Λεωνίδας Καβάκος ή οι απόψεις ενός μουσικά ανιστόρητου

Μια συνέντευξη βδελυγμα (κατ εμε) απο την ούτως ή άλλως κατάπτυστη ΕΡΤ και κάποιες ωραίες σκέψεις και ιστορικές παραθέσεις απο τον αρθρογράφο…

καλά, και ο αντίλογος μένει στο “όλα τα κάνανε οι αρχαίοι έλληνες και το βυζάντιο”…
είχα καιρό να δω τέτοια απέχθεια (και άγνοια) μετά την “αναβίωση” του '80, όπου όλοι τρέξαν να “ορκιστούν” στο ρεμπέτικο. μόνο από κάτι ροκάδες που δουλεύαν σε σκυλάδικο δεκαετία '80 και μίσησαν ό,τι είχε να κάνει με μπουζούκι χωρίς να διακρίνουν παραπέρα.

Δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να ασχοληθούμε σοβαρά με την συνέντευξη, σε ό.τι τουλάχιστο αφορά τις απόψεις του συγκεκριμένου καλλιτέχνη για ρεμπέτικο, λαϊκό κλπ. σε αντιπαράθεση με την ευρωπαϊκή κλασική μουσική. Η ίδια η συνέντευξη χαρακτηρίζει ικανοποιητικότατα τον κύριο Καβάκο. Μία μόνο, τεχνική ερώτηση: Το παρατιθέμενο στον σύνδεσμο πεντάλεπτο είναι το σύνολο της συνέντευξης, ή μόνο το τμήμα της που άπτεται των περί ρεμπέτικου κλπ;

Στα γρηγορα γιατι ειναι και αργα.
Βγαζει ενα κομπλεξ με την λαικη -ρεμπετικη μουσικη αλλα θα συμφωνησω μαζι του οτι ο ελληνας γενικοτερα πανω στην διασκεδαση δειχνει να γουσταρει ανατολιτικα,οπως τσιφτετελια,αμανεδες .
Αναφερεται στον Πλατωνα και στον Αριστοτελη αλλα οι αποστασεις χρονικα ειναι τεραστιες και εμεις παραμενουμε επηρεασμενοι απο τους οθωμανους,400χρονια ειναι αυτα.
Σωστα ,το δημοτικο τραγουδι ειναι λεβεντικο και σε ‘‘ανεβαζει’’ ενω το λαικο σε ‘‘ριχνει’’ και σε κανει να αποδεχεσαι τα πραματα.

Προσωπικη μου εκτιμηση και μπορει να κανω λαθος,αυτο προερχεται απο την νοοτροπια των μικρασιατων προσφυγων που ειναι πιο μαλθακοι σαν ανθρωποι ενω οι ελληνες στην ορεινη ελλαδα διατηρουν τα αγρια χαρακτηριστικα τους εως ενα βαθμο.

Σουχει λαχει να σε κυνηγουν οι βλαχοι;

οκ, άντε τώρα στο μέγαρο να ακούσεις τον παίδαρο. ή μήπως θες να ασχοληθούμε σοβαρά με τις ασυνάρτητες προσβολές σου για να για νοιώσεις λίγο σημαντικός; ακούς εκεί μαλθακοί οι μικρασιάτες…

Τι να πεις κύριε Νίκο, κάποιοι θεωρούν μαλθακους ξεριζωμένους ανθρώπους που αναγκάστηκαν να αφήσουν την πατρίδα τους εν μέσω σφαγών και πολιτικών παιχνιδιών στις πλάτες τους και η μόνη τους περιουσία ηταν η μόρφωση, το επίπεδο τους και η μουσική τους αυτο καθαυτό το ρεμπέτικο. Άνθρωποι που και εδω αναγκάστηκαν να υποστούν τον εξευτελισμό και την ξενοφοβία των γηγενών που δεν ειναι τυχαίο που στην πλειοψηφία τους ηταν Ηπειρώτες και δεν το λεω για να υποτιμήσω τους Ηπειρώτες μεταφέρω λόγια και ιστορίες παππούδων που τα έζησαν απο πρωτο χέρι στην περιοχή που κατάγομαι. Αυτα λοιπόν λέγονται στο ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ φόρουμ!!! Αλλα ειναι και αυτη μια άποψη και ως γνωστόν όλοι έχουν απο μια!

Από συντονιστή: liga rosa, ο άνθρωπος έγραψε…

…γι’ αυτό ας αφήσουμε τις προσωπικές επιθέσεις απ’ έξω.

Προσωπικά, θεωρώ σωστή αυτή την άποψη. Οι μικρασιάτες ήταν πιο …εκλεπτυσμένοι από τους παλιοελλαδίτες, τι να κάνουμε τώρα!!
Σε ότι αφορά τον αντικειμενικά μέγιστο σολίστα ένα θα πω: Μεγάλωσε σε γυάλα με ένα βιολί στο χέρι (ακόμα και φαντάρος που πήγε, σε δωμάτιο ξεχωριστό ήταν για να μελετάει).
Το ότι είναι μέγιστος ως μουσικός δεν σημαίνει ότι είναι εξίσου και στο μυαλό!!

Αλλο το εκλεπτυσμένοι και αλλο το μαλθακοί αγαπητέ κύριε Δημήτρη. Η ευγένεια και η μετριοπάθεια δεν ειναι αδυναμία ειναι πολιτισμός.

400 χρόνια είναι αυτά.
Αυτός ο μύθος, ειδικά για τη μουσική εννοώ, πρέπει κάποια στιγμή να καταρριφθεί. Δεν είναι 400 χρόνια, είναι χιλιετίες. Μία ήταν, από την αρχαία κιόλας εποχή, η μουσική που επικρατούσε στην ανατολική Μεσόγειο και επεκτεινόταν μέχρι Μεσοποταμία, Αίγυπτο και φυσικά τον Ελληνόφωνο χώρο. Οι Έλληνες την κατέγραψαν και ασχολήθηκαν με τα θεωρητικά και τα διαστηματικά της. Με τη διάδοση του Χριστιανισμού, διαδόθηκε και αυτή η (ανατολική) μουσική στη Δύση και υιοθετήθηκε από το Πατριαρχείο της Ρώμης πολύ νωρίς. Ενώ οι Δυτικοί σιγά σιγά ξέχασαν τους διάφορους τρόπους και με τη διαδοχή των αιώνων κατέληξαν στη μουσική που σήμερα λέμε Δυτική, εκκλησιαστική ή κοσμική, οι Ανατολικοί κράτησαν την παλαιότερη παράδοση, τόσο στην εκκλησιαστική τους όσο και στην κοσμική τους μουσική. Αυτή η ανατολική μουσική, που έφτασε επί Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και μετέπειτα επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας να επικρατεί σε ολόκληρη τη νότια και ανατολική πλευρά της Μεσογείου (χώρες του Μαγκρέμπ, Αραβία, Βαλκάνια, Μικρασία, Μέση Ανατολή γενικότερα), καθόριζε το μουσικό γίγνεσθαι στην τεράστια αυτή περιοχή, από Πλάτωνα και Αριστοτέλη μέχρι σήμερα (σήμερα τμηματικά, βέβαια). Πείτε λοιπόν χαιρετίσματα του κυρίου Καβάκου, αν μιά μηχανή του χρόνου μας έφερνε δίπλα μας τους δύο αυτούς δασκάλους της αρχαιότητας και τους ζητούσαμε να μας τραγουδήσουν, στους γνωστούς μας τρόπους της Ανατολικής Μεσογείου θα μας τραγουδούσαν και όχι στο Ματζόρε, το Μινόρε και την πολυφωνία των Δυτικών, που φυσικά ούτε τα είχαν ποτέ φανταστεί ως εξέλιξη της δικής τους μουσικής.

Το 1ο επίθετο οδηγεί στο 2ο, αγαπητέ κ.Λουκά.

Δεν καταλαβαίνω γιατί αντιδράτε επιθετικά!! κακό είναι να τους πεις πιο μαλθακούς από κάποιους άλλους, δλδ; εσείς γιατί προσβάλλεστε;

Πολιτισμός επίσης, είναι και η αποδοχή μιας διαφορετικής άποψης από την δική μας.

διαφωνώ με τον συλλογισμό σου. μαλθακοί ήταν οι λίγοι καλοζωισμένοι αστοί της εποχής, οι σμυρνιοί ό,τι κι αν είχανε εκεί μετά σκληραγωγήθηκαν στην προσφυγιά. την ανθρωπιά και την ευγένεια όμως δεν την ξεχάσανε, προς τιμήν τους.

υγ1: βρε δημήτρη, η επίκληση του πολιτισμού δεν ισχύει για τον ηλία;
υγ2: όποιος με ξαναπεί κύριο, θα παίξει 100 φορές το “μάλιστα κύριε” στην επόμενη μάζωξη!

Δεν θα υποχρεωθεί να παίξει και κανα δυό φορές το αμάξι με τα άλογα; αν ναι, εγώ προσφέρομαι να συμβάλλω στα ηχητικά, με τον ήχο των πετάλων στην άσφαλτο.

Στηρίζεις κάπου τη διαφωνία σου; θέλω να πω, ξέρεις περίπτωση κάποιας περιοχής όπου, αφού έλαβε μία υψηλού επιπέδου γενική μόρφωση μέσα στα χρόνια, όπου είχε ένα πολύ υψηλό βιοτικό επίπεδο (στην πλειοψηφία πάντα), εντούτοις παρέμεινε άγρια;
Θα είχε ενδιαφέρον να μου πεις.

Δε νομίζω να φημίζονται οι μικρασιάτες για την πολεμική τους δεινότητα ή για την αγριάδα τους-και δεν το λέω υποτιμητικά, εννοείται!
Ο ξεριζωμός ήταν απίστευτα βάρβαρος και σκληρός αλλά θεωρώ ότι δεν τους άλλαξε. Ένα ταξίδι κάποιων μηνών δεν είναι ικανό να αλλοιώσει το σμίλευμα τόσων δεκαετιών.

Φυσικά και ισχύει. Οι απόψεις όμως, όσο γελοίες κι αν μου φαίνονται, δεν συνιστούν έλλειψη πολιτισμού, ούτε παράπτωμα.

ποιό όμορφο αμάξι με δυο άλογα, το ντεσεβώ; αυτό θα το παίξει ο συνεντευξιαζόμενος για να μας εξυψώσει το ήθος.

Ο Καβάκος εκπροσωπεί έναν κόσμο που σιχαίνομαι. Πολιτισμικός (και όχι μόνο) ρατσισμός, αλαζονική πεποίθηση ότι η μουσική που αρέσει σε αυτούς είναι η ανώτερη-σε βαθμό που να την ονομάσουν έτσι(κλασσική)-μια καμουφλαρισμένη βαρβαρότητα κάτω από την καλογυαλισμένη εικόνα τους. Αυτή η φάρα (αρχής γενομένης από τον καθηγητή μουσικής στο γυμνάσιο) με έκανε να αντιπαθήσω την κλασσική μουσική.

Ε, όχι και όμορφο…

από @Elias_1

αυτο προερχεται απο την νοοτροπια των μικρασιατων προσφυγων που ειναι πιο μαλθακοι σαν ανθρωποι ενω οι ελληνες στην ορεινη ελλαδα διατηρουν τα αγρια χαρακτηριστικα τους εως ενα βαθμο.
Σουχει λαχει να σε κυνηγουν οι βλαχοι;

από @dimitris_n

Προσωπικά, θεωρώ σωστή αυτή την άποψη. Οι μικρασιάτες ήταν πιο …εκλεπτυσμένοι από τους παλιοελλαδίτες, τι να κάνουμε τώρα!!

Φιλε Λουκα,
Ελπιζω να καταλαβενεις με τι ανθρωπους εχεις να κανεις εδω μεσα. Επιστημονικα τεκμηριωμενες αποψεις και παραδοχες.

δημήτρη, ο συλλογισμός με τον οποίον διαφώνησα ήταν πως “εκλεπτυσμένος (ή ό,τι άλλο θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τους μικρασιάτες)” = “μαλθακός”.
άλλο οι απόψεις, και άλλο οι απρόκλητες προσβολές σε κάθε μήνυμα. τις απόψεις τις συζητάμε όπως βλέπεις, τις προσβολές γιατί όμως να τις ανεχόμαστε;

φίλε μου atrecorde, πάρα πολλοί στην ελλάδα (και όχι μόνο) έχουμε παιδικά τραύματα από την λάθος διδασκαλία της κλασικής (και όχι μόνο) μουσικής. αυτό όμως είναι κρίμα να μας απομακρύνει από την ίδια την μουσική, κάτι σαν να μας απομακρύνει ο νταλάρας ή η γλυκερία από το ρεμπέτικο.

σόρρυ για τα μπερδεμένα μηνύματα, δεν σας πρόφταινα έτσι όπως γράφαμε όλοι μαζί.

Ποτέ δεν φταίει η μουσική,φίλε Atrecorde και ο όρος Κλασική δεν υποδηλώνει απο μόνος του αλλαζωνεία…και δεν καταλαβαίνω που βλέπεις την βαρβαρότητα σε μια αισθητική που έχει αγγίξει λίγο πολύ όλο τον πλανήτη και έχει γίνει μια πραγματική διεθνής γλώσσα για όποιον ενδιαφέρεται…
Αλλα περι ορέξεως…

Στηρίζεις κάπου τη διαφωνία σου; θέλω να πω, ξέρεις περίπτωση κάποιας περιοχής όπου, αφού έλαβε μία υψηλού επιπέδου γενική μόρφωση μέσα στα χρόνια, όπου είχε ένα πολύ υψηλό βιοτικό επίπεδο (στην πλειοψηφία πάντα), εντούτοις παρέμεινε άγρια;
Θα είχε ενδιαφέρον να μου πεις.

Το αντιθετο του αγριος ειναι ηρεμος. Ηρεμος δεν συνεπαγεται μαλθακος.
Μερικα παραδειγματα αγριων λαων με υψηλού επιπέδου γενική μόρφωση, όπου είχαν ένα πολύ υψηλό βιοτικό επίπεδο σε σύγκριση με τον υπόλοιπο κοσμο: Αρχαιοι ελληνες, Ρωμαιοι, Οι Γερμανια των παγκοσμιων πολεμων.