Μπουζούκια Ζοζέφ

Ρε παιδια να σας κανω μια ερωτηση; Για τον μεγαλο ζοζεφ πολλα εχουν υποθει μεσα στο φορουμ αλλα δεν βλεπω κανεις να αναφερεται στο συνχρονο οικο μουσικων οργανων που φερει το ονομα ζοζεφ. Απο οτι εχω ακουσει αυτο το μαγαζι πουλαει και μπουζουκια , αυτα τα μπουζουκια ειναι βιοτεχνιοποιημενα η χειροποιητα και αν ναι ποιος τα φτιαχνει;

1 «Μου αρέσει»

Φίλε Χιτζάζ, ο οίκος μουσικών οργάνων με το όνομα Ζοζέφ ανήκει στον ή στους γιυούς του Ζοζέφ, που πατέ δεν ασχολήθηκε / -αν με την οργανοποιία. Ο μόνος τρόπος να μάθεις τι είδους είναι τα μπουζούκια που πωλούνται εκεί, είναι να πάς και να ρωτήσεις.

Οταν ο γερο Ζοζεφ πεθανε , ο γιος του Λαζαρος πηρε τις σημειωσεις του και τις εδωσε σε εναν μαστορα που του κατασκευαζε τα μπουζουκια σε βιοτεχνικο επιπεδο πια . Τα οργανα δεν ειχαν καμμια σχεση με τα οργανα του γερου οσον αφορα τη φωνη . Στην πορεια πεθανε και ο Λαζαρος . Τα μπουζουκια ειναι βιοτεχνοποιημενα .

Εγω ενα εχω να πω πως τα μπουζουκια του ζοζεφ απο τα 100 τα 90 τους επεφτε το καπακι τωρα γιατι τρελαινονται ολοι για μπουζουκι του ζοζεφ και γιατι πολλοι οργανοποιοι λεγανε ο ζοζεφ ηταν ο ενας και ο μοναδικος δεν ξερω.

1 «Μου αρέσει»

καλησπερα
Και εγω ετσι ελεγα. Ποσο καλά να είναι πια αυτα τα οργανα…
Μεχρι που την προηγουμενη εβδομάδα αγορασα ενα εντελώς τυχαια…
Ισως να μην είναι γνησιο Ζοζέφ. Απλα να εχει ασχοληθεί λιγο με το οργανο…
Δυο κλασεις ανωτερο απο οτιδηποτε εχω παιξει…
Και δεν το λεω μονο εγω. Το οργανο το είδαν και επαγγελματίες…
Και εχει και ενα σωρο προβληματα αυτη τη στιγμή…
Σε λιγο καιρο θα το παω για την επισκευή…
Δε ξερω που θα φτασει μετα ο ήχος του…

ΥΓ το καπακι δεν εχει το παραμικρό πρόβλημα

Με ολο τον σεβασμο,και με πολυ αγαπη για τα οργανακια,απλα θελω να πω το εξεις:Για την εποχη τους καποιοι κατασκευαστες ηταν πολυ καλοι,κορυφαιοι,και αυτο φαινεται στην διαρκεια του χρονου,το θεμα ομως ειναι πως κανεις δεν ξερει πως θα εξελιχτει ενα μπουζουκακι του ‘‘Σπυρου’’ {λεω ενα ονομα],μετα απο 30-50-70 χρονια.
Ο χρονος θα το δειξει.Και προσωπικα ειδα στην Αμερικη μερικα Ζοζεφ,που αν δεν ηξερα οτι ειναι Ζοζεφ,δεν υπηρχε πιθανοτητα να πω οτι ειναι κατι το φοβερο.Ειδικα κανα 2 ηταν πολυ μετρια.
Η τεχνολογια σημερα δινει την δυνατοτητα στις νεες γενιες να κανουν πια οργανα που να αντεχουν για πολλες γενιες και με πολυ καλο ηχο απο τα πρωτα χρονια του οργανου.
Θελει απλα υπομονη,ερευνα και να χτυπας την πορτα σε ανθρωπους που να ειναι σοβαροι,και ετσι παιρνεις καλο οργανο.Και καλο οργανο δεν σημαινει παντα και ακριβο οργανο,γιατι υπαρχουν και επιπλα χιλιαδων ευρω.

Σπύρο όλοι έχουν φτιάξει καλά όργανα και όλοι έχουν φτιάξει και μάπες. Αυτό που λένε για τον Ζωζέφ είναι ό, τι έσκαβε το καπάκι με έναν τρόπο που έκανε το μπουζούκι να ‘‘μιλάει’’ περισσότερο.
Τίποτα δεν σου εγγυάται ότι ένα μπουζούκι που θα το πληρώσεις ακριβά θα είναι τελικά καλό. Μπορεί να είσαι άτυχος.
Αν εγώ φτιάξω ( λέμε τώρα) 100 μπουζούκι και βγούν καλά τα 20 και τα υπόλοιπα 80 δεν τα πουλήσω Ή τους δεν τους βάλω ταμπελάκι με την επωνυμία μου, τότε μετά από χρόνια δεν θα θεωρούμαι εξαιρετικός κατασκευαστής??

Tα αυθεντικα μπουζουκια του Ζοζεφ δυστυχως τα περισσοτερα εχουν καταστραφει η εχουν χαθει αλλιως δεν εξηγηται που βρισκονται.
Αν καποιος ανοιξει το Βιβλιο του Πετροπουλου θα διαπιστωσει οτι το 90 % των οργανων ειναι του Ζοζεφ ,αυτο δεν ειναι και λιγο ηταν και παραμενει ενας κορυφαιος ελληνας μαστορας που διαμορφωσε και καθιερωσε τον συχρονο ηχο του μπουζουκιου

Ο Ζοζεφ τα καλα τα οργανα τα εφτιαξε μεχρι το το τελος της δεκαετιας του 60 αυτη ειναι η αληθεια.Τα 100% αυθεντικα ειναι απο το 60 και πισω.Οι σφραγιδες δεν παιζουν και κανενα μεγαλο ρολο.Οποιος εχει οργανο του με ημερομηνια που λεει πριν 1960 τοτε πιθανως κραταει ενα γνησιο οργανο ζοζεφ.

Εχωντας παιξει μερικα τετοια παλια η γνωμη μου ειναι οτι παραμενει εως σημερα αξεπεραστος και με διαφορα θα ελεγα και φυσικα ολα τα παλια οργανα οταν εχει περασει ο χρονος εχουν μειωμενες αντοχες και αλλαγες και δεν ειναι οπως οταν πρωτοφτιαχτηκαν ,ομως αυτο που καταλαβα ειναι οτι δεν ειναι τυχαιο οτι γραφτηκαν και τετοια τραγουδια απο την στιγμη που υπηρχαν και τετοια οργανα .
Επειδη ομως ηταν και μεγας εμπορος αυτο αμαυρωσε κατα καποιο τροπο και την υστεροφημια του ,εκανε πατεντες ,ετριβε καπακια,γρηγορες οικονομικες επιδιορθωσεις και πολλα αλλα και πειραματιζοταν μεχρι το τελος και δυστυχως οι συχρονοι τον κρινουν απο τα οργανα περασμενων δεκαετιων ,παντως για τα παλια του οργανα δεν υπαρχει συγκριση με κανενα σημερινο μαστορα(με καποιες εξαιρεσεις) , απιστευτη μαλακοτητα ευκολια και ενα λαμπερο κρυσταλλινο ηχο που περιεργως σκαει κατευθειαν στο στομαχι ,αυτο μονο τα οργανα του ζοζεφ το εχουν και μερικα του Λαζαριδη και καποια παλιοτερων μαστορων .
Οι Ζοζεφ,Λαζαριδης,Παναγης δεν αφησαν μαθητες και κατα καποιο τροπο πολλα μυστικα και τεχνικες της παλιας οργανοποιοιας ισως χαθηκαν .

2 «Μου αρέσει»

Δεν ήξερα ότι πέθανε ο Λάζαρος;
Πώς έγινε;

μη βιάζεστε να απαξιώνετε έναν μάστορα, ειδικά που, όπως επισημαίνει ο σταύρος, όλοι οι κορυφαίοι παίχτες από εκείνον παίρνανε όργανο. όταν άκουσα και έπαιξα καλοδιατηρημένο ζοζέφ δεν πίστευα στα αυτιά μου, κρύσταλλο η νότα!
και όσοι αμφέβαλλαν για τα παλιά όργανα, μόλις έπιασαν στα χέρια τους σταθόπουλο, καραμπά, απαρτιάν, κλπ, άλλαξαν γνώμη. αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως σήμερα δεν φτιάχνονται εξίσου καλά όργανα ή και καλύτερα, με παρόμοια ή διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Κανεις δεν απαξιωσε κανεναν…
Αυτο που απλα λεω ειναι οτι υπηρχε και μετριοτητα κατασκευαστηκα και απο τα μεγαλα ονοματα.
Σε οποιο μαστωρα και να πας και σημερα σου διχνει τα πολυ καλα του που πωλουνται μια περιουσια και σου δειχνει και τα πιο φτηνα του.
Μην ξεχναμε οτι δεν ηταν τοσοι πολλοι οι λεφταδες και μερακληδες ,μπουζουκακια επαιρναν και οι φτψχοι ανθρωποι.Και στο κατω κατω μεχρι να κανουν ονομα καποιοι κατασκευαστες στην αρχη τα δινουν και σε ποιο προσιτες τιμες.
Αυτο λεω εγω,και νομιζω πως παντου υπαρχει ενα καλφακι βοηθος,που φτιαχνει οργανακια και μεσα εχουν την ιδια ταμπελα του οικου ή του κατασκευαστη.Φυσικα ο πρωτομαστωρας τα ελεγχει,ομως αλλη τιμη θα σου εβαζε και προσοχη αμα παραγγελνε ο Τσιτσανης ή ο Ζαμπετας,και αλλη τιμη και προσοχη αν παραγγελνε ο ‘‘Σπυρος’’[ο παππους μου].
Θεοποιουμε τα αριστουργηματα ,αλλα μην ξεχναμε πως αυτοι οι ανθρωποι ειχαν και ιδιαιτερη ζωη.

Αυτο που λες δεν ισχυει απολυτα.
Εχω παει σε πολλους οργανοποιους που μου δειξαν πρωτα τα οικονομικα τους μοντελα χωρις να με ξερουν καθολου και μονο αν το ζητουσα επιμονα εγω μου δειχναν κατι καλυτερο.Ο λογος πιστευω ειναι οτι επειδη ειχαν σιγουρο οτι θα πουλησουν τα καλα θελαν να διωξουν τα δευτερα οργανα που φυσικα δεν ειχαν πολυ σχεση με τα πρωτα ,καποιοι μαστορες φυσικα καναν και καλα δευτερα αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα.
Δεν πρεπει να κρινουμε ποτε το μαστορα απο τα απλα του μοντελα η τα φτηνα αλλα μονο απο τα καλα του και μαλιστα σε καλη περιοδο της καριερας του και αυτο εξηγησα πιο πριν ,εχουμε μαθει να κρινουμε τον ζοζεφ απο κακα οργανα περασμενων δεκαετιων που ηταν πολυ μακρια απο την ακμη της καριερας του που τον εκανε διασημο και ασυναγωνιστο, πολλες φορες μαλιστα σε αυτα οργανα εβαζε λιγο απο τον χρονο του εκεινος για να τα μονταρει και να τα φτιαξει αλλα δεν ηταν δικα του .
Εγω κρινω τον Ζοζεφ μονο απο τα παλια του οργανα, τα καλα μοντελα οταν τα εφτιαχνε μονος του εξολοκληρου
Το ιδιο και στους μουσικους θα κρινω για παραδειγμα τον Τσιτσανη οχι για το πως επιαξε μπουζουκι την περιοδο 70-90 με τον ηλεκτρισμο αλλα απο τα παιξιματα που εκανε οταν ηταν νεωτερος ,αλλιως θα τον αδικησω και θα τον αποριψω γενικοτερα

1 «Μου αρέσει»

Είχα ένα αριστουργηματικό κομμάτι του Ζοζέφ, κατασκευασμένο το 1953. Λέω είχα, γιατί το έκανα χίλια κομμάτια πριν πάνω από δέκα χρόνια, με στιγμιαία αβλεψία μου. Σήμερα κρέμεται στον τοίχο, με σπασμένο σκάφος και άθικτο καπάκι και φιγούρα. Έχω ακόμα, σε καλή κατάσταση, επισκευασμένο πολύ καλά από τον Γιώργο Καρελλά, ένα ακόμα όργανο που έχει ταμπέλα Ζοζέφ, περίπου της ίδιας εποχής, ίσως λίγα χρόνια νεώτερο. Το αγόρασα από τον ίδιον τον Ζοζέφ, στο μαγαζί του στον Πειραιά. Συζητώντας μου είχε εξηγήσει ότι, την εποχή εκείνη, εκτός από τα πρώτης διαλογής όργανα στα οποία ανήκε και το σπασμένο, πουλούσε και άλλα δεύτερης ποιότητας. Άφησε να εννοηθεί, χωρίς να το εκφράσει απερίφραστα, ότι αυτά τα όργανα δεν ήταν δικής του κατασκευής, αν και είχαν την ταμπέλα του κανονικά. Το οργανάκι αυτό, χωρίς καθόλου φιγούρες, έχει καλούτσικο ήχο αλλά είναι διαφορετικής κλάσης.

1 «Μου αρέσει»

Φυσικά το ίδιο συνεχίζεται και σήμερα Νίκο από αρκετούς οργανοποιούς όπου 2ης διαλογής όργανα (ή όργανα από μαθητευόμενους οργανοποιούς) πολλές φορές ρετουσάρονται από αυτούς, αποκτώντας έτσι μία μικρή εγγύηση και δίνονται με δική τους ταμπέλα.
Αυτά προκύπτουν από την ευθυγράμμιση στους νόμους της αγοράς και δεν νομίζω ότι κάνουν καλό στη φήμη τους παρά μόνο ίσως στη τσέπη τους.

1 «Μου αρέσει»

Και ο Σπορος ελεγε οτι το 1ο του οργανο ηταν απο τον Απαρτιαν (αν θυμαμαι καλα, το λεει στην συνεντευξη της κλικας) 4ης διαλογης, οργανο που του ματωνε τα χερια 3 μηνες μετα. Απο τοτε φτιαχνανε τα “φτηνα” και ηταν τα οργανα που θα επαιρνε καποιος νεος - μαθητευομενος, ή καποιος μερακλης για να κανει τα γουστα του.
Τωρα για το αν ολα τα Ζοζεφ που κυκλοφορουνε ειναι οντως Ζοζεφ, ειναι κατι που δυσκολα θα μαθευτει, καθως και με την λογικη που εβαλε και αδμιν πιο πανω, χανει η μανα το παιδι, αλλα και επειδη ειναι ευκολο χρημα, το παιδι τη μανα…

Ετσι για την ιστορια να αναφερω οτι απο οσο βλεπω στην ιστοσελιδα του μαγαζιου σταματησαν να παραγουν μποζουκια. (η μπορει απλα να μην τα εχουν στην ιστοσελιδα)

γεια σας παιδια…μπουζουκια του ζοζεφ υπαρχουν ακομη πολλα…ολοι οι παλιοι εχουν ενα μπουζουκι ζοζεφ ο πολυκανδριωτης και μαλιστα εχει και ενα του χιωτη, ο τατασοπουλος ο νικος εχει απο τον πατερα του, ο δραμαλης, θελω να πω οτι αν κατσουμε και ψαχτουμε θα βρουμε αρκετες μπουζουκαρες… το οτι καθονται τα καπακια πιστευω οτι το οργανο δεν ειναι καταδικασμενο για πεταμα…εφοσον εχει πολυ καλα ξυλα και τεχνικη αριστη πιστευω οτι και με καθισμενο καπακι θα συνεχισει να ειναι οργαναρα…αυτο το λεω και απο προσωπικες μου εμπειριες με οργανα…μην ανχωνεστε αν εχετε ενα οργανο που γουσταρετε και ξαφνικα κατσει το καπακι και μην επειρεαζεστε αν καποιος σας πει οτι το καπακι εχει κατσει… πολλες φορες μας μπαινει η ιδεα,να ακουτε την ψυχουλα σας. γεια χαρα…

Η αλήθεια είναι ότι μπορεί να έχει κάτσει το καπάκι και το όργανο να είναι εξίσου καλό. Αλλά και αν δεν παίζει πάλι διορθώνεται…

Προσοχη μην πουμε στο τελος οτι το καθισμενο καπακι ειναι και τεχνοτροπια του κατασκευαστη!!!
Ειναι καθαρα λαθος εσκεμμενο η οχι του μαστορα. Οσο και καλα να παιζει το οργανο, ο φοβος μην ακολουθησει τον τιτανικο, ειναι μεγαλο αγχος ιδιαιτερα αν το οργανο ειναι “πληρωμενο” (μιλαει παθων…).
Παντος απο οτι μου εχει ο μαστορας μου, θα παρει την κλιση του (εαν) μεχρι τα πρωτα 3-4 χρονια.
Απο εκει και περα δεν θα κουνηθει αλλλο.
Οσον αφορα τα οργανα Ζοζεφ απο μονο ενα οργανο που εχω πιασει στα χερια μου (το οποιο και θα ληστεψω), αν και σιγουρα δεν ειναι εξ ολοκληρου δικο του, ο ηχος και το στησιμο του ειναι φοβερα.

Ακουγονται πολλα ενδιαφεροντα σε αυτο το μεγαλο θεμα περι τεχνικης και μυστικων.Θα μπορουσαν καποιοι φιλοι να γινουν πιο συγκεκριμενοι, και να μαε δωσουν καποιες περισσοτερες πληροφοριες σχετικα με τεχνικα χαρακτηριστικα των καλων μπουζουκιων Ζοζεφ που επιασαν στα χερια τους?

ευχαριστω