Keith Hill - Το κούρδισμα του καπακιού στα βιολιά

Παραθέτω τους συνδέσμους για δύο άρθρα που βρήκα στο διαδίκτυο σχετικά με το κούρδισμα του καπακιού και της πλάτης στα βιολιά των μεγάλων Ιταλών κατασκευαστών του παρελθόντος (Stradivari, Guarneri, Amati).

Ο συγγραφέας των άρθρων, Keith Hill, είναι οργανοποιός με σπουδαίο βιογραφικό και ασχολείται κυρίως με τις κατασκευές πληκτροφόρων οργάνων και βιολιών ακολουθώντας μεθόδους που σύμφωνα με τα δικά του ευρήματα εφαρμόζονταν τον 17ο και 18ο αιώνα.

Το πρώτο άρθρο, http://www.instrumentmaking.keithhillharpsichords.com/areatuning.0.html, περιγράφει μία μέθοδο που ονομάζει area tuning (κούρδισμα ανά περιοχές). Συνοπτικά η μέθοδος έχει ως εξής: οι επιφάνειες του βιολιού που πάλλονται (δηλαδή το καπάκι και η πλάτη) χωρίζονται σε νοητές περιοχές. Η μεγαλύτερη από αυτές κουρδίζεται σε μία θεμέλιο νότα ενώ οι υπόλοιπες κουρδίζονται σε αρμονικές αυτής.

Στο δεύτερο άρθρο, http://www.instrumentmaking.keithhillharpsichords.com/areatuninghints.html, ο Keith Hill επεκτείνει την επιχειρηματολογία του και παρουσιάζει τη φιλοσοφία με την οποία εφαρμόζει την παραπάνω μέθοδο.

Αυτό που βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον στα παραπάνω άρθρα είναι το γεγονός ότι πάρα πολλά από τα λεγόμενά του ισχύουν εξίσου για μια πληθώρα οργάνων και όχι μόνο για τα βιολιά. Αν κανείς διαβάσει τα άρθρα έχοντας αντικαταστήσει νοητά το βιολί με άλλο όργανο (π.χ. κιθάρα) θα διαπιστώσει το εύρος εφαρμογής των ισχυρισμών του.

Είναι γνωστό φυσικά ότι οι μεγάλοι κατασκευαστές κουρδίζουν τα καπάκια των οργάνων τους και μάλιστα με εξαιρετική ακρίβεια. Την έννοια του area tuning όμως δεν την είχα συναντήσει ποτέ, ούτε βέβαια τον βαθμό λεπτομέρειας με τον οποίο περιγράφεται.

Υπάρχουν πολλά σημεία στα παραπάνω άρθρα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφορμή για συζήτηση. Απ’ τη δική μου μεριά το μόνο που θα 'θελα να θέσω προς το παρόν, ως γενικό ερώτημα, είναι το αν πιστεύετε ότι οι διάσημοι Έλληνες οργανοποιοί του παρελθόντος (Σταθόπουλος, Αφοί Παναγή, Απαρτιάν, κ.ά.) εφάρμοζαν συστηματικά τη μέθοδο κουρδίσματος των καπακιών ανά περιοχές, κατά τον τρόπο που περιγράφεται από τον Keith Hill.

1 «Μου αρέσει»