Δύο τετράχορδα, το δεύτερο με ήχο τρίχορδου;

Δύο τετράχορδα, το δεύτερο με ήχο τρίχορδου;¨Ήχος πρώτου και τρίτου( πρόσφατου ) μπουζουκιού μου.Το πρώτο μπουζούκι 14 χρόνων και το τρίτο ενός χρόνου τώρα Έχουν 63 δούγες και έχουν κατασκευαστεί με την μέθοδο που ανέπτυξα προηγουμένως. Και τα δύο καπάκια προέρχονται από πολύ παλιό πιάνο σε τρία κομμάτια χωρίς ενισχύσεις στις ενώσεις και δεν ξεκόλλησαν πιστεύω λόγω της παλαιότητας του ξύλου, της καμπυλότητας των καπακιών και της προσοχής στην εφαρμογή στις ενώσεις Το δεύτερο έχει παιχτεί καμιά τριανταριά ώρες συνολικά Προ μηνός το είδε καλός φίλος από την Αθήνα ερασιτέχνης κατασκευαστής κι αυτός που εν αντιθέσει με εμένα παίζει μπουζούκι Η γνώμη του ήταν ότι πρώτη φορά παίζει σε μπουζούκι τετράχορδο με ήχο τρίχορδου (και το πρώτο μου επίσης που δεν είδε έχει κατά την γνώμη μου κάποιον ήχο ρετρό. Το πήρε στην Αθήνα και ο γιός του πολύ καλός οργανοπαίχτης και ο δάσκαλος του συμφώνησαν .Ο φίλος πιστεύει ότι αυτά τα χαρακτηριστικά ήχου είναι περιζήτητα και σπάνια και στόχος πολλών κατασκευαστών Έχω μια ιδέα για το πού οφείλεται αυτό το ηχόχρωμα την οποία θα αναπτύξω σε κάποιο άλλο στάδιο Tο δεύτερο με τον ʽρεμπέτικοʼ ήχο έχει καπάκι με δυσχρωμίες που το χρησιμοποίησα λόγω της παλαιότητας του και του ωραίου grain του. Γνωρίζω φυσικά ότι δεν μπορεί κάποιος να κρίνει μέσο υπολογιστήΠαίζει ο φίλος Mike με όσο πιο φυσικό ήχο γίνεται ,δηλαδή χωρίς καμία προσθήκη σε ηχητικά χαρακτηριστικά όπως reverb , sustain, μπάσο και .με ακριβώς την ίδια απόσταση από το μικρόφωνο και ίδια settings ηχογράφησης και για τα δύο μπουζούκιαΕδώ τελειώνει το ταξίδι μου στην κατασκευή μπουζουκιού και ειλικρινά εύχομαι αυτά που έχω γράψει να φανούν χρήσιμα σε κάποιους από τους φίλους εκεί και να έχω βάλει και εγώ το μικρό μου λιθαράκι στην κατασκευή μπουζουκιού. Ίσως επανέλθω στο μέλλον αν βρω καιρό να φτιάξω και ένα βίντεο που θα διευκρινίζει τυχόν ασάφειες ( η τυχόν κενά μνήμης μου ) στις προηγούμενες περιγραφές μου, παρόλο που η νέα μου κατασκευή μάλλον θα είναι κλασσική κιθάρα ( βλέπετε το έχω υποσχεθεί στον φίλο Στέλιο και πάντα κρατάω τον λόγο μου)!!!.

bouzouki3.jpg bouzouki4.jpg


//youtu.be/r-6gRghrwAY

//youtu.be/8CdO828VrjU

Αγαπητέ FILIOS, ενώ τα μπουζούκια ακούγονται να έχουν πολύ ωραίο ήχο, το βάθος (reverb) επηρεάζει πολύ την ηχογράφηση.
Αν δεν έχετε προσθέσει εσείς, ίσως να υπήρχε κάποιο preset και μπήκε αυτόματα. Αν όχι, τότε ο χώρος στον οποίο “γράψατε” ήταν “πηγάδι” , ακατάλληλος.

Αγαπητέ Babis
Απόλυτα σωστός ! Ο φίλος που το ηχογράφησε πιστεύει ότι κάποιος μπορεί κατά λάθος να πάτησε κάποιο κουμπί στην κονσόλα Τώρα που τα ακούω o ήχος είναι όντως σπηλαιώδης ( cavernous or amphoric) στα μπάσα.
Δεν έβαλα καθόλου προσθήκες στον ήχο και ούτε που γνωρίζω πως Η ηχογράφηση έγινε στο πολύ καλό στούντιο του φίλου που έπαιξε στα μπουζούκια μου και είναι επαγγελματίας. Σήμερα του ζήτησα να αφαιρέσει οποιαδήποτε προσθήκη στον ήχο και θα τον ξανανεβάσω ( αν μου επιτρέπεται φυσικά ) Το πρώτο μπουζούκι το ξαναλουστράρω με γομαλάκκα τώρα και αγωνιώ να δω την επίδραση στο ήχο ¨Αν θυμάμαι καλά το είχα λουστράρει με ένα Ελληνικό βερνίκι μπάλας, εύκολο στην εφαρμογή του αλλά άφηνε λευκές γραμμώσεις όταν γδερνόταν .Μόλις τελείωσε η κατασκευή του πριν 14 χρόνια ήταν τόσο δυνατός και screaming ( φωνακλάδικος) ο ήχος του που όταν παιζόταν στο σαλόνι κάποιου φίλου υπήρχαν μόνιμες διαμαρτυρίες από όλες τις κυρίες της παρέας
¨Είχα δύο επιλογές Είτε να ρίξω μέσα από την τρύπα καμία μεγάλη φανέλα !! ¨η να λεπτύνω το καπάκι Προτίμησα το δεύτερο Το μπουζούκι εμπάσαρε αμέσως Όσο αφορά το sustain και το reverb είναι πολύ εύκολο να φτιάξω ένα μπουζούκι χωρίς αυτά ,φυσικά υπάρχουν όρια
Σε χαιρετώ και ευχαριστώ για τα σχόλια σου που είναι πολύ χρήσιμα για ένα ερασιτέχνη που δεν έχει χρόνο για πολλές κατασκευές και πειραματισμούς Για αυτά εξάλλου τα σχόλια και την καλοπροαίρετη κριτική ανεβάζω τις κατασκευές μου στο φόρουμ και όχι για τα μπράβο

Εννοείται ότι επιτρέπεται

Αγαπητέ Babis,
Μετά από την γνώμη σου για τις υπερβολικές(κατά λάθος)προσθήκες στον ήχο ζήτησα από τον φίλο Mike να το ξανά ηχογραφήσει χωρίς καμία επέμβαση που είναι τώρα όσο φυσικός γίνεται. Αυτός δηλαδή που άκουσαν οι καλοί φίλοι από την Αθήνα που διαπίστωσαν χαρακτηριστικά τρίχορδου (¨Άκουσα στο φόρουμ πολλές ηχογραφήσεις και κατά την γνώμη μου έχουν σχεδόν όλες κάποιες προσθήκες, ειδικά μπάσου και sustain .) Θα εκτιμήσω την γνώμη σου καθώς και όποιου άλλου θέλει να σχολιάσει
Το πρώτο μου και δουλεμένο μπουζούκι to ρετουσάρω τώρα , δηλαδή λουστράρεται με γομαλάκκα ειδικά το καπάκι .¨Έτσι δεν μπορώ να το ανεβάσω με καινούργια ηχογράφηση Ίσως αργότερα όταν στεγνώσει του λούστρο.

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 13:13 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 13:10 —

Καινούργια ηχογράφηση χωρίς προσθήκες στον ήχο.

//youtu.be/AEO5qE5ylro

Ευχαριστώ που μπήκατε στον κόπο.
Για να είμαι ειλικρινής, δεν βλέπω ιδιαίτερη βελτίωση στο θέμα του βάθους -μου φαίνεται ακόμα υπερβολικό-, αλλά δεν πειράζει.

Επί της ουσίας, το όργανο έχει μια όμορφη λαμπερή φωνή, κι αυτό πρέπει να κρατήσουμε.
Συχνοτικά, δεν θα έλεγα ότι μου θυμίζει τρίχορδο, αλλά γιατί ένα τετράχορδο να πρέπει να θυμίζει τρίχορδο;;

Πολύ καλή κατασκευή λοιπόν.
Αυτά από εμένα.

Με την αυξημένη ενίσχυση των καμαριών,αλλά και του ίδιου του καπακιού στο 8χορδο μπουζούκι,(λόγω των αυξημένων τάσεων),δεν έχουμε την ίδιον ήχο όπως στο 6χορδο,που πάλλεται πιο εύκολα λόγω μειωμένων τάσεων.Το ζητούμενο λοιπόν για πολλούς οργανοποιούς,και ειδικά οι παλιοί οργανοποιοί,ήταν 8χορδο,που να ακούγεται όμως σαν 6χορδο.Κατά τα άλλα,εξαιρετικές οι κατασκευές του Φίλιου.

Κάποια σχόλια επιγραμματικά κι από μένα, μιας και ζητήθηκαν γνώμες.

  1. Βάθος υπερβολικό
  2. Συρματίζει πολύ
  3. Δεν ξεχώρισα/κατάλαβα την “προσωπικότητα” του οργάνου.

Κλασικός τετράχορδος ήχος ως προς την χροιά.Θα προτιμούσα ηχογράφηση βιντεοκάμερας στο σαλόνι με φυσικό ήχο. Θα μπορούσα να συγκρίνω και ένταση έτσι.

Εν αναμονή του καινούργιου οργάνου, λοιπόν.:088:

Αγαπητοί φίλοι Babis, Nikos και Δημήτρης,
Ευχαριστώ για τα σχόλια σας , τα θετικά αλλά και τα αρνητικά τα oποία θεωρώ εξ ίσου χρήσιμα Ξαναέβαλα τον φίλο Mike να παίξει εκ του φυσικού στην παρουσία δύο άλλων μουσικών ( χωρίς amplification ) Το μπάσο δεν είναι καθόλου έντονο ή υπερβολικό και δε υπερτερεί των trebles.Δηλ το όργανο είναιʽbalancedʼ παίζοντας το από την μπάσα ντο μέχρι και τα πιο ψιλά tremble Είχες απόλυτο δίκαιο Νίκο όταν μου έγραψες παλιά ότι δεν μπορεί κανείς να κρίνει από PC και δεν γνωρίζω γιατί ακούεται τόσο μπασο.στη ηχογράφιση Στην κατασκευή δεν επεδίωξα ήχο τρίχορδου και είναι πολύ ενδιαφέρον αυτά που ανέφερες δηλ. ότι παλιά έγιναν προσπάθειες για κατασκευή τετράχορδου με ήχο τρίχορδου. Το μπουζούκι ήταν πολύ treble μόλις το τελείωσα το μπάσαρα με υπόδειξη καλού μου φίλου.
Φίλε Δημήτριε το συρμάτισμα ή ταστάρισμα του μπουζουκιού που με φυσικό ήχο ήταν ελάχιστο ήδη το διόρθωσα υψώνοντας τις πολύ χαμηλές χορδές κατά 0,2 χιλ στο 12 τάστο Πρέπει να εκτιμηθεί ότι το μπουζούκι κατασκευάστηκε πριν 8-10 μήνες, Βιαστικά για να το ακούσω τοποθέτησα χορδές ( που φυσικά δεν αλλάχτηκαν και είναι καινούργιες ακόμα ,δεν σεταρίστηκε καθόλου και ήταν στη θήκη μέχρι που το έπαιξαν οι φίλοι εξ Ελλάδος προ μηνός και για πολύ λίγες ώρες .Τώρα για την προσωπικότητα του οργάνου δεν γνωρίζω με πια μπουζούκια πρέπει να μοιάζει .Πάντως προσπαθώ να είμαι όσο μεθοδικός γίνεται και κατασκευαστικά δεν αφήνω τίποτα στην τύχη Είμαι βέβαιος ότι το μπουζούκι αυτό ότι σε 1-2 χρόνια θα είναι πολύ γλυκό με περισσότερο sustain (που δεν το στερείται )και ίσως περισσότερο μπάσο Αυτό λόγω του πολύ καλής ποιότητος καπακιού ( έστω και σε τρία κομμάτια ) που μπορεί να είναι και 100 χρόνων.Τό ερώτημα είναι άν θα παιχτεί καθόλου έως τότε και απο ποιόν
¨Όσο αφορά καινούργια ηχογράφηση με Βίνεο κάμερα θα το προσπαθήσω παρόλο που το σαλόνι μου είναι ηχητικά ακατάλληλο Και πώς θα μπορέσει κάποιος να κρίνει την ένταση του ήχου? ίσως πιο χρήσιμο θα ήταν η προβολή του ( projection )σε απόσταση και η σύγκριση του με άλλο μπουζούκι γνωστού κατασκευαστή Πάντως και τα τρία μπουζούκια μου είναι πολύ φωνακλάδικα .

Με κανένα δεν πρέπει. Δεν υπάρχει τέτοιος στόχος από μένα. Αλλά περίμενα, με τόση ανάλυση κατασκευής και τόσο πολύ θεωρία, να ξεχωρίζει. Αυτό στα αυτιά μου, έστω και μέσω υπολογιστή, ακούγεται συνηθισμένο. Όχι κακό, απλά συνηθισμένο. Όπως κάθε 4χορδο.

Κατ’ αρχήν, να ξεκαθαρίσω ότι δεν κρίνω με σκοπό την βαθμολογία. Δεν με νοιάζει να το συγκρίνω με κάποιου άλλου κατασκευαστή. Απλά είναι πιο σωστή συνθήκη κατανόησης του ήχου και της έντασης ο φυσικός χώρος. Και όπως κι εσύ διαπίστωσες, κανείς δεν ικανοποιήθηκε από την στουντιακή ηχογράφηση.

<<¨Τόση ανάλυση κατασκευής και τόσο πολύ θεωρεία και ακούγεται συνηθισμένο>¨
Λυπάμαι αν σας απογοήτευσα Παρόλο που δεν πρέπει να τίθεται θέμα τιμής σε αυτά τα πράγματα Δηλαδή σαν ένα των 120 Ευρώ ?
Ο κάθε ένας φυσικά δικαιούται τουλάχιστον μιας γνώμης
Δεν γνωρίζω από ηχογραφήσεις και ήχους από κομπιούτερ Προς υπεράσπιση των μπουζουκιών μου αναγκάζομαι να γράψω και δεν αναμένω να πείσω κανένα ούτε και ζητώ επαίνους Το μπουζούκι με την πεταλούδα ανήκει τώρα σε επαγγελματία με σαραντάχρονη πείρα δάσκαλο τώρα στο μπουζούκι Αυτός και οι μαθητές του (μερικοί εξ αυτών και οι ίδιοι επαγγελματίες ) έχουν μεταξύ τους καμιά δεκαπενταριά όχι φθηνά μπουζούκια και αυτό κατά γενική παραδοχή είναι το καλύτερο Ξανάγραψα ¨ότι είχα προτάσεις από μερικούς να κατασκευάσω άλλο σαν αυτό και να πω την τιμή ύστερα ( οπωσδήποτε τετραψήφιο αριθμό )
Άλλος μου έφερε στο γραφείο μου 1000 Ευρώ προκαταβολή και τα υπόλοιπα ύστερα και με παρακαλούσε να του φτιάξω ένα Για το μπουζούκι που μου έσπασαν τα εγγόνια και άλλαξα το καπάκι μου είπε επί λέξη ότι είναι το καλύτερο που έχει πιάσει ποτέ στα χέρια του και το θεωρεί διαμάντι Ο μουσικός αυτός δεν είναι τυχαίος :Eχει σαραντάχρονη πείρα και έχει παίξει με πολλούς επώνυμους Ελλαδιτες μουσικούς και παλιά είχε στην κατοχή και ένα μπουζούκι του Ζαμπέττα Παρόμοια σχόλια έχουν γίνει και από τον Mike Μινά με την ίδια μακρόχρονη πείρα και πολύ γνωστό επαγγελματία ο οποίος έχει μερικά μπουζούκια μεταξύ αυτών δύο Ζοζεφ ,ένα Καλκέπσος και άλλα .Για αυτό το μπουζούκι εισέπραξα αρνητικότατη κριτική σε άλλο φόρουμ Το τελευταίο μπουζούκι το οποίο εσείς θεωρείτε πολύ μέτριο ή συνηθισμένο όταν το είδε φίλος από την Αθήνα που παίζει τρίχορδο και πρόσφατα το μετέφερε εκεί ο 22 χρόνων γιός του όταν το είδε κατά τον πατέρα του ʽτρελάθηκεʼ(Το παιδί παίζει τρίχορδο και βιολί) Οπωσδήποτε θα έχει δει πολλά μπουζούκια εκεί.
Ακριβώς αυτό που τους ενθουσίασε είναι ο ήχος στα Treble μαζί με το ωραίο για αυτούς μπάσο Πιστέψτε με νοιώθω άβολά που τα αναφέρω αυτά αλλά αν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει
Ανακάλυψα το φορουμ πριν ακριβώς δέκα μήνες και διάβασα τις πολλές συζητήσεις για την σχεδόν αδύνατη κατασκευή μπουζουκιού πέραν των 30δούγων Μετά από αμφισβητήσεις ανέβασα τον δικό μου τρόπο κατασκευής σκάφους θέλοντας απλά να μοιραστώ μαζί σας τις ιδέες μου και όχι να προσβάλω κανένα. Πριν αρχίσω να γράφω και μη γνωρίζοντας τους κανόνες και κανονισμούς του φόρουμ ,ρώτησα τον φίλο Μπάμπη που με ενθάρρυνε και θεώρησα ¨ότι ήταν αναμενόμενο να γράψω όσο πιο λεπτομερώς μπορούσα αυτά που είχα να πω Επειδή είστε και συντονιστής ,ίσως να καταχράστηκα και την φιλοξενία του φόρουμ. Λυπάμαι αν σας κούρασα με κάτι που και για μένα που δεν είμαι κομπιουτεράκιας ήταν κουραστικό και χρονοβόρο και χρειάστηκα και την βοήθεια των παιδιών μου για ανέβασμα φωτογραφιών κ.λ.π Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να προσπαθήσω να γράψω και Βίντεο με την όλη διαδικασία Πιστεύω ότι αυτό που έγραψε παλιά ο Νίκος είναι σωστό Δηλ. δεν μπορούμε να κρίνουμε από pc
Αν κάποιος γνωστός σας κατέβει κατά εδώ ευχαρίστως να τα δει για να έχουμε μία αντικειμενική γνώμη, Νάστε καλά

επιτρέψτε μου μια μικρή σκέψη: διαβάζω συχνά την φράση “ανέβασε ήχο να έχουμε άποψη”…
Θεωρώ οτι είναι πολύ λανθασμένος τρόπος σκέψης καθώς το αποτέλεσμα που φτάνει στα ηχεία μας είναι προϊόν αμέτρητων παραγόντων:΅το όργανο το ίδιο, τον μουσικό, τον χώρο ηχογράφησης και την απόσταση απο την πηγή ήχου, τον εξοπλισμό ηχογράφησης, την ικανότητα του ηχολήπτη, τον τρόπο που θα ανέβει στο διαδύκτιο, το επίπεδο του εξοπλισμού που θα χρησιμοποιήσουμε στα σπίτια μας για να το ακούσουμε …κλπ κλπ.

Επιπλέον. Τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα όργανο να ηχογραφεί ικανοποιητικά δεν είναι απαραίτητα ίδια με τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα όργανο να ακούγεται καλά σε απόσταση. Και πάλι είναι αμέτρητοι οι παράγοντες και θα άξιζε ίσως η συμβολή σε αυτό το θέμα από κατασκευαστές που έχουν τη γνώση και το λεξιλόγιο να εξηγήσουν αυτά τα φαινόμενα.
Έχω πετύχει πάντως Έλληνα μουσικό που , από άποψη, χρησιμοποιούσε σε στούντιο όργανο “κουνούπι” , δηλαδή με πολύ μικρό όγκο ήχου, το οποίο όμως απέδιδε καλύτερα από άλλα , σε αυτές τις συνθήκες.
Η τέχνη της οργανοποιίας είναι αρχαία. Η τέχνη της ηχογράφησης είναι κατα πολύ νεότερη. Η γνώση του συνδυασμού των δύο ίσως ακόμα χρειάζεται χρόνο. Γνωρίζω πάντως όργανα House of Stathopoulo, κατασκευασμένα πριν 100 περίπου χρόνια με την ονομασία μοντέλου Recording. Είναι αναγκαίο πιστεύω, να αναρωτηθούμε, ποια ανάγκη οδήγησε σε τέτοιες κατασκευές (αν και μπορεί να ήταν και απλά εμπορικό…τρικ). Δεν γνωρίζω…
Συγχωρέστε την παρέμβαση μου

Φυσικά και επιτρέπεται. Εξάλλου είναι και σωστότατη. Έτσι ακριβώς είναι.
Η άποψη που εκφράζεται κάθε φορά, είναι μόνο για τον ήχο του βίντεο και όχι για την πραγματική ηχητική αξία του οργάνου.
Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο αυτό.

Δεν με απογοήτευσες. Εγώ κιθαρίστας είμαι (προσπαθώ να γίνω δηλ.) ως εκ τούτου, το κόλλημά μου δεν είναι τα μπουζούκια.
Αν και είπα στο προηγούμενο μήνυμα:

Όπως κάθε 4χορδο της ίδιας ποιότητας, εννοείται.

Ποιος μίλησε για αξία του οργάνου; Αυτό το συμπέρασμα έβγαλες από τα :

  1. Βάθος υπερβολικό
  2. Συρματίζει πολύ
  3. Δεν ξεχώρισα/κατάλαβα την “προσωπικότητα” του οργάνου.

Το 1 και το 3 έχουν να κάνουν μόνο με την ηχογράφηση του στούντιο και όχι με το όργανο.
Επίσης είπα:

Όχι από το όργανο.

Σε παρακαλώ να ξαναδιαβάσεις τα μηνύματα στο νήμα. Κάπου παρεξήγησες.

Δεν μου αρέσει να αντιδικώ και να διαφωνώ με κανένα Ειδικά από απόσταση όταν είμαι φιλοξενούμενος , για θέματα οργανοποιίας που για μένα δεν είναι επάγγελμα αλλά ένας τρόπος ξεκούρασης και ηρεμίας Αλλά ορισμένα πράγματα πρέπει να λέγονται και δεν παρεξηγούμε εύκολα
Πριν σου απαντήσω διάβασα το μήνυμα σου προσεκτικά και δεν χρειάζεται να το ξαναδιαβάσω Οι φίλοι μου εδώ και εγώ βγάλαμε το ίδιο συμπέρασμα Ζήτησε σε παρακαλώ από οποιονδήποτε να το διαβάσει να δούμε πως το ερμηνεύει Είπαμε ο καθένας δικαιούται μία γνώμη και αυτή ήταν η δική σου και δεν προσπαθώ να την αλλάξω Ούτε και προσπαθώ να πουλήσω ή να θεοποιήσω τα όργανα ούτε τον δικό μου τρόπο κατασκευής Αλλά και δεν ντρέπομαι να τα παρουσιάσω ούτε και να τα συγκρίνω με άλλα και εκτός του Φορουμ…
Έγραψες λοιπόν ¨
Αυτό στα αυτιά μου ¨ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΕΣΟ υπολογιστή (που ερμηνεύεται θα
έπρεπε δηλαδή να ακούγεται καλύτερα ηχογραφημένο ) Και επειδή από ενθουσιασμό ίσως έκαμα και κατάχρηση της φιλοξενίας σας με μακροσκελή άρθρα, το επόμενο με ενοχλεί ιδιαίτερα
–ʽΜΕ ΤΟΣΗ ανάλυση κατασκευής και ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ θεωρεία περίμενα να ξεχωρίζει ( αλήθεια που ?,στην ηχογράφηση ασφαλώς Eδώ μπορεί κάποιος να διακρίνει και ένα στοιχείο ειρωνείας )
Πες μου Δημήτριε τι σχέση έχουν αυτά με την ποιότητα ηχογράφησης ?
Όμως δεν έχουμε τίποτα να μοιράσουμε και εγώ είμαι μόνο ένας φιλοξενούμενος και Junior member και όπως λένε και οι Βρετανοί :: Lets bury the hatchet.
Νασαι καλά