Κάϊρο, συρτός Χαλκιδικής ...απο Πόλη;

Θα ήθελα να ζητήσω λίγο βοήθεια με ένα οργανικό κομμάτι που προσπαθώ να μάθω

εδώ μια εκτέλεση με βιολί
και εδώ μια με κλαρίνο

Υποθέτω ότι το κομμάτι είναι παραδοσιακό Πόλης που παίζεται (και χορεύεται) και αλλού. Και οι 2 ερμηνείες παρουσιάζουν το κομμάτι με αρκετά αυτοσχεδιαστικό τρόπο που μου αρέσει πολύ, δεν είναι εύκολο όμως να αποφασίσω για το… τι να κρατήσω… Ψάχνω πληροφορίες για την προέλευση ή αν υπάρχουν παλιές ηχογραφήσεις του συγκεκριμένου κομματιού, ή ακόμα αν είναι γνωστό με κάποιο άλλο όνομα.
Ευχαριστώ πολύ

Απ’ ό,τι διαβάζω σε σχόλιο του ΥΤ, υπάρχει εκτέλεση (λογικά ηχογραφημένη, αλλιώς τι…) με τον Στ. Λαζάρου. Και απ’ ό,τι διαβάζω εδωμέσα,

Πάντως Αλέξανδρε δε μου φαίνεται καμία από τις δύο εκτελέσεις τόσο ελεύθερη. Πολύ συγκεκριμένα πράγματα παίζουν. Ιδιαίτερα στην εκτέλεση του Δαφλίδη, αδιάψευστο τεκμήριο του τι είναι αυτοσχέδιο και τι κανονισμένο είναι το πού, μαζί με το κλαρίνο, παίζει τα ίδια και το βιολί. (Ο Γκουβέντας μες στο ταξίμι του σε κάποια σημεία κάνει προς στιγμήν πως ξαναγύρισε στο θέμα, σαν για να πάρει φόρα και να συνεχίσει το ταξίμι. Ίσως μοιάζει ότι παίζει το θέμα, ταξιμοειδώς, αλλά είναι το αντίστροφο.)

Εκτός αν εννοείς το πλήθος και τη σειρά των θεμάτων. Εκεί, προσωπική μου άποψη είναι πως εφόσον το κομμάτι δουλεύεται και σήμερα, πιο έγκυρες θα είναι οι σύγχρονες εκτελέσεις (εφόσον βέβαια φαίνονται γενικότερα έγκυρες, όπως αυτές οι δύο, και όχι ό,τι να ‘ναι) παρά οι παλιές. Και αν οι σημερινές δε συμφωνούν μεταξύ τους, που ομολογώ ότι δεν το καταλαβαίνω με μια ακρόαση σε κομμάτι που δεν το ξέρω απέξω, ή διαλέγεις όποιαν σ’ αρέσει ή κάνεις το προσωπικό σου κοκτέιλ.

Έχει πράγματι προέλευση πολίτικη.
Στην Ελλάδα μεταφέρθηκε από τον παλιό πρόσφυγα κλαριτζή, Γιάγκο.
Το ηχογράφησε για πρώτη φορά ο Μανώλης Παπαγεωργίου. (*)

[u]Εδώ,[/u] αναφέρεται και με μια άλλη ονομασία.

[* Οι πληροφορίες από το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο Μέλπως Μερλιέ]

καλημέρα και καλή χρονιά [μετα από καιρό ] .Να σας μεταφέρω αυτά που μου έχουν πεί δημοτικοί μουσικοί της β ελλάδας .Σε κάποιο πανηγύρι ένας θαμώνας ζητούσε επιτακτικά να του παίξουν το …ΚΑΙΡΟ .Επειδή δεν γνώριζαν τραγούδι μ αυτόν τον τίτλο ,για να τον αποφύγουν παίζει ο κλαριτζής έναν αυτοσχεδιασμό και έτσι γεννήθηκε το ΚΑΙΡΟ και έκτοτε το παίζουν όλοι .Εγώ το πρωτάκουσα στην χαλκιδική .Ο Κυριάκος πρέπει να γνωρίζει την ιστορία σίγουρα και να επιβεβαιώσει

Ευχαριστώ για όλες τις απαντήσεις.
Αυτό που (με επιφύλαξη) διαπιστώνω είναι ότι το κομμάτι επιβιώνει με τοπικό χρώμα , πράγμα υπέροχο. Από την άλλη, είναι πολύ σπάνιο να βρούμε ηχογράφηση Κωνσταντινούπολης προπολεμική σε τέτοιο ύφος. Τι εννοώ: Τα περισσότερα οργανικά Πολίτικα που ακούω, ακολουθούν μια γενική φόρμα στην οποία συχνά το υλικό επαναλαμβάνεται. Εδώ το Κάϊρο φαίνεται να είναι σχεδόν μια σειρά από μελωδικά επεισόδια τα οποία παρουσιάζονται το ένα μετά το άλλο. Ο Γκουβέντας επιλέγει να παρουσιάσει το αρχικό πάλι στο τέλος. Δεν μπορώ να σκεφτώ πολλά παραδείγματα παλαιών Πολίτικων ηχογραφήσεων που να ακολουθούν αυτή την τακτική ειδικά σε χορούς. ίσως σε ταξίμια, αμανέδες κλπ αυτό να συμβαίνει περισσότερο.Εξαίρεση ίσως να αποτελούν κάποιες ηχογραφήσεις του Λεονταρίδη.
Φυσικά το θέμα του χρονικού περιορισμού των ηχογραφήσεων έχει αναφερθεί και στο παρελθόν,στα 3 λεπτά που χωρούσε η πλευρά του δίσκου έπρεπε να περάσουν ότι προλαβαίνουν, δεν υποστηρίζω ότι δεν υπήρχε αυτοσχεδιασμός, απλά αναρωτιέμαι πόσο έχει μεταβληθεί το κομμάτι από την Πολίτικη του έκδοση, αν υπάρχει τέτοιο πράγμα.

Με τα λίγα που γνωρίζω, υποθέτω ότι αν έχει ηχογραφηθεί ως Πολίτικο αυτό το κομμάτι, το ύφος και πιθανών το ίδιο το υλικό θα διαφέρει.

Ο βιρτουόζος του βιολιού Στέλιος Λαζάρου 1915-1976 (με κλασικές σπουδές).

http://www.dailymotion.com/video/xqq…c#.UOdNE-Q9qIw





Tο Κα’ι’ρο,Μανώλακας,Γλυνάδος Νάξου

ΓΟΥΣΤΟΜΙΧΑΛΗΣ το Κάιρο

Το Καϊρο τραγούδι της κατοχής

Έχει ξαναγίνει η ίδια συζήτηση με αντίστροφη σειρά.

#15-16