Γεια σας πάλι,
Πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες, Νίκο και Γιώργο…
Σχετικά με τους ρυθμούς και ειδικά με το 3/4, που ο Κακοφώνιξ ερμνηνεύει σαν “δυτικός” ρυθμός (βάλς), βρήκα μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία στο βιβλίο του Pennanen “Westernization and Modernization in Greek Popular Music”, εκεί που καταγράφει διάφορες ξένες επιρροές στα λαϊκά του 50 και 60.
Κατ’ αρχάς αναφέρει λατινοαμερικάνικους ρυθμούς όπως mambo “Μάμπο ζεϊμπεκάνο” (Δερβενιώτης), το 4/4 baion-ένας βραζιλιάνικος ρυθμός που βρίσκει κανείς και σε πολλά από τα τραγούδια στο Atlantic που αναφέρει ο Γιώργος. “Spanish Harlem”, “Save the last dance for me” έχουν baion ρυθμό. Όλα αυτά σίγουρα τα ξέρετε ήδη.
Γράφει επίσης για τα ινδικά τραγούδια, και λέει κάτι που έχει σχέση με τα τρία τραγούδια του Καζαντζίδη που αναφέρει ο Κακοφώνιξ. Απ’ ό,τι ξέρω, τουλάχιστο δύο απ’ αυτά είναι original ελληνικές συνθέσεις του Καλδάρα, που όμως στα αυτιά μου μοιάζουν με τα “ινδοπρεπή” της ίδιας εποχής (μερικά που φέρουν το όνομα Καλδάρας!). Λοιπόν, αντιγράφω από τον Pennanen:
According to the matrix information sheets, the first Greek cover version of an Indian film song was recorded in early 1959. The success of Indian music films in Greece had started some years earlier. Over one hundred films were shown between 1954 and 1967, after which their popularity waned. At least 105 Greek cover versions of the songs were recorded during the period (Abatzi-Tasoulas). Owing to the success of the Indian film “Mother India” (1957) and its music in 1960, some Greek composers started making original melodies in Indian style. Before 1960 there are practically no traces of Indian film music style in original works by Greek composers.
The Indian hits and Greek original compositions imitating them became popular…Indian raga formulae, rhytms, singing style and instrumentation were imitated.
The frequent sudden shifts between parallell major and minor tonalities that became common in Greek popular music in the 1960s originate from the melodic models of Indian songs in raga Misra Pilu. …The most influential model song for Greek composers of the new style was the 3/4 (or 6/4) time “Dunya men hum” by Naushad Ali in Misra Pilu from the film “Mother India”. The first Greek cover version titled “Den me ponese kaneis” was recorded in 1960.
Λοιπόν, σύμφωνα με τα παραπάνω, ο 3/4 ρυθμός μπορεί να πηγάζει από τα ινδοπρεπή, παρά από τα δυτικά βαλς…δικιά μου υπόθεση, βέβαια. Εσείς που είστε μουσικοί μπορείτε μάλλον να κρίνεται πιο καλά από μένα.
Εύα