"καμηλιέρικο" - τι είναι;

Γειά σας, μπορεί κανείς να μου εξηγήσει τι είναι ένα ‘καμηλιέρκο ζειμπέκικο’; Πρόκειται ένα χορό; ή το ρυθμό;
Ευχαριστώ για τη βοήθεια.

1 «Μου αρέσει»

ektos ap to klassiko zeimpekiko iparxou kai paralages…

opos einai to aptaliko kai to kamilieriko zeimpekiko (p.x. “ta matoklada sou lampoun”)

kathe rithmos exei kai ton diko tou xoro

sto kithara.gr tha vreis plirofories

alexis

1 «Μου αρέσει»

Καμηλιερικο ειναι “ειδος” ζειμπεκικου που ειναι
σχετικα γρηγορο και συγκεκριμενα η ταχυτητα του ειναι μεταξυ του απταλικου και του καρσιλαμα.
Ειναι δηλαδη ενας αργος καρσιλαμας ή ενα γρηγορο
απταλικο. Θα μπορουσα να σου πω για να ξεμπερδευουμε οτι ειναι ο ρυθμος που εχει το τραγουδι “Με παρεσυρε το ρεμα”, “Το παπορι απ΄την Περσια” το “Ανεβαινω σκαλοπατια”,το “Χαροκοπου” (Εφτα νομα) του ΑΚΗ ΠΑΝΟΥ, το “Ενα πιτσιρικι”, “Το μπουζουκι μονο ξερει” του ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ και απ’τα πιο παλια το “Γκαμηλιερικο”, “Σουχειλαχει”, “Ατσιγγανα” του ΜΠΑΤΗ, “Εφουμερναμε ενα βραδυ”, “Η γυναικα μου ζηλευει”, “Η πλημμυρα”, “Αντιλαλουνε οι φυλακες” του ΜΑΡΚΟΥ, το “Με καποια στα Πετραλωνα” "και βεβαια το “Απο κατω απ’τις ντομάτες”,“Αϊδίνικο”, “Τουτοι οι μπατσοι πουρθαν ωρα” του ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗ και τα “Αμερικανικα” “Τα ουλα σου”, “Μεσ’του Συγγρου
τη φυλακη”, “Μπραϊλα”, “Αναψε το και σβησε το” και αλλα πολλα.
Και μονο τα τελευταία αυτα τραγουδια να παρει καποιος βγαινει το συμπερασμα οτι το
ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟ ονομασια που “καθιερωσαν” ο ΜΠΑΤΗΣ και ο ΚΗΡΟΜΥΤΗΣ ειναι ο κατ’εξοχην μαγκικος και αρχεγονος ρεμπετικος σκοπος ειτε χορεύονταν ειτε οχι.
Τα χασαπικα στους παικτες του μπουζουκιου μπηκαν αργοτερα (1931 -…) απο το ΜΑΡΚΟ και ειναι μαλλον επηρρεασμος απο τους Πολίτες και Σμυρνιους συνθετες που μετα το '28 κατακλυζουν σταδιακα τη δισκογραφια.
Ο ΖΟΥΡΙΔΑΚΗΣ αλλωστε που διατεινεται οτι μαζι με το ΜΠΑΤΗ εγραψαν το “Σουχει λαχει”, λεει οτι μεταξυ '25-‘30 μονο ζεϊμπεκικα επαιζαν οι ρεμπετες
και οι μαγκες του Πειραια.
Το ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟ ουτως ή αλλως ειναι ζεϊμπέκικο αλλα εχει αυτη την ιδιομορφια
ως προς την ταχυτητα αλλα και τη ρυθμικη αγωγη που το κανει να απαιτει
τη διαφορετικοτητα ως προς την ονομασια αλλα και εξηγει την υιοθεσια του απο τη “συνομοταξία” των ρεμπετών.
Αυτα προς το παρον, για μενα παντως ειναι θεμα που θελει ψαξιμο σε βαθος ειδικα απο αυτους που εχουν στοιχεια στα χερια τους οπως δισκους γραμμοφωνου, βιβλια, εφημεριδες και εντυπο υλικο της πρωτης 30ετιας του 20ου αιωνα και ανεκδοτο υλικο απο συνομιλιες με ρεμπετες, ωστε να προκυψει με οσο το δυνατον με μεγαλυτερη ακριβεια η σχεση της υπαρχουσας Ελλληνικης μουσας ειτε της ΙΩΝΙΑΣ ειτε της ΕΛΛΑΔΑΣ ειτε της ΡΩΜΥΛΙΑΣ
με την εκφραση της οργανωμενης-ανοργανωτης κοινωνικης ομαδας του αστικου
περιθωριου που γεννα μεσα απο τις σταχτες του μεσ’ στον καταιγισμο της οπερετας και της ““Μπελ Εποκ”” το Ελληνικο τραγουδι, μετα το 1925 κι ετσι
γεννιεται το ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ που εγκαθιδρύεται σαν κυριαρχο μουσικο ειδος και το ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ σαν κυριαρχο μουσικο οργανο που και αυτο ειναι μια Ελληνικη μεταπλαση των εως τοτε εμφανισθεντων τριχορδων οργανων απο την Καπαδοκία εως την Νοτια Ευρωπη.

Γειά σου Γιώργο, Σ’ ευχαριστώ πολύ για τις διεξοδικές πληροφορίες. Είχα ακούσει τα δύο τραγούδια από το Μπάτη, το ‘Καμηλιέρικο’ και ‘Σουχειλάχει’ που εσύ αναφέρεις και ήταν και ο τίτλος και ο ρυθμός του πρώτου που μ’ έκανε περίεργο. Οι στίχοι του ‘Καμηλιέρικο(υ)’ ποτέ δεν αναφέρουνε μια ‘καμήλα’! Είσαι ένας καλός δάσκαλος.
Δαυίδ

Λένε ότι η ονομασία “Καμηλιέρικο” ήρθε από Βόρειο Αφρική, επειδή αυτού του είδους το ζεϊμπέκικο χόρευαν οι καμηλιέρηδες για να ξεπιαστούν απ’ το πολύωρο ταξίδι. Μεταφέρθηκε μέσω της Σύρας (Αλεξάνδρεια-Σύρα ήταν γραμμή) στην Ελλάδα και υιοθετήθηκε απ’ τους φυλακόβιους, κι αυτοί για “ξέπιασμα” απ’ το καθησιό. Τώρα το κατά πόσο αληθεύουν τα παραπάνω …θα σας γελάσω. (χα χα).
ΑΝ

…afou aniksame ti sizitisi gia zeimpekika…
exo mia aporia:

to tragoudi “to aptaliko tis kaisarianis”
einai “aptaliko”?

as paroume san basi tous rithmous pou einai grameni sto “kithara.gr”

…o rithmos tou tragoudiou einai to “zeimpekiko 1”

opos p.x. to “polutexnitis” tou markou

Παιδιά ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.
“Καμηλιέρικος ζεϊμπέκικος” και όχι “καμηλιέρικο ζεϊμπέκικο”.

Φίλε Αλέξη, στο “kithara.gr” υπάρχουν χοντροκομένα λάθη στο κεφάλαιο ρυθμοί.
Τι σημαίνει Ζεϊμπέκικος 1 και τσάμικος απλοϊκός;
Μη τρελλαθούμε τελείως!
Ο Ζεϊμπέκικος 2 του κιθάρα είναι λάθος όπως και πολλοί άλλοι ρυθμοί. Ο Λεβέντικος δεν είναι 16/8 αλλά 12/8.
Σε λίγο θα εμφανιστούν κάποιοι που θα ρωτάνε “τι είναι ζεϊμπέκικος 1”.
Η αλήθεια είναι σχετική, απλή και δύσκολη!
Ο ρυθμός χτυπάει τα βήματα του χορού και ο χορός χορεύει το ρυθμό.
Ο Χορός είναι ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΟΣ
Ο ρυθμός είναι εννιάσημος.
Υπάρχουν μόνο 2 τρόποι γιά να καταλάβεις τις διαφορετικές εκδοχές του ζεϊμπέκικου (και κάθε χορού/ρυθμού)και είναι ο εξής:

  1. ΜΕΛΕΤΗ γύρω στις 2.100 ώρες
  2. Πληρώνεις κάποιον που έχει μελετήσει 2.100 ώρες
    και σου τα δείχνει με το όργανό του.
    Αν βρεις κάποιον!
    • δεν ξέρω αν αποτελούν εξαίρεση οι δικές σας μουσικές παρέες αλλά γενικά λίγοι οργανοπαίχτες μπορούν να αναλύσουν ρυθμικά τα κομμάτια που “παίζουν” και ελάχιστοι τις επιμέρους ρυθμικές τους ιδιαιτερότητες ή κανω λάθος;
      Πηδάνε λοιπόν τον ρυθμό που δεν καταλάβανε και καταπιάνονται με τους δρόμους. Που πάτε ρε ξυπόλητοι στα αγκάθια;
    • και που ΄σαι, οι διάφοροι ζεϊμπέκικοι είναι ένα κομμάτι μόνο της “εννιάσιμης ιστορίας”

ευτυχώς υπάρχουνε άνθρωποι σαν τον παραδοξολόγο που με την τρέλα τους για την ( Ελληνική ) μουσική και τους ρυθμούς δεν σταματάνε ποτέ την έρευνα… και την δουλεία.

Καθόμασταν ένα απόγευμα μαζί και τον ρώτησα για ένα συγκεκριμένο ρυθμό. “Θα σου πω στα γρήγορα” μου λέει. είχαν πέραση 3 ώρες και δεν είχαμε τελειώσει ακόμα…
Το θέμα του ρυθμού δεν τόσο εύκολο όπως νομίζουν πολλοί…

Αιγαίος

Φιλε Δαυιδ και βεβαια δεν ειμαι δασκαλος, απλα μεταβιβαζω τις πληροφοριες
που εχω συλλεξει και πιστευω οτι ειναι εγκυρες και σοβαρες, απο αυτους που εχουν
γραψει και μιλησει για το ρεμπετικο αλλα και απο κατ’ιδιαν συνομιλιες, βασικα με μουσικους…
Φιλε Αρη την ιστορια αυτη νομιζω εχει διηγηθει ο
ΚΗΡΟΜΥΤΗΣ και οντως κανεις δεν ξερει
αν εχει ποσοστα αληθειας ή ειναι μια ακομα “απατη”
του ΜΠΑΤΗ (ωραια ριμα κατα λαθος…)
Παντως στη Βορεια Αφρικη νομιζω δεν υπηρξαν ποτε
τα 9/8 και επειδη κατα τ’αλλα σαν σεναριο μου φαινεται πιστευτο,
ισως να γινόταν αυτο στη Μικρα Ασια, μια
και ξερουμε οτι και πριν και μετα την ελευση του τραινου,
οι καμηλες ήταν μεταφορικο μεσο εν αφθονια εκει
(υπαρχουν και σχετικες φωτογραφιες και αναφορες).
Φιλε paradologe νομιζω οτι δεν πρεπει να
κολλησουμε στο γενος, ζειμπεκικο 'η ζειμπεκικος,
παντως αν δεν κανω λαθος στο δισκο της ΠΑΠΑΓΚΙΚΑ
του 1926 λεει “Ζεϊμπέκικο Τα ουλα σου”

ehm…

euxaristo poli, pedia…

tha simfonisete omos, oti ego…pou thelo na pekso to “aptaliko tis kaisarianis” …kai to “politexnitis” den pirazi oti den ksero (akomi) oooli tin “enniasimh istoria”
:wink:

tha katso, kai th΄asxolitho…
…mexri tote…sas parakalo poli…peste mou pio rithmo prepi na kano me to ntefi…gia na miazei me zeimpekiko…:wink:

xoris plaka:
to “aptaliko tis kaisarianis” telika ti einai?

1.aptaliko
2.zeimpekiko
3.kai ta dio
4.oute to ena oute to alo
5. …lipon, prepei na ksereis, oti…
6. pioooooo???
7.mikrasiatiko pastizio

filia
alexis

Έχεις δίκιο φίλε yiorgosv, αλλά δεν φταίω, έτυχε να κολλήσω. Πολλές φορές το ονομάζω κι εγώ "Ζεϊμπέκικο"΄.
Κάποιος φίλος, δάσκαλος χορού, με διόρθωνε πάντα και μου ΄μεινε.

ΟΚ paradox. δικαιολογημενος ο δασκαλος, γιατι το
“Ζεϊμπεκικος” παραπεμπει στο …χορος και κανονικα ετσι θα πρεπε να ειναι, αλλα και το “Ζεϊμπέκικο” σαν ουδετερο εχει καθιερωθει, οπως “παιξε μας ενα ζειμπεκικο…” εννοωντας τραγουδι…
Προφανως ισχυουν και τα δυο αναλογως τα κεφια και την περιπτωση.
Alexis ποιο ειναι το “Απταλικο της Καισαριανης”,
ειναι αυτο του Κορακακη ;
Τωρα οσον αφορα τα 9/8 θα παιδευτεις λιγο στην αρχη αλλα οταν θα το συνηθισεις, θα λες καλα τοσο ευκολο ηταν ; Προσωπικα εγω εκανα γυρω στα 2 χρονια να “χωνεψω” τα 9/8 μια και υπηρξα ροκας του θανατα, αλλα μετα του δωσα και καταλαβε…

Yiorgosv Το πιο πιθανό είναι αυτό που λες, δηλαδή ο καμηλιέρικος να ήρθε απ’ τα βάθη της Τουρκίας. Κάτι τέτοιο πιστεύω κι εγώ. Απλά ανέφερα την «ιστοριούλα» όπως την διάβασα κάποτε (δε θυμάμαι αν την είπε ο Κερομύτης). Πάντως όσο κι αν απλοϊκή φαίνεται μια τέτοιου είδους εξήγηση, νομίζω ότι κρύβει αρκετή αλήθεια μέσα της.
AN

Να κανω και μια διορθωση σχετικα με τα περι ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟΥ και τα συναφη. Ξεφυλλιζοντας χθες βραδυ τη βιογραφια του ΜΑΡΚΟΥ λεει οτι στη Συρα -οπου εζησε εως το 1921-22 και πηρε τις βασικες μουσικες παραστασεις- ειχαν τα ζεϊμπεκικα, τα χασαπικα, τα σερβικα και τα χασαποσερβικα (κανει διαχωρισμο) αρα τα χασαπικα ο ΜΑΡΚΟΣ τα κατειχε -αλλωστε αναφερει οτι θυμαται πιτσιρικας το “Απο τα πολλα που μουχεις κανωμενα”- απο πολυ μικρος.
Βεβαια αναφερει τους Κουλουριωτες σαν τελειους γνωστες του Χασαπικου και τους Συριανους σαν γνωστες του Ζεϊμπεκικου.
Αργοτερα βεβαια μπαινοντας κατα κορο αυτα τα τραγουδια στη δισκογραφια, τολμησε
-λεω εγω- να συνθεσει δικα του χασαπικα ξεκινωντας με τα καταπληκτικα :
Μαστουρας, Χαρμανης, Κολπατζου, Αλανιαρα, Εγω για το γινατι σου, Κλωστηρου και να δημιουργησει αργοτερα τα μεγαλυτερα αριστουργηματα που επηρρεασαν ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ, Χ"ΧΡΗΣΤΟ, ΤΣΙΤΣΑΝΗ κ.α.

Αρη συγγνωμη δεν ειπα “βαθη της Τουρκιας” αλλα Μικρας Ασιας και συμπληρωνω Ανατολιας αν θες …
Εκει που ζουσαν και ενδεχομενως ζουν ακομα -με αλλο θρησκευμα- οι Ιωνες,
οι Καρες, οι Κιλικες, οι Φρυγες κλπ κλπ
Ας μην ξεχναμε οτι ο Ζεϊμπεκικος ειναι -μεχρι αποδειξεως του εναντιου- χορος Φρυγικης προελευσης.