Ιωάννης Χαλικιάς

Ψάχνοντας στο φόρουμ για τον Χαλκιά βρήκα αυτό εδώ, το οποίο δεν ητο και πολυ βοηθητικό καθ’ότι εχουν αφαιρεθεί οι σύνδεσμοι από μέσα. Μπορει κάποιος να τους ξαναεπισημάνει; ή να τους βάλει εδώ;
Επίσης γιατί ο Ιωαννης Χαλκιάς στην Αμερική λεγόταν Jack Gregory;
Ο Παπαιωάννου λέει οτι η αφορμή για να μάθει μπουζούκι ήταν το Μινόρε του Τεκέ. Το Μινόρε του τεκέ επίσης στάθηκε το ακουσμα για να επιτρεψει την φωνοληψία τραγουδιών με μπουζούκι.
Επίσης δεν γνωρίζουμε για το μινόρε του τεκε τελικά γράφτηκε το 1928 ή το 1933 (γιατί αν δεν απατώμαι απο το 1932 και επειτα εκανε φωνοληψίες και ο Μάρκος τραγουδια)

Δεν έχει χαλασμένα λινκ (δεν έχει καθόλου λινκ). Η γραμματοσειρά είναι χαλασμένη. Όπου βλέπεις σχεδιάκια σαν βρισιές από κόμιξ, είναι παρενθέσεις, απόστροφοι και τέτοια. Κάνε ένα κόπο να τα αποκρυπτογραφήσεις, δηλαδή βασικά να τα αγνοήσεις, και ό,τι έχει να σου πει εκείνο το παλιό νήμα θα σ’ το πει.

Πολύ σωστά τα εξηγεί ο Περικλής. Το βασικότερο που είχε να πεί εκείνο το παλιό νήμα είναι ότι ο γυιός του Ιωάννη Χαλικιά “ανακάλυψε” κάποιες (μάλλον πολύ ενδιαφέρουσες) ηχογραφήσεις του πατέρα του και σκεφτόταν να τις “αξιοποιήσει”. Στην προσπάθειά του αυτή βρήκε το φόρουμ μας και άρχισε κάποια επαφή με τον Κώστα Φέρρη (είναι ο costas, όχι ο ΚΩΣΤΑΣ). Κάτι όμως συνέβη στο δρόμο και δεν ξέρουμε τι απέγινε. Να τις αξιoποίησε πράγματι, με ή χωρίς Φέρρη δεν νομίζω, θα είχαμε πάρει χαμπάρι. Προσωπικά εκτιμώ ότι ο (μάλλον 100% Αμερικάνος) γιυός συνειδητοποίησε ότι το πραγματικά ενδιαφερόμενο κοινό περιορίζεται στους ελάχιστους σαν κι εμάς και τα παράτησε, αφού δεν θα έλυνε το οικονομικό του πρόβλημα. Σε ένα αγγλόφωνο και αμερικάνικο φόρουμ (rebetiko Google groups, του φίλου μου Dave Murray) είχε κάποτε ανακοινώσει ότι γράφει βιβλίο για τον πατέρα του. Μάλλον και αυτό ξεφούσκωσε. Όπως και να ΄χει, περισσότερες πληροφορίες για τον Χαλικιά δεν βγήκαν προς τα έξω.

Δεν ήταν αφορμή ο Χαλικιάς, Σωκράτη, το ισχυρότατο κίνητρο στάθηκε για να τρέχουν στην Οντεόν και να μη φτάνουν να βρούν “τον όμορφο ψηλό νεαρό με το μπουζούκι” που απελπισμένος γύριζε από εταιρία σε εταιρία (δύο ήταν μόνο, ουσιαστικά) χωρίς να τους πείθει να κυκλοφορήσουν δουλειά του. Όταν ο Τζάκ Γκρέγκορυ, χωρίς καθόλου να ρισκάρει τη φήμη του, κατάφερε να περάσει το μπουζούκι στην ελληνική αγορά, οι εταιρίες ξεθάρρεψαν, ο Μάρκος βρέθηκε και ηχογραφήθηκε πάραυτα από την Οντεόν / Παρλοφόν, οι πλάκες κυκλοφόρησαν αμέσως και σε λίγους μήνες ξεθάρρεψε και η Κολούμπια / ΧΜΒ και κυκλοφόρησε τις δικές της ηχογραφήσεις του Μάρκου, που τις είχε “στην καραντίνα” για καιρό. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά.

Εσείς κύριε Νίκο, αν ξέρετε κάτι περισσότερο για τον Χαλκιά (που σιγουρα θα ξερετε) ή αν μπορείτε να μου πειτε που θα βρω κατι γι’αυτόν παρακαλω. Ψαχνω και δεν βρισκω κατι. (μπορει τα πραματα για τον Παπαιωάννου να έχουν όπως τα λέτε εσείς. Αυτό που έγραψα το βρήκα από συνέντευξη του Παπαιωάννου-βεβαια μπορει να έλεγε ο,τι ήθελε)

Δεν το διάβασα προσεκτικά το μήνυμά σου τελικά, Σωκράτη. Την αφορμή την συνδέεις με τον Παπαϊωάννου, ενώ την εισβολή του μπουζουκιού στη δισκογραφία τη συνδέεις με το άκουσμα που έφερε το μπουζούκι του Χαλικιά. Και τα δύο, έτσι είναι: Όχι μόνο για τον Παπαϊωάννου, σε ολόκληρη την Ελλάδα ο δίσκος αυτός υπήρξε κίνητρο να πάρει κάποιος ένα μπουζούκι και να βάλει στην μπάντα την κιθάρα του, το μαντολίνο του, τον ταμπουρά του. Υπήρξε το κίνητρο για αυτό που ονόμασα “Μεγάλη ανατροπή”. Η οποία ξεκίνησε με τον Χαλικιά, εδραιώθηκε με το Μάρκο και επιβεβαιώθηκε όταν, το καλοκαίρι του 1934, η “Τετράς” κυριολεκτικά έδιωξε απ’ τη μάντρα του Σαραντόπουλου τα (ως τότε) μεγαθήρια Περιστέρη, Νούρο, Στελλάκη, τον Κάβουρα κλπ.

Όχι, τίποτα παραπάνω από σένα δεν ξέρω, Σωκράτη. Δεν υπάρχουν στοιχεία. Μπες στο φβ, υπάρχει σελίδα “Jack Halikias Foundation” αλλά και εκεί, η τελευταία δημοσίευση έγινε κάπου μέσα στο 2013.

Ένα άρθρο στα Αγγλικά από τον φίλο Aydin Chaloupka λάτρη του ρεμπέτικου, για τον Ιωάννη Χαλκιά, όπου αναφέρονται βιογραφικά και άλλα στοιχεία. Μπορείτε να το κατεβάσετε και να το διαβάσετε σε pdf εδώ.

!!!

Η μοναδική βιογραφία του Χαλικιά, απ’ ό,τι ξέρω. Ελπίζω σύντομα ο νεαρός να εκδόσει και τους δίσκους της “Αθηνά Ρέκορντς” που αναφέρει, θα έχουν πολύ ενδιαφέρον.

Μου κάνει πάντως εντύπωση ότι η Γκέηλ Χόλστ – Βάρχαφτ δεν ασχολήθηκε με τον Χαλικιά…

Hey I finally fixed my account. Here’s a picture of Halikias arrest record.

I made the Halikias Foundation website too, there are some picture of him playing there. One in 1932 with his Gretsis and another of him at Thanasaki’s house playing a mandola. His head is cut out of the pictures, though.

Thank you for all your contributions, AydinC! They are of highest value to us. Keep up the effort!

Thanks Niko! This Christmas I’m going to see Jack and in the summer I should see the family of Kalivas. The nephew knew Jack a bit and I think he knows quite a few things. When I see Jack I’ll post videos of his bouzoukia too.

welcome, aydin! congratulations on your research!
hope everything goes well and you have even more data this christmas.
nickos

Όντως πρέπει να είναι η μοναδική βιογραφία που υπάρχει! Πολύ καλή δουλειά!

Good job Aydin, welcome to the forum and keep up the good work!

Thanks Tzitzi!

Hi Aydin thank you for sharing your informations :wink:

Welcome Blekos :slight_smile:

Καλημέρα φίλοι,

έχουμε ξεκάθαρη εικόνα με ποιά ακριβώς σειρά ηχογραφήθηκαν τα οργανικά του Χαλκιά.

Προσπάθησα να βγάλω μια άκρη με αριθμούς μήτρας κ.ο.κ. αλλά δεν το έχω.

Μπορεί να βοηθήσει κάποιος;

Ευχαριστώ

Με κάθε επιφύλαξη και με βάση το βιβλίο του Μανιάτη και το αποτύπωμα μήτρας:

  1. COLUMBIA ΑΜΕΡΙΚΗΣ
    CO-56294F
    W -206583 Το Μυστήριο
    W – 206584 To Μινόρε του τεκέ [Ιανουάριος 1932]

  2. COLUMBIA ΑΜΕΡΙΚΗΣ
    CO-56327F
    W-206602-3 Ραστ του τεκέ
    W- 206603 Μουρμούρικο [1932. Από το αποτύπωμα μήτρας, είτε και αυτός το Γενάρη είτε μέσα στο Φεβρουάριο]

  3. COLUMBIA ΕΛΛΑΔΟΣ
    DG- 275
    WG- 394 Μινόρε του τεκέ
    WG- 395 Το μυστήριο [1932]

  4. COLUMBIA ΕΛΛΑΔΟΣ
    DGX-36
    Το Μινόρε του τεκέ
    Το Μυστήριο [1932]

Χαιρετώ τον Μπάμπη την Ελένη και την παρέα του Φόρουμ.

Στα αρχεία (1.2) οι ετικέτες από τα παραπάνω τραγούδια από την πρώτη κυκλοφορία στην Αμερική.

Στην εφημερίδα “Ατλαντίς” της Νέας Υόρκης έχω βρει να διαφημίζονται στις 25 Μαρτίου 1932 (αρχείο 3). Ενδέχεται να κυκλοφόρησαν και πριν την 1/3/1932. Δεν έχω κοιτάξει τον Φεβρουάριο για τυχόν διαφήμιση τον μήνα αυτό.

Με μεγάλη πιθανότητα ηχογραφήθηκαν τον Ιανουάριο του 1932 όπως γράφει και η Ελένη.

Ακολουθεί ο παρακάτω δίσκος από την Κολούμπια Ελλάδος όπου όμως είναι ανατύπωση του CO-56294-F που είδαμε παραπάνω. Δεν γνωρίζω πότε κυκλοφόρησε στην Ελλάδα.

Στα αρχεία 1-2 ο DGX-36.

Μια διορθωσούλα μοναχά Ελένη ,

COLUMBIA ΕΛΛΑΔΟΣ
DG- 275
WG- 394 Μινόρε του τεκέ
WG- 395 Το μυστήριο [1932]

είναι η εκτέλεση με τον Περιστέρη( μια από τις δύο που έχει , η αλλη στην Οντεόν)