Η καταγωγή των ρεμπέτικων (II)

Πολύ δύσκολο αυτό Ελένη. Αν πχ.λέγαμε ΑΣΤΙΚΟ ΛΑΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ θα ήταν πιο εύκολο γιατί βάζοντας χρονολογία και ύφος (κουτσαβάκικο, μόρτικο, χασικλίδικο, ερωτικό κλπ.) προσδιορίζεται άμμεσα και αντικειμενικά το όποιο είδος τραγουδιού θέλουμε να αναδείξουμε.
Στην ονομασία ρεμπέτικο όμως υπάρχει και μια υποκειμενική διάσταση.Μπορεί για παράδειγμα να βρεθεί κάποιος και να πει ότι την λαική καντάδα δεν την θεωρεί ρεμπέτικο είδος.
Θέλω να πω ότι είναι δύσκολη η επιστημονική προσέγγιση όταν το θέμα έχει και υποκειμενικό συν τοις άλλοις χαρακτήρα.

υγ.για να πω την αλήθεια η λέξη ρεμπέτικο μου κάθεται περισσότερο.Ομως να υπάρχει σαφής προσδιορισμός έτσι ώστε να μην βρεθούμε πάλι στο ίδιο σημείο…

Φανταστείτε τι πρόκειται να γίνει,άν αφου ξεκαθαρίσουμε (ίσως) τι είναι ρεμπέτικο, κληθούμε να ασχοληθούμε με το είδος που συνηθίστηκε να λέγεται ‘‘λαϊκό’’. Κι εκεί θα πρέπει να δούμε τι σχέση έχει π.χ. το ‘‘γεννήθηκα για να πονώ’’ και το ‘‘άσπρο πουκάμισο φορώ’’ με τη ‘‘ζιγκουάλα’’ ή το ‘‘υπάρχω’’.

Ξέρω αλεβί μετανάστες απο Τουρκία και Ιραν

Τα ήθη και έθυμά τους είναι μείγμα απο τον σιίτικο και τον ορθόδοξο μυστικισμό και τον μυστικισμό της κεντρικής Ασίας. ΟΙ γυναίκες τους είναι πολύ ελεύθερες. Η μουσική τους υπέροχη.

Το Καραμαν βασικά ήταν μια περιοχή όπου ζούσαν Ελληνες και Αρμένιδες και άλλες φυλές. Και δεν νομίζω να έχουν εξαφανιστεί 100% τα πολιτιστικά στοιχεία που υπήρχαν όταν έχουν έρθει οι Γιουρουκιδες

Δεν είμαι σίγουρος ότι είναι τόσο απλά τα πράγματα.

Εχεις απόλυτο δίκιο Ακιε. Τα πράγματα μόνο απλά δεν είναι. Και φυσικά όταν ήρθαν οι Γιουρούκοι δεν ήρθαν σε έρημο μέρος.

Απλά αυτό που πιστεύω είναι ότι πρέπει να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Αυτό το οποίο συνήθως γίνεται είναι ξεκινούμε συνήθως με την ελληνοποίηση των πάντων (Φυσικά δεν απευθύνομαι σε σένα).
(Βλέπε ετυμολογίες για ζεϊμπεκικο, αμανές, γιουρούκης κλπ. ).

Δεν εξετάζω αν είναι έτσι ή δεν είναι. Μπορεί όντως το ζεϊμπέκικο να είναι αρτοζήν, ο αμανές μανέρως και ο γιουρούκος ορέικος.

Εγώ θέλω πολύ ο ζεϊμπέκικος να είναι ελληνικός. Αμα δεις το αβατάρ μου θα καταλάβεις. Οταν όμως ξεκινάω από το αρτοζήν η λογική μου χτυπάει. Θα ήθελα να είναι η κατάληξη μιας έρευνας και όχι η αφετηρία. Γιατί αν δεχτείς αυτόν τον ορισμό αξιωματικά στην πορεία θα κολλήσεις.

Χρειαζόμαστε ένα σύστημα, μια μεθοδολογία.
Ετσι, για μένα όταν μιλάμε για Γιουρούκικο ας ξεκινήσουμε απο την παραδοχή ότι είναι ο χορός των Γιουρούκων. Κάτι που ισχύει πιστεύω. Μετά ας συνεχίσουμε με τις επιδράσεις του χορού αυτού σε άλλους λαούς, μετά ας εξετάσουμε χωριστά από που οι Γιουρούκοι πήραν (αν πήραν) αυτόν το χορό από κάπου. Γι’ αυτό και η Ελένη πολύ ευστοχα ψάχνει για πολιτιστικά στοιχεία των Γιουρούκων.

Με αυτή τη έννοια ανέφερα ότι γιουρούκικο είναι ο χορός που χορεύουν οι Γιουρούκοι και το ζεϊμπέκικο είναι ο χορός που χορεύουν οι ζεϊμπέκοι. Χρειάζεται αυτή η βάση πιστεύω. Γιατί αν δεν έχεις αυτή τη βάση και αγνοήσεις τους Γιουρούκους, επόμενο είναι να ψάχνεις άλλες ερμηνείες όπως για παράδειγμα την ταχύτητα ή την ορμή του ρυθμού με βάση παραπλήσιες ετυμολογίες που πιθανότατα να είναι παραπλανητικές.

Ομοια και για το ρεμπέτικο. Εδώ βέβαια εχουμε πολλά στοιχεία αλλά αυτό που λείπει είναι η μεθοδολογία, το σύστημα, ένας τρόπος επεξεργασίας.
Ενας τρόπος δηλαδή να κατηγοριοποιήσουμε τα ακατηγοριοποιητα… Γιατί το άτιμο το ρεμπέτικο τα καλούπια δεν τα γουστάρει.

Μα και εγω νομίζω ότι η λέξη γιουρούκικα όντως προέρχεται απο τη λέξη γιουρουκ. Δεν λέω να αγνοούμε τους Γιουρούκους.

Νομίζω κατάλαβα τι θες να πεις. Οτι αν δεν αποδειχθεί ότι είναι Γιουρούκικης προέλευσης, μπορεί να τα έχουν ονομάσει Γιουρούκικα γιατι τους θύμιζε, ας πούμε, την προσωπικότητα των Γιουρούκων. Κάπως έτσι ;

Eγω λέω μόνο να προσέχουμε όταν νομίζουμε ότι βρήκαμε τη καταγωγή κάποιου στοιχείου μόνο γιατι βρήκαμε την προέλευση της ονομασίας του.

Εχω μιλίσει για το παράδειγμα της “αραπιάς” στη Κύπρο που δεν έχει καμία σχέση με αράβικα στοιχεία.

Ας μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για ένα πολιτισμό - τον Ελληνικό πολιτισμό - όπου πριν 80 χρόνια όλοι νομίζανε με ειλικρίνεια ότι ό,τι ήταν ανατολίτικο στον Ελληνικό πολιτισμό ήταν τούρκικης ή αράβικης προέλευσης.

Στο ντοκιμαντέρ του Φέρρη για την ιστορία του ρεμπέτικου, ο Τσιτσάνης λέει ότι ένας καθηγητής που δούλευε για τη λογοκρισία του έλεγε να βγάλει ό,τι ήταν λίγο “Τουρκικο” δηλαδή… τα “μπεμόλια”!!!

Ακόμη και πολλοι Μικρασιάτες έτσι νομίζανε γιατι έτσι λανθασμένα τους το μάθαινε η αρχούσα τάξη. Και όταν θέλανε να μαθουν μουσική με ενα δάσκαλο εκτος απο τη προφορική παράδοση ήταν με το δυτικό σύστημα.

Αν σ αυτες τις εποχές νομίζανε ότι τα “μπεμόλια” ήταν όλα Τούρκικα, και ότι ο,τι κοινό υπήρχε και στους Τούρκους και στους Ελληνες ήταν Τούρκικο, μπορεί και ό,τι υπήρχε και στους Γιουρούκους να το βλέπανε σαν γιουρούκικο. Eπηρεάζει και η γλώσσα αφου οι Μικρασιάτες σταδιακά χρησιμοποιούσαν Τουρκικές λέξεις για πάρα πολλά πράγματα αφου δημογραφικά οι Τούρκοι είχαν αρχίσει να επικρατούν παντού.

Εγω προσωπικά δεν ψάχνω την Ελληνικότητα παντού και λατρεύω την μουσική των αλεβί και της Περσίας.

Αλλά θελω να πω ότι οι Ελληνες της αρχης του 20ου αιώνα δεν είναι “αγνοί” μάρτυρες της προέλευσης της μουσικής τους. Εχουν ήδη δεχτεί την επιρροή ενος συστήματος που τους έπεισε ότι όλα αυτά τα στοιχεία, δεν μπορεί να μην είναι ξένης προέλευσης.

Εχω βρει αυτό το μήνυμα σε άλλη συζήτηση, μου φαίνεται ενδιαφέρον - Κ Φέρρη, αν μπορείτε να απαντήσετε στο προσωπικό μήνυμα που σας έχω στείλει ευχαριστώ.

Ένα βασικό που θα πρέπει να κρατήσουμε για βάλουμε ο μυαλό σε στράτα πάνω σε αυτό το θέμα είναι οτι οτι κάθε τι,κάθε μορφή τέχνης είναι αποτέλεσμα προσμήξεων,καινοτομιών,μόδας,και απετήσεων του καιρού(κοινωνία και συνθήκες που γράφονται).
Αυτά καθώς αναζητάμε την καταγωγή του λαϊκού μας τραγουδιού.Αντιλαμβανόμαστε οτι είναι πολύ δύσκολο να βγάλουμε άκρη και εξηγούμαι.
Το να υποθέσεις οτι το στιχάκι “αγκελοκαμωμένη μου και λαμπαδόχιτη μου…” επιρέασε το “ρεμπέτικο” είναι άλμα λογικής,διότι επιρέασε στην ουσία τον Βαμβακάρη που σαν δάνειο στίχου το έκανε “ρεμπέτικο” απο παραδοσιακό.Είναι δύσκολο δηλαδή να γίνουμε συγκεκριμένοι.Βέβαια απ την στιγμή που το δημοτικο προηγήθηκε του λαϊκού μας τραγουδιού ναι συμφωνύμε οτι επιρεάστηκε.Αναμφίβολα.Αλλά ως εκεί.Όπως και οι αρχαίοι τρόποι στην μουσική.Δεν επιρέασαν το λαϊκό τραγοούδι οι ίδιοι σαν κλίμακες.αλλά μέσα απο τους αιώνες απο κάτι άλλο,καθώς εξελίχτηκαν και χρησιμοποιήθηκαν μπήκαν στο τραγούδι μας.Μην ψάχνουμε συγκενεια,δεν υπάρχει.Μουσικά υπάρχει δεν γίνεται αλλιώς.Αλλά μην το τοποθετούμε σαν συγκενικό το ρεμπέτικο με το λυρικό έπος.
Θέλω να πω οτι είναι δύσκολο να ξέρουμε για ποιον λόγο και γιατί έγινε το κάθε τι.Και βασικά ποιος το έκανε.Διότι υπήρχε σε μεγαλύτερο βαθμό στην αρχη το στοιχείο του ενος.Αυτός δηλαδή ο καινοτόμος,που άνοιξε πόρτες.Και να αναλύσουμε τις δικές του επιρόες (του ενος) πάλι δεν θα βγάλουμε συμπέρασμα για την ολότητα του λαϊκού μας τραγουδιού καθώς είναι συνοθίλευμα πραγμάτων,ακαθόριστα στο χρόνο και στο γιατί.
Και τέλος επειδή στον ελλαδικό χώρο οι μετακινήσεις και ζημώσεις ήταν πολλές,οι συγκένειες του δημοτικού μας με κάποια άλλα ήδη είναι πολλές,έτσι και το λαϊκό τραγούδι έχει επιρόες απο πάρα πολλά,αλλά συγκεκριμένα απο τι ξέρουμε;ΟΧΙ.Μια γενική ιδέα μπορούμε να δηαμορφόσουμε ειδικά για τις αρχές του 1900 αλλά για πιο πρίν είμαι επιφιλακτικός για την εγκυρότητα τους.
Έχασα την ροή της σκέψης μου.Χαιρετώ σας.

Μήπως τελικά έχει ιδιαίτερη σημασία το τι ακριβώς μπορεί να παιχτεί με ένα μπουζούκι μόνο ?
Θέλω να πω πως, το ‘‘πέντε χρόνια δικασμένος’’ είναι ουσιαστικά τραγούδι για μπουζούκι, άσχετα με την πρώτη του εκτέλεση, ενώ (πχ) το ‘‘δε σε θέλω πιά’’ όχι.

Ό ντως, η λέξη γοούρια, προέρχεται πό το γιουρούκος, και σημαίνει Έφοδος (ως σύνθημα και διαταγή).
Ας πούμε όμως εδώ πω η λέξη είναι αρβανίτικη, κι εδώ πρέπει να εξατάσομε τη σχέση που έχουνν οι Αρβανίτες με τους Έλληνες. Έχουν ήδη γραφτεί αρκετά στο Φόρουμ γιά το θέμα.

Εμενα προσωπικα με χαροποιει ιδιαιτερα το γεγονος,οτι μπηκαν στην ατερμονη συζητηση περι του λαικου και ρεμπετικου και νεοι ανθρωποι που εκτος του οτι δειχνουν κατατοπισμενοι με το θεμα, αμφισβητουν με τον τροπο τους τα ως τωρα γενεσθαι,και θετουν καινουρια ερωτηματα,αμφισβητουν τις αυθεντιες και τους ειδημονες,περα και εξω αν τους προγκηξαν λιγακι καποιοι αλλοι φιλοι ολιγον τι πορωμενοι με το θεμα.Μην τους παιρνετε ομως τοσο σοβαρα αν μερικοι απο τους παλιους εκτρεπονται καπου καπου.Απο εραστες της τεχνης του ρεμπετικου εχουν γινει εραστες κερβεροι και δαγκωνουν.
Η κρυπτομαρξιστικη θεωρηση,δηλ.η ταξικη προσεγγιση και αναλυση του θεματος δεν τους αρκει, ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ και απο εμενα παιδια,Νικος forlan,Koutroufi,Διονυσος,ακιος,Αγης,Kourtoumis και οσοι μου διαφευγουν αυτη τη στιγμη.
Καλες και επικοδομητικες συζητησεις.Εδω ειναι η καινουργια Αγορα του Σωκρατη.
Ο Χατζηδακις οταν ηταν νεος διαισθανθηκε την τρομακτικη δυναμη του Ρεμπετικου και στην περιφημη διαλεξη του 49 αναφαιρθηκε στο Ρεμπετικο σαν εκεινο το μουσικο ειδος που εμπεριεχει τις Ριζες μας σαν νεοελληνες.Οταν ο Χατζηδακις εγινε καθεστως το αναιρεσε.Εκεινες τις Ριζες ειπε οφειλουμε να ανακαλυψουμε.
Και αυτο ειναι ενα απο τα ζητουμενα οσον αφορα το Ρεμπετικο.Εχει να κανει με την ταυτοτητα μας σαν νεοελληνες.Χωρις τους Ρεμπετες της δεκαετιας του 30 δεν θα ειχαμε Ελληνικο Λαικο Τραγουδι.Αυτο με το οποιο ταυτιζεται ο απανταχου νεοελληνας,
Φαινεται αυτονοητο.Αν δεν ξερεις ομως ποιος εισαι μεσα στην ισοπεδωτικη λαιλαπα της Παγκοσμιοποιησης τοτε θα μας φαει η μαρμαγκα.
Φιλικα, Χρηστος

Γιά να ξανάρθομε στο θέμα μας, που μπήκε έμμεσα από την Ελένη και πιό άμεσα από τον Νίκο κι εμένα, πρέπει να συμφωνήσομε στο νόημα των λέξεων.

Και φυσικά, πριν μπούμε στην αρχαιολογία, ας δούμε τι εννοεί (καταλαβαίνει) ο σύγχρονος Έλληνας με τη λέξη ρεμπέτης, και ρεμπέτικο. Το γεγονός ότι το νόημα (σήμερα) έχει διαμορφωθεί πάνω σ’ ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, τη δισκογραφία, με πείθει πως το λαϊκό ένστικτο έχει ψαρέψει μέσα από τα τραγούδια, την ουσία του αντικειμένου, χωρίς να χρειάζεται να το τεκμηριώσει με συγκριτικές και χρονολογικές έρευνες. Τεκμήριό του είναι τα ίδια τα τραγούδια, και εφ’ όσον (όλοι συμφωνούμε πως) τα τραγούδια είναι αυθεντικά, τότε και το νόημα που ψαρεύτηκε είναι σωστό. Και φυσικά, εμάς δε μας πέφτει λόγος.

Και ξεκινώντας από την ίδια τη γλώσσα, μιά και πιστεύω πως τα περισσότερα νοήματα των λέξεων είναι κληρονομημένα από την εθνική (γλωσσική) μας μνήμη, θα πω πως ο ρεμπέτης είναι (χωρίς καμιάν αμφιβολία) ο ιδία βουλήσει περιπλανόμενος. Ρεμπέτης δεν είναι ο μετανάστης, ή ο πρόσφυγας, ή ο ναυτικός, αλλά αυτός που περιπλανιέται με τη θέλησή του, και ξεχωρίζει με την τόλμη του.

Δεν έχω κανένα λόγο ν’ αφισβητήσω το Λεξικό του Δουκάγγιου (ρεμπέτης, ρεμπετός, ρεμβόμενος κ.κ.), μιά και Σ’ ΑΥΤΟ ΒΑΣΙΣΤΗΚΑΝ Ο ΚΟΡΑΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΙΑΦΩΤΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ (Edward Everret) γιά να διαμορφώσουν τη σύγχρονη και ενιαία Ελληνική γλώσσα, που θα μας έβγαζε από τη Βαβυλωνία των διαλέκτων. Είχαν κανένα λόγο να παραλείψουν τη λέξη ρεμπετός ή ρεμπέτης, από τον Δουκάγγιο;

Πόσω μάλλον που η λέξη επιβιώνει στον 19ο αιώνα, δίνοντάς της και ειδικότερα χαρακτηριστικά νοήματα:

Άϊντες να ρεμπελέψουμε
ρεμπέτες να γενούμε
να μας 'γαπούν μελαχροινές
να τις περιφρονούμε.

Έτσι, λοιπόν, ΣΗΜΕΡΑ, είτε το θέλομε είτε όχι, στη συνείδηση του κόσμου, το ρεμπέτικο τραγούδι έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά (χωρίς αξιολογική σειρά).

  1. Παίζεται με μπουζούκι. Προσέξτε, δε λέω πως στην “πρώτη εκτέλεση” παίχτηκαν με μπουζούκι, αλλά οι “Λαχανάδες”, μόνο με μπουζούκι αναγνωρίζονται από τον κόσμο ως ρεμπέτικο. Κι ούτε πως το μπουζούκι αρκεί γιά να θεωρηθεί ένα τραγούδι ρεμπέτικο, όπως λέει η Ελένη. Όμως γιά να λειτουργήσει η συνταγή, ΣΗΜΕΡΑ, το μπουζούκι είναι απαραίτητο όπως το σκόρδο στη σκορδαλιά, που λέει κι ο Άρης.

  2. Να έχει στους στίχους του μιά κάποια “παραβατικότητα”. Όχι απαραίτητα το χασίς, που στο κάτω-κάτω δεν ήταν απαγορευμένο, και που σήμερα ΚΑΚΩΣ είναι απαγορευμένο και είναι ρατσισμός να κρίνομε τους ανθρώπους με βάση τις ουσίες που καταναλώνουν -αθωώνοντας συλλήβδην του αλκοολικούς-, αλλά κάτι το ασυνήθιστο σε σχέση με τους κοινωνικούς καθωσπρεπισμούς. Ακόμα και στα ερωτικά τραγούδι, το “κρυφά απ’ τη μαμά σου” ή “μικρή μου παντρεμένη” ή “κορίτσι 13 χρονώ” κ.λ., περιέχουν αυτή την “παραβατικότητα”. Και πάλι, δε λέω πως όποιο τραγούδι έχει παραβαττικούς στίχους είναι ρεμπέτικο, αλλά ο συνδυασμός όλων των στοιχείων που κάνουν ένα ρεμπέτικο.

  3. Η ρυθμική και η μουσική, να προκαλούν Ενθουσιασμό. Όχι μελοδραματική συγκίνηση, αλλά δόνηση εσωτερική, “στο στομάχι” που λέμε, που σε ξεσηκώνει και σε κάνει να θέλεις να χορέψεις.

Με δυό λόγις, ρεμπέτικο είναι το τραγούδι που ξυπνάει τον αντάρτη πούχει μέσα του ο Έλληνας.

Μπορούμε να προχωρήσουμε, αν θέλετε.

Οταν ακουω,…Οπου πατω το ποδι μου…,του Τσαουσακη,μερακλωνομαι ,νταλκαδιαζομαι και θελω να χορεψω.Αυτο παει να πει οτι ειναι ρεμπετικο τραγουδι???
Σε αυτο το τελευταιο ,δεν θα συμφωνήσω κυριε Φερρη.
Παντα φιλικα
Κωστας

Το στοιχείο της ανταρσίας και της παραβατικότητας,όπως λέει και ο Κώστας Φέρρης, είναι σύνηθες στο ρεμπέτικο.Δεν είναι,όμως όλα τα ρεμπέτικα φιλικά προς την απόκλιση.Συχνά στο ρεμπέτικο εκφράζεται μια αυστηρή λαϊκή ηθική,όπου η παραβατικότητα και η διαφοροποίηση από τα κοινώς κρατούντα στηλιτεύονται.
Έτσι στον Ξεμάγκα του Παπάζογλου ο χασικλής απαξιώνεται πλήρως, το ίδιο και ο μπεκρής στον Γρουσούζη του Μάρκου,καθώς λόγω του πάθους του δεν μπορεί στοιχειωδώς να ανταποκριθεί στις οικογενειακές του υποχρεώσεις, ενώ στην Ξελογιασμένη, πάλι του Μάρκου, τα πυρά δέχεται η άπιστη σύζυγος και ανεύθυνη μάνα.
Το αυστηρό λαϊκό ήθος εκφράζεται συχνά στο ρεμπέτικο κατά τρόπο άτεγκτο χωρίς καμιά κατανόηση και συμπάθεια για τα ανθρώπινα πάθη.

Και αν βγεί ποτέ άκρη για το τι είναι “ρεμπέτικο”…Δεν το λέω για τον κ.Φέρρη,αλλά για τις κατηγορίες που μπένουν.Μπορώ να βάλω και άλλες πιο κλειστές ή πιο ανοιχτές κατηγορίες.Δεν έχει νόημα γιατι απλά ή δεν ξέρουμε τι είναι “ρεμπέτικο”, ή για τον καθένα είναι κατι άλλο.
Έτσι λοιπόν η κατηγορία που λέει για μπουζούκι δεν με βρήσκει σύμφωνω αν και τα σαντουροβιόλια δεν τα μπορώ και πολύ.Προτιμώ το μπουζούκι στο λαϊκό τραγούδι.
Όσο για την κατηγορία με την παραβατικότητα ε εκεί πια…Τονίζω κάτι, το κάθε τραγούδι δεν το κάνει μόνο αυτός που το φτιάχνει,το θέμα για το οποίο μιλάει(που και πάλι δεν είναι χαρακτηριστικό του λαϊκού τραγουδιού επ ουδενί) το κάνει και ο κόσμος που το ακούει.Όσοι δηλαδή αγόραζαν τα δισκάκια του Βαμβακάρη(εκατοντάδες χιλιάδες) είχαν σχέση με την παραβατικότητα;;;
Είναι αφελές να μπούμε σε κατηγορίες για να καθορήσουμε ενα είδος μουσικής.

Ας το δούμε από μια άλλη σκοπιά…

Το Ρεμπέτικο είναι η ενοποίηση δυο Ελληνικών αστικών μουσικών εκφράσεων: Αυτή του Ρωμιού της Ανατολής και αυτή του Ελλαδίτη της Δύσης.
Γιατί ονομάστηκε έτσι; Πρέπει να ρωτήσουμε τους νονούς του, τον Χατζηδάκη και τον Πετρόπουλο. Εκαναν αυτό που θεωρούσαν καλύτερο και το έργο τους πανάξιο παρόλα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην πορεία. Μήπως πρέπει να αλλάξουμε την ονομασία; Πολύ αργα, το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω, ο όρος έχει καθιερωθεί, εντός και εκτός Ελλάδας.

Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι το Ρεμπέτικο αρχίζει το 1922. Γιατί; Διότι πριν από αυτήν την ημερομηνία αυτοί οι δύο μουσικοί κόσμοι ήταν χωρισμένοι γεωγραφικά και από το 1922 αρχίζουν και συμβιώνουν και αρχίζει η διαδικασία της όσμωσης.

Το Ρεμπέτικο υπάρχει όσο υπάρχει ζωντανή η μουσική κουλτούρα του πρόσφυγα. Αυτή είναι έντονη στην αρχή (σμυρνέικα), συνυπάρχει με την ντόπια Ελλαδίτικη (κλασσική περίοδος) και κάνει ένα fade out, αργοσβήνει δηλαδή στην τελευταία περίοδο όπου και αρχίζει το λαϊκό. Βέβαια έχει αφήσει δια παντώς τα ίχνη της στο ελληνικό τραγούδι.
Και με αυτόν τον τρόπο ξεκαθαρίζουμε και το λαϊκό, δηλαδή είναι η αστική ελληνική μουσική με απαλλαγμένη επι της ουσίας από την επίδραση της κουλτούρας των προσφύγων που υπήρχε στην περίοδο του Ρεμπέτικου.

Με βάση αυτήν την υπόθεση, πριν από τους πρόσφυγες δεν υπάρχει Ρεμπέτικο, και όταν η μουσική κουλτούρα τους σβήνει, πάλι δεν υπάρχει Ρεμπέτικο.

Ο πρόσφυγας και η κουλτούρα του είναι για μένα το κλειδί για τον ορισμό του Ρεμπετικου. Μόνος του βέβαια δεν μπορεί να το δημιουργήσει. Χρειάζεται τον Ελλαδίτη, χρειάζεται το μουρμούρικο. Και ο Ελλαδίτης στη συνέχεια παίρνει τα ηνία (Βαμβακάρης, Τσιτσάνης)

Ρεμπέτικο=Ελλαδίτης + Πρόσφυγας

Αν αφαιρέσεις τον Ελλαδίτη έχεις σχολή της Σμύρνης. Αν αφαιρέσεις τον πρόσφυγα έχεις μουρμούρικο. Τα προσθέτεις, θα σου βγεί Ρεμπέτικο. Στη συνέχεια αφαιρείς τον Πρόσφυγα σου βγαίνει λαϊκό. (Συγνώμη για την απλούστευση)

Εφόσον δεχτούμε αυτό, έχουμε λύσει το πρόβλημα του ορισμού, της ουσίας του Ρεμπέτικου. Μετά μπορούμε με ασφάλεια (ενδεχομένως) να μιλήσουμε για τη θεματολογία του Ρεμπέτικου, τα μουσικά όργανα, το ύφος και όλα τα υπόλοιπα.

Βέβαια όσοι θεωρούν ότι το 1922 δεν αρχίζει το Ρεμπέτικο, αυτή η θεώρηση είναι άκυρη.

Δεν καταλαβαίνω γιατί χανόμαστε.
Όλα αυτά τάχουμε πει και ξαναπεί.
Τώρα μπαίνει το ερώτημα ΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗ ΛΕΞΗ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ, αν θέλουμε να πιστεύομε στο αισθητήριο του κόσμου, και δεν τα φορτώνουμε στον ένα και στον άλλο.
Έχει κανείς αντίρρηση γιά κάτι; Δεκτό.
Ας κάνει όμως μιάν άλλη πρόταση, θετική, να πάμε μπροστά.
Αλλιώς δε θα τελειώσουμε ποτέ, και θ’ απογοητευτεί και πάλι ο Νίκος.
Και δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να προχωρούμε με διαμάχες και σεκταρισμούς, νέοι-γέροι, ειδήμονες ή μη, κ.λ. κ.λ. Και οι ειδήμονες, αρχάριοι ήσαν στην αρχή. Κι αν έκαναν λάθη, πάλι εδώ είμαστε να τα διορθώσουμε.
Με ρατσισμούς δε γίνεται συζήτηση.
(Ούτε και Συνέδριο, φίλε Νίκο…)

Εξαρτάται που είναι ο κόσμος.
Στην Ελλάδα καταλαβαίνουν άλλο,
στην Τουρκία άλλο,
και στην Γαλλία κάπου στη μέση.

Στην Ελλάδα πιστεύω ότι ο απλός κόσμος εννοεί τον Βαμβακάρη μέσα στις άκρες
Στην Τουρκία εστιάζονται κυρίως στα σμυρνέικα
Και στη Γαλλία εξαρτάται κατά τόπους. Ο Νίκος Σύρος για παράδειγμα δεν παίζει το προσφυγάκι.

Κάποιες λίγες παρατηρήσεις στα όσα ειπώθηκαν μέχρι τώρα.

  • Οι Γιουρούκοι δεν αναφέρονται τόσο ως πολεμική φυλή.
    Για τα «γιούργια», τις εφόδους δηλαδή, οι Τούρκοι δεν χρησιμοποιούσαν Γιουρούκους.
    Και οι δυο λέξεις προέρχονται από το yuruyus: αρχική σημασία = περπάτημα, πεζοπορία και κατʼ επέκταση σήμαινε «προχώρα» ως στρατιωτική διαταγή, «έφοδος».
    Δεν έχει αρβανίτικη ρίζα.

Επί του θέματος τώρα.

  • Δεν θα συμφωνήσω πως ρεμπέτικο σημαίνει αποκλειστικά και μόνο μπουζούκι. Όχι μόνο γιατί τότε που γράφτηκαν πολλά ρεμπέτικα (π.χ. όλα του Παπάζογλου αλλά και αρκετά άλλα ) δεν είχαν μπουζούκι, αλλά και σήμερα δεν νομίζω πως στη συνείδησή μας έχουμε συνδέσει το ρεμπέτικο ή το λαϊκό μόνο με το μπουζούκι.
    Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα «16 ρεμπέτικα της κιθάρας» του Δημήτρη Μυστακίδη που κυκλοφόρησαν πρόσφατα: αν κρίνω από την αποδοχή τους, τουλάχιστον, γιατί δεν γνωρίζω πώς πήγαν οι πωλήσεις, ενθουσίασαν ένα ευρύ κοινό.

  • Για τον όρο «ρεμπέτικο».
    Είναι αλήθεια πως δημιουργεί σύγχυση ο όρος αυτός.
    Κάτω από τη γενική ονομασία «αστικό λαϊκό τραγούδι», θα ξεχωρίζαμε εύκολα μόνο κατηγορίες, με βάση το θέμα κ.λπ.
    Όμως υπάρχει ο όρος, καταγράφτηκε και στη δισκογραφία γύρω στο 1910 – 1913 και μάλιστα σε τραγούδια επιθεωρησιακού ύφους και αυτό είναι ένας ακόμα γρίφος… Δόθηκε η ονομασία «ρεμπέτικο» για εμπορικούς λόγους; [ κατά τη γνώμη μου, ναι] ή γιατί ήθελαν να τονίσουν πως η «Απονιά» και το «Τικ Τακ» ήταν ανέμελα, χαρούμενα, γλεντζέδικα τραγουδάκια, σημασία που επίσης είχε πάρει και η λέξη «ρεμπέτης» σε μια όμως μεταγενέστερη εποχή;

Συμπληρώνω σε όσα ειπώθηκαν ήδη.
Αν δούμε τη διαδρομή της λέξης «ρέμβομαι» και «ρεμπέτης», θα ξεκινήσουμε από το 214 π.Χ., τότε που «ρεμβόμενος» το έσκασε ένας στρατιώτης από το στρατόπεδο μαζί με τον οπλισμό του, για να συναντήσει την αγαπημένη του… ήταν δηλαδή και περιπλανώμενος αλλά και απείθαρχος, μια και έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια τις άνωθεν εντολές…
[Η πλάκα βρίσκεται στη λύση που δόθηκε: του έφεραν το κορίτσι στο στρατόπεδο μόνιμα…]

«Ρεμβός» στα βυζαντινά χρόνια σήμαινε πλάνητας στρατιώτης, ο οπίος μόλις είχε απολυθεί, ήταν εξαθλιωμένος και μερικές φορές έκλεβε μικροπράγματα για την επιβίωση.
«Ρεμπέτ – ασκέρ» στην οθωμανική αυτοκρατορία λεγόταν κάθε άτακτο στράτευμα και ο άτακτος στρατιώτης λεγόταν «ρεμπετασκέρης», έννοια η οποία έχασε αργότερα τη στρατιωτική της σημασία και διατήρησε μόνο τη σημασία του επικίνδυνου νταή.
Για τη «Ρεμπέτα» [με τη σημασία της ομάδας κακοποιών] και άλλα, υπάρχει η αναλυτική αναφορά του Νίκου Πολίτη στην «Κλίκα».

  • Το πώς χρησιμοποιείται ο όρος από τους δημιουργούς έχει επίσης ενδιαφέρον.
    Από την αναγραφή «λαϊκή …ρεμπέτικη ορχήστρα…» (στο πρόγραμμα) μέχρι τους «ρεμπέτες του ντουνιά» του Μάρκου που όλοι τον αποδέχονται ή τη «ρεμπέτικη βραδιά» του Χατζηχρήστου και τη «ρεμπέτισσα, σαν την οποία καλούνται να ζήσουν μια βραδιά» κ.λπ.

  • Συμφωνώ φυσικά - για να προχωρήσω και στις άλλες επσημάνσεις - πως και το σμυρνέικο επηρέασε στη διαμόρφωση του ρεμπέτικου.

  • Ας πάμε και στο τι καταλαβαίνουμε με τον όρο «ρεμπέτικο».
    Για μένα, είναι το κλέφτικο τραγούδι του 20ου αιώνα, με μια θεματολογία η οποία, είτε αναφέρεται στον έρωτα είτε στην κοινωνική αδικία, βγάζει ένα παράπονο, το οποίο όμως δεν μετουσιώνεται σε πράξη ή αντίδραση. Πηγαίνει κόντρα στον καθωσπρεπισμό, βγάζει τη γλώσσα στην εξουσία, έστω και στο πρόσωπο του μπάτσου, περιγράφει με ρεαλισμό, ντόμπρα, και χωρίς υπεκφυγές την πραγματικότητα και είναι αντισυμβατικό, ακόμα και όταν μιλάει για τον έρωτα.
    Αντλεί μουσικές πηγές από το Βυζάντιο, από την Ανατολή και από τη Δύση και αγκαλιάστηκε από τις πλατιές μάζες, και τότε αλλά και τώρα, ακριβώς γιατί το ρεμπέτικο για τους λόγους που ειπώθηκαν παραπάνω, έγινε ο καθρέπτης στον οποίο ψηλάφισε την εικόνα του ο σύγχρονος άνθρωπος.

Παρακολουθώ τη συζήτηση με μεγάλο ενδιαφέρον και κυρίως για τη ποιότητα και ποσότητα των γνώσεων, που αραδιάζονται από τα “φρικιά” του είδους:)
Δεν με ενδιαφέρει ο “στόχος” του ορισμού και καθορισμού ενός μουσικού είδους, μου φτάνει που το νιώθω σαν ήχο… σαν συναίσθημα, το οποίο δεν έχω και την ανάγκη να εκφράσω με λόγια.
Το συναίσθημά μου αυτό πάντως, είναι συγκεκριμένο, μοναχικό (έως περιθωριακό) και δεν έχει σχέση με μιά μεγάλη, λαϊκή, μαζική, καθολική, μουσική αγκαλιά.

*Υστερόγραφο:
Η Λευκάδα φημίζεται για την εκλεκτή της φακή! Η παραγωγή της δεν ξεπερνά τους 15 τόνους ετησίως. Η “εκλεκτή φακή Λευκάδος”, η οποία πωλείται σε τουρίστες τους καλοκαιρινούς μήνες, ξεπερνά τους 30 τόνους :slight_smile:

Αν έχεις περισσότερες πληροφορίες, παραδείγματα ή ηχογραφήσεις θα ήθελα να τα ακούσω, πρώτη φορά ακούω αυτό τον όρο. Εχτός αν εννοείς τον “αραπιέ” που νομίζω είναι περίπου ο ίδιος ρυθμός με το τσιφτετέλλι.