Κατασκευή μπαγλαμά

Γειά σας παιδιά. έχω φτιάξει ένα μπγλαμά πριν χρόνια τότε ήμουν 15 χρονών.
Ενώ εμφανισιακά ήταν αρκετα καλός και ήχος του ικανοποιητικός, δεν ήταν όργανο. Αυτό γιατι ενώ είχα κάποια επαφή με έναν οργανοποιό δεν τον κατάφερα ποτε να μου πεί τον τύπο για τα τάστα.Τέλος πάντων και λόγο της απειρίας μου τα έβαλα αφθέρετα για να μην το αφήσω έτσι και φυσικά δεν έπιανε νότες. Καταλαβένεται την απογοήτευση μετα απο τόση προσπάθεια.
Τις τελευταίες μέρες αποφάσησα να φτιάξω τον δεύτερο αφου μια φίλη μου έστειλε ένα excel που βρήκε απο εσας με τον τύπο των τάστων. Θα ήθελα να μου πείτε αν όντος είναι σωστό. Το έχω ενισχύσει λίγο. Εχώ βάλει να βγαίνουν οι αποστασεις των τάστων απο την αρχή και όχι απο τάστο σε τάστο.
Επίσης έχω και και κάποια άλλα ερωτήματα.
1 Το πεύκο είναι καλό για σκάφος;
2 Στην ένωση του μπράτσου με το σκάφος μπορώ να βάλω και βήδα εκτός απο κόλλα;
2 τι κόλλες θα ήταν καλο να χρησημοποιήσω;
3 Τι ακριβός συμβαίνει με τις κλίμακες εννοώ με τα μεγέθη των μπράτσων κτλ

tastiera101086.xls (19,5 KB)

εκανα λάθος και στο προηγούμενο μηνημα μου δεν επισυναψα το αρχειο για τα ταστα. Ειναι zip γιατι excel δε δεχότανε.

Το excel καλό είναι. Δεν νομίζω να είναι από αυτό το site αλλά πάντως τα νούμερα που βγάζει είναι σωστά.
Για τα υπόλοιπα που ρωτάς θα σου απαντήσουν άλλοι που κατέχουν το θέμα της οργανοποιίας.

Καλησπέρα-Καλημέρα σε όλους.Είμαι καινούριος στο Forum και ο λόγος που γράφτηκα είναι
διότι θεώρησα ότι μπορώ να διαλευκάνω κάποιες από τις απορίες της Σοφίας, λόγω της
φύσεως των σπουδών μου.Όσον αφορά για το πεύκο, δεν συνιστάται διότι είναι μαλακό
ξύλο, οπότε και δεν έχει τις προσδοκώμενες μηχανικές ανοχές και αντοχές.
Χρησιμοποιούνται για αυτή τη δουλειά ξύλα αρκούντως σκληρά όπως καρυδιά, μουριά, κερασιά κ.τ.λ.
Για το μπράτσο (αλλά και γενικότερα) αντενδείκνυνται τα μεταλλικά στοιχεία (προσωπική άποψη).
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ατλακόλ ή τάιντμποντ -εγώ προτιμώ την δεύτερη-, αλλά
καλύτερα ακόμα είναι να φτιάξεις το “τραπέζιο”, το οποίο λειτουργεί πολύ καλά σαν συνδετικός
μηχανισμός και χωρίς πολύ κόλλα(εκτός αν το έχεις σκεφτεί ήδη, οπότε η ιδέα περί βίδας δεν έπρεπε να αναφερθεί καν) .
Το τρίτο ερώτημά σου είναι κάπως πολύπλοκο και θέλει λίγη ανάπτυξη αλλά θα κάνω
μια απόπειρα να σου εξηγήσω.
Αφού αποφασίσεις το μήκος της χορδής πρέπει να κάνεις το εξής υπολογισμό-συλλογισμό:
Η τρύπα του οργάνου σου, θα πρέπει να απέχει -αυτό δεν είναι απόλυτο, αλλά δεν πρέπει
να ξεφεύγεις και πολύ-κατά το 1/3 του συνολικού μήκους του καπακιού από την ένωση με το μπράτσο.
Το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με τον καβαλάρη, αλλά από το τέλος του οργάνου.
Κατά συνέπεια το μπράτσο πρέπει να έχει μήκος τέτοιο ώστε το 12ο τάστο να απέχει το ίδιο
από τους καβαλάρηδες (πάνω και κάτω) και ταυτόχρονα ο καβαλάρης να βρίσκεται στη
θέση που σου έχω αναφέρει πιο πάνω.Καταλαβαίνεις λοιπόν ότι από αυτό προκύπτουν
κάποια όρια συνολικού μήκους του οργάνου που δεν “μπορείς” να αποφύγεις.
Τέλος ο αριθμός με τον οποίο διαιρείς για να προκύψουν οι αποστάσεις των τάστων είναι απόλυτα σωστός.Είναι η 12η ρίζα του 2.
ΥΓ 1.
Όλα αυτά με μια κάποια επιφύλαξη, αλλά πιστεύω ότι είναι μια καλή βοήθεια για αρχή.

Φίλε οχτάχορδε στην ερώτησή σου για το καλούπι, η απάντηση είναι: Ναι μπορεί να γίνει από οποιοδήποτε ξύλο.Συνήθως τα φτίαχνουν από σουηδικό πεύκο, που το βρίσκεις εύκολα και δεν κοστίζει, αλλά αν θες να το κρατήσεις για να φτιάξεις πάρα πολλά όργανα -που από ότι καταλαβαίνω δεν ψάχνεις κάτι τέτοιο- μπορείς να το φτιάξεις από σκληρό ξύλο.
ΥΓ. Μην ξεχάσεις να αλοίψεις το καλούπι με κερί, διότι θα σου κολλήσει με το σκάφος και καλά ξεμπερδέματα…

Ένα πολυ μεγάλο ευχαριστώ στον Bacco για το χρόνο που διέθεσαι για να δώσει σε εμενα προσωπικά αλλά και σε όλους στο forum τις συμβουλες και τις γνώσεις του πάνω στο θέμα.
Το ατυχές όμως της υπόθεσεις :112: σε εμένα τουλάχιστον είναι οτι αυτές τις γνώσεις δεν τις εκμεταλλέυτικά στο μπαγλαμά που ήδη έχω φτιάξει εδώ και κάποιους μήνες. Τελικά έγινε με σκάφος απο πεύκο και χρησιμοποίησα βίδα στην ένωση σκάφους-μπράτσου.
Σίγουρα όμως θα τις λέβω υπόψην μου στο επόμενο που θα φτιάξω.
Θα ήθελα να ρίξεις Bacco μια ματιά στα παρακάτω. Σε κάποιες δημοσιεύσεις που έχω κάνει. Ακούγετε ο ήχος που βγαινει τελικά απο μπαγλαμαδάκι με σκάφος απο πεύκο και κάποιες εικόνες απο την κατασκευή και την τελική εικόνα του.

Λοιπόν Σόφι τούμπανο το οργανάκι, από αισθητικής άποψης τουλάχιστον διότι από ήχο είναι δύσκολο να πω, αν δεν το ακούσω Live.Κάπου διάβασα και μια απορία για το τι ξύλο είναι η ταστιέρα σου αν δεν κάνω λάθος.Νομίζω πως είναι τριανταφυλλιά.Αλλά αυτό που πραγματικά τα σπασε ήταν η σκέψη περί σκληρού ξύλου της στέγης, αν και δεν το επιβεβαιώνει η πραγματικότητα, ήταν ορθός συλλογισμός.Το μόνο πρόβλημα που πιστεύω ότι θα έχεις -αν το έχεις- είναι ότι σε βάθος χρόνου μπορεί να μην αντέξει.

ΥΓ Μωρέ μπράβο μεράκι!

καλησπέρα ειμαι καινουριος. καλή χρονιά σε όλους. θέλω να ρωτήσω άν ξέρει κανείς που μπορώ να βρώ ταστα για μπαγλαμά στην πάτρα. όχι κομμένα αλλα με το μέτρο. και πόσο περίπου μμπορεί να κοστίσουν? ευχαριστώ!

Μιας και βρήκα σχετικό θέμα συνεχίζω εδώ.
Επειδή επιδιορθώνω ένα μπαγλαμά σκαφτό που έσπασε το καπάκι του (από πέσιμο). Ξέρει κανείς αν πρέπει να είναι μονοκόματο ή κομμένο στα δύο και κολημένο το καπάκι; Επίσης με τι εργαλείο μπορώ να κάνω λούκι περιμετρικά γιά να βάλω φιλετάκι; Αν βάλω φιγούρα στο καπάκι ή γύρω από την τρύπα με τι σκάβω;
Τέλος μήπως κάποιος γενικότερα μπορεί να πεί τις κόλλες που χρησιμοποιούμε σε κάθε κόληση του οργάνου; Π.χ ντούγιες, καπάκι, φιλέτα και φιγούρες, ταστιέρα κλπ.
Όπως καταλάβατε είμαι σχεδόν άσχετος :slight_smile:

  1. Το σκάψιμο γίνεται με ρούτερ ή καλύτερα στην περίπτωση σου, λόγω μεγέθους του μπαγλαμά, με dremel πάνω στην ειδική βάση θα είναι πιο εύκολο.
  2. το καπάκι συνήθως είναι δυο κομμάτια που τα ενώνεις**μπορείς όμως να βάλεις και μονοκόματο καπάκι αρκεί να κοιτάξεις τα νερά να είναι συμμετρικά σε σχέση με τον άξονα το κέντρου.
  3. Μπορείς να δουλέψεις με κόλλα Titebond ή Rakol. Τουλάχιστον για αρχή είναι πολύ καλή λύση. Αργότερα μπορείς να ψαχτείς και με ψαρόκολλα για κάποιες ή και για όλες τις κολλήσεις.

** Το παραπάνω είναι ο γενικός κανόνας. Κατά καιρούς κάποιοι οργανοποιοί έχουν πειραματιστεί και με καπάκια με ασσύμετρα νερά. Κάποιος οργανοποιός μου είχε πει ότι είχε δοκιμάσει μια φορά και καπάκι με μισό έλατο - μισό κέδρο. Από τα αποτελέσματα του ήχου ήταν πολύ ευχαριστημένος μόνο που υποχρεωτικά έπρεπε το καπάκι να βαφτεί για να μην φαίνεται άσχημο.

Σε ευχαριστώ πολύ γιά την απάντηση. Τώρα όσον αφορά το θέμα γιά το

  1. Υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος γιά να μην αγοράσω dremel; (γιά να γλυτώσω τουλάχιστον 200 € για dremel και ειδικό εξάρτημα router συν μύτες κλπ). Φυσικά υπάρχει πάντα η λύση να μην βάλω φιλέτα η φιγούρες :slight_smile:
  2. Θα δω διαφορά στον ήχο σε κάποια από τις δύο λύσεις;
  3. Γενικά έχω όλες τις παραπάνω κόλλες που αναφέρεις αλλά επειδή η ψαρόκολλα είναι ευαίσθητη στην υγρασία αλλά παρ’ όλα αυτά πολύ γερή και μπορεί να ξεκολήσει σχετικά εύκολα αν χρειαστεί γιά επισκευή, η τύπου ατλακόλ αδιάβροχες και οι κυανακριλυκές γρήγορες στο στέγνωμα αλλά ανελαστικές, σκέφτηκα μήπως υπήρχε κάποιος κανόνας γιά τις κολήσεις κάποιων τμημάτων του οργάνου έτσι ώστε σε άλλα μέρη που θέλουμε ελαστικότητα ή που έτσι κι αλλιώς δεν κινδυνεύουν από υγρασία ή που πιθανόν να χρειαστούν επισκευή να χρησιμοποιούμε και την κατάληλη κόλλα. Μήπως ξέρεις διαφορά σε Titebond και Rakol.

Φίλε, παλιά που δεν υπήρχαν τέτοια εργαλέια τα κάνανε όλα στο χέρι με σκαρπέλο και κοπίδι. που είναι πολύ δύσκολο Δεν στο συστήνω άστο καλύτερα χωρίς φιλέτα. Διαφορά στον ήχο δεν θα έχεις. Η βασικη λειτουργία του φιλέτου είναι διακοσμητική και να προστατεύει το καπάκι που είναι από μαλακό ξύλο από τις καταπονήσεις στις ακμές. Πάντα βάζουμε πιο σκληρά ξύλα από το καπάκι ή πλαστικά που και να πάθουν κάποια ζημιά αντικαθίστανται σχετικά εύκολα χωρίς να χαλάσει το καπάκι και η ακουστική του οργάνου μας.
Το βασικό στην οργανοποιία είναι η κόλλα να μπορεί να ξεκολλήσει για πιθανή μελλοντική επισκευή. Από κόλλες έχω δουλέψει Τitebond και Rakoll. Και οι δύο είναι μια χαρά για οργανοποιία αλλά νομίζω η Titebond είναι λίγο καλύτερη. Θα πρότεινα για κάποιον πρωτάρη να ξεχάσει την ψαρόκολλα για την αρχή. Πιθανότατα και κάποιες άλλες κόλλες να κάνουνε αλλά τουλάχιστον αυτές που σου αναφέρω είναι δοκιμασμένες.

Καλησπέρα στη παρέα,
έπεσε στα χέρια μου αυτό το κομμάτι φλαμούρι και λέω να ξεκινήσω ένα σκαφτό μπαγλαμά. Το πρόβλημα είναι πως το πάχος το ξύλου είναι μόλις 5εκ. Σκέφτομαι να το χωρίσω στα δύο και να κολλήσω τα δύο κομμάτια μεταξύ τους ώστε το πάχος να έρθει στα 10εκ. Εννοείται ότι η κόλληση θα γίνει με σφιγκτήρες και τάιτμποντ όσο ισχυρότερη γίνεται.
Πιστεύετε ότι θα έχω πρόβλημα αποκόλλησης των κομματιών όταν θα αρχίσω το σκάψιμο ή όταν τελικά αρματώσω το όργανο και το κουρδίσω? IMG_0310.jpg

απαντάω στο προηγούμενο ερώτημα λοιπόν (:
κόλλησα τα δύο κομμάτια με βενζινόκολλα τελικά. Δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα στο σκάψιμο.
εδώ υπάρχουν φωτογραφίες με ότι έχω κάνει μέχρι στιγμής: http://www.instructables.com/id/ER4NEXEH4AGI8WV/

φίλε μου θα ήταν καλύτερο να κάνεις την κόλληση με κάποια ξυλόκολλα (π.χ. titebond ή οποιαδήποτε άλλη) αντί για βενζινόκολλα.
Η βενζινόκολλα έχει το χαρακτηριστικό ότι είναι πολύ ελαστική και μπορεί κάποια στιγμή να σου ξεκολλήσει. Ελπίζω να μη συμβεί αυτό. Δυστυχώς δεν είχα διαβάσει το ποστ νωρίτερα.

τα κατάλαβα λίγο αργά τα μειονεκτήματα της βενζινόκολλας. Έχω την εντύπωση ότι έκανα μεγάλη πατάτα που τη χρησιμοποίησα και ειδικά για τη κόλληση του καπακιού.
Ο ήχος είναι αρκετά ρηχός και νομίζω ότι φταίει (πέρα από το φλαμούρι το οποίο έχει μεγάλη απορροφητικότητα και από το οποίο είναι φτιαγμένο όλο το υπόλοιπο όργανο) κατα πολύ και η βενζινόκολλα, η οποία απορροφά τις δονήσεις αντί να βοηθάει τη μεταφορά τους στο σώμα. Θα λεπτύνω λίγο ακόμα το καπάκι (προς το παρόν είναι 3,1χιλ), ελπίζοντας ότι θα βελτιωθεί. Το ξύλο του καπακιού είναι έλατο.
-Να θεωρήσω το 2,7χιλ ως το ελάχιστο πάχος καπακιού που μπορώ να το φτάσω;
-Τι άλλο θα μπορούσα να του κάνω για να δώσω βάθος - ένταση στο μπαγλαμα; Να αλλάξω κάτι στις διαστάσεις του καβαλάρη ίσως;

Θα βοηθούσε αν ανέβαζες κάποια φωτογραφία του μπαγλαμά.
Πάντως το καπάκι σε ένα τόσο μικρό μπαγλαμά μπορείς να το πας και 2,5 χιλιοστά (και λιγότερο). Το θέμα είναι πώς το μετράς σωστά… υπάρχει εργαλείο αλλά σε πρώτη φάση δεν το χρειάζεσαι.
Δεν πειράζει όμως. Μπορείς να λεπτίνεις λίγο το καπάκι στο περίπου. Να ξέρεις όμως ότι ο ήχος είναι κυρίως αποτέλεσμα του συνδιασμού των ξύλων ηχείου - καπακιού. Σίγουρα και η βενζινόκολλα έχει μια αρνητική επίδραση.

σευχαριστώ για τη βοήθεια.
δυστυχώς δεν έχω άλλη φωτογραφία αυτή τη στιγμή. θα λεπτύνω το καπάκι και θα σου πω τι αλλαγές παρατήρησα στον ήχο.
Ολα τα μέρη του οργάνου εκτώς απο το καπάκι, είναι από φλαμούρι το οποίο γνωρίζω οτι είναι αρκετά απορροφητικό ξύλο σε σχέση με άλλα. Δε ξέρω αν φταίει τόσο πολύ η βενζινόκολλα για τον ρηχό ήχο, πάντως νομίζω οτι δε θα ξαναχρησιμοποιήσω φλαμούρι για σκάφος…

Το φλαμούρι είναι δεύτερης ποιότητας ξύλο για σκάφος και σίγουρα δεν βοηθά τον ήχο. Μπορεί όμως αν βρεις καλό φλαμούρι να πετύχεις ένα ανεκτό αποτέλεσμα. Η βενζινόκολλα πάντως δεν είναι πολύ κατάλληλη για κόλληση καπακιού, μάνικου κλπ.

1 «Μου αρέσει»