Copyrights και Παραδοσιακή Μουσική

Τελευταία συνάντησα σε κάποια παραδοσιακά τραγούδια τα οποια ανηκουν σε δίσκους, σήμα copyright απο διάφορους φορείς οπως The Orchard Music.

Στο δικό μου κανάλι, έγινε copyright claim σε ορισμένα τραγούδια, ωστόσο συνεχίζουν και παίζουν κανονικά.

Ρωτάω εγώ, μήπως έχει ξεφύγει η κατάσταση;

Από πότε μπορεί κάποιος, την παραδοσιακή μουσική, που δεν έχει δημιουργό, να τη διεκδικήσει;

Διεκδικεί κάποιος δικαιώματα στη μουσική όταν ο ίδιος γράφει το τραγούδι. Παράδειγμα, ο Νίκος Οικονομίδης έγραψε κάποια νησιώτικα τα οποία αποτελούν δικη του σύνθεση, και έτσι έχει τα copyrights.

Πώς μπορεί κάποιος ο οποίος ηχογράφησε κάποιον παραδοσιακό καλλιτέχνη, να παίρνει τα δικαιώματα επειδή έκανε την ηχογράφηση αυτός, σε στούντιο, σπίτι, μαγνητόφωνο;

Προσωπικά, πιστεύω ότι είναι παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων καθώς, ηθικά, ο μόνος οργανισμός που δικαιούται πνευματικά δικαιώματα στη παραδοσιακή μουσική, είναι η κοινότητα από την οποία προέρχεται η ηχογράφηση - για να μην προχωρήσουμε σε οικογενειακή κληρονομιά των απογόνων του καλλιτέχνη!

Πως γίνεται λοιπόν το ΚΕΠΕΜ του Σίμωνα Καρά, το οποίο πραγματοποιεί μια πολύ καλή δράση στην προώθηση και καταγραφή παραδοσιακών χορών και μουσικής, να βάζει πνευματικά δικαιώματα στους σκοπούς της… Χάλκης! Και οποιασδήποτε Χάλκης.

Υπάρχει κάποια νομοθεσία που γράφει ότι αυτός που ηχογραφεί μπορεί να διεκδικήσει δικαιώματα; Γιατί αν υπάρχει, θα ήθελα να το διαβασω, και να μην ανοίγω πικρά θέματα.

Πιθανώς για το τραγούδι αυτό καθεαυτό να μην υπάρχουν δικαιώματα, αλλά για την εκτέλεση να υπάρχουν ξεχωριστά δικαιώματα. Πιθανώς λοιπόν, αν έβαζες το ίδιο τραγούδι παιγμένο σε διαφορετική εκτέλεση να μην υπάρχει πρόβλημα.
Ίσως έναν ειδικός θα μπορούσε να μας διαφωτίσει. Σίγουρα τα παιδιά του ΚΕΠΕΜ @kepem κάτι θα έχουν να πουν επ’ αυτού, αφού πέρασαν αυτή τη διαδικασία…

Καλησπέρα,

άλλο το πνευματικό δικαίωμα του δημιουργού κι άλλο το μηχανικό δικαίωμα.

Το κάθε ηχογράφημα ανήκει σε κάποιον (δισκογραφική ή παραγωγό) και αυτός έχει το αποκλειστικό δικαίωμα διακίνησης, εμπορίας, ενσωμάτωσης σε εικόνα κτλ.

http://www.aepi.gr/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=62&Itemid=108

Μάλιστα, πολύ χρήσιμες οι πληροφορίες σας.

Υποθετικά λοιπόν, εγώ που έχω ηχογραφήσεις τέτοιων τραγουδιών, και τις ανεβάζω στο Youtube, αποφασίζω εφόσον έχω τα δικαιώματα να τις πουλήσω μέσω Google Play.

Οι μουσικοί που περιέχονται στην ηχογράφηση, δε μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματα στο τραγούδι, άρα και μερίδιο από τις πωλήσεις;

Αυτή η συζήτηση νιώθω ότι θα βγεί σε αδιέξοδο, λόγω του ότι αν το καλοσκεφτούμε, απαγορεύεται από τον Νόμο η ηχογράφηση τρίτου προσώπου. Επίσης, με αυτή τη λογική, το ηχογράφημα ανήκει σε αυτούς που περιέχονται στην ηχογράφηση και μόνο κατόπιν εξουσιοδότησης μπορεί ο ηχογραφητής( καινούρια λέξη) να πάρει τα δικαιώματα.

Μπέρδεμα!

Η ιστορία αφορά ηχογραφήσεις από τον δίσκο του Καρά (Ρόδος-Σύμη-Χάλκη) ή άλλες; Μήπως πρόκειται για ανέκδοτες ηχογραφήσεις του Καρά, σαν αυτές της Καλύμνου και της Ικαρίας που από χρόνια κυκλοφορούσαν από κασέτα σε κασέτα; Διότι, αν πρόκειται για πράγματα που εκτός από το ΥΤ μπορεί κανείς να τα βρει αγοράζοντας ένα δίσκο (που κυκλοφορεί ή που σχεδιάζεται η κυκλοφορία του), και δίνοντας λεφτά που θα συμβάλουν στην επιβίωση του φορέα που έκανε -όχι αδάπανα- τη σχετική δουλειά, τότε είναι κατανοητό, έστω κι αν μιλάμε για βιντεάκια που απευθύνονται σ’ ένα άκρως εξειδικευμένο και άρα μικρό (και οικονομικά αμελητέο) κοινό. (Άλλωστε σε παρόμοιο κοινό απευθύνονται και οι δίσκοι.)

1 «Μου αρέσει»

αγαπητέ Νίκο αυτά που γράφετε είναι η δική σας “λογική”. Όμως επί των ηχογραφημάτων και των δικαιωμάτων ισχύουν νόμοι, τρόποι εκμετάλλευσης, είσπραξη δικαιωμάτων μέσω οργανισμών κτλ.

Δεν κρίνω αν είναι δίκαιο ή άδικο, έτσι είναι.

Εάν έχετε ένα cd π.χ. του Ταδόπουλου που κυκλοφόρησε από την Τάδε ρέκορτνς, ΔΕΝ έχετε αυτόματα το δικαίωμα να κάνετε Upload ΄ή διακίνηση άυλη (το περιεχόμενο του cd) στο διαδίκτυο ή ως φυσικό προϊόν. Η Τάδε ρέκορντς έχει βάσει νόμου δικαίωμα να σας το απαγορεύσει.

1 «Μου αρέσει»

Μάλιστα,

είναι κάτι το οποίο ενδιαφέρομαι να ψάξω, μπορείτε να με καθοδηγήσετε, που μπορώ να βρώ στοιχεία, όσων αφορά τις νομοθεσίες;

Φίλοι, γεια σας και καλή χρονιά!

Νίκο, καταλαβαίνω την έκπληξη που μπορεί να ένιωσες σε σχέση με το ζήτημα που έθεσες, αλλά αν το σκεφτείς καλύτερα, θα δεις πως υπάρχει λογική πίσω από αυτό. Όπως ήδη ειπώθηκε, πνευματικά δικαιώματα σε αυτό καθ’ αυτό το τραγούδι δεν υπάρχουν. Αλίμονο! Ωστόσο στη συγκεκριμένη εκτέλεση υπάρχουν. Αλλιώς θα μπορούσε καθένας να πάρει το CD του Καρά από τα Δωδεκάνησα και να το κάνει κόπιες και να το μοιράζει. Το ότι είναι ψηφιακή η διανομή δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με αυτό. Επομένως, όπως ακριβώς διακινούμε τα φυσικά CD, με τον ίδιο τρόπο το ΚΕΠΕΜ διακινεί πλέον και ψηφιακά τις εκδόσεις του, όχι μόνο στο YouTube, αλλά και στο i-Tunes και στο Spotify και σε δεκάδες πλατφόρμες ψηφιακής διανομής παγκοσμίως. Για τον λόγο αυτόν ξεκίνησε να εμφανίζεται στο κανάλι σου η συγκεκριμένη ένδειξη.

Σε σχέση με το εάν σε μία ηχογράφηση έχουν δικαιώματα οι ίδιοι οι μουσικοί ή οι απόγονοί τους η απάντηση δεν είναι μία. Παίζει ρόλο αν οι μουσικοί πληρώθηκαν, αν ήταν σε γνώση τους ότι οι ηχογραφήσεις αυτές προορίζονται για ραδιοφωνικές εκπομπές ή δίσκους κ.τ.λ. Σε ειδικότερα ζητήματα κι εγώ δεν μπορώ να μπω. Πρέπει να πάρεις πληροφορίες από κάποιον νομικό ειδικό επί πνευματικών δικαιωμάτων.

Περικλή, πράγματι, ως τρόπο να εξασφαλίσουμε κάποιους πόρους κάναμε αυτή την κίνηση, έτσι ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε τη δράση του Κέντρου. Από τα εκατοντάδες κομμάτια από τους δίσκους του Καρά που είναι ανεβασμένα στο YouTube “καθαρίζουμε” λοιπόν …5 € περίπου το μήνα. :slight_smile: :+1:

Νίκο, η ενασχόληση με την παράδοση δεν κάνει λεφτά. Ρουφάει λεφτά…

1 «Μου αρέσει»