"REMPETIKO" SESSION στη Γερμανία

“REMPETIKO” SESSION 2
22. NOVEMBER 2003
20:00 - 00:00 Uhr
CentrumCultur
Centrumplatz 2, Bochum

Das musikalische Symbol,
der Minderheit & Immigration,
ausgelφst durch Kriege & Industrialisierung
im φstlichen Mittelmeerraum,
heiίt: Rempetiko tragoudi.
Die Verwandlung, Ende des 19. Jahrhunderts,
der traditionellen lδndlichen Musik zur stδdtischen,
welche Anfang des 20. Jahrhunderts
ihre “goldene” Zeit erlebt.
Athina, Pereas, Saloniki, Patra, Volos…
(Unterweltmusik)

Vergleichbare Region das Ruhrgebiet.
Politische-φkonomische Immmigration,
polyethnische Minderheiten,
Heimweh, άberlebenskampf und Trδume…


Einmal monatlich im Rahmen des Projektes
“REMPETIKO SESSION”
erfahren wir mehr:

*Musik aus den Archiven von Sammlern
*Vortrδge & Diskussion
*Live-Session


*Infos & Anmeldungen fόr das
“Rempetiko” Diskussionsforum:
Kanistras Konstantinos
kosti.sos@gmx.de

*Leiter: Andrikopoulos Konstantinos
paradoxologos@gmx.net
www.paradoxon-klangorchester.de

Εντάξει Γιώργο, θα γράφω και στις δυό γλώσσες.
Λοιπόν, οργανώνω μια φορά το μήνα ένα ρεμπέτικο
βράδυ εδώ στο Bochum της Γερμανίας με τη βοήθεια
του γραφείου πολιτισμού της πόλης και το μεράκι
μερικών φίλων μουσικών και μη.
Αναφέρω μερικούς:Κάνιστρας Κ., Ρούσσος Γ., Χαρότζας Γ., Πραντέκος Δ., Οικονόμου Ι.,
Heidi Bartnik, Gerlinde Iking, Sebastian Ertl,
Stauroula Baka, Stephan Grothaus, Noel A. Karytinos, Min Wu,…

Η προσπάθειά μου δεν έχει τουριστικό χαρακτήρα.
Είμαστε μιά γενιά μεταναστών πιό τυχερή σε σχέση
με την προηγούμενη της σκληρής δουλειάς και των ορυχείων αλλά ήδη ανάμεσα σε δυό κόσμους και ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το ρεμπέτικο τραγούδι μας έδωσε και μας δίνει τρόπο να εκφραστούμε εκεί που όλα τα άλλα μέσα
σηκώνουν τα χέρια.

Μεταφράζω τώρα το γερμανικό κειμενάκι και τα ξαναλέμε.

«Το μουσικό σύμβολο της μεοψηφίας και της μετανάστευσης - αποτέλεσμα των πολέμων και της βιομηχανοποίησης στον ανατολικό μεσογειακό χώρο -
είναι το ρεμπέτικο τραγούδι.
Η μεταβολή -τέλος του 19 αιώνα- της παραδοσιακής μουσικής της υπαίθρου σε μουσική της πόλης, μιάς
μουσικής που στις αρχές του 20 αιώνα ζεί τη χρυσή εποχή της.
Αθήνα, Πειραιά, θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλος…
(μουσική του υποκόσμου)
Ανάλογη περιοχή το Ruhrgebiet.
Πολιτικοοικονομική μετανάστευση, πολυεθνικές μειοψηφίες, πόνος της ξενιτειάς, αγώνας για επιβίωση και όνειρα…


Μιά φορά το μήνα θα βιώνουμε(μαθαίνουμε)περισσότερα στο πλαίσιο του “REMPETIKO SESSION”


Μουσική απο αρχεία συλλεκτών
Ομιλίες και συζήτηση
Live-Session»

17 posts were split to a new topic: Ήταν το ρεμπέτικο η μουσική του περιθωρίου;

“REMPETIKO” SESSION 3
20. Dezember 2003
20:00 - 00:00 Uhr
CentrumCultur
Centrumplatz 2, Bochum


*Infos & Anmeldungen für das
“Rempetiko” Diskussionsforum:
Kanistras Konstantinos
kosti.sos@gmx.de

*Leiter: Andrikopoulos Konstantinos
paradoxologos@gmx.net
http://www.paradoxon-klangorchester.de


Λίγοι και καλοί λοιπόν το Σάββατο που μας πέρασε στη ρεμπέτικη βραδυά μας. Το αφιέρωμα που είχε ετοιμάσει ο Κώστας Κάνιστρας γιά τον Βαμβακάρη και το οπτικό υλικό του ήταν λιτό και πολύ όμορφο. Η αφήγηση της Σταυρούλας καταπληκτική, οι πενιές του Πρανδέκου, του Οικονόμου, του Ρούσσου, του Κρόγια αλλά και τα κρουστά και οι μη Έλληνες με τη συμμετοχή τους έφτιαξαν κέφι.
Το κρασί βαράει λίγο αλλά την επόμενη θα διορθωθεί. Τι να κάνουμε, όσο γερνάει ο άνθρωπος μαθαίνει.
Κατάλαβα λοιπόν πως αρκετοί παρόντες στην πρώτη βραδυά εταύτισαν τον πανάκριβό τους ευατό με τις φιγούρες των τραγουδιών “15σύλλαβη ιστορία” και “ιδέες” και είχουν δίκιο.
Από τις “ιδέες” δε τους αφιερώνω τη δεύτερη στροφή “…οι Θαθάκοι με μελάνι
της σουπιάς όταν τα ΄χάνει
και με σάλιο οι μπλαμπλάκοι
Ναιναικονεορουφιάνοι
τις τρομάζαν και τις γλύφαν
πάντοτε τις αηδιάζαν…”
κι ας μου ΄βγει σε κακό(νομίζουν!!!)
Το επόμενο ρεμπέτικο βράδυ στις 20.12.03 και… παιδιά… ιδέες, κριτικοί, κουτσομπολιό, προεδροδασκαλοκαρεκλοκένταυροι περισσεύουν. Ταπεινή συμμετοχή σπανίζει.

Ναιναικονεορουφιάνοι?
Νενεκο-νεο-ρουφιάνοι ίσως?
(απ’ τον γνωστό Νενέκο)

…πήγα γιά πρόβα χτες το βράδυ και γυρνώντας σπίτι με κάποιον που θα άφηνα στο σταθμό, ακολουθώντας άλλη πορεία, σφηνώθηκα κάτω από ένα υπόστεγο που δεν πρόσεξα γιατί σκεφτόμουν το αφεντικό που θα ΄θελε το ρεμπέτικο Session πιό Multi-Kulti και κάποιους μουσικούς που καλύτερα τους πάει το Deutschland sucht den Superstar.
Κάποιος γνωστός ταξιτζής με κάποιους άλλους με βοήθησε και βγήκα, η Αργώ άντεξε και οδηγώντας γιά το σπίτι θυμήθηκα το γνωστό “όποιος μπλέκεται με τα πύ(ί)ττουρα τον τρών΄οι κότες”.
Απίστευτο ε! Να σε τσιμπολογούν οι κότες και να προσπαθούν να σε καταπιούν!
Φίλε μου τους Νενεκονεορουφιάνους δεν τους ξέρω!
Ναιναικονεορουφιάνους γνωρίζω.

Re Paradoxonlogos,
prepi na eksigiseis liga pragmata gia na se katalaBounai.

To Session pou 8a ginetai 1 fora ton mina einai se polli eleutero oti afora mousikous kai akroates. Opios theli ferni to organo mazi gia na sumetexei se mia parea mousikon kai erasotexnes mousikon pou ka8e fora alazounai dioti erxontai diafora atoma. Opios goustari erxetai me parea kai kathetai kai akroati me to potiraki krasi auta pou paizoumai. Olla ta komatia einai klasika komatia rembetikou. Exounai erthi mexri tora Outia, Bouzoukia Baglamades, Kithares ktlp…

Sto xoro pou organonetai auti H legomeni “Rembetiko Session” einai sto xeri enos Typou, pou einai o Ypeuthinos tou ktiriou . Autos omos theli na gini H fasi se “Multi Cultural”, dil. Na min einai mono Ellines ( mazeutikame kambosi…) alla na erthounai kai Afrikani, Tourki, kai na mas peksoun H na Xorepsoun ta dika tous. Auto pou den katalaBe omos einai oti ta Bradua auta exoun Thema to Rembetiko kai oxi kati allo.
Kai etsi prospathi na piesi ton organoti tou Session ( O Kostas ) na Bali kai alles Ethnikotites sto Programa. Programa omos den eiparxei dioti opos anafora stin arxi, opios theli erxetai kai opios den theli den erxetai eitai na symetexi eitai na akroasi

Kai etsi ( na pomai kai tou stravou to dikio ) tou exoun Spasi ta paparia, o katheenas me tis idees tou gia na Bori na Bgi se efimerida kai na dosi synendeuksi kai na to peksi mangas

Emeis omos den theloumai tetia. To basiko thema einai na peksoumai ta kommatia pou goustaroumai kai na sizitamai gia mousiki kai na analazoumai gnosis oti afora dromous, tragoudia, rythmous ktlp. Kai pio Basika na tin „briskoumai“.

aegeos

Φίλε aegeos όπως ήδη έγραψα, άλλοι καταλαβαίνουν
και άλλοι όχι. Έτσι είναι.
Εγώ προσπάθησα να δώσω λύσεις στο πρόβλημα το δικό μου και άλλων που αγαπούν το ρεμπέτικο τραγούδι αλλά και γενικότερα την ελληνική μουσική βρίσκοντας ένα χώρο γιά τις μουσικές μας συναντήσεις. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να συμμετέχουν η να παρακολουθούν πίνοντας το κρασάκι τους.
Ως συνήθως όμως σε τέτοιες ανοιχτές ιστορίες ο κάθε πονηρίδης φτιάχνει το δικό του σενάριο.
Ο υπεύθηνος του κτιρίου ονειρεύεται
τουρκοελληνικοαφρικάνικη γιορτούλα, γιατί έτσι πέφτει κάνα ευρώ από τη πόλη, Οι διάφοροι μεγάλοι μπουζουξήδες θέλουν ταμπέλες με το όνομά τους λες και τους κάλεσε κάποιος, οι χαζοί που δεν καταλαβαίνουν ή χειροκροτούν ή βρίζουν και πάει λέγοντας.
Το πως δουλεύει όμως το γαμημένο το σύστημα το΄χω καταλάβει. ʼν ήθελα να δουλεύω τους χαζούς και να τα μοιράζομαι με τους πονηρούς θα το΄χα κάνει εδώ και χρόνια γιατί είχα και έχω τις ευκαιρίες.
Δεν θέλω όμως γιατί προτιμώ να τους βλέπω να γίνονται μπλέ όταν ένας μαλάκας σαν κι εμένα τους χαλάει τη συνταγή χωρίς να καταλαβαίνουν τα κίνητρά του.
Το ρεμπέτικο βράδυ εδώ στο Bochum της Γερμανίας
είναι και θα μείνει τρόπος έκφρασης ανθρώπων που έχουν καημό, ευγένεια στη ψυχή τους, μεράκι και ευαίσθησίες.

Σωστός είσαι Paradoxologe. Μη στενοχοριέσαι πάντως. Η μεγάλη πλειοψηφία -δυστυχώς- αποτελείται από Ναιναικορουφιάνους, που όλη τη μέρα πουλούν κουτσαβάκικο τσαμπουκά απέναντι στην εξουσία κι όταν έρθει η ώρα να την αντιμετωπίσουν τότε σκύβουν το κεφάλι και γλύφουν με το φακελάκι τους (που χίλιες φορές δήλωσαν ότι δε θα ρίξουν) τον κάθε Θαθάκο και Μπλαμπλάκο.
Διατηρώ τις επιφυλάξεις μου για τον όρο “Μουγγρόχελα”. Αν κατάλαβα καλά πρόκειται για “Μουγκρόχελα” και είναι αντιφατικός όρος. Το πρώτο του συνθετικό δεν έχει ίδια συμπεριφορά με το δεύτερο.
ΑΝ

Φίλε Ari, κάποια παραδοσιακή ιστοριούλα μιλά γιά έναν Μήτσο στη Χαλκίδα. Αυτός λοιπόν ήταν λίγο
κυνηγός, λίγο ψαροντουφεκάς, πολύ ψεύτης, πολύ κουτοπόνηρος,…
Αυτός ήταν και το πρώτο “Μουγγρόχελο” γιατί στο καφενείο που περιέγραφε τις ιστορίες του μίλησε μιά μέρα και γιά τη πάλη του στο βυθό μ΄ένα τέρας (τεράστιο χέλι που μούγγριζε).
Αυτός ήταν επίσης που πριν χρόνια “καθάρισε” ένα ολόκληρο κοπάδι κύκνων στο περασμά του από λίμνη της περιοχής. Χαμός στις τηλεοράσεις και στα ραδιόφωνα. Ερχόμενος ο Μήτσος στο καφενείο με φόρα και την ώρα που αρχίζει να τους εξηγεί γιά την απίστευτη επιτυχία του, του “την πέφτουν” οι χωριανοί! “Εσύ ρε μαλάκα ήσουν”, “Βλάκα σκότωσες τους κύκνους”, “Θα σε κλείσουν μέσα”…
Στη γωνία ο Μήτσος κι αφού τα βρήκε σκούρα τους λέει το παροιμιακό: “…δεν ήταν κύκνοι ρε παιδιά,
κυκνόπαπιες ήταν…”

Αρα έκανα λάθος. Γράφεται με δυο γάμα κι όχι με γάμα κάπα. Γιατί αλλού είχε πάει το μυαλό μου.
ΑΝ

Σε δυό λεξικά που έχω σπίτι (ένα του Γ. Ζηκίδου της αρχαίας και της νεωτέρας κι ένα ελληνογερμανικό) βρήκα: μουγγρίζω, μούγγρισμα, μουγγρητό. Σ΄ένα τρίτο (ελληνογερμανικό) βρήκα:
μουγκρίζω.
Δεν ξέρω ακριβώς, ίσως στη δημοτική να γράφεται με γάμα κάπα.
Αν γνωρίζει κάποιος, ας γράψει.
Έψαξα να βρώ και τις λέξεις : Δρόγγος ή δρόγκος και μουγγρί ή μουγκρί, που είναι μάλλον συνώνυμες
και εννοούν το γνωστό στους ψαράδες μακρόστενο ψάρι αλλά δεν τις βρήκα στα λεξικά που έχω…

Στο ψάρι έγινε όλη η παρεξήγηση.
ΑΝ

Με ευκαιρία το ελληνικό βράδυ στο Kultur cafe του Uni-Bochum και πάνω από το πατάρι, παρακολούθησα τα δρώμενα και με μεγάλο ενδιαφέρον τα μεταφέρω.
Σε μιά “φοιτητική” εκδήλωση λοιπόν (γιά να την βγάλουμε καθαρή με 3 ευρά είσοδο)κατέφθασαν διάφοροι φοιτητές, δημόσιοι υπάλληλοι, επιστήμονες, δάσκαλοι, κοκκοράκια και κοτούλες.
Είδα λοιπόν άντρες που πουλιούντε γιά σύμβολα να κοροϊδεύουν τον εαυτό τους ποζάροντας με σιγουριά ανάμεσα στα πρόβατα της στάνης τους και ποντάροντας στο “όποιος τολμάει ας πεί κάτι”
Ενθυμούμενος δε την αντίδρασή τους σε περίπτωσεις που τους συνάντησα μόνους ρωτάω με απορία, “δεν ντρέπεστε λίγο;” Σας είπε η γιαγιά σας πως η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει και κάνατε το κουτσομπολιό επιστήμη; Ειλικρινά μου θυμίζετε τις μαυροφόρες γριές στον “Ζορμπά” και γενικά τη κοινωνία που σκοτώνει τη χήρα εκτελώντας το “καθήκον” της.
Το απίθανο είναι ότι ενώ τους παίζεις 5!!! ώρες
και διασκεδάζουν πίνοντας και χορεύοντας (όπως έγραψα με 3 ευρώ είσοδο) αρχίζουν και οι παραγγελιές: Μάλαμα θέλει το κοκκοράκι, κότσαρι ο πόντιος, καλαματιανό ο ένας χορευταράς, ζωναράδικο ο άλλος χορευταράς, πεντοζάλι κάποιος άλλος… και γώ έχω κι άλλη απορία:
Κώλο θέλετε; Στα χωριά σας έτσι κάνατε παραγγελιές ή τα “ρίχνατε” στα όργανα;
Αν δεν έχετε να πληρώσετε γιατί έχετε ξεσκιστεί στη κατανάλωση υπάρχει και το ΠΑΡΑΚΑΛΩ προς τον ΜΟΥΣΙΚΟ!
Τι κάθομαι και γράφω! Λές και πρόκειται να μ΄ακούσουν οι “γριές του Ζορμπά”…

Δεν μπορείς να μάθεις στο γουρούνι να τραγουδάει.
Εσύ σίγουρα χάνεις τον καιρό σου, αλλά και το γουρούνι χασμουριέται.

Ακριβό πράγμα για τα νεύρα η ώσμωση του μουσικού με τον TVάνθρωπο (προφέρεται “τιβγιάνθρωπος”) που μεταφέρει τη συμπεριφορά του καναπέ του στην αγέλη του και ακολούθως όπου στο διάολο πάει με δαύτην.

Καλό κουράγιο.

Ωραία βραδυά πάλι το Σάββατο, έτσι παιδιά;
Νίκος (Δημητριάδης), ʼρης, Γιάννης, Ντέντλεφ, Ρούσσος, Παύλος, Νοέλ, Σεμπάστιαν, Σταυρούλα, Χαϊντι, Δανάη, Σελίν, Γιωργάκης…
Όσοι από την περιοχή μας θέλουν να συμμετέχουν στο επόμενο SESSION, ας επικοινωνήσουν μαζί μας.

“REMPETIKO” SESSION 4
31. Januar 2003
20:00 - 00:00 Uhr
CentrumCultur
Centrumplatz 2, Bochum


*Infos & Anmeldungen für das
“Rempetiko” Diskussionsforum:
Kanistras Konstantinos
kosti.sos@gmx.de

*Leiter: Andrikopoulos Konstantinos

http://www.paradoxon-klangorchester.de


Παιδιά , καλά Χριστούγεννα σε όλους με υγεία και αγάπη!