Ήχος έγχορδων

Καλημέρα παρέα,

Λοιπόν, άκοιυσα το εξής, και θα ήθελα να μου το επιβεβαιώσετε κι εσείς. Το 99% του ήχου ενός έγχορδου το συνεισφέρει το καπάκι και η τοποθέτηση/μορφολογία των χορδών. Η πλάτη δε παίζει και πολύ. Οπότε ή σκαφτό είναι ή όχι, το ίδιο κάνει.

Επίσης, πάνω σε αυτό, ένας φίλος μου είπε πως είχε γίνει ένα πείραμα στη Γαλλία, στο οποίο έβαλαν καμπόσους μουσικούς με δεμένα τα μάτια να ξεχωρίσουν από τον ήχο κιθάρα με ξύλινη πλάτη και κιθάρα με πλάτη από χαρτόνι, και δε μπόρεσαν.

pano kalimera sta egxorda kai sygkekrimena gia ta mpouzoukia pou tha milisw egw o ixos eksartatai se megalo vathmo apo to ksilo kataskeuis apo tous palmous tou kapakiou…auta kathorizoun se poly megalo pososto ton ixo alla panta i leptomereia kanei ti diafora diladi kokkala,kavalaris,tasta gewmetria…alla to simantikotero einai o tropos paiksimatos…den kserw ti organo paizeis…alla pantws an kapoios allos paiksei me to organo sou tha deis megali diafora sto ixo pou de tha to pisteueis oute esy tha to gnorizeis…opote ola einai sxetika…

Γειά σου γερογιάννη,

Προφανώς όταν λες το ξύλο κατασκευής, λοιπόν, εννοείς το ξύλο του καπακιού, έτσι;

Εγώ παίζω τρίχορδο μπουζούκι, κι έχω δει αυτό που λες (καλά ούτως ή άλλος είμαι άχρηστος, οπότε όποιος και να παίξει με το μπουζούκι μου, μάλλον θα βγάλει καλλίτερο ήχο!)
Όπως και νά’χει πάντως, όντως, ο ήχος είναι πολύ διαφορτεικός.

Ευχαριστώ.

Η ποιότητα του ήχου στο όργανο καθορίζεται αποκλειστικά από την ποιότητα του καπακιού και προφανώς από την κατασκευή του ( πάχος καπακιού, σχετική θέση των καμαριών, ύψος και πάχος των καμαριών,θέση και μέγεθος τρύπας κλπ).
Αλλά και από τη γωνία που σχηματίζει το επίπεδο του καπακιού με το επίπεδο της ταστιέρας.
Οπωσδήποτε όμως το ηχόχρωμα του οργάνου το καθορίζουν και άλλοι παράγοντες όπως για παράδειγμα το σχήμα του ηχείου και το περίγραμά του αλλά και το είδος των ξύλων τόσο του καπακιού όσο του σκάφους και του μπράτσου.

Για να συγκρίνουμε τώρα δύο όργανα ώς προς την ποιότητά τους, θα πρέπει να τα παίξει ο ίδιος παίχτης, αλλά όπως έχουμε αναφέρει και παλαιότερα, η ποιότητα ενός οργάνου δεν εξαρτάται μόνο από την ένταση του ήχου του αλλά από την γενικότερη κατασκευή του.