Μαγκικο τα δυο σου ματια

Δώστε τα φώτα σας ρεμπετολόγοι του φορουμ αυτο το τραγούδι είναι καταχωρημένο στον Βαμβακάρη σαν συνθέτη ; Εγω το ήξερα παραδοσιακό σμυρναίικο…

Είσαι μελαχροινό και νόστιμο, Odeon GA 7023, 1937. Μουσική και στίχοι Μάρκος Βαμβακάρης. Όχι μόνο η μουσική, αλλά κυρίως οι στίχοι δεν θα μπορούσαν να είναι χαρακτηριστικότεροι για βαμβακαρικό ύφος, τουλάχιστον κατά τη δική μου ταπεινή άποψη…

Νομίζω πως ο alchimistis εννοεί αυτό εδώ, το οποίο ανήκει όντως στην περίοδο της ανώνυμης δημιουργίας, και όχι το “Είσαι μελαχρινό και νόστιμο”.

Φίλε αλχημιστή, μάλλον άκουσες την παρακάτω εκτέλεση και μπερδεύτηκες:

Αν είναι καταχωρημένο κάπου ως σύνθεση του Μάρκου, τότε πρόκειται περί λάθους. Οι πληροφορίες που αναγράφονται στο παραπάνω βίντεο πάντως δεν λένε τίποτα για συνθέτη. Μόνο “Βαμβακάρης 1961” έγραψε όποιος το ανέβασε, το οποίο στην ουσία του είναι σωστό.

Αν μιλάμε γι’ αυτό που αναφέρει ο Πελοποννήσιος, τότε πρέπει να είναι στάνταρ ανώνυμο παραδοσιακό. Έχει το χαρακτηριστικό της ανώνυμης δημιουργίας ότι είναι κολλάζ από στοιχεία που τα βρίσκουμε και σ’ άλλα τραγούδια: ο βασικός σκοπός (του κουπλέ) είναι ίδιος με του τραγουδιού «Στενό Φαρδύ σοκάκι μου», που είναι τόσο ανώνυμο και τόσο παραδοσιακό ώστε μια στροφή του την παραδίδει και ο Παπαδιαμάντης! Η δε εισαγωγή του «Μάγκικου» πρέπει να υπάρχει και σε κάποιο κλασικό σμυρνο-νησιώτικο συρτό που σπάω το κεφάλι μου αλλά δε μου 'ρχεται ποιο είναι. Όσο για τους στίχους, πού αλλού υπάρχει ρε παιδιά το «μου ‘πες πως θα με λατρεύεις και θα μ’ αγαπάς /μα εσύ με κοροϊδεύεις κι όλο με γελάς»;

(Άιντε, ρημάδι Αλτσχάιμερ. Ξεκίνησα να πω τρία πράγματα και τα δύο δεν τα θυμάμαι…)

“Τι τα θες, τι τα γυρεύεις, δεν μ’ αγαπάς / μέρα - νύχτα με παιδεύεις και με γελάς”. Δεκαετία 50; ή προπολεμικό;

Σε αυτή την εκτέλεση http://www.youtube.com/watch?v=DWvBu1mt810 ακούγεται στο 1:39 η Γκρέι να απευθύνεται στο Μάρκο λέγοντας: " Γειά σου Μάρκο μου με τα όμορφα τραγούδια σου".

//youtu.be/Gf2E08HY-h0

Το κομματι παντως σε ετικετες των 78 στροφων ,στου Νταλγκα και σε άλλη μια που μου διαφεύγει γραφεται ως συνθετης ο Β.Κουκουδάκης ενω στου Καρίπη την εκτέλεση στην Οντεον συνθέτης εμφανίζεται ο Λαουτάρης ,πατέρας της Αφρόδιτης Λαουτάρη επίσης παλιάς τραγούδιστριας .

Μετά από τέσσερα χρόνια, νομίζω ότι αυτό που είχα τότε στον νου μου μπορεί να ήταν η εισαγωγή από το «Να πεθάνεις», του …Μάρκου!

Δεν είναι ολόιδια, αλλά σίγουρα μοιάζει.

Θαρρώ πως ο ίδιος λέει στην Αυτοβιογραφία του ότι το Να πεθάνεις ήταν αδέσποτο συριανό, αλλά μπορεί να εννοεί μόνο τα λόγια με τη μελωδία τους. Δεν ξέρω αν συμπεριλαμβάνει και την εισαγωγή.

Χαρακτηριστικό της στιχουργικής του σμυρναίικου κομματιού είναι, βεβαίως, η ύπαρξη ρεφρέν, και μάλιστα δις επαναλαμβανόμενου, πέραν απ’ την εισαγωγή. Είμαστε 1927 πλέον!

Είμαι σίγουρος ότι αν ο Μενεμενλής έχει ηχογραφήσει και στη Σμύρνη κάποια παρεμφερή μελωδία με συρραφή στίχων (δεν πρόκειται όμως να κάτσω να το ψάξω), εισαγωγή και ρεφρέν τότε δεν θα υπήρχαν.