Ερασιτέχνες και μεροκάματο

Καλησπέρα. Θέλω να θέσω ενα ερώτημα που μέχρι τώρα πιστεύω οτι δεν εχουμε καλύψει. Ενας μουσικός (ερασιτέχνης) χωρίς τιτλους σπουδών,αλλα με αρκετή γνώση πάνω στην ελληνική μουσική, πόσο εύκολα μπορεί να βρεί δουλεία σε ενα μαγαζί και πόσο εύκολα μπορεί να προχωρίσει (οικονομικά) ωστε να μπορεί να ζει απο αυτο (αν μπορεί να ζει μόνο απο αυτό)?

Λοιπόν αγαπητέ Παύλο:

Πρώτον έρχομαι να ερωτήσω περί της καλής σου υγείας διότι για να κάνεις σκέψεις ότι μπορεί να τα κονομήσεις σαν ερασιτέχνης (:wink: μουσικός κάτι δεν πάει καλά. Δεύτερον αν θα δοκιμάσεις σε συμβουλεύω να περιμένεις να περάσουν οι αγώνες του παγκοσμίου κυπέλλου στο ποδόσφαιρο διότι ο μαγαζάτορας θα έχει ανοικτή τηλεφωνική γραμμή μαζί σου και θα σου λέει στις 5 το απόγευμα λ.χ. “Παύλο κούρντισε τ’ όργανο γιατί απόψε σε θέλω να παίξεις”. Στις 6 το απόγευμα σε παίρνει ξανά τηλέφωνο για να δει αν κούρντισες τ’ όργανο. Στις 7.30 σε ξαναπαίρνει για να σου πει “Τι έγινε, ρε μάγκα, πολύ στη μουγκαμάρα το ‘ριξε σήμερις το τηλέφωνο, τζίφος οι κρατήσεις, αλλά καλού κακού πέρνα απ’ το μαγαζί γιατί ίσως πάρουνε αργά οι πελάτες”. Και μ’ αυτά και μ’ αυτά, που λέει κι ο Σπύρος ο Παπαδόπουλος στον "Εκατομμυριούχο"΄πάει 9 η ώρα το βράδυ κι εσύ είσαι καθισμένος μπροστά στην τηλεόραση κρατώντας το σακκουλάκι με τα σπόρια (διότι άνευ μεροκαμάτου μπύρα γιοκ) και βρίζεις τον Ζιτάν που μόλις έχασε το γκολ σε κενή εστία. Γίνεται 11 το βράδυ, εσύ χαρούμενος που κέρδισε η Γαλλία τη Δαχομέη ετοιμάζεσαι να πάρεις τον ύπνο του δικαίου, οπότε… ΝΤΡΙΙΙΙΝ το τηλέφωνο. Στην άλλη άκρη του σύρματος ο δικός σου και λέει: “Παύλο, παράτα ό,τι κάνεις κι έλα γιατί έχουμε δύο τραπέζια και ζητάνε μουσική. Αλλά, ρε τσίφτη, άνθρωπος της νύχτας είσαι και μας καταλαβαίνεις. Απόψε θα παίξεις για να βγάλει το μαγαζί το ηλεκτρικό, για να μη φαλλίρουμε. Μεροκάματο θα πάρεις άλλο βράδυ”. Κι εσύ, βάζεις τ’ όργανο στη μουσαμέτινη θήκη (λογάριαζες να 'παιρνες σκληρή αλλά δή δει χρημάτων), φοράς το κράνος σου και το αδιάβροχο, καβαλλάς το παπάκι και βουρ για την ταβέρνα “Ο Σκυλλόμαγκας” στα “Απάνω Κατσάβραχα”. Αν μη τι άλλο θα ντραπεί ο κερατάς και θα σε κεράσει τη μπύρα που ορεγόσουν όλο το βράδυ μπροστά στο χαζοκούτι.

Οιεδήποτε γνώμαι περί του αντιθέτου δέον όπως απευθύνονται εις επαγγελματίας μουσικούς οίτινες δύνανται να επιβεβαιώσωσι το αρχαίον ρητόν: “Του χαρτοπαίκτη, του ψαρά, του μουσικού το πιάτο, άδειο είναι εφτά φορές, και μια μόνο γεμάτο”.

Μπαγιόκε,
η ειρωνία είναι το όπλο των αδυνάτων και αυτών που γενικά στερούνται επιχειρημάτων!
Αν θεωρείς ότι αυτός που θέτει ένα ερωτημα έιναι “λίγος” για να του απαντήσεις, ΜΗΝ του απαντάς! Αν πάλι σε ενδιαφέρει να του “ανοίξεις τα μάτια” υπάρχουν και κομψοί τρόποι για να το κάνεις! ʼσε που στο φινάλε είσαι και εκτός θέματος γιατί το Μουντιάλ γίνεται στη ʼπω Ανατολή και οι ώρες των αγώνων δεν κάθονται πάνω στο μεροκάμματο του μπουζουξή!
Παύλο,
Αυτός που παίρνει λεφτά από μία δραστηριότητα παύει να είναι ερασιτέχνης, αφού το χόμπι του πλέον είναι το επάγγελμά του! Η συντριπτική πλειοψηφία των μπουζουξίδων που είναι στο κουρμπέτι δεν έχουν πτυχία και διπλώματα στη μουσική, πράγμα με μικρή σημασία αφού έχουν αναπτύξει τόσο την πρακτική στο όργανο! Βέβαια όλοι έχουν γνώσεις μουσικής θεωρίας, πτυχία δεν έχουν! Για να ανέβεις να παίξεις επαγγελματικά θα πρέπει να είσαι έτοιμος και σίγουρος τόσο “παικτικά” όσο και ψυχολογικά! Σκέψου ότι κάθε βράδυ θα έχεις να αντιμετωπίσεις παραγγελιές και κριτική! Το μεροκάμματο του ανώνυμου μπουζουξή κυμαίνεται χοντρικά από 15.000 δρχ έως 30.000 δρχ για τις εντός έδρας δουλειές, μιλώντας πάντα για ταβέρνα ή “ρεμπετάδικο” ή κατι άλλο αυτού του κυβισμού (δηλαδή όχι μεγάλη πίστα) ! Παράγοντες που παίζουν ρόλο στον καθορισμό του μεροκάμματου - εκτός από την αξία του παίκτη βεβαίως - είναι το στυλ του μαγαζιού, το ωράριο καθώς και οι εργάσιμες μέρες! Τέλος, όπως σε όλα τα επαγγέλματα έτσι και σ’ αυτό υπάρχουν οι κανόνες του ελεύθερου επαγγέλματος! Υπάρχουν λοιπόν μπουζουξίδες που μια χαρά τα κονομάνε από το μπουζούκι, υπάρχουν και άλλοι που πεινάνε! Έχει να κάνει με το πόσο καλός είναι ο καθένας σ’ αυτό που κάνει, πόσο “την ψάχνει” για να γίνεται καλύτερος, τι γνωριμίες έχει κλπ.

  • Μπαγιόκε αν και το κείμενό σου μου άρεσε (είναι έξυπνο, ευρυματικό και -κακά τα ψέμματα- ρεαλιστικό), ο τρόπος που “σερβιρίστηκε” είναι νομίζω άκομψος.
    Τι σ’ έπιασε; Εσύ είσαι ευγενικός και μετρημένος άνθρωπος. Συμφωνώ με το Θανάση.

Ξαναδοκίμασε γιατί ο άνθρωπος τρόμαξε.

Σ.Π.

Θανάση, άκυρο: το μουντιάλ θα το δείχνει σε μαγνητοσκόπηση και το βράδυ για να το δουμε κι εμείς που εργαζόμαστε το πρωί.

Φραγκίσκος

Ο αγενής εκ φύσεως Baglaman, θα πει μόνο το εξής στον αγαπητό Παύλο.
Δεν είναι και τόσο το θέμα αν θα επιβιώσεις ως μουσικός σε μαγαζί. Είναι (για την ακρίβεια: έχει καθιερωθεί να είναι) κατά 20% θέμα μουσικών ικανοτήτων και το υπόλοιπο 80% μοιράζονται οι εξής παράγοντες: Εργατικότητα, ευελιξία, επιμονή, επαφές, χαλαρότητα σε οικονομικές απαιτήσεις. Αυτά που λέει ο Θανάσης, αλλά και ο Μπαγικός σωστά είναι.

Ομως υπάρχει ένα άλλο θέμα που εμένα προσωπικά με έχει διώξει από όλα τα μαγαζιά που πήγαινα:
Οι μουσικοί είναι μεροκαματιάρηδες του κερατά!.
H αυτονόητη δουλειά τους που είναι να τέρψουν και να κεντρήσουν το ενδιαφέρον τον κόσμο του μαγαζιού, έχει εκφυλισθεί σε μιά απλή μουσική παρουσία μετά του οργάνου τους.
Ενίοτε κάνουν και κάνα καμάκι. Τις περισσότερες φορές, απλά… υπάρχουν στο πάλκο.
Παίζουν “σωστά” και σχεδόν όλοι το ίδιο καλά.

Είναι αφάνταστα κουραστικοί και γι αυτό ο κόσμος τους γυρνάει την πλάτη και το ρίχνει στην κουβέντα και το ντερλίκωμα.
Αυτά τα: “Ο κόσμος είναι άσχετος και δεν ενδιαφέρονται για τα αριστουργήματα που παίζουμε” είναι δικαιολογίες του κώλου.
Ο κόσμος απλά γυρνάει την πλάτη του στο μέτριο.

Πρέπει να δείτε το φιλότιμο των παλιών που στα μάτια τους γραφει με ιδιαίτερα ευανάγνωστα γράμματα: “ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΚΑΝΑΤΕ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΝΑ 'ΡΘΕΙΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΕΜΕΝΑ. ΑΝΤΑΠΟΔΙΔΩ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΑΞΙΜΙ ΠΟΥ ΠΑΙΔΕΥΩ ΤΩΡΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ. ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΑΙ ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΝΑ ΣΑΣ ΚΕΡΑΣΩ ΟΛΟΥΣ ΕΝΑΝ ΠΡΟΣ ΕΝΑΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΔΥΟ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΣ ΓΝΩΡΙΣΩ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ”

Το παραπάνω έχει αντικατασταθεί από το “ΓΑΜΩ ΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΟΥ, ΛΕΦΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΑΙΡΝΩ; ΣΚΑΤΑ ΣΤΗ ΜΟΥΡΗ ΤΟΥ ΤΑΒΕΡΝΙΑΡΗ. ΘΑ ΨΙΛΟ-ΠΑΙΞΩ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 2 Η ΩΡΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑ ΓΡΑΤΖΟΥΝΑΩ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΞΕΚΟΥΜΠΙΣΤΟΥΝ ΟΛΟΙ ΝΑ ΠΑΩ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΩ.”

Θανάση και Σάκη, σας παρακαλώ βοηθείστε με να καταλάβω πού είναι η ειρωνία γιατί ειλικρινά δεν μπόρεσα να την εντοπίσω όσες φορές κι αν διάβασα το κείμενο μου. Δεν ξέρω αν αυτή την εντύπωση δίνει η πρώτη πρόταση μου περί “καλής υγείας” κ.λ.π. Νομίζω όμως ότι ένας καλοπροαίρετος αναγνώστης δεν θα έφθανε στο συμπέρασμα ότι αποτελεί ειρωνία.

Δεν ξέρω αν προλάβατε να δείτε και δυο μηνύματα που σβήστηκαν από τον administrator (το ένα ήταν απλά σκέττες βρισιές και χαρακτηρισμοί για μένα από τον “παύλο”) και το άλλο από ένα πολύ καλό φίλο του forum που με υποστήριξε. Παρόλο τον υβριστικό χαρακτήρα της "απάντησης"του Παύλου εγώ διάβασα ακόμα 3-4 φορές εκείνα που είχα γράψει για να εντοπίσω το σημείο τριβής. Ειλικρινά δεν μπόρεσα. Κι ο λόγος είναι απλός: Δεν ήθελα να ειρωνευτώ τον οποιονδήποτε αλλά αντίθετα μ’ ένα τρόπο παραστατικό να δώσω το μήνυμα ότι δυστυχώς ο μουσικός στα μαγαζιά είναι λίγο-πολύ του κλώτσου και του μπάτσου και πολύ συχνά πληρώνει τα σπασμένα για τις αναδουλειές του μαγαζιού.

Εκείνη τη συγκεκριμένη μέρα που έγινε η κουβέντα είχα προσωπική μαρτυρία όταν τηλεφώνησαν σ’ ένα πολύ καλό μου φίλο επαγγελματία μουσικό για να του πουν ότι δεν τον ήθελαν να παίξει εκείνο το βράδυ γιατί ήταν ο τελικός του champions league και δεν υπήρχαν κρατήσεις. Χωρίς καμμία προειδοποίηση και χωρίς να σκεφτούν ότι τα βράδυα που το μαγαζί είναι υπερπλήρες ο μουσικός δεν παίρνει επιπλέον μεροκάματο. Αυτό μόνο.

Σάκη, σ’ ευχαριστώ που λες ότι είμαι μετρημένος κ.λ.π. Πράγματι προσπαθώ να είμαι χαμηλών τόνων και να μην προσβάλλω κανέναν. 'Αλλο όμως αυτό κι άλλο να σατιρίζω κάποιες καταστάσεις (εκ φύσεως μου αρέσει η πλάκα και όχι μόνο τη δέχομαι, αλλά την επιζητώ). Όμως μην περιμένετε να δείτε χαρακτηρισμούς, προσωπικές επιθέσεις, βρισιές κ.λ.π. εναντίον οποιουδήποτε φίλου του forum από εμένα εκτός κι αν προκληθώ με άκομψο τρόπο διότι ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΟΥΤΕ ΑΓΙΟΣ, ΟΥΤΕ ΜΑΛΑΚΑΣ.

Αυτά μόνο.

Τελικά, όλα νομίζω ότι είναι θέμα διάθεσης και στάσης απέναντι σ΄αυτόν το τρόπο επικοινωνίας. Εγώ για παράδειγμα βρήκα ευρηματικό τον τρόπο με τον οποίο ο Μπαγιόκος παρουσιάσε το θέμα. Ούτε άκομψο, ούτε αγενές ήταν το γράψιμό του.

Μου φαίνεται ότι μας χρειάζεται μία συνεύρεση για να δούμε τις φάτσες μας…:-))

Ο Μπαγιόκος έχει απόλυτο δίκιο , απλά χαβαλέ έκανε ο άνθρωπος και ό Πάυλος τον πλάκωσε στα μπινελίκια.
Το να κάνεις και να δέχεσαι την πλάκα όμως απαιτεί πάνω απ όλα κάποια ικανότητα αυτοσαρκασμού και απομυθοποιήσης του εαυτού σου , εάν δεν την έχεις τότε τρώς τα μούτρα σου και τσαμπουκαλεύεσαι με όλο τον κόσμο χωρίς λόγο και αιτία.
Οσον αφορά τον επαγγελματικό προσανατολισμό του ερασιτέχνους μουσικού ως προς τον επαγγελματικό στίβο θα τον συμβούλευα να το τολμήσει μόνο εάν έχει κάποια άλλη δουλίτσα και βγάζει τα προς το ζείν γιατί αλλιώς θα πρέπει να μάθει να αντέχει την πείνα και το φτύσιμο ανεξάρτητα από τις ικανότητες του.

Μπαγιόκε,
χαβαλέ κάνουμε μ’ αυτούς που γνωρίζουμε, που μας έχουν δώσει το δικαίωμα και που ξέρουμε ότι το “σηκώνουνε”! Θα σου άρεσε πολύ εσένα να σε καλωσορίζανε κάπου με υπονοούμενα για την υγεία σου? ʼσε που και οι συμβουλές σου έχουν “περιπαιχτικό” ύφος! Και δεν αποτελούν δικαιολογία ή ελαφρυντικό τα μπινελίκια του Παύλου, αφού προφανώς ήταν “κατόπιν εορτής”! Προς Θεού δεν τα επικροτώ, αλλά ο “ντόρος” έγινε για τη δικιά σου τοποθέτηση! Στο φινάλε εσύ αποτελείς μόνιμο συν-φορουμιστή, ο Παύλος και ο κάθε Παύλος μπορεί να μην ξαναεμφανιστεί, ίσως και δικαιολογημένα με τέτοιο “καλωσήρθες”!

Φράνκι,
από το ολότελα καλή είναι και η κονσέρβα!

  • Μπαγιόκε, και πάλι ο Θανάσης με κάλυψε.
    Αυτό δεν σημαίνει πως απορρίπτω το κείμενό σου. Το ξαναλέω, είναι ωραίο και “ευρηματικό” και κυρίως (μας αρέσει ή όχι) είναι ρεαλιστικό!

  • Σε μένα το κείμενο και το στυλ σου (στο συγκεκριμένο σου posting) “ακούγεται” λίγο ειρωνικό, ή αν θέλεις (λόγω της “προϊστορίας” με τον Παύλο) φαίνεται μάγκα μου πως του “τη φύλαγες” για τα μπινελίκια που σου είχε ρίξει και γι’ αυτό (ίσως) το ύφος σου ήταν κάπως ανάλογο. Όμως, αν έτσι έχουν τα πράγματα, δεν νομίζεις ρε Μπαγιόκο πως άργησες λίγο και η “φκιάξη” είναι ανεπίκαιρη;;

  • Δεν θέλω να ρίξω λάδι στη φωτιά, όμως δεν κρατιέμαι ρε φίλε να σου πω: Χώστου τα του μπαγάσα (του όποιου Παύλου, Κώστα, Σάκη, κλπ) με την ΩΡΑ τους όμως, (και βέβαια με την προϋπόθεση πως ήσουνα θύμα και δεν τα 'θελε ο κώλος σου όταν στα έσουρε), γιατί έτσι μοιάζει σαν να ήθελες να πάρεις τη ρεβάνς!! (Δεν τα είδα τα μπινελίκια του. Δεν πήρα χαμπάρι τι παίχτηκε μεταξύ σας και πότε).
    Μπορεί όμως να κάνω και λάθος στην εκτίμηση μου, δεν θέλω (και δεν πρέπει) να 'μαι απόλυτος.

Τι λέει όμως και ο Παύλος επ’ αυτού; Πως το εισέπραξε; (το νόμισμα έχει πάντα δύο όψεις).
Και βέβαια κοιτάξτε να τα βρήτε και όχι να στήσουμε κανένα λαϊκό δικαστήριο.
(Αναρωτιέμαι πότε επιτέλους θα πάψουν οι αψιμαχίες μεταξύ μας, να ασχοληθούμε μόνον με δημιουργικό έργο και “ζουμερές” συζητήσεις. Αμήν.).

Σ.Π.

Ρε παιδιά, πολύ αρχοντιλίκι και σαβούρα βίβρ έχει πέσει.
Για να συμμαζευόμαστε λίγο.
Ολο επι της διαδικασίας είμαστε και επί της ουσίας μηδέν.

πραγματικά… τι είναι αυτα ρε παιδιά; Μιλήστε για το ρεμπέτικο και ό,τι γουστάρει να πει καθένας ας το πει. Τι βγαίνει ο καθένας σαν μπάτσος να λέει ‘τι είναι αυτα που έγραψες’ και μα μου. Δε βαριέστε να γράφετε και τόσο μεγαλα μηνύματα για ασήμαντα πράγματα;

Χρόνια πολλά στους Κώστηδες και τις Ελένες

Σάκη μου, είμαι σίγουρος ότι οι υπόλοιποι φίλοι έχουν πιο σοβαρά πράγματα να κάνουν από το να βλέπουν αυτή την κουβέντα να διαιωνίζεται, γι αυτό να μου επιτρέψεις να γράψω μόνο μερικές λέξεις για τελευταία φορά: Το υβριστικό posting του “παύλου” γράφτηκε ΜΕΤΑ από το δικό μου και όχι πριν, κατά συνέπεια δεν είχα κανένα απωθημένο, ούτε προηγούμενα με αυτόν που το έγραψε. Ομως ακόμα κι έτσι, τον πίστωσα τον άνθρωπο με το γεγονός ότι πρώτη φορά έγραφε στο forum και πιθανό να ήταν εκτός του κλίματος που επικρατεί.

Από τη στιγμή που ήταν φως φανάρι ότι η απάντηση μου δεν είχε ειρωνικό χαρακτήρα, για μένα η υπόθεση έχει λήξει και αν ο Παύλος διαβάζει αυτές τις γραμμές να ξέρει ότι ο Μπαγιόκος δεν κρατάει κακία.

Αρκετά μ’ αυτή την ιστορία γιατί τα πρήξαμε στους υπόλοιπους!

…και για την ιστορία, ο Παύλος στο 1ο posting ήταν άλλος από τον Παύλο στο 2ο posting…

Εγώ απευθυνόμουνα στον πρώτο που ήταν νέος στο forum γι αυτό και στο μήνυμα μου της 20/5 όπου ανέφερα το υβριστικό posting που είχε προηγηθεί είχα βάλει το “παύλος” σε εισαγωγικά (για να μη μας παίρνουνε και για κάφρους δηλαδή). Ο νοών νοείτω και τέρμα.