Κιθαρίστες του Τσιτσάνη

Μηπως γνωριζετε ποιος/ποιοι επαιζαν κατα κυριο λογο κιθαρα στα τραγουδια του Τσιτσανη;
Οι τυποι δεν παιζονται(κυριολεκτικα).

Κάτι μουσικάκια της σειράς ήτανε. Προπολεμικά ο Περιστέρης, ο Σκαρβέλης (ίσως κι ο Καρίπης), μεταπολεμικά ο Χρυσίνης, ο Δέδες κι άλλοι.

Προσθέτω στον Άρη: Περδικόπουλος (Προπολεμικά), Σουγιουλτζής, Χιώτης, Σταμούλης (Μεταπολεμικά). Και βλέπουμε…

Η απορια μου δημιουργηθηκε ξανακουγοντας τελευταια τα τραγουδια “Αντιλαλουνε τα βουνα” και καμποσα που’χε πει ο Τσαουσακης.
Πραγματικα αναζωπυρωσαν το ενδιαφερον μου και τις -όποιες- γνωσεις μου για κιθαρα.
Ενδιαφερουσες οι πληροφοριες και πηγη εμπνευσης οι προαναφερθεντες, οι οποιοι υποθετω θα διαμορφωσαν κ τη “σχολη” της συνοδευτικης λαϊκης κιθαρας;

Να πω εδω οτι στα περισσοτερα προπολεμικα κομματια του τσιτσανη παιζει κιθαρα ο χρυσινης και μπαγλαμα ο αδερφος του πανος ,ειδικα για τις ηχογραφησεις της columbia για την odeon πιθανοτατα ο καριπης μιας και ο τσιτσανης τον θεωρουσε τον κορυφαιοτερο ολων.

Ναι, έπαιζε και ο Καρίπης. Μάλιστα (από προφορική παράδοση, κοντινού ανθρώπου του Τσιτσάνη), όταν πέθανε ο Καρίπης, ο Τσιτσάνης είχε πει ότι έπρεπε να αλλάξει τρόπο παιξίματος στο μπουζούκι!

Από την βάση δεδομένων για τις ηχογραφήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη, την οποία επιμελήθηκε ο Νίκος Ορδουλίδης, προκύπτουν τα εξής για τις προπολεμικές ηχογραφήσεις του.

Πρώτος κιθαρίστας του ήταν ο Δημήτρης Περδικόπουλος, στον οποίο ο Τσιτσάνης οφείλει την αρχική του παρουσία στην δισκογραφία. Αυτός τον ανακάλυψε σε περιοδεία του στα Τρίκαλα το 1934, αυτός ήταν που τον έφερε στην Αθήνα τον Νοέμβριο του 1935.

Με τον “Αμαξά” του Περδικόπουλου ακούστηκε για πρώτη φορά το μπουζούκι του Τσιτσάνη σε δίσκους και μαζί του ηχογράφησε τα πρώτα δικά του τραγούδια.

Ακολουθεί ο Κώστας Καρίπης, με τον οποίο ο Τσιτσάνης ηχογράφησε τα περισσότερα από τα 100 περίπου προπολεμικά του τραγούδια. Ο Καρίπης συνοδεύει τον Τσιτσάνη στην πλειοψηφία των ηχογραφήσεων που πραγματοποιήθηκαν από το 1938 ως και τον Οκτώβριο του 1940.

Την ίδια περίοδο, ο Στέλιος Χρισίνης συμμετέχει και αυτός σαν κιθαρίστας, σε κάποια τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη.

Αυτοί οι τρεις παίζουν κιθάρα, στις προπολεμικές ηχογραφήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη.

Τα στοιχεία που αφορούν τους μουσικούς, οι οποίοι συμμετείχαν στις μεταπολεμικές ηχογραφήσεις του Τσιτσάνη, όσο και αν φαίνεται περίεργο, είναι λιγότερα σε σχέση με τις προπολεμικές ηχογραφήσεις.

Αποτελέσματα για τις μεταπολεμικές ηχογραφήσεις σε σύντομο χρόνο.

4 «Μου αρέσει»

Όπως έγραψα στο προηγούμενο μήνυμα, οι πληροφορίες για τους μουσικούς που παίρνουν μέρος στις μεταπολεμικές ηχογραφήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη, είναι ελάχιστες.

Ο Κώστας Καρίπης συνεχίζει να είναι ο κύριος κιθαρίστας του Β.Τσιτσάνη στις μεταπολεμικές του ηχογραφήσεις μέχρι και τις αρχές του 1949. Από την περίοδο αυτή και μετά, ο Κώστας Καρίπης εξαφανίζεται από την δισκογραφία και πληροφορίες για την μετέπειτα ζωή του δεν υπάρχουν. Ο Καρίπης ήταν ο κιθαρίστας του Τσιτσάνη στις ηχογραφήσεις του για λογαριασμό της Columbia.

Μερικές ηχογραφήσεις, σαν κιθαρίστας, για τραγούδια του Τσιτσάνη έχει και ο Μανώλης Χιώτης.

Συμμετέχει στα τραγούδια “Αν θα σ΄αφήσει τι θα κάνεις” και στο"Μινόρε του Τσιτσάνη".

Παράλληλα αλλά και μετά τον Κώστα Καρίπη, ο Στέλιος Χρυσίνης συμμετέχει (όπως και προπολεμικά) στα περισσότερα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη. Αλλά και ο αδερφός του Παναγιώτης Χρυσίνης, αν και χρησιμοποιείται από τον Τσιτσάνη σαν δεύτερο μπουζούκι, κάνει μερικά περάσματα σαν κιθαρίστας, όπως στο τραγούδι “Γεια σου καΐκι μου Αη Νικόλα”. Ο αδερφός του Στέλιος παίζει μαντόλα στο συγκεκριμένο τραγούδι.

Ο Παναγιώτης Χρυσίνης παίζει κιθάρα και στα τραγούδια “Από την Κούλουρη ως τον Περαία” και “Ο Τσεσμελής”.

Όλες οι παραπάνω πληροφορίες αφορούν την δισκογραφική παραγωγή του Βασίλη Τσιτσάνη μέχρι και το 1952, όταν και σταματάει να συνεργάζεται με την Columbia και την HMV και ηχογραφεί αποκλειστικά για την ODEON-Parlophone.

4 «Μου αρέσει»

Από το 1952, όταν ο Βασίλης Τσιτσάνης συνεργάζεται σχεδόν αποκλειστικά με το συγκρότημα του Μίνωα Μάτσα (ODEON-Parlophone), μέχρι και το 1956, όταν επιστρέφει στην Columbia-HMV, οι πληροφορίες για τις ηχογραφήσεις του πολυγραφότερου Έλληνα λαϊκού συνθέτη είναι μηδαμινές.

Από τα ελάχιστα που έχουν αποκαλυφθεί, ξεχωρίζουμε την συμμετοχή του Γιάννη Δέδε στο κομμάτι “Μαύρα τα βλέπω κι άραχνα” για λογαριασμό της Columbia.

Το 1956 και από το τραγούδι “Κατάδικος για πάντα” με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ο Β.Τσιτσάνης χρησιμοποιεί για κιθαρίστα, τον Παναγιώτη Πετσά. Από την χρονιά εκείνη μέχρι και το 1960, ο Παναγιώτης Πετσάς είναι ο βασικός κιθαρίστας του Βασίλη Τσιτσάνη.

Παράλληλα συμμετέχουν σε άλλες ηχογραφήσεις ο Στέλιος Χρυσίνης, ο Δ.Τσακίρης, ο Στ.Πλέσας και ο Κ.Καπετάνιος.

Από το καλοκαίρι του 1960 και μέχρι το 1966, σχεδόν αποκλειστικός κιθαρίστας του Τσιτσάνη είναι ο Γιάννης Δέδες. Σε μερικές ηχογραφήσεις συμμετέχουν πάλι ο Παναγιώτης Πετσάς και ο Σταύρος Πλέσας αλλά και οι Μπάμπης Μαλίδης, Δημήτρης Φάμπας και Κ.Παπανικολάου.

Από το 1966 και μέχρι τον δίσκο “Σκοπευτήριο” του 1975, πληροφορίες για τους μουσικούς που συμμετέχουν στις ηχογραφήσεις του Τσιτσάνη, δεν υπάρχουν.

Ο Γιάννης Δέδες και ο Μπάμπης Μαλίδης είναι οι κιθαρίστες του Τσιτσάνη στον δίσκο “Δώδεκα Νέες Λαϊκές Δημιουργίες” του 1978.

Ο Γιάννης Δέδες είναι αυτός που μαζί με τον Τσιτσάνη και τον Μπάμπη Μαλίδη στον μπαγλαμά, ηχογραφούν τον Φεβρουάριο του 1980, τον ζωντανό δίσκο για τις ανάγκες των σκοπών της Ουνέσκο, με τίτλο “Το Χάραμα-τραγούδια & ταξίμια”.

Τελευταίος δίσκος του Βασίλη Τσιτσάνη, ήταν η “Λιτανεία” του 1983. Κιθαρίστας και εδώ ήταν ο Γιάννης Δέδες.

Αυτά είναι τα αποτελέσματα, τα οποία πρέπει να πούμε έχουν πολλά κενά, για τους κιθαρίστες με τους οποίους συνεργάστηκε ο Βασίλης Τσιτσάνης στην 47χρονη δισκογραφική του καριέρα.

2 «Μου αρέσει»