Ορέστη και Λευτέρη,
όπως είδα αναζητάτε κάποιον καλό κατασκευαστή μπουζουκιών.
Όσον αφορά το κόστος ενός καινούργιου οργάνου, θα ήθελα να σας πω ότι αυτό ποικίλλει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή.
Aναφέρατε τους κατασκευαστές Μπρα, Μουντάκη, Ρεμούνδου και Βάρλα (σημ. όχι Βαρλά).
Έχω ακούσει για τους δύο πρώτους καλά λόγια, έχω παίξει και με 3χορδο (αξιοπρεπέστατο) του Ρεμούνδου, προ 10ετίας και ξέρω πολύ καλά τον Παν.Βάρλα, ο οποίος νομίζω ότι ξεκίνησε ως βοηθός του Μουντάκη.
Έχω δύο 4χορδα μπουζούκια (ένα του Βάρλα & ένα του Ι.Καρβούνη) καθώς κι ένα 3χορδο και έναν τζουρά του Καρβούνη και τα δύο. Τα όργανα του Καρβούνη είναι εξαιρετικά, ενώ το μπουζούκι του Βάρλα είναι ένα μέτριο όργανο κατάλληλο για να το παίρνεις μαζί σου στην εκδρομή, όπου δεν διακινδυνεύεις να πάθει κάτι το καλό όργανο.
Κατ εμέ ο Καρβούνης είναι σπουδαίος κατασκευαστής (τεχνίτης μα κι επαγγελματίας) που σέβεται τον εαυτό του,και τον πελάτη και τον συστήνω ανεπιφύλακτα.
Για τον Παν.Βάρλα, ο οποίος μνημονεύεται συχνά-πυκνά στο FORUM ως ένας από τους κορυφαίους (ίσως ο κορυφαίος νυν κατασκευαστής), θα ήθελα να καταθέσω την προσωπική μαρτυρία (καλύτερα μαρτύριο) μου.
Έδωσα στον Βάρλα, στον οποίο πήγα συστημένος από κορυφαίο μπουζουξή, την πρώτη παραγγελία μου (για 4χορδο) το 1990. Η παραγγελία δόθηκε αφού άκουσα κάποια όργανά του και του είπα πώς θα ήθελα να είναι το δικό μου και αφού με διαβεβαίωσε ότι το όργανο θα είναι όπως το ήθελα. Μετά από περίπου 3μήνες παρέλαβα το όργανο και άρχισε η περιπέτεια. Αυτό που πήρα έμοιαζε με την παραγγελία μόνο στην μορφή. Ο ήχος ήταν μετριότατος έως κακός, ήτοι πνιχτός, μουντός και το “σκάσιμο” κάτι ανύπαρκτο (… η μαραγκοδουλειά όμως ήταν καλή). Έδωσα το όργανο πίσω για να φτιάξει άλλο που να το εγκρίνω, όπως είχαμε συμφωνήσει αρχικά.
Από τότε πέρασε ένα διάστημα περίπου 9 ετών για να φτιαχτεί το μπουζούκι που έχω τώρα και που τελικά κράτησα γιατί είχα απαυδήσει και απελπιστεί πως υπήρχε περίπτωση να πάρω κάτι καλό απ’ αυτόν τον άνθρωπο.
Στο διάστημα αυτό των 9 ετών έγιναν προσπάθειες κατασκευής καλού οργάνου, φυσικά ανεπιτυχείς. Πάντα υπήρχε πολύ μεγάλη κοροϊδία από πλευράς Βάρλα (με αποκορύφωμα μια φορά, τον Φεβρουάριο ή Μάρτιο 1997, που μου τηλεφώνησε να πάω ν’ ακούσω ένα πράγματι καλό όργανο, “τις καμπάνες της Αγια Σοφιάς” όπως είπε χαρακτηριστικά προϊδεάζοντάς με για το μπουζούκι που μου ετοίμαζε), καθυστέρηση στις υπεσχημένες ημερομηνίες παράδοσης (της τάξης των 2-3 ετών). Το μόνο καλό όργανο που πήρα, σ΄ αυτό το διάστημα, ήταν ένα όργανο, που είχε περισσέψει από μια παρτίδα παραγγελιών. Αυτό σε 7 περίπου μήνες παρουσίασε σκεύρωμα ψηλά στο μπράτσο, το οποίο ο Βάρλας δεν επανέφερε (γιατί δεν ήθελε ή γιατί δεν μπορούσε). Ο χρόνος που πέρασε για να μην αποκαταστήσει το σκεύρωμα ήταν αρκετοί μήνες. Όλα αυτά τα χρόνια εγώ πηγαινοερχόμουνα στου Βάρλα αντιμετωπίζοντας από τη μεριά του στησίματα (ορίζαμε συνάντηση και αυτός ήταν άφαντος), καθυστερήσεις και μια πλουσιότατη συλλογή από δικαιολογίες - πότε κτυπούσε το αυτοκίνητό του, πότε ασθενούσε, πότε το ένα, πότε το άλλο. Αυτή η συμπεριφορά της ασυνέπειας δεν εκδηλωνόταν μόνο προς το πρόσωπό μου, αλλά προς όλους. Πάντα υπήρχε έξω από το μαγαζί και κάποιος άλλος που είχε στηθεί από αυτόν για πολλοστή φορά, με αποκορύφωμα ένα μουσικό που ήρθε από την Κρήτη για να παραλάβει όργανο, ύστερα από ειδοποίηση του Βάρλα, και τελικά γύρισε πίσω άπρακτος γιατί το όργανο δεν ήταν έτοιμο.
Στην παρατήρησή μου, προς τον Β. γιατί ενεργεί τόσο ανεύθυνα και με τέτοια αδιαφορία προς τους πελάτες του απήντησε: “Αφού πάλι σε μένα θα έρθουν για όργανο, δεδομένου ότι είμαι ο κορυφαίος, γιατί να μη συμπεριφέρομαι όπως θέλω;” - θαυμάστε τον άνθρωπο! (δεν έχει ακούσει φαίνεται την παροιμία “υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια”).
Όταν σε κάποια φάση της όλης αυτής ιστορίας σκέφτηκα να του αφήσω για πούλημα το μπουζούκι που είχα τότε, το αποτέλεσμα ήταν να γυρνάει αυτό δανεικό σε διάφορους μπουζουξήδες καλύπτοντας ευκαιριακές ανάγκες τους. Όπως είναι κατανοητό το μόνο που θα συνέβαινε ήταν να μην πουληθεί.
Όταν όμως ερχόταν η ώρα να πληρωθεί δεν χωρούσαν καθυστερήσεις. Μπορεί να ήταν 2 χρόνια εκπρόθεσμος στην παράδοση του οργάνου, αλλά την αμοιβή του την ήθελε την επαύριο της παράδοσης, γιατί πάντα είχε τρομακτικές ανάγκες. Εγώ που περίμενα 2 χρόνια δεν είχα ανάγκη.
Πρέπει να σημειώσω ότι ο Β. έχει φτιάξει, και υποθέτω ότι θα φτιάχνει ακόμη, εξαιρετικά μπουζούκια, στα οποία στηρίζεται και η φήμη του, μερικά από τα οποία - καινούργια και παλαιά - είχα δει στο μαγαζί του κι έπαιξα μ’ αυτά. Θα έλεγα ακόμη ότι τα 4χορδά του είναι πολύ καλύτερα από τα 3χορδα. Ένα διάσημο και πολύ καλό όργανο που έχει φτιάξει είναι αυτό με το οποίο παίζει σχεδόν πάντα και παντού ο Χρ. Νικολόπουλος, που έχει φιγούρα μικρή από όστρακο κι απεικονίζει μια πεταλούδα και πρέπει να κατασκευάστηκε περίπου το 1986. Σ’ αυτό το όργανο ο Β. έκανε μια εξαιρετική επισκευή (κόλληση) στο καπάκι, που ράγισε όταν δέχτηκε ένα κουτάκι μπύρας σε μια συναυλία του Χρ.Ν. - όπως άκουσα στου Β. Κατά την επισκευή ο Β. έβαλε ως στολίδι, στο καπάκι παρακαλώ, το όνομά του. Εδώ και κάποια χρόνια βάζει ως στολίδι στο καράουλο το όνομά του (είναι αναμφισβήτητα πολύ μετριόφρων, αλλά τι περιμένεις από κάποιον μπουζουκοκατασκευαστή που εκφράζεται υποτιμητικά ακόμη και για το Ζοζέφ Τερζιβασιάν).
Η μόνιμη επωδός του Β. είναι ότι δεν πολυσυμπαθεί τους μπουζουξήδες φίρμες και ότι προτιμά να φτιάχνει όργανα για νέα ταλαντούχα παιδιά στο ξεκίνημά τους. Αυτό υποθέτω ότι συμβαίνει γιατί η φίρμα έχει περισσότερες απαιτήσεις, τον κρίνει αυστηρότερα και μπορεί να του “κολλήσει” και λίγο όταν αυθαδιάζει. Είναι όμως γεγονός ότι υπάρχουν και κάποιες φίρμες “ψώνια”.
Ο Β. απέδιδε το ότι δεν έμενα ευχαριστημένος από τα μπουζούκια που μου έφτιαξε σε ιδιοτροπία μου. Τώρα, πως ήμουν ιδιότροπος από τη στιγμή που του υπεδείκνυα κάποιο δικό του όργανο ως πρότυπο ήχου του δικού μου, αγνοώ. Επίσης αγνοώ πως είναι δυνατόν να είναι ιδιότροπος, σύμφωνα πάντα με τον Β., και να μην έχω κανένα παράπονο από 3 όργανα του Καρβούνη.
Ο Β. είναι αδικαιολόγητα πανάκριβος. Σημειώνω ότι το μπουζούκι του που έχω είναι κατά 50% περίπου ακριβότερο από του Καρβούνη - τιμές άνοιξης 1999 - και ως όργανα ούτε καν συγκρίνονται (σε ήχο, σε μαλακό παίξιμο, παντού).
Τα παραπάνω που παρέθεσα αποτελούν την προσωπική μου περιπέτεια, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή υπερβολή και αλλοίωση των γεγονότων.
Προσωπικό συμπέρασμα:
α. Ο Β. είναι ένας τεχνίτης ικανός για μεγάλα και εξαιρετικά πράγματα, αλλά όποτε και προς χάριν όποιου θέλει. Δεν επιτρέπεται όμως να πληρώνεται αδρά για ποιότητα οργάνου που δεν προτίθεται να φτιάξει (όπως τουλάχιστον συνέβη μ’ εμένα). Αυτό θα έλεγα ότι συνιστά κάτι παραπάνω από απρέπεια. Το αν είναι πανάκριβος ή όχι, αυτό αποτελεί δικαίωμά του και είναι θέμα που θα το αξιολογήσει ο κάθε υποψήφιος πελάτης σύμφωνα με τη φιλοσοφία του.
β. Αυτός που θα θελήσει να παραγγείλει όργανο στο Β. θα πρέπει να είναι έτοιμος να πληρώσει χοντρά, να υποστεί καθυστερήσεις, αναβολές και ενδεχομένως να μην πάρει τελικά το όργανο που επιθυμούσε (όπως συνέβη στην περίπτωση μου).
γ. Δεν είναι τιμητικό, κατά τη γνώμη μου πάντα, για έναν κατασκευαστή της αξίας του Β. να μετατρέπει το εργαστήριό του και σε εμπορικό κατάστημα. Αυτό δηλώνει μεταστροφή ενδιαφερόντων, πτώση αυτοπεποίθησης και απογοήτευση.