Μεταλλαγμένα

Είπα να ρίξω τις ερωτήσεις μου σε αυτή τη δημοφιλή γωνιά του φόρουμ, μιας και μου φαίνεται η πλέον κατάλληλη.

Έχω μερικές απορίες γύρω από την εποχή που αρχίζει και μεταλλάσσεται το λαϊκό τραγούδι με ξένους ρυθμούς προς σκυλλάδικο (γιατί και παλιά είχαμε δυτικούς ρυθμούς αλλά οι συνθέτες και οι οργανοπαίκτες δεν συνήθιζαν να φτιάχνουν χίμαιρες).

Τί ρυθμοί είναι τα εξής τραγούδια των Διονυσίου και Καζαντζίδη:

-Της γυναίκας η καρδιά (είναι μια άβυσσος): άραγε κάτι σε 6/8 ή 3/4;

  • Mας υποχρέωσες
  • Εγώ να δεις

Πώς αλλιώς μπορούν να χαρακτηριστούν (ως χορός)τα εξής 4/4 :

-Εγώ ο ξένος
-Αγάπη μου επικίνδυνη

Και τέλος αυτά:

-Δε θέλω τη συμπόνια κανενός
-Τώρα κλαίς, γιατί κλαις: βαλς;
-Ας παν στην ευχή τα παλιά (θα σου κλείσω το στόμα): βαλς;

Εγώ είμαι περίπου άσχετη όσον αφορά τους δρόμους και τους ρυθμούς. Παρόλα αυτά σκέφτομαι ότι, όταν μιλάμε για “ξένες” επιρροές, ίσως θα έπρεπε να έχουμε υπόψη μας και τις “ανατολίτικες” μελωδίες που έγιναν δημοφιλείς και ηχογράφηκαν τη δεκαετία του 50-60 (και 70); Μιλάω για τα “ινδοπρεπή” και τα τούρκικα, αραβικά κ.τ.λ τραγούδια, που έγιναν ελληνικά λαϊκά και κατά κάποιον τρόπο λειτουργούσαν σαν ένα “αντίβαρο” στη δυτική επιρροή. Τι γίνεται με αυτά τα τραφούδια και πώς τα περιγράφουμε από απόψη ρυθμού;

Ελπίζω να με κατάλαβες!

Εύα

Εγώ θα μιλήσω μόνο για τα «τύπου» βάλς που τα ξέρω γιατί έζησα την εποχή τους. Καταρχήν, όπως λέει και η Εύα, τα βλέπω απλά σαν μόδα της εποχής, δίπλα στις μόδες των ινδικών κλπ. Για το σε ποιόν άρεσαν μιλούν οι στατιστικές πωλήσεων, όπως σε όλες τις εποχές φυσικά. Ο χαρακτηρισμός τους ως χορός δεν με απασχολεί ιδιαίτερα, αφού στη δισκογραφία από πολύ νωρίς υπήρχαν και τραγούδια αστικά (λαΪκά, ελαφρού ρεπερτορίου και άλλα) προορισμένα μόνο για άκουσμα, όχι απαραίτητα για χορό. Αυτή είναι και η διαφορά με τα παραδοσιακά που ή για χορό θα προορίζονται ή για απόλυτα καθορισμένες άλλες χρήσεις (της τάβλας, πατινάδες, της στράτας κλπ.).