Ακριβής τόνος του οργάνου

Καλημέρα,
κάποιος παλιότερα μου χε πει ότι κάθε μπουζούκι έχει τον ακριβές τόνο του, δηλαδή για να μην ξεκουρδίζεται και να ακούγεται σωστά πρέπει να τον κουρδίσεις σύμφωνα με τη θέση που έχει το μανίκι αλλιώς ζορίζεται γιατί θέλει να επιστρέψει στον δικό του τόνο (!) και μάλιστα μου είπε ότι μερικά είναι σύμφωνα με την κλήση τους φτιαγμένα για όχι ακριβώς ρε-λα-ρε αλλά ημιτόνια πάνω η κάτω Δηλαδή ντο# κλπ .
Και ότι τα πολύ παλιά μπουζούκι ήταν φτιαγμένα για άλλα κουρδίσματα πλυν ρε-λα-ρε.
Κομμάτι λογικό μου φάνηκε αλλά για σιγουριά ρωτάω εδώ.
Κάπου είχα δει στο φόρουμ κάτι σχετικό αλλά άλλη περίπτωση ότι και τα καπάκια έχουν δικό τους τόνο.

το μανικι με το σκαφος αναλογα με την κλιμακα τις ταστιερας αναλογα μπαινει και ο καβαλαρης , τωρα οσο αφορα τις παλιες ηχογραφισεις απλα κουρδιζαν αλλους τονους πχ πολλα τραγουδια σε σολ ρε σολ αν δε κανω λαθος .

Τάσο,
Καμμία σοβαρή βάση δεν έχουν αυτά στα οποία αναφέρεσαι.

Για να καταλάβουμε για τι μιλάμε, πρέπει να ξεχωρίσουμε τα θέματα :

  1. Στο καθαρά στατικό
  2. Στο ακουστικό

Στατικά, ανάλογα με το πως είναι φτιαγμένο ένα όργανο, μπορεί να αντέχει σε περισσότερες η λιγότερες τάσεις.

Ακουστικά τώρα, κάθε όργανο, είτε το θέλουμε είτε όχι, αντιστοιχεί σε κάποιες συγκεκριμένες, σαφώς διακριτές ιδιοσυχνότητες :

  1. Συχνότητα του αέρα ( Συχνότητα Helmholtz )
  2. Συχνότητα του όλου σώματος του οργάνου
  3. Συχνότητα του καπακιού του οργάνου
    Όλες αυτές οι συχνότητες βρίσκονται σε σύζευξη, αλληλοεπηρεάζονται και φυσικά έχουν και τους ανάλογους αρμονικούς.

Βέβαια το θέμα ( του καλού κουρδίσματος ,στην κατασκευή ενός οργάνου) είναι εξαιρετικά περίπλοκο και δύσκολο συνοπτικά να περιγραφεί. Η δημοσιευμένη έρευνα δε για τα δικά μας , ακουστικά όργανα είναι κυριολοκτικά ανύπαρκτη !

Αυτό όμως που μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει είναι πως άν κουρδίσεις μιά χορδή ακριβώς επάνω σε κάποια συχνότητα που αντιστοιχεί σε κάποιο μέρος του , αυτή τη συχνότητα ( νότα ) θα την ακούσεις πιό δυνατά και καθαρά, μια και εύκολα θα συντονιστεί ολόκληρο το όργανο πάνω σ`αυτή την νότα.

Δεν σημαίνει όμως αυτό πως το όργανο πρέπει απαραίτητα να κουρδιστεί σε κάποια νότα, ούτε ( αν αυτό συμβεί ) ότι δεν θα υπάρχουν και άλλες χορδές, κουρδισμένες σε διαφορετικές νότες.

Στα παλιά ρεμπέτικα. όπως θα ξέρεις υπήρχαν τα «ντουζένια» , που το ίδιο όργανο , ανάλογα το δρόμο που θα έπαιζε κουρδίζονταν διαφορετικά. Κύρια επειδή έτσι άλλαζε η τάση των χορδών, αλλά και επειδή κάποια ντουζένια μπορεί να αντιστοιχούσαν σε κάποιες ιδιοσυχνότητες του οργάνου, με κάθε διαφορετικό κούρδισμα άλλαζε λίγο και ο χαρακτήρας του οργάνου.

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ Νίκο είχα μερικά στο νου μου από αυτά που ανάφερες αλλά τώρα είμαι καλυμμένος.