Είναι λίγο δύσκολο τραγούδι. Όχι τεχνικά, αλλά στο να το κατανοήσεις.
Κατά την προσωπική μου ανάγνωση (μπορεί να υπάρχουν και πολύ διαφορετικές), ανήκει σ’ ένα αρκετά αρχαϊκό στιλ παραδοσιακού που, στα ρεμπέτικα, διατηρείται σε ανώνυμα και μουρμούρικα αλλά στα επώνυμα έβαινε προς εξαφάνιση ήδη από τις παλιότερες ηχογραφήσεις μουσικών σαν τον Μπάτη και τον Μάρκο, που είναι από τους κατεξοχήν παραδοσιακούς.
Και το στυλ αυτό συνίσταται στα εξής: Δύο φωνητικά γυρίσματα, καθόλου εισαγωγή παρά μόνο οργανικές επαναλήψεις, και αρκετή ελευθερία στην εκτέλεση. Δηλαδή, λίγα πράγματα στάνταρ και αρκετός χώρος για αυτοσχεδιασμό. Όχι όμως πλήρη, ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, δηλαδή δημιουργία μελωδιών τη στιγμή που παίζονται (όπως είναι το ταξίμι), αλλά αυτοσχεδιασμό στις λεπτομέρειες του πώς ακριβώς θα αποδοθεί μια μελωδική φράση. Η φράση υπάρχει, είναι συντεθειμένη, αλλά με κάπως «ανοιχτή» μορφή (δηλαδή: δεν είναι «έτσι» το κανονικό και «έτσι» το διανθισμένο, αλλά και τα δύο εξίσου ισότιμες εκδοχές, χωρίς κανένα να είναι πιο κανονικό από το άλλο ή τα άλλα).
Οπότε, εν προκειμένω, έχουμε δύο φωνητικές φράσεις: Α, «Μες στης Πόλης το χαμάμ / ένα χαρέμι κολυμπά», και Β «αραπάδες το φυλάνε / του Αλή πασά το πάνε». Τα οργανικά που χρησιμοποιούνται σαν εισαγωγή δεν είναι ξεχωριστές μελωδικές φράσεις, είναι παραλλαγές του Β.
Ήδη η φράση Α (που επαναλαμβάνεται μόνο με λόγια, όχι οργανικά) παίζεται λίγο αλλιώς στην πρώτη στροφή απ’ ό,τι στη δεύτερη. Νομίζω ότι αυτό μπορούμε να το θεωρήσουμε αυτοσχέδια επιλογή της στιγμής, εκ μέρους του Δελιά, και όχι σαν οδηγία «έτσι πάει και όχι αλλιώς».
Με τη φράση Β, ιδίως στα οργανικά, είναι πιο περίπλοκο το πράγμα. Νομίζω ότι ο τύπος στο εκπαιδευτικό βίντεο έχει πάρει κάμποσες από τις αυτοσχέδιες παραλλαγές που παίζει ο Δελιάς και τις έχει οργανώσει με μια σειρά που να είναι κάπως εύκολο να απομνημονευτεί. Δεν παίζει νότα προς νότα τα ίδια με τον Δελιά, αλλά αυτό δεν αποτελεί λάθος, γιατί ούτε ο Δελιάς παίζει νότα προς νότα τα ίδια με …τον εαυτό του.
Θα ήταν ίσως εφικτό να βγάλεις ολόκληρο το κομμάτι (εννοώ την κάθε στροφή και την κάθε εισαγωγή ξεχωριστά) ακριβώς ίδια με τον Δελιά. Θα είχε όμως μεγάλο κόπο, και κατά τη γνώμη μου μάταιο. Καθόλου δεν αποκλείω να υπάρχουν μουσικοί που το έχουν ήδη κάνει, αλλά γιατί;
Είναι πολύ πιο εύκολο να μάθει κανείς ένα κομμάτι με δέκα διαφορετικές φράσεις, παρά με τρεις-τέσσερις σχεδόν ολόιδιες, που σε κάθε στροφή δεν επαναλαμβάνονται καν με την ίδια σειρά.
Μια εκτέλεση πραγματικά πιστή στο πνεύμα του Δελιά, και όχι στο γράμμα του, θα συνίστατο στο να απομνημονεύσεις απλώς και μόνο αυτό που τραγουδάς, και από κει και πέρα να εμβαθύνεις στη λογική με την οποία μπορείς να το διανθίσεις έτσι ώστε, ταυτόχρονα,
-να μην επαναλαμβάνεις συνέχεια το ίδιο και το ίδιο, αλλά να το παραλλάσσεις
-να μην παρεισάγεις στις παραλλαγές σου λεπτομέρειες που θα σε οδηγήσουν εκτός ύφους, και
-ό,τι κι αν παίξεις να πατάει πάντα στον ίδιο βασικό μελωδικό σκελετό.
Αλλά αυτό δεν είναι για ξεκινηματίες. Ένας πιο ταπεινός αλλά απόλυτα αξιοπρεπής στόχος είναι να μάθεις αυτό που δείχνει ο τύπος στο βίντεο, και να το επαναλάβεις για όλες τις στροφές.
Κάποτε είχα ξανααναφέρει την παρακάτω ιστορία:
Πρόβα έμπειρου Κρητικού λυράρη με καλλίφωνη πλην αρχάρια τραγουδίστρια. Στα κρητικά ένα παρόμοιο είδος ημιαυτοσχεδιασμού συνηθίζεται κατά κόρον. Εκείνος το κατείχε σαν τη μητρική του γλώσσα, εκείνη όχι. Τον ρωτάει λοιπόν:
-Την τάδε φράση, πόσες φορές θα την παίξεις για να μπω;
-Μην ανησυχείς, θα την παίξω αρκετές.
-Τι αρκετές; Εγώ πότε να μπω, τη δεύτερη φορά, την τρίτη;
-Όταν θα την έχω παίξει αρκετές φορές.
-Πόσες φορές θα την παίξεις;
-Δεν ξέρω!
Κάπως έτσι και με το Χαρέμι: μέχρι να 'ρθει η ώρα να μπει η στροφή (φράση Α), επαναλαμβάνεις τη φράση Β οργανικά όσες φορές χρειαστεί, σε όσες και ό,τι παραλλαγές ταιριάζει. Αλλά επειδή αυτό είναι τελείως χαώδης οδηγία, υπάρχει και η λύση της διασκευής, δηλ. αυτό που κάνει ο τύπος στο βίντεο, που είναι πιο διαχειρίσιμο.