Άρθρο για επισκευή λαούτου του 1865

Αναρτήθηκε στη σελίδα του οργνοποιείου του Χρήστου Σπουρδαλάκη αυτό το πολύ ενδιαφέρον άρθρο παρουσίαση επισκευής ενός παμπάλαιου λαούτου!
http://music-instruments.gr/gr/neorion-laouto-apokatastasi.pdf

Ενδιαφέρουσα και επεξηγηματική παρουσίαση. Μακάρι να είχαμε και ήχο από το συγκεκριμένο όργανο.

Ωραια δουλεια …

ήμουνα στο εργαστήριο όταν ήρθε το λαούτο για επισκευή. είχε πολλές άσχημες παρεμβάσεις επάνω, ήθελε κουράγιο να το αναλάβει κανείς… χαίρομαι που το αποτέλεσμα δικαίωσε την ομάδα!

http://www.xe.gr/mousika-organa/laoyta|ad-320934147.html δεν ειναι δικη μου η αγγελια ουτε γνωριζω τον πωλητη!

δεν μου αρέσει να σχολιάζω αγγελίες, αλλά δεν κρατιέμαι…
το σκάφος μόνο είναι του 1865, όχι όλο το λαούτο. το παρήγγειλε για αριστερόχειρα, δηλαδή για να παίξει ο ίδιος, και ξαφνικά αμέσως μετά το πουλάει και μάλιστα σε τιμή που δεν υποδηλώνει ανάγκη αλλά ακριβώς το αντίθετο;
στην τελική αν θεωρεί ότι κατέχει ένα τόσο μοναδικό κομμάτι, ας το δωρίσει σε κάποιο μουσείο, όπως ο ταμπουράς του μακρυγιάννη (που είναι παλιότερος, ολόκληρος αυθεντικός, και επίσης συντηρημένος).

η αληθεια ειναι οτι μου εκανε εντυπωση αλλα δεν ηθελα να το σχολιασω…(ποτε δε ξερεις τους λογους) !τελοσπαντων ελπιζω παντα τετοια οργανα με τον ενα η’ τον αλλο τροπο να καταληγουν σε χερια που τα εκτιμουν και τα αξιοποιουν! ευτυχως προλαβα και συμπληρωσα οτι δεν ειναι δικη μου η αγγελια πριν φαω λιντζαρισμα…:112:

Μπορεί να το πουλάω για να το έχει κάποιος που θα του δώσει δυνατότητες πάντως Ο κύριος που ξέρει το οργανο και ήταν εκεί όταν το πήγα εχει την εμπειρία αφού και έπρεπε να το πει ίσως να μην το έφτιαχνα

Γιατι ρε παιδια σας κανει εντυπωση που πουλαει ο ανθρωπος το οργανο?Κι αλλωστε μπορει να μην ξερει να παιζει ο ιδιος. Η να μην του λεει τιποτα σαν οργανο το λαουτο. Κατι που ειναι χρυσαφι για τα δικα μας ματια, μπορει στα ματια καποιου να ειναι καθαρα για το κερδος. Δεν το βρισκω καθολου παραξενο…

σωστα…γι’αυτο και ειπα οτι ποτε δε ξερεις τους λογους

κατ’αρχήν καλωσορίζω τον κάτοχο του λαούτου, ειλικρινά χαίρομαι που συνεισφέρει στην συζήτηση.
το όργανο οπωδήποτε άξιζε να επισκευαστεί, δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. όπως και κάθε όργανο που έχει τέτοια ιστορία, ακόμα και αυτά που έχουν δύσκολα αναστρέψιμες παρεμβάσεις πάνω τους (ανεβαίνει βέβαια το κοστολόγιο). απ’ ό,τι κατάλαβα, το αποτέλεσμα δικαίωσε κάτοχο και μάστορα.
αυτό που επισήμανα, είναι ότι με τέτοια τιμή μάλλον θα πάει σε συλλέκτη που δεν θα το αξιοποιήσει. αυτοί που μπορούν να αξιοποιήσουν τέτοια όργανα σπάνια έχουν τόσα χρήματα διαθέσιμα… δυστυχώς είναι μια λυπηρή πραγματικότητα.
θεωρώ πως ένα ιστορικό όργανο σε άλλη (υψηλή) τιμή θα έπρεπε να δωθεί σε συλλέκτη που θα το καταχωνιάσει, και σε άλλη (διαχειρίσιμη) σε παίκτη που θα το αναδείξει. νομίζω πως είναι κάτι δίκαιο, που τηρείται σε αρκετές περιπτώσεις.
φιλικά, νίκος

Η αρχική αγορά δεν έγινε με κριτήριο συλλογής στην πορεία είδα την παλαιότητα απλά, τι τιμή βάζεις σε οργανο 151 ετών σίγουρα σκαφους ταστιερας και κάποιας σημαντικής παλαιότητας καπακιου που δείχνει σημάδια αλλαγής όταν ενα καλο σύγχρονο οργανο καλής κατασκευής φτάνει τα 3000ευρω .Περαν τούτου εχει ενα απίστευτα γλυκό ήχο που αξίζει να το πληρώσει κάποιος ΑΝ μπορεί και όντως ο οργανοπαίχτης δυσκολεύεται ας έρθει ένας καλή την πιστη και το συζητώ δεν ειμαι κανένας φιλαργυρος απλά δεν πιστεύω ότι του δίνω του οργάνου τις δυνατότητες που έχει γιατί δεν είμαι επαγγελματίας

χαίρομαι που εκτιμάτε και φροντίζετε το όργανο που έχετε. μακάρι το όργανο να έχει μια αντάξια πορεία, είτε στα δικά σας χέρια είτε σε νέο κάτοχο!
έτσι κι αλλιώς τέτοια αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς θεωρώ πως δεν μας ανήκουν ολοκληρωτικά, όσα χρήματα κι αν δώσαμε για αυτά. ως κάτοχος τέτοιου οργάνου, νοιώθω υπεύθυνος για αυτό να το συντηρήσω, να το αξιοποιήσω και να το παραδώσω στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.

Μια λεπτομέρεια.

Στο κείμενο του Σπουρδαλάκη διαβάζω κάπου:

Ίσως μια από τις πιο σημαντικές φωτογραφίες. Στην ετικέτα που υπογράφει ο κατασκευαστής διακρίνουμε την «απίστευτη» ημερομηνία Απρίλης 1865. Με δυσκολία διακρίνουμε το όνομα του κατασκευαστή. Κατά πάσα πιθανότητα αναγράφει «Μπαζαρξής».

Κατά τη γνώμη μου λέει «Μπαζαρτζής». Ανάμεσα στο ρ και στο γράμμα που είναι είτε ζ είτε ξ υπάρχει αρκετή απόσταση, που καλύπτεται από έναν άσπρο λεκέ. Άρα μεσολαβεί τουλάχιστον ένα γράμμα. Ίσως και περισσότερα - θα μπορούσε να είναι ακόμη και «Μπαζαρέντζης».

(Κανένα από αυτά τα ονόματα δεν υπάρχει σήμερα, σύμφωνα με τους τηλεφωνικούς καταλόγους. Υπάρχει όμως Παζαρτζής και Παζαρέντζης: θα μπορούσαν να έχουν αλλάξει από Μπ- σε Π- με το πέρασμα των γενεών. Και η διτυπία «παζάρι - μπαζάρ» είναι γνωστή. Ενώ Παζαρξής δεν υπάρχει ούτε με «π».)

Δεν καταλαβαίνω καθόλου τι γράφει πιο πάνω στην ετικέτα. Πόλη; Ίσως κάτι σαν Ιωάννης;

Έχει κανείς ακουστά οργανοποιούς με ονόματα σαν τα παραπάνω;

Η σίγουρη αποκλειστικότητα των 151 ετών του σκάφους προκύπτει από την ετικέτα και μόνο; Υπάρχει οργανοποιός-εκτιμητής που μπορεί να χρονολογήσει και να δώσει υπεύθυνα πιστοποιητικό για την ακριβή χρονολογία κατασκευής; Το όνομα του οργανοποιού που κατασκεύασε το συγκεκριμένο όργανο το γνωρίζει κανείς; Έχω δει και κάποια παλιά όργανα που η ετικέτα τους έφερε το όνομα του οργανοπαίχτη. Όσο για τα σύγχρονα καλής κατασκευής μπορεί να φτάνουν τα 3.000 ευρώ αλλά στη μεταπώληση τι γίνεται όταν κάποιος για λόγους ανάγκης θέλει να δώσει κάποιο; Προσωπικά έχω 2 λαούτα ακριβοπληρωμένα από επώνυμους κατασκευαστές δεκαετίας περίπου σε άριστη κατάσταση και βάζοντας 2 φορές αγγελία για να πουλήσω κάποιο δε μπορούσα να πιάσω ούτε τα 2/3 της τιμής που τα αγόρασα.

Έχω την αίσθηση ότι η πρώτη λέξη της ετικέτας είναι ‘‘ο τέκτων’’ άρα ‘‘ο κατασκευαστής’’ του οργάνου και μια τέτοια διατύπωση - αν όντως αυτό γράφει- ταιριάζει με την ηλικία του οργάνου…μετά ακολουθεί το όνομα του δηλ. ‘‘Ιωάννης’’…αυτά…

Καλά λες, μοιάζει. Βέβαια σαν λέξη είναι λίγο περίεργη επιλογή. Τέκτων είναι ο χτίστης. Σε άλλες γλώσσες λένε «χτίζω» για την κατασκευή του οργάνου, αλλά στα ελληνικά δεν το 'χω ξανακούσει.

Άλλη μια σχετική παρατήρηση:

Γράφει και πάλι ο Σπουρδαλάκης: «Το καπάκι κατά πάσα πιθανότητα δεν είναι το αρχικό. Σε τούτο το συμπέρασμα οδηγούμαστε από δύο σοβαρές ενδείξεις. Η πρώτη διακρίνεται στις προηγούμενες φωτογραφίες. Το σημείωμα στο εσωτερικό του καπακιού που αναγράφει «Κατασκευή 1865» είναι γραμμένο με στυλό!!!»

Και με στυλό να μην ήταν, τέτοια γράμματα δεν είναι του 1865. Η διαφορά με τον γραφικό χαρακτήρα στην ετικέτα είναι πολύ σαφής.

Αυτό βέβαια δεν αποδεικνύει τίποτε για την ηλικία του καπακιού, μόνο της εγγραφής. Μπορεί κάλλιστα να γράψει κανείς εκ των υστέρων «1865» σ’ ένα καπάκι που να είναι όντως του 1865. Η δεύτερη ένδειξη παρακάτω είναι πολύ πιο ισχυρή (πλαστικό στις διακοσμήσεις).

θα μπορουσε παντως σε μια παλιοτερη γενικη αποκατασταση του οργανου να ειχαν υποστει ζημιες τα φιλετα και και να αντικατασταθηκαν…

Θα ήθελα να πω ότι έχει σίγουρα κάπως επέμβει το συντηρούσε ο προηγούμενος κάτοχος μια και που ήταν επαγγελματίας μουσικός δεν τα πάω καλά με την τεχνολογία θα προσπαθήσω να ανεβάσω δείγμα ήχου έχει αρκετά γλυκό όσο αφορά την εκτίμηση του θα βρω καποια ευκαιρία να το γράψω στο φόρουμ ποιό είναι το σκεπτικό μου, πάντως ΝΑΙ εσχυει οτι χάνει αξία ενα οργανο που πληρώθηκε κάποτε καλά απλά αυτό ΑΝ δεν καταφέρω να το δώσω ίσως για Καλύτερα για να μην το μετανιωσω

Ανέβασα ήχο το link https://youtu.be/JkMZughzd6Y