήδη χαθεί για πάντα. Το άλλο είναι ότι αυτοί δεν άνηκαν στην ίδια στρώμα όπως οι ρεμπέτες - ήταν διανοούμενοι μιας άλλης εποχής και φαίνεται ότι συχνά φορούσαν τα γυαλιά μιας ιδεολογίας και βρήκαν στις ερμηνείες τους αυτά που έψαχναν. Υπήρχαν διαφορετικες φάσεις αναγέννησης, και μέχρι σήμερα οι διαφορές στις ερμηνείες δημιουργούν προβληματα όπως έιδαμε.
Πραγματικά είναι δύσκολο να βρεις τον σωστό δρόμο μεταξύ το «μύθος ρεμπέτικο» και το «ρεμπέτικο δικό σου». Φυσικά ένας μύθος είναι πιο ελκυστικό σε σύγχριση να κοιτάς διαμελισμένα κομμάτια! Είμαι αναλυτικός τύπος, είμαι ξένη. Μετά από χρόνια ασχολούμαι με την μουσική αυτήν και με τον ελληνικό πολιτισμό γενικά θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό για την κατανόηση του ρεμπέτικου
- το γεγονός και την συνείδηση ότι το ρεμπέτικο από την αρχή έχει αλλάζει συνεχώς (μουσικά και στιχικά), ανάλογα με την ιστορία και με την κοινωνία και πάλι ανάλογα με τους δημιουργούς και με το κοινό
- ότι το ρεμπέτικο βασικά και επίσης σ’ όλες τις αντιμετωπίσεις εναντίον του και επίσης σην αγάπη για την μουσική αυτήν πάντα καθρέφτιζε και καθρεφτίζει το πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας να βρει την ταυτότητα της μεταξύ ανατολή και δύση μετά το 1821.
Στη Γερμανία γράφτηκε το 2001 ένα εξαιρετικό βιβλίο από τον Dr. Jannis Zelepos (με τον οποίον νιώθω πολύ «συγγενής» στις απόψεις του). Ο τίτλος του βιβλίου του είναι περίπου
«το ρεμπέτικο. η καριέρα μιας περιθωριακής μουσικής», και δεν νομίζω να υπάρχει καλύτερος τίτλο για να πεις όλο το φαινόμενο με μια μόνη φράση. Πρόκειται για μια καλή προσέγγιση στο θέμα ολόκληρο από έναν ιστορικό. Πολύ ενδιαφέρον έχει για μένα προσωπικά ότι με τις γνώσεις του βάζει τα ιστορικά και κοινωνιολογικά στοιχεία στην σωστή θέση τους και ότι τους δίνει αυτό το ζύγι που έχουν σε σχέση με το ρεμπέτικο.