Πεντάγραμμο , κλειδί ΣΟΛ-ΦΑ-ΝΤΟ

Καλησπέρα σας, είναι η δεύτερη φορά που δημοσιεύω και επείδη είμαι αρχάριος στο θέμα της θεωρίας (μόνο το αυτί μου έχω για βοήθεια) έχω κάποιες απορίες. Πριν λίγους μήνες είχα αναφερθεί ότι θα ήθελα να μάθω για 4/5 χορδα-δρόμους και είχα αγοράσει το βιβλίο του κ. Ανδρίκου. Σε αυτό που δεν έδωσα σημασία ήταν ότι πρώτα έπρεπε να ασχοληθώ με τα βασικά όπως για παράδειγμα το να μπορώ να διαβάζω το πεντάγραμμο,παρτιτούρες κλπ έτσι ώστε να μπω και σιγά σιγά στο νόημα των δρόμων και να διαβάζω τα παραδείγματα πενταγράμμων που υπάρχουν στο βιβλίο του Ανδρίκου. Αυτές τις μέρες που βρήκα χρόνο κάθισα να διαβάσω στο ίντερνετ από το βιβλίο του Λέκκα για το πεντάγραμμο, που μου προτείνατε στο φόρουμ καθώς και από διάφορες άλλες σελίδες για να καταλάβω και τα διαστήματα. Άρχισα να διαβάζω για το κλείδι του ΣΟΛ και καταλάβαινα αρκετά πράγματα, έπειτα όμως αναφερόταν πολύ το κλειδί του ΦΑ και του ΝΤΟ με αποτέλεσμα να ψιλομπερδευτώ. Θα ήθελα να μου ξεκαθαριστεί το εξής: στο βιβλίο του Ανδρίκου όλα τα παραδείγματα που αναφέρονται βρίσκονται στο κλειδί ΣΟΛ (για ποιο λόγο γίνεται αυτό;). Θα έπρεπε να ασχοληθώ μόνο με αυτό το κλειδί; θέλω να πω στο μπουζούκι τα άλλα κλειδιά δεν έχουν τόσο ρόλο; συγγνώμη για αυτές τις απορίες διότι ξέρω είναι χαζές, απλώς είμαι αρκετά αρχάριος στο κομμάτι της θεωρίας και θα ήθελα να πραγματικά να βρεθώ σε ένα καλό επίπεδο. Κυρίως με ενδιαφέρουν οι δρόμοι αλλά ξέρω ότι πρέπει να μάθω τα βασικά και θα επωφεληθώ από αυτά.

για κιθάρα και μπουζούκι σου χρειάζεται μόνο το κλειδί του σολ.
για την ακρίβεια η κιθάρα γράφεται μια οκτάβα ψηλότερα απ’όσο ακούγεται, έτσι ώστε να χωράει όλη η έκτασή της στο κλειδί του σολ. νομίζω ότι και για το μπουζούκι ισχύει κάτι τέτοιο, αν και θα βόλευε να γράφεται κανονικά ώστε να μην χρησιμοποιεί πολλές βοηθητικές γραμμές πάνω από το πεντάγραμμο.
τα υπόλοιπα κλειδιά είναι για όργανα που έχουν χαμηλότερη έκταση. πχ το μπάσο χρησιμοποιεί του φα, ενώ στο πιάνο το αριστερό χέρι (μπάσα) γράφεται στο φα και το δεξί (πρίμα) στο σολ.
το κλειδί του ντο βρίσκεται ανάμεσα σε αυτά τα δύο, χρησιμοποιείται σε κάποια κλασικά έγχορδα και πνευστά.

2 Likes

χίλια ευχαριστώ Νικό, με βοηθάς πολύ!! αν έχω κάποια άλλη απορία σχετικά με το πεντάγραμμο θα ξαναρωτήσω εδώ!! :grin::grin:

1 Like

επίσης μπορείς να βρεις άπειρη βιβλιογραφία στο ίντερνετ, και να διαλέξεις την πιο καλογραμμένη.
για απορίες είμαστε πάντα εδώ (διανυκτερεύουμε με βάρδιες).

1 Like

Αυτό βλέπω. Άσε που ήμουν σχέδον σίγουρος ότι θα το δεις και θα με διαφωτίσεις εσύ αμέσως χαχαχα. Ναι αυτό προσπαθώ να κάνω τώρα που βρήκα και χρόνο ψάχνω απ΄ όπου μπορώ. Αργότερα θα διαβάσω και το κείμενο που ανέβασες για τους δρόμους σε συνδιασμό με το βιβλίο του Ανδρίκου!

1 Like

καλή μελέτη λοιπόν!!!

1 Like

Να σαι καλά , ευχαριστώ!!

1 Like

Η οθωμανική σημειογραφία (αυτή που έχει και ο Ανδρίκος στις ενότητες «αλά τούρκα» του κάθε δρόμου) χρησιμοποιεί αποκλειστικά το κλειδί του Σολ. Επ’ αυτού ένας δάσκαλός μου, ο Γ. Συμεωνίδης, είχε κάνει την πρόταση να μη χρησιμοποιείται ολωσδιόλου κλειδί, αφού άλλο στη δυτική που πρέπει να ξέρουμε σε ποιο κλειδί είμαστε γιατί αλλάζουν οι νότες και άλλο η οθωμανική όπου δεν έχουμε ούτε επιλογή ούτε σύγχυση.

Δε νμίζω να εισακούστηκε από κανεναν, αλλά έχει τη λογική του.

2 Likes

Το σκεπτικό του Ραούφ Γιεκτά, αν καταλαβαίνω καλά είναι το εξής: Τοποθετώ τον περντέ ραστ εκεί που ορίζεται ο γνώμονας μου ,ανεξάρτητα απο το απόλυτο τονικό ύψος που θα επιλέξουν οι μουσικοί και έτσι καταλήγω μια “σχετική” χρήση αυτής της κατα τα άλλα “απόλυτης” γραφής. Είναι πολύ έξυπνο και πρακτικό αλλά νομίζω ορίζεται ακριβώς σε σχέση με το κλειδί οπότε, πιστέύω, καλό θα ήταν να παραμείνει ως σημείο αναφοράς.
Θεωρητικά τουλάχιστον, δεν υπάρχει λόγος να μην μπορεί να γραφτεί σε άλλα κλειδιά,ειδικά τώρα τελευταία που φοριούνται και κάτι κοντραμπάσσα και νέα για το χώρο όργανα

2 Likes

Νομίζω ότι δεν τους ενδιαφέρουν τα άλλα κλειδιά γιατί δεν τους ενδιαφέρει η γραπτή αποτύπωση της οκτάβας: η νότα ραστ είναι ραστ, αν παίζεις κοντραμπάσο θα είναι φυσικά πιο χαμηλά απ’ ό,τι αν παίζεις ούτι, αλλά μάλλον αυτό θεωρείται αυτονόητο.

2 Likes