Η βέργα αλουμινίου στο μπουζούκι

ρε αρχοντα αμα χαλιεσε δεν με απασχολη οκ, ηποθηκαν βαρια λογια για καπιον
και επηδη ο νηκολας δεν εχη αναγκη απο ηπερασπηστες ουτε και απο δηκηγορους
γιατη ξερο τη θα πουν μερηκη μερηκη,αμα εβγενα και ελεγα και εγω,
αλα εγω προσοπηκα ροτησα εναν καταξιομενο καλητεχνη μουσηκο, οκ δεν ξερο απο αυτα και ροτησα.

και αμα δεν το καταλαβενης τη να σουπο, αρκη που γελασες κανη καλο και στην υγεια λενε,

παιδιά μην την πέφτετε του τάκη για το πώς γράφει, αν είναι δυνατόν. στην ουσία, όποιος ξέρει τον κώστα τον ζαφειρίου καταλαβαίνει.
όσο για μένα και τον κ. στάμκο πιστεύω δεν χρειαζόμαστε “δικηγόρους” εκατέρωθεν (χωρίς να αμφισβητώ τις καλύτερες προθέσεις), πάνω που ηρεμήσανε τα πνεύματα.
στο θέμα μας, καταλαβαίνω αυτό που λέει ο δημήτρης ν., αλλά ένα σταθερό όργανο όλοι το θέλουν και το χρειάζονται. απλά στις πίστες πάει περίπατο η σημασία του φυσικού ήχου και παίρνει τη θέση του ο μαγνήτης, τα βερνίκια και οι φιγούρες.

Δεν καταλαβαίνω πραγματικά…δεν υπάρχει λογική συνέχεια, θα πρέπει να σεβαστούμε την γνώμη του κ. Ζαφειρίου σε ένα καθαρά ΤΕΧΝΙΚΟ θέμα που θα μιλήσει σαν μουσικός, ενώ ταυτόχρονα του Στάμκο , Σπουρδαλάκη που οι άνθρωποι είναι κατασκευαστές οργανοποιοί είναι αυτή η δουλειά τους αναφέρουμε με τόση ευκολία πως κρύβεται ανεπάρκεια πίσω απο την αναζήτηση εναλλακτικών μεθόδων με αντίστοιχα εαν όχι πολύ καλύτερα αποτελέσματα απο τις κόντρες; Για να μην σχολιάσω τις χοντράδες για τον Τσουλόγιαννη.

Ξαναρωτάω ο Σταθόπουλος ήταν και αυτός ανεπαρκής όταν έβαζε βέργα στις κιθάρες; Δηλαδή αστειότητες…Φίλε Λίγκα ακόμα περιμένω τεχνικά τις ενστάνσεις σου.

δεν τρεχη νηκολα, σηνηθησμενα τα βουνα απο τα χιονια.
και μακρια απο μενα τηγανια και φοτειες δεν προσπαθο να τζηγαρησο τηποτα,

αδερφε, και τελιονο, εγω εκφερα μια γνομη ενους μουσηκου για να μαθο
τη στα κοματια ειναι η βεργα και τη γηνετε με δαφτην την ρημαδα, και πηρα απαντηση
και μουπε κιο ολας, ο ανθροπος, για 4 χορδα η 6 χορδα και τα ρεστα μου ναι
αλα εδο μηλαμε για μπουζοκηθαρα ας μηλησουν αυτη που εχουν 6 χορδα και
και με βεργα αλα ο ανθροπος ειπε για το ρεπερτοριο του δεν κανουν αυτα
μιας και μηλαμε για το ρεμπετηκο, τραγουδη, και αν δεν τον ξερουν.
δεν με απασχολη επηδη μαζεφτηκαμε, πολη καθηγηταδες
και επηδη εγω ειμαι μαθητουδη, ειπα, και τη ειναι σαν καταξιομενος
καλητεχνης γιατη ηποθηκαν και αυτα τη κανη ο καθενας,και τη δηπλοματα εχη
και οταν ειπα, για πουθεναδες απο το πουθενα πεταχτηκαν, ο ενας μαστορας
μαληστα αλα η αλη τη αρμοδιοτητα εχουν και ροτανε, και σβηνουν σαν γομολαστηχα
τον αλον, και επηδη γραφτηκαν πολα, δεν θελο να κανω καμια σηνεχια…
αυτα.

καλο καλοκερη να εχετε η ποληπο…

και παλη να ηπο και εγω ενα ευχαρηστο…
και να κανατε πολααα μπανια κιολας βαρα πολη η ζεστη…

Φίλε ΤΑΚΟ ο τρόπος που γράφεις είναι πολύ δύσκολος να γίνει κατανοητός (μου βγήκαν τα μάτια και άκρη δε βγάζω), κατα τα άλλα καλό καλοκαίρι και σε εσενα

Είπα να μην γράψω σε ένα θέμα που κατά καιρούς έχει έρθει , και ξαναέρθει στο φόρουμ.Γράφω κατ αρχήν γιατί δεν θεωρώ σωστό να την “πέφτετε” του Τάκη για τον τρόπο που γράφει.Με λίγη προσπάθεια - πολύ λίγη -,γίνεται εύκολα αντιληπτός ως προς τι θέλει να πει.Δεύτερον ο τίτλος του θέματος είναι λάθος.Η βέργα ούτε σωτήρια είναι για το μπουζούκι,ούτε και καταστροφή. ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΟΥ. Παραξενεύομαι για την σκοπιμότητα του θέματος,αυτή την εποχή,ενώ οι συζητήσεις για την βέργα θα έπρεπε να συνεχιστούν εδώ:

Το πως θα χειριστεί ο μάστορας την όποια επισκευή,με βέργα ή όχι είναι στην κρίση του,και στο πως αντιμετωπίζει τα πράγματα.Ένα όργανο μπορεί να είναι σταθερότατο (και τετράχορδο),και χωρίς βέργα.Τραβάτε στον Παν.Βαρλά,και στον Γιανν.Καρβούνη,που δεν χρησιμοποιούν βέργα ή οτιδήποτε άλλο ,και πείτε τους ότι τα όργανά τους δεν είναι σταθερά,να γελάσει και το παρδαλό κατσίκι.Απλά θέλει περισσότερες ώρες εργασίας,και ρυθμίσεων,όπου αυτές βέβαια ανεβάζουν το κόστος.Η βέργα είναι ΕΡΓΑΛΕΙΟ.Σε ένα όργανο των 1500 ευρώ π.χ. γιατί να βάλω βέργα αφού το κόστος καλύπτεται από την τιμή.Σε ένα όμως μπουζούκι των 1000 ευρώ η βέργα ή οποιαδήποτε άλλη μέθοδος είναι μονόδρομος.Αυτά.

παλη καλα που καταλαβες το καλο καλο καλοκαιρι αμα ειναι για παραλια
πος το καταλαβενουν , βρε παιδη μου μηστηριο πραμα…

τελος μεταδοσης απο μενα…
δεν ξανα ασχολουμε…
με ανθροπους παραλιες, και τα ρεστα μου, αυτα…

Τύπους πού κοροϊδευαν ανθρώπους με αδυναμίες, (στήν δικιά μας περίπτωση ο Τάκης,πού δυσκολεύεται να γράψει ),στήν γειτονιά πού γεννήθηκα και μεγάλωσα,τούς πασαλείβαμε με πίσσα καί πούπουλα…

Ψυχραιμία ρε παιδιά δεν κορόιδεψε κανείς τον Τάκη. Το ότι είναι δυσανάγνωστος ο γραπτός λόγος του είναι γεγονός. Δεν μπορεί να αλλάξει αυτό και το δεχόμαστε χωρίς κανένα πρόβλημα. Ας επικεντρωθούμε στο θέμα που έχουν γραφτεί αξιόλογες απαντήσεις και έλεος πια σταματήστε τις αντιδικίες.

Να συμφωνησω με τον φιλο Nikosn οτι η βεργα ειναι εργαλειο και μαλιστα πολυ δυνατο στα χερια μας.
Δεν θα συμφωνησω ομως με αυτα που γραφει για τους συναδελφους Βαρλα και Καρβουνη.
Εδω θα ηθελα να αναφερω την προσωπικη μου εμπειρια με οργανο του Βαρλα.
Το 1997 οταν ημουν μονο παιχτης και δεν ειχα καμμια σχεση με την κατασκευη αγορασα ενα οργανο απο τον Παναγιωτη.
Μαλιστα ειχε μεσολαβησει και ο Χρηστος Νικολοπουλος για να μου κανει καλη τιμη.350.000 δρχ απο 500.000 κανονικη τιμη.
Καταπληκτικο οργανο απο ηχο ειδικα οταν εφτασε Θεσσαλονικη.
Για δυο μηνες δεν ειχα κανενα προβλημα και ημουν πολυ χαρουμενος.Απο εκει και μετα αρχισε να τριζει να χανεται ο ηχος και να μην μπορω να το παιξω.
Μετα απο πολυ προσπαθεια που εκανα για να επικοινωνησω μαζι του μου ειπε να βαζω ενα ξυλο στο 12 ταστο καθε βραδυ για να στρωσει.Αυτο το εκανα 4 μηνες αλλα τιποτα.
Το οργανο το πουλησα μετα απο 11 μηνες και το εχει τωρα ο Δημητρης Ρακιτζης ο συνθετης.

Επειδη ξερω οτι θα του πουν του παναγιωτη καποιοι για την αναφορα μου αυτη στο συγκεκριμενο οργανο αν δεν ειναι κατι αληθεια ασ βγει να το πει
Μετα απο αυτο αλλαξα πολλα οργανα διαφορων μαστορων ολα χωρις βεργα εχοντας παντα προβληματα.
Οταν παρατησα τα ξενοδοχεια το 2004 και ανοιξα το εργαστηριο εφταχνα μονο χωρις βεργα ψαχνοντας τον καλυτερο συνδιασμο ξυλων.
Το 2006 τον βρηκα αλλα πλεον κανοντας και καποιες δοκιμες με την βεργα αποφασισα οτι το να μπορω να ρυθμισω ειναι αυτο που θελω για τα μπουζουκια μου.
Οπως εχω ξαναπει καμμια τεχνικη δεν ειναι απολυτως τελεια.
Εχω βρει τον συνδιασμο για μανικο χωρις βεργα το οποιο μπορει να δωσει σταθεροτητα χωρις σκευρωματα.
Θα μιλησω αργοτερα μολις βρω χρονο για αυτο σε μια προσπαθεια να βοηθησω οσο μπορω καποιους που ενδιαφερονται.
Υπαρχει ενα ξυλο που ειναι με διαφορα το καλυτερο για κοντρες.Στο ιδιο βαρος με τον εβενο αλλα πολυ ποιο δυνατο.
Οταν μιλησουμε για την τεχνικη με κοντρες θα σας πω περισσοτερα.

Σιγουρα κανεις δεν κοροιδεψε τον Τακη ομως ο Τακης εγραψε για πουθεναδες κτλ.
Αλλα η χρηση της αργκο απο καποιους και ετσι και αλλιωτικα και πασαλιμανιωτικα και τα ρεστα μου δικε μου,μαγκα μου,αδερφε μου ,ξεπερναει πια τα ορια της γραφικοτητας.
Εχουμε 2016 πλεον.

Πισσα και πουπουλα στον Σταμκο που βαζει βεργα στα μπουζουκια.:019:
Πλακα κανω.

Ας μιλησουμε λοιπον για την τεχνικη με τις κοντρες που θεωρειται απο πολλους η παραδοσιακη και κατ επεκταση η ποιο σωστη.
Τυχαινει να εχω ψαξει παρα πολυ τα ξυλα και τους συνδιασμους αυτων για ποιο δυνατα και ποιο λειτουργικα μανικα ως προς το σκευρωμα και τον επηρεασμο τους απο τις καιρικες συνθηκες.
Με εχουν κατηγορησει ανοικτα οτι δεν ξερω να φτιαχνω σωστα και γερα μανικα για αυτο και κρυβομαι πισω απο την τεχνικη της βεργας.
Μετα απο αυτα που προκειται να γραψω και να αποδειξω πιστευω οτι αυτοι που το εχουν πει θα αναθεωρησουν.
Ειμαι σιγουρος οτι μετα την ολοκληρωση αυτων που εχω να πω πολλοι ερασιτεχνες αλλα και επαγγελματιες θα παρουν ιδεες και θα βοηθηθουν στο μελλον.
Βεβαια με ενδιαφερει πολυ να συμετεχουν οσο το δυνατον περισσοτεροι συναδελφοι για να υπαρχει και ο αντιλογος με σκοπο να βγουν σωστοτερα και καλυτερα συμπερασματα.
Κατ αρχην να ξεκινησω με την παρουσιαση των ξυλων που χρησιμοποιουνται κατα κορον απο τους περισσοτερους.
Φλαμουρι με κοντρες βεγγε.Για οσους δεν ξερουν το φλαμουρι θεωρειται ελαφρυ και καλο ακουστικα ξυλο ενω το βεγγε σκληρο βαρυ και καλο ακουστικα.
Για το φλαμουρι να συμφωνησω αλλα για το βεγγε που μπαινει για κοντρες θα διαφωνησω.
Το εχω βαλει και εγω παλαιοτερα και σε 9φιλα μανικια.
Οταν τα νερα του δεν ειναι τελειως καθετα τοτε εχει την ταση να στρεβλωνει και δεν ειναι και τοσο ακαμπτο.
Ειναι ομως απο τα φθηνοτερα σκληρα ξυλα και επισης δουλευεται ποιο ευκολα στην κορδελα και στην πλανη απο αλλα.
Στην Αθηνα το 95% των οργανοποιων βαζουν αυτον τον συνδιασμο.Φθηνη και ευκολη λυση.
Μαλιστα καποιοι ειναι τοσο σιγουροι οτι θα αντεξουν αυτα τα δυο ξυλα ολη την ταση των χορδων που βαζουν μονο μια κοντρα 6-8 χιλ σε τετραχορδα!!!
Το φλαμουρι ειναι γενικα υδροφιλο ξυλο και του αρεσει η υγρασια.Το βεγγε ειναι β κατηγοριας σκληρο ξυλο και δεν μπορει να νικησει το φλαμουρι οταν αυτο ρουφαει υγρασια σαν σφουγγαρι την ανοιξη και το φθινοπωρο.Αποτελεσμα αυτες τις εποχες να θελουμε καπλαμαδες κατω απο τον καβαλαρη η μολυβι ξυλο στο 12 ταστο.
Υπαρχει και το αλλο με το σκευρωμα που εκει ειναι περισσοτερο η κακη τεχνικη κολληματος και λαθος τεχνικη στα ταστα.
Ενας απο τους βασικοτερους λογους που σκευρωνουν τα οργανα ειναι επισης και η μεγαλη διαφορα υγρασιας μεσα σε μικρο χρονικο διαστημα.Το εχω παθει προσωπικα μηνα αυγουστο οπου μεσα σε μια μερα σκευρωσαν ολα τα οργανα που ειχα στο εργαστηριο.
Μαζι με τα δικα μου και δυο αλλων μαστορων το ενα 12 χρονων και το αλλο 5.
Μαλλιστα το πρωτο ηταν του κυρ αντωνη και ολα τα προηγουμενα χρονια δεν ειχε παθει τιποτα.Και το μανικι χοντρο
Την προηγουμενη μερα η υγρασια ηταν 72% και την επομενη φυσηξε βοριαδακι καυτο και επεσε στο 24%.Εκεινη την ημερα ανοιξε και ενα καπακι σε καινουργιο υπο κατασκευη οργανο.
Ηταν τοση η υγρασια που εδωσαν τα ξυλα για να ισοσταθμιστουν με το 24% που ουτε τα ταστα βοηθησαν ουτε η παλαιοτητα.
Αρα λοιπον η σωστη υγρασια ειναι ο σωτηρας των ξυλων κια ας ειναι και 100 χρονων.
Συμπερασμα δικο μου οτι βεγγε και φλαμουρι ειναι κακος συνδιασμος και δεν θα τα εβαζα σε ακριβα οργανα.Μονο σε φθηνοτερες κατηγοριες.

Καλέ μου φίλε Παναγιώτη καλημέρα σε σένα και στους υπόλοιπους συμφορουμίτες. Μόλις διάβασα την απαντησή σου.Κατ αρχάς τα ονόματα των οργανοποιών που χρησιμοποίησα,είναι ενδεικτικά, -υπάρχουν πολλοί οργανοποιοί που δεν χρησιμοποιούν βέργες ή κάποιο άλλο βοήθημα -,και για τον απλό λόγο επειδή τυγχάνουν καλοί μου φίλοι,και δεν υπάρχει κίνδυνος παρεξηγήσεως.Μάλιστα τα χρησιμοποίησα χωρίς την άδειά τους.Χρησιμοποίησες όμως ένα προσωπικό σου συμβάν,για να υποστηρίξεις τι;Ότι δεν είναι μεγάλος μάστορας ο Παναγιώτης;Ότι δεν κατασκευάζονται μπουζούκια 4χορδα, με εξαιρετική συμπεριφορά στον χρόνο,χωρίς βέργα;Είναι δυνατόν να υποστηρίζεται τέτοιο πράγμα;Από τον καιρό του Γκέλη,του Ζοζέφ,έως σήμερα δεν υπάρχουν όργανα εξαιρετικά που έχουν δώσει με επιτυχία τις εξετάσεις τους στον χρόνο;Μία αστοχία συμβαίνει και στα καλύτερα εργαστήρια,και στους πιο μεγάλους μαστόρους,είτε από αστοχία υλικού,είτε από ένα σωρό άλλους παράγοντες.Προφανώς και σε σένα πρέπει να έχουν συμβεί κάποιες αστοχίες.Αν όχι , με μεγάλη προθυμία θα σου ζητήσω συγγνώμη .Το θέμα είναι οι αστοχίες να μην είναι κανόνας στο εργαστήριο,αλλά η εξαίρεση,και ο μάστορας να αναλαμβάνει πρόθυμα την όποια επισκευή.Τέλος να ξανατονίσω. Προσωπικά ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΣΤΗΝ ΒΕΡΓΑ Ή ΣΕ ΟΠΟΙΟ ΑΛΛΟ ΒΟΗΘΗΜΑ ΠΟΥ ΒΟΗΘΑ ΤΗΝ ΑΚΑΜΨΙΑ. Απλά δεν μπαίνουν όλα σε ένα τσουβάλι.Το κάθε όργανο το αντιμετωπίζεις διαφορετικά,και κρίνεις πως θα ενεργήσεις.Μονόδρομοι κατ εμέ δεν υπάρχουν.

Υ.γ. Χαίρομαι ειλικρινά που ερευνάς την ξυλεία του μπράτσου,και αναφέρεις τα συμπεράσματά σου εδώ μοιραζόμενος την όποια γνώση προκύπτει.

Οταν το διάβασα εχτές το βράδυ στήν δουλειά,υποσχέθηκα στόν εαυτό μου να στά γράψω οπως θα ηθελα να στά πώ αν σε είχα μπροστά μου…Καί αυτό,γιατί μού εδωσες τον λόγο…
Δέν το κάνω ομως γιατί,πρώτον σέβομαι τόν φίλο πού εχει αυτήν τήν σελίδα,καί δεύτερον γιατί δέν το αξίζεις να χαλάω τα λόγια μου μαζί σου.
Δέν είναι η πρώτη φορά πού οταν γράφω κάτι, μπαίνεις και με προκαλείς…
Μάλλον ψάχνεσαι …
Ο Αντώνης είπε τήν γνώμη του σε ενα αλλο θέμα εδώ μέσα γιά σένα.Καί δέν είναι ο μόνος πού σκέφτεται ετσι…Αλλά βρήκε τον μπελά του ο ανθρωπος.

Τέρμα απο εμένα ,και συγνώμη πού χαλάει το θέμα με αυτά τα σχόλια.!!

Φιλε Nicosn Ποτε δεν αναιρεσα κανεναν μαστορα που χρησιμοποιει την συγκεκριμενη τεχνικη ειδικα τους παλαιοτερους που πανω τους εχουμε πατησει ολοι για να φτασουμε εδω.
Ξερεις πολυ καλα οτι αυτο που θελω ειναι να βοηθησω οσο μπορω ωστε να φτιαχνουμε ολοι μας ακομη καλυτερα οργανα.
Η τεχνη της οργανοποιοιας του μπουζουκιου ειναι τοσο κλειστη και τοσο μυστικοπαθης που δεν προχωραει ετσι παραπερα.
Λοιπον στο θεμα μας τωρα.
ασ μην καταδικαζουμε το βεγγε ομως.
Υπαρχουν καποιοι συνδιασμοι με αλλα ξυλα που ειναι πολυ καλοι .
1.Ειχα δοκιμασει ολο το μανικι βεγγε με δυο κοντρες παντουκ(αφρικανικο ξυλο αρκετα σκληρο με κοκκινο χρωμα).
Το μανικο εγινε βαρυ αλλα πολυ ποιο σταθερο και δεν επαθε τιποτα σε οχταχορδο δηλ δεν σκευρωσε και δεν χρειαστηκε καπλαμα.
Σε τριχορδο που το ειχα δοκιμασει με μια κοντρα παντουκ ηταν θαυμασιο.
2. Ενας αλλος πολυ καλος συνδιασμος ηταν με τρεισ κοντρες βεγγε αλλα το αλλο οχι φλαμουρι αλλα μαονι σαπελι(αφρικανικο μαονι).Το εκανα και απο την αναποδη δηλ ολο το μανικο βεγγε με τρεισ κοντρες μαονι.Βαρυ μεν αλλα ακουνητο δε.
3. Ενας παρα πολυ καλος συνδιασμος ηταν οταν κολησα με ψαροκολα και ενδιαμεσα απο τις κοντρες εβαλα και εναν καπλαμα.
Χρησιμοποιησα κρυα ψαροκολλα και το συγκεκριμενο μανικο ηταν σιδερο πραγματικο.
Εδω να αναφερω το εξης.
Ενα μανικο γινεται ακομη ποιο σκληρο οσο περισσοτερες κολησεις εχει.
Οι κολες που χρησιμοποιουμε γινονται σκληρες οταν στεγνωσουν οποτε το φιλμ που παρχει ενδιαμεσα απο τις κοντρες και τα αλλα ξυλα δινει παραπανω ακαμψια.
Εδω να κανω μια παρενθεση για το πλακαζ.
Το κοντρα πλακαζ που υπαρχει στην αγορα ειναι πολλε στρωσεις ξυλου των 2,5 η 3 χιλ με κολληση καοριτη.
Ο καοριτης ειναι μια κολλα που χρειαζεται θερμοτητα και γινεται σκληρτερος απο πετρα.
Οι κιθαρες Μαρτιν εχουν καποια φθηνα μοντελα με πλακαζ στο μανικι.
Το δοκιμασα και εγω σε 2 οργανα .Το μειονεκτημα ειναι οτι χαλας ρασπες και παστραγγαλα .Το αποτελεσμα πραγματικα απιστευτο.
Μανικο ακουνητο χωρις να επηρεαζεται απο υγρασιες και ζεστες.
εδω μπορει να βοηθησει η τεχνολογια με το C&C.Δεν προτεινω το πλακαζ για να στρογγυλεψει το μανικο κανεις με το χερι.

Παρόλο που υπάρχουν εντάσεις στην συζήτηση βρίσκω να λέγονται και ενδιαφέροντα πράγματα.Δεν θα είχε νόημα να εκφέρω προσωπική άποψη μιας και δεν είμαι οργανοποιός αλλά ταυτίζομαι με την άποψη του babis στο #147.

Μια ερώτηση μόνο θα ήθελα να κάνω.Δεν υποτίθεται ότι οι συνθήκες υγρασίας μέσα σε ένα εργαστήριο ή στον χώρο που αποθηκεύεις τα ξύλα σου πρέπει να είναι κατάλληλες, για όσο διάστημα διαρκεί τουλάχιστον η κατασκευή του οργάνου?

Ζω δίπλα στην θάλασσα και οι διαφορές στα επίπεδα υγρασίας πολύ συχνά είναι ακραίες όπως το παράδειγμα που περιγράφεις.Ποτέ καμιά κιθάρα μου δεν έπαθε τέτοια ζημιά.Αντιθέτως ένα ούτι που έχω από Έλληνα κατασκευαστή και το 90% της ζωής του το πέρασε σε στουντιακό περιβάλλον με κανονικές συνθήκες υγρασίας έχει ανοίξει το καπάκι στην μέση και σε λίγο θα χρησιμεύει μόνο για κουμπαράς.

Φιλε Aeron τα ξυλα οπου και να τα αποθηκευσεις θα καταλαβαινουν παντα τις αλλαγες στην ατμοσφαιρικη υγρασια καθως επισης τις αλλαγες εποχων .
Για αυτο λεμε οτι το ξυλο ειναι ζωντανος οργανισμος .
Οι κιθαρες που μου αναφερεις συνηθως εχουν βεργα αλλα και χωρις βεργα εχουν πολυ πιο πλατυ μανικι και σαφως ποιο κοντο με 6 μονες χορδες.
Συνηθως ειναι κλιμακα 65 και εχουν μανικο 34-35 ποντους και οχι 43 και 44 με κλιμακα 67-68.
Με κοντυτερο και φαρδυτερο μανικα και λιγοτερα κιλα απο τις χορδες η κιθαρα συνηθως δεν παθαινει χοντρη ζημια.Κανενα σκευρωμα οταν δεν εχει βεργα συνηθως.
Το ουτι που λες ειναι τελιεως διαφορετικη κατασκευη με πολυ λεπτα ξυλα .Εαν δεν ηταν και καμμια προσεγμενη και καλη κατασκευη τοτε φυσικο ειναι να παθει ζημια.
Τα οργανα πρεπει να δουλευονται σε φυσικες συνθηκες περιβαλοντος και αοχι σε τεχνικες.
Ο μαστορας θα πρεπει να προβλεπει την συμπεριφορα τους και να τα δουλευει αναλογα

Νομίζω ότι αυτό είναι η προσωπική σου άποψη και όχι ο κανόνας.Διαβάζοντας στο διαδίκτυο αρκετά για την κατασκευή της κιθάρας και ό,τι υπάρχει στην Ελλάδα αλλά κυρίως από οργανοποιούς του εξωτερικού όπου υπάρχει και αρκετά μεγαλύτερος όγκος πληροφοριών, διαπιστώνω ότι ο έλεγχος των επιπέδων υγρασίας κατά την διάρκεια της κατασκευής αλλά και της αποθήκευσης των υλικών μέχρι να δουλευτούν, αποτελεί σημαντικό θέμα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων-πατεντών για να επιτευχθεί όσο το δυνατόν πιο ικανοποιητικά το επιθυμητό αποτέλεσμα.Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις ραγισμάτων και σκευρωμάτων των οργάνων από το γεγονός οτι τα επίπεδα υγρασίας στο εργαστήριο την εποχή που κατασκευάστηκαν είχαν μεγάλες αποκλείσεις.Γενικά απ,ότι βλέπω το αποδεκτό όριο είναι 45% ± 2%.Σαν μουσικός-(πελάτης- όσο αφορά την συγκεκριμένη συζήτηση) ποτέ δεν θα έδινα πάνω απο 700-800 ευρώ για ένα όργανο που δεν έχει φτιαχτεί σε ελεγχόμενο περιβάλλον,μιας και το συγκεκριμένο θέμα αποσχόλησε τους οργανοποιούς σε Ευρώπη και Αμερική τουλάχιστον απο την δεκαετία του 30.

Σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες σχετικά με τα διαφορετικά scale και τις παρατηρήσεις σου, που μοιράζεσαι ελεύθερα με τον καθένα.

Ξέχασα να αναφέρω ότι το ούτι κοστολογείται από τον οργανοποιό που το έφτιαξε περίπου 2.000 ευρώ.Το λέω απλά και μόνο σχετικά με την καλή και προσεγμένη κατασκευή που ανέφερες.

Μα το ιδιο πραμα λεμε.Για αυτο λεω οτι ο μαστορας θα πρεπει βλεπει που ειναι τα επιπεδα υγρασιας σε καθε σταδιο της κατασκευης.
Βεβαια εαν εχεις ξυλα 10-15 χρονων και με υγρασια 6-9 βαθμους τοτε δυσκολα θα παθεις ζημια.
Εδω ερχεται να κολησει ενα αλλο τεραστιο θεμα της αγορας και παλαιωσης των ξυλων.
Τα καπακια που εχουν προδιαθεση να ανοιξουν συνηθως φαινονται απο τα νερα τους και απο το ποσο σκληρο ειναι το ενδιαμεσο ξυλο απ αυτα.
Εκει μετραει η εμπειρια του μαστορα στην διαλογη.
Στα τοσα χρονια που κατασκευαζω μου εχουν ανοιξει 2-3 οργανα και αυτα αφου τα πηραν οι πελατες στα χερια τους.
Καλο ειναι να βαζουμε καπακια ανω των 10 χρονων στα μπουζουκια.Και υγρασια 6-7 βαθμους.

Φίλε niavent, μια ερώτηση μιας και πιάσαμε τα περί υγρασίας:
έχω παρατηρήσει στα χρόνια που περάσανε ότι τα περισσότερα όργανα (δικά μου και φίλων) που πάθανε ζημιές από αυξομοιώσεις υγρασίας, θερμότητας και γενικά περιβαλλοντικές αιτίες ήταν αυτά που τα παίζαμε λιγότερο.
Τα καθημερινά μας όργανα που χρησιμοποιούσαμε για μελέτη και στη δουλειά, σπάνια (έως καθόλου) βγάζανε τέτοιες ζημιές.
Έχει να κάνει ο ιδρώτας και τα σωματικά υγρά γενικότερα του παίχτη που έρχονται σε επαφή με το όργανο καθημερινά και δεν το αφήνουν να “στεγνώσει”? Έχει να κάνει ο χώρος που παίζουμε, που ποτέ σχεδόν δεν έχει ακραίες συνθήκες υγρασίας-ξηρασίας και θερμοκρασίας? Ή τίποτα από όλα αυτά?