Κέδρος καπακι

Γνωρίζει μήπως κάποιος τι χαρακτηριστικά στον ήχο θα μπορούσε να δώσει ένα καπάκι απο σκούρο κέδρο;Καταλαβαίνω οτι είναι σύνθετο θέμα αλλα υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος ήχος γενικά στον κέδρο οταν χρησιμοποιείται στα καπάκια σε σχέση με άλλα ξύλα;
ευχαριστώ

Μιλάς για συγκεκριμένο όργανο π.χ. σε μπουζούκι ή έτσι γενικά;

Εάν θές την γνώμη μου το καπάκι απο κέδρο (στο μπουζούκι πάντα) του δίνει ωραίο και βαθύ ήχο.

Ο τζουράς μου θα έχει κέδρο Τον περιμένω μέχρι το Πάσχα. Ελπίζω ο ήχος να έχει κάποια λαμπερότητα( χωρίς να πριμάρει πολύ) και το προτιμώ οπτικά. Δεν είμαι σίγουρος όμως για τα ηχητικά του χαρακτηριστικά…
Εκανα καλή επιλογή;

Δεν μπορώ να μιλήσω γενικά, αλλά δύο όργανα που έχω φτιάξει με καπάκι από κέδρο, έχουν δυνατό και λαμπερό ήχο.

Δεν μπορούμε να μιλάμε γενικά και αόριστα , γι αυτό και ρώτησα σε τι είδους όργανο θα μπεί το καπάκι, τέλως πάντων αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι,το καπάκι κέδρου μας προσφέρει έναν δυνατό ,βαθύ, ήχο με εντυπωσιακά μπάσσα, υστερεί όμως σε λαμπρότητα από το έλατο¨,Όλα αυτά όμως “πλάθονται” από τον καλό κατασκευαστή,οπότε κυρίως πρέπει να ξέρουμε τι ζητάμε από τον εκάστοτε μάστορα,και εκείνος μπορεί να μας καθοδηγήσει σύμφωνα μες τις απαιτήσεις μας.
Βεβαίως καλό θα ήταν να πεί ο κατασκευαστής αν μιλά για αυθεντικό κέδρο,και όχι sitca, ένα άλλο είδους δένδρου,που συννδυάζει κατά κάποπιον τρόπο, τα χαρακτηριστικά του ελάτου και του κέδρου.

καλησπερα και απο εμενα.Η γνωμη μου ειναι οτι το ηχοχρωμα ενος οργανου ειναι αρκετα συγκεκριμενο και αυτο λογω των ξυλων που χρησιμοποιουνται και ειδικα στο καπακι.Αρα οταν κατα 90% το καπακι μπουζουκιου γινεται απο ελατο εχουμε στο αυτι-μυαλο μας ενα συγκεκριμενο ηχοχρωμα.Βαζωντας κεδρο πειραματιζεται κανεις.Φυσικα δεν υπαρχει λαθος ηχοχρωμα…απλα ισως ξενιζει…ισως τρελενει…it’ up to you!

Ωραιο θεμα ανοιχτηκε για τον κεδρο και ετσι δινεται η ευκαιρια να πεσει φως στην “αντιπαραθεση” που υπαρχει μεταξυ των οργανοποιων για το πιο ξυλο ειναι καλυτερο οσον αφορα το ηχητικο αποτελεσμα.
Ο κεδρος χρησιμοποιητε πολυ στις κιθαρες.Στο μπουζουκι εχει παρεξηγηθει αρκετα διοτι κατα την αποψη μου χρησιμοποιηθηκε με λαθος αποψη και τροπο.Υπαρχει λοιπον η αποψη οτι ο κεδρος δινει πολυ μπασο ηχο και δεν ενδικνυται για το μπουζουκι.Επισης οτι δεν καλυτερευει με την παροδο του χρονου.Το τριτο “κακο” του κεδρου ειναι το χρωμα του.Η εκφραση που ακους συνηθως ειναι-μπουζουκι θα παρω η επιπλο-απο ατομα που εστιαζουν περισσοτερο στην εμφανιση απο οτι στο τελικο ηχητικο αποτελεσμα.

Μετα απο αρκετα χρονια εμπειριας και δοκιμων εχω να πω οτι οκεδρος ειναι απιστευτα καλο ξυλο με απεριοριστες δυνατοτητες.Υπαρχουν πολλων ειδων κεδροι με διαφορετικο χρωμα και μοριακη συνθεση.Ενα παντως ειναι σιγουρο.ολοι οι κεδροι ειναι καλοι και μπορουν να χρησιμοποιηθουν στην οργανοποιοια.το θεμα ειναι πως θα χρησιμοποιηθουν απο το καθε οργανοποιο.Και για να τεκμηριωσω αυτο που λεω προσφατα βρηκα σε ξυλαποθηκη κεδρο που προοριζοταν για σκεπες και το αποτελεσμα που πηρα απο οργανο που εβαλα καπακι απο αυτον τον κεδρο ηταν εκπληκτικο.
Καλα θα ειναι ομως να κανουμε συγκριση των ξυλων ετσι ωστε οι φιλοι που θα διαβασουν αυτην την ενοτητα να καταλαβουν περι τινος προκειται

1.Συμφωνα παντα με τα προσωπικα μου συμπερασματα ο κεδρος ειναι πιο ελαφρυς απο το ελατο.πιστευω οτι αυτο αφορα την μοριακη συνθεση και το ποσο ρετσινι εμπεριεχεται μεσα στο νευρο του, κοινως νερα του ξυλου.
2.Ο παλμος και η μεταδοση του ηχου ειναι πιο αμεσος στον κεδρο απο οτι στο ελατο.
3.ο κεδρος ειναι πιο "νευρωδες"ξυλο και εαν χρησιμοποιηθει με τις καταληλες κλησεις πανω στο μπουζουκι εχει λιγοτερες πιθανοτητες να κατσει απο οτι το ελατο.
4.Πλεονεκτει απεναντι στο ελατο ως προς την ενταση,ογκο,σκασιμο,χροια απο την αρχη του.το ελατο ομως εχει την ιδιοτητα να ωριμαζει περισσοτερο με τον χρονο και εφοσον ειναι σωστα δουλεμενο στο καπακι να εχει περισσοτερη εξελιξη στον χρονο.οχι βεβαια οτι ο κεδρος δεν εξελισεται.απλα δινει περισσοτερα στοιχεια απο την αρχη που θα τοποθετηθει.
5.ο κεδρος δεν επηρεαζεται τοσο εντονα απο τις καιρικες συνθηκες οπως το ελατο με αποτελεσμα να εχουμε μια σταθεροτητα στο ηχητικο αποτελεσμα .ολοι πιστευω εχουμε νοιωσει ενα οργανο το οποιο με πολυ υγρασια να μην αποδιδει τοσο καλα και να το αισθανομαστε λιγο μπουκωμενο.Στα οργανα με κεδρινο καπακι η διαφορα ειναι λιγοτερο αισθητη.

Μετα απο ολα αυτα θα αναρωτιεται καποιος γιατι δεν χρησιμοποιειται ο κεδρος περισσοτερο στο μπουζουκι.Πιστευω οτι αυτο εχει να κανει με τους παλαιοτερους μαστορους.Προς θεου δεν το λεω αυτο θελοντας να θιξω και να προσβαλω κανεναν.Δυστυχως ομως οπως εχει ξαναειπωθει αυτοι οι ανθρωποι εκεινα τα χρονια δεν ειχαν την πληθωρα ξυλων που εχουμε εμεις σημερα.ο κεδρος δεν ηταν τοσο διαδεδομενος ουτε τον εβρισκες στις ξυλαποθηκες που πηγαιναν οι οργανοποιοι για να βρουν κανενα μαδερι για καπακια.Τα τελευταια χρονια ομως μπορει να βρει κανεις πολυ ωραια καπακια με το κομματι απο εισαγωγεις που πουλουν υλικα οργανοποιοιας.

Σαν τελικο συμπερασμα θα ηθελα να πω οτι ο κεδρος ειναι ενα απο τα ξυλα που θα πρεπει να το δουμε πολυ σοβαρα στην κατασκευη του μπουζουκιου.Εκτος απο το καπακι μπορει να χρησιμοποιηθει και σε αλλα σημεια του οργανου.Πιστευω οτι με ανοιχτο μυαλο και τολμηρα βηματα θα βρει ο κεδρος την θεση που του ανηκει στην κατασκευη των οργανων της οικογενειας του μπουζουκιου.

σχετικα με το κεδρινο καπακι , χρειάζεται καλύτερο δεσιμο απο οτι το ελατο , μιλω για καμαρια περισσότερη ενύσχιση ?

Τι αποτελεσματα θα μπορουσε να βγαλει μισό καπακι κεδρινο και μισό Ελατο άραγε ?

Μπραβο φιλε οχταχορδε.Λες και διαβασες την σκεψη μου.Ηδη εχει γινει και μπορω να σου πω οτι το αποτελεσμα ηταν περαν του αναμενομενου.απλως το οργανο βαφτηκε μαυρο για να μην φαινεται η διαφορα.κατα τα αλλα το οργανο σκοτωνει.Το εχει μαλιστα επαγγελματιας παιχτης και ειναι πολυ ευχαριστημενος.Θελει βεβαια και αλλο ψαξιμο.Δεν υπαρχει αρχη και τελος στις δυνατοτητες των ξυλων.

O κέδρος που ήταν: στα μπάσα ή στα πρίμα;(Αν έχει σημασία)

niavent το σκεφτομαι εδω και αρκετο καιρο , με σκοπο να το κανω στο επομενο μπουζουκι , οτι πληροφορίες μπορεις να μου δωσεις γιαυτο το project καλοδεχουμενο.

Φιλε γιαννη δεδομενου οτι απο την φυση του ο κεδρος βγαζει πιο γεματες συχνοτητες τον εβαλα στα πριμα.αυτο που προσεξα ιδιαιτερα ηταν ο ηχος του καθε καπακιου που διαλεξα.Προσεξα ωστε να εχω περιπου το ιδιο ηχοχρωμα.Τα καμαρια ηταν επισης απο κεδρο.
Γενικα το οργανο βγηκε πολυ ζυγισμενο με λαμπρο ηχο και πολυ καλο σκασιμο.Στο στουντιο που εγραψε ειχε φανταστικο αποτελεσμα.Δευτερο οργανο δεν κατασκευαστηκε απο τοτε αλλα σκεφτομαι να δοκιμασω ενα με τον κεδρο στα μπασα.Ποιος ξερει.Μπορει να βγει και καλυτερο.

Φιλε οχταχορδε και οχι μονο.οτι χρειαστειτε ειμαι στην διαθεση σας.Οποιαδηποτε πληροφορια χρειαστεις(ειτε)επικοινωνηστε μαζι μου με π.μ.Θα χαρω να βοηθησω και να μοιραστω μαζι σας τις εμπειριες μου.

Νομίζω πως δεν έχει τόση σημασία αν ο κέδρος θα μπεί στα πρίμα η στα μπάσα.
Όπως αν σε ένα μαντολίνο, η κλίση των καμαριών θα γίνει πρός τα μπάσα η προς τα πρίμα.

Αυτό που γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι ότι δημιουργούμε ασύμμετρους τρόπους δόνησης. Ενεργοποιούμε έτσι και τους ζυγούς τρόπους δόνησης, που αλλοιώτικα δεν έχουν μεγάλη συνεισφορά στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα. Ο λόγος είναι απλός: δυό επιφάνειες με ίδιο εμβαδόν, πάλονται με διαφορά φάσης. Έτσι, το «αέρινο έμβολο» τείνει στο μηδέν. Όσο αυτές οι επιφάνειες αποκτούν διαφορά, τόσο το «αέρινο έμβολο» ενεργοποιείται περισσότερο.

Πάντως, ο κέδρος με το έλατο μπορεί να συνδυαστεί και με άλλο τρόπο : Χρησιμοποιώντας διπλό καπάκι, στο οποίο έχει παρεμβληθεί το υλικό nomex, κάτι που γίνεται εδώ και μιά δεκαετία στην κατασκευή της κλασσικής κιθάρας, με εντυπωσιακά αποτελέσματα !

Το διπλό καπάκι ωστόσο δεν ακυρώνει το tap tuning;6χιλ-νομεχ-6χιλ.Ο οργανοποιός πρέπει μάλλον να είναι πολύ σίγουρος για τον οπλισμό του.

Τον τροπο αυτο με το “σαντουιτς” τον εχω υπ οψιν.Αλλα θα πρεπει η φιγουρα να μπει απο πανω η να μην εχει καθολου φιγουρα.Ξερουμε καποιον οργανοποιο που να το εχει ηδη δοκιμασει? Παντως καλο ακουγεται.Οποιος εχει πληροφοριες ασ τις ανεβασει.

Πειραματίζομαι εδώ και δύο χρόνια με το nomex.

Πολύ ενδιαφέρον σαν υλικό. Μόνο που πρέπει…να αφήσεις όσα ήξερες τόσα χρόνια στην άκρη και να ψάξεις κάποια πράγματα πάλι από την αρχή…:112:

Ευτυχώς, η τέχνη της οργανοποιίας δεν έχει όρια…

Ο Φαρούκ το έχει εντάξει πλέον στην παραγωγή του. Το ηχητικό αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερο . Εδώ μπορείτε να δείτε κάποια βίντεο απο την παρουσίαση αυτών των ουτιων στο κοινό με τον Υurdal…

Νίκος

Το υλικό nomex σε όργανα με μικρή επιφάνια όπως τα μπουζούκια, νομίζω ότι δεν είναι απαραίτητο, και το ηχόχρωμα του δεν θα θυμίζει και πολύ κλασικό μπουζουκάκι, και μη μου πείτε ότι είμαι ρομαντικός. Οι πολύ καλές ποιότητες κέδρου και ευρωπαϊκού έλατου νομίζω είναι αρκετές για ένα καλό αποτέλεσμα.

Στα βιολιά, εδώ και 4-5 αιώνες δεν αλλάξανε καθόλου τα υλικά και ο τρόπος κατασκευής τους μέχρι σήμερα, εμείς στην Ελλάδα έχουμε βαλθεί το μπουζουκάκι (που δεν έχει ιστορία ούτε εκατό χρόνων) να το κάνουμε αεροπλάνο…

Απλά ήθελα μόνο να πω την γνώμη μου. :230:

Επιβάλλεται όμως να πειραματίζονται οι οργανοποιοί γιατί το όργανο μπορεί να εξελιχθεί προς καλά μονοπάτια και κερδισμένοι από αυτό θα είναι η μουσική … και οι μουσικοί. Δεν είμαι οργανοποιός, αλλά αν ήμουν, θα προσπαθούσα να πειραματιστώ έντονα με τα ξύλα και τα διάφορα υλικά. Φαντάζομαι όμως την απειρία των παραμέτρων που υπεισέρχονται σε μία τέτοια προσπάθεια. Για το λόγο αυτό, η εξέλιξη των οργάνων παντού στον κόσμο παίρνει πάρα, μα πάρα πολλά χρόνια.
Είναι σίγουρο ότι και οι παλιοί οργανοποιοί πειραματίζονταν για να φτάσουμε εδώ σήμερα. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι το μπουζούκι έγινε σε μία νύχτα, στο εργαστήρι ενός κατασκευαστή. Τα διαθέσιμα υλικά στη σύγχρονη εποχή είναι περισσότερα (ίσως και πιο εύκολο να βρεθούν), οπότε το πείραμα τη σήμερον ημέρα έχει λιγότερες δυσκολίες.

Συμπέρασμα (κατά την ταπεινή μου άποψη):
Το πείραμα στην οργανοποιία είναι κοινή πρακτική αιώνων, που αν δεν υπήρχε θα είμασταν ακόμη στην εποχή του μονόχορδου.