Τουμπελέκι - Α. Κωστής

Kalimera se olous ,
Parakoloutho tis sizitisis sas arketo
kairo kai mou kanei mageli entiposi
to " Knowledge" pou eiparchi se auto to forum .

Loipon exo mia Aporia, gia to tragoudi “Toumbeleki” tou A. Kosti 1930.
( To Brika sto CD “Cafe Rembetika” tis eterias Nascente ).
The song is played in Country style only with a Guitar !!
Opios theli nan akousi ena apospasma tou tragoudiou, tha to bri sto ekesis link.

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B00004U57Y/qid=1038298243/sr=2-1/ref=sr_aps_prod_1_1/302-2628695-9064012

Einai to komati Nr. 14

Ta Logia einai:

H tyxei mou to efere,
na klepso ena sakaki
To bastaga kai trabaga,
gia to Monastiraki

Toumba, toumba…?
Toumbeleki, toumbeleki Bre,
pou mas kaneis to LeBenti.

Kata diaBolou symptosi
Na kai t΄afentiko tou
Me traBage kai mou΄lege
pos eitanai diko tou.

Toumbeleki, toumbeleki, Bre
pou mas kaneis to …, Bre
pou mas kaneis to …, Bre
pou mas kaneis to LeBenti.

Ax i zoi ton Gianenon ( ? )
mes tin apelpisia,
pςte sta kratitiria,
kai pςte se eftixia.

Refrain

Bre pia kyria pia kourelo,
Bre pia … tou Ermou,
Bre ena akomi …
Na ton perasi gia alepou.

Refrain

Bre to koustoumi pou forao,
Bre s΄enan filo to xrostao,
Ax den to dino den to dino
Bre ma ton Agio Konstantino.

Eiparxei kai to polygnosto tragoudi tou Anesti Delia “To Sakkaki” pou exei
to idio Thema kai ta eidia logia stous protous 2 stixous.

  1. Moipos mboreite na mou pite pios “eklepse” apo pion???

  2. Den mboresa na katalawo ti leei sto Refrain kai
    se orismenous stixous,pios Mborei na Boithisei?

Sas euxaristo ek ton proteron

aegeos

Μια και το ‘φερε η κουβέντα:
“Ο φτωχοδιάβολος”.
Είναι αξιοπρόσεκτη η προσέγγιση των λαϊκών μας δημιουργών (γενικά της παράδοσής μας) σ’ αυτό το θέμα. Αυτός που κλέβει για να ζήσει ποτέ δεν καταδικάζεται στη συνείδηση των λαϊκών! Μάλιστα, τυχαίνει σχεδόν πάντα μιας δόσης συμπάθειας. Στο “Σακκάκι”, η θέση του “κοινού” είναι δικαιότατη:
Εννοείται ότι κακώς βούτηξε το σακκάκι. Ομως, δεν το 'κανε από κακία ούτε είναι κλέφτης. Το 'κανε από ανάγκη (για “να πιει ένα τσιμπουκάκι”!!!).
Τώρα για την “πατρότητα” του τραγουδιού:
Τα 'χουμε πει πολλές φορές. Την εποχή πριν τον πόλεμο δεν μπαίνει ζήτημα κλοπής, παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις. Ιδιαίτερα στις ανάμεσα σε ελληνικές και αμερικάνικες ηχογραφήσεις το θέμα είναι καθαρό. Οι “Αμερικάνοι” μετέφεραν τα τραγούδια, που είχαν επιτυχία στην Ελλάδα, στην δικιά τους δισκογραφία. Οταν η “αμερικάνικη” ηχογράφηση προηγείται της ελληνικής, σημαίνει ότι το τραγούδι είναι (κατά 99%) παλιό αδέσποτο-παραδοσιακό.
Στην περίπτωση του “Σακκακιού”, χρησιμοποιούνται στίχοι που σίγουρα προϋπήρχαν. Ο Κωστής το κάνει με τον τρόπο που συνήθιζαν οι προπολεμικοί “Αμερικάνοι”, δηλαδή συρραφή διάφορων δίστιχων ή τετράστιχων που τις περισσότερες φορές είναι άσχετα μεταξύ τους, καθώς ανήκαν σε διαφορετικά τραγούδια. Ο Δελιάς χρησιμοποιεί δύο παραδοσιακά δίστιχα, προσθέτει κι άλλα δυο δικά του, βάζει και μια μουσική και φτιάχνει ένα ΔΙΚΟ ΤΟΥ τραγούδι, προσαρμοσμένο στα όρια του χώρου της πειραιώτικης μαγκιάς (στου Καραϊσκάκη και στους γύρω τεκέδες).
Και οι Μικρασιάτες, και οι Πειραιώτες προπολεμικοί λαϊκοί δημιουργοί πέρασαν στη δισκογραφία πολλές αδέσποτες παραδοσιακές μουσικές και στίχους. Αλλίμονο αν δεν το 'καναν!
ΑΝ

ΥΓ. Το να κατηγορηθεί ο Δελιάς για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας είναι αφελές, άδικο και ανήθικο. Είναι ύπουλη μετατροπή του θύματος σε θύτη. Ξέρουμε δα για τι μιλάμε…

ΥΓ1. Ο στίχος “άσπρο πουκάμισο φορώ και μαύρο θα το βάψω” δεν είναι παραδοσιακός; Η ομώνυμη ζεϊμπεκάρα του Τσιτσάνη σε ποιον ανήκει;

File Ari,

den eithela na katigoriso ton A. Delia “gia klopi pneumatikis idioktisias”.
Jafto eBala kai tin erotisi se Parenthesi !!!,
mporei na min eimouna “sensible” se oti afora auto to thema kai na xrisimopoiisa tin lathos…leksi. sorry.

To mono pou mou efere tin aporia apano se auto to tragoudi einai
H Xronologia tis Hxografisis ton duo Tragoudion.

Anafereati oti to Tragoudi tou Kosti,Hxograftike to 1930
Sinthetes: Bezos / Dimitriadis

To tragoudi „To Sakkaki“ Hxograftike to 1935. ( 5 years later ! )
Anafereati apo ton Ilia Petropoulo to eksis:
( H syzitisi gia to BiBlio „Rembetika Tragoudia“ se auto to Forum mou einai gnosti. !):

“Zeimbekiko tou A. Delia. Diskos tou 1935 me ton syntheti,
neoteri Ektelesi me ton Strato me elafri parapioimenous stixous.
Tragoudiete ma klasiko tropo.
Kata ton duo stixon paratirountai mikres diafores, ja logo poikilias.
To tragoudi auto upirkse ekseretiko dimofiles”

Ja to tragoudi “Toumbeleki” tou Kosti, den lei tipota…

aegeos

YG. Ari, to e-mail to elaBes?

Aegeos, δεν αναφερόμουν σε σένα (για τις …κατηγόριες) αλλά σε κάποιους που τα 'γραψαν σε βιβλία. Ανέφερες ήδη έναν από αυτούς.
Οι ημερομηνίες των δίσκων που ηχογραφήθηκαν στο εξωτερικό δεν είναι όλες σίγουρες. Κάποιος “ειδήμων”, για παράδειγμα, έγραψε στο βιβλίο του ότι το “Κουτσαβάκι” του Δελιά ανήκει στον Γ. Κατσαρό, καθώς δεν ήξερε ότι η ηχογράφηση του Κατσαρού ήταν μεταπολεμική!
Κάποιοι άλλοι βγάζουν δισκάκια με τον Ψαμαθιανό, τον Μελεμενλή κ.ά. και τα …“παλιώνουν” λιγάκι, προφανώς για εντυπωσιασμό (π.χ. “Θα σπάσω κούπες” 1904!!!).
Πάντως η ημερομηνία της ηχογράφησης του Κωστή φαίνεται να είναι σωστή (γύρω στο 1930). Η νεκροψία θα δείξει.
ΑΝ

ΥΓ. Το mail δεν το πήρα. Μάλλον έχω πρόβλημα. Αν δε βαριέσαι στείλτο στο Σώτο και θα το πάρω από κει.
danhil35@hol.gr

(α) ο “ειδήμων” που αναφέρει ο ΑΝ είναι ο Πετρόπουλος
(β) το “Κουτσαβάκι” με τον Γ. Κατσαρό ηχογραφήθηκε πριν τον πόλεμο, αλλά μετά το “Κουτσαβάκι” με τον Δελιά
(γ) οι ηχογραφήσεις του Κ.Μπέζου με το όνομα Α.Κωστής έγιναν το 1931 στην Αθήνα και κυκλοφόρησαν μόνο στην Αμερικάνικη αγορά
(δ) εκτός από τους παραπάνω, το “σακκάκι” ηχογράφησαν ακόμη ο Μουφλουζέλης (ως δικό του!) γύρω στο 75 και ο Θέμης Ανδρεάδης την ίδια εποχή σε μια πραγματικά ενδιαφέρουσα εκδοχή.

(Κώστας Φέρρης)
Κατά τον Κουνάδη, ο Α. Κωστής είναι ψευδώνυμο του ίδιου του Κωστή Μπέζου, θείου της φίλης μου Τζοβάνας Τέμπου (Μπέζου), που ήταν γελοιογράφος στην Καθημερινή, συγγραφέας της επιθεώρησης, κιθαρίστας και ενίοτε ήθοποιός, και ιδρυτής του συγξροτήματος με χαβάγιες. Αστός ο ίδιος, είχε άριστες σχέσεις με τη “μαγκιά”, κι έβγαλε μόνο καμιά δεκαριά “μάγκικα” τραγούδια. Υπήρξε ο μεγάλος έρωτας της Δανάης (Στρατηγοπούλου), και έχω ενδείξεις πως ήτανε φίλος του Βασίλη Λάσκου, αδερφού του Ορέστη, θαμώνα της μάντρας του Αττίκ αλλά και των μπορντέλλων του Πειραιά, πραξικοπηματία γιά λογαριασμό του Βενιζέλου (Πάγκαλος), και ήρωα της Αντίστασης(πήγε να βαρέσει την Ιταλική ναυαρχίδα με το… κανονάκι πούταν πάνω στο υποβρύχιό του, και τονε φάγαν λάχανο). Κάποιος όμως (δε θυμάμαι τ’ όνομά του) ισχυρίζεται πως με το ψευδώνυμο Α. Κωστής τραγουδήσανε κι άλλοι… αστοί! Πάντως το “Τουμπελέκι” και το “Ήσουνα ξυπόλητη” είναιμε τη φωνή και την κιθάρα του Μπέζου. Είναι μιά καταπληκτική περίπτωση, που αξίζει να την ψάξομε, γιατί αφορά τη συναδέλφωση του “λούμπεν” με τους διανοούμενους-αστούς της αριστεράς. Στοιχεία και φωτογραφίες έχει η Δανάη, αλλά είναι… δύσκολο να της τα πάρει κανείς. Είναι κι άλλοι πολλοί που συνδέονται με την -εν πολλοίς άγνωστη- αυτή παρέα, όπως ο Πέτρος Κυριακός, η Ζωζώ Νταλμάς κ.λ. κ.λ. Η τελευταία μάλιστα, ερωτευμένη μέχρι θανάτου με τον Βασίλη Λάσκο, πήγε στην Τουρκία κι έγινε γκόμενα (:wink: του Κεμάλ Ατατούρκ, γιά να προετοιμάσει τη συνάντηση με τον Βενιζέλο το 1930!!! Μάτα Χάρι δηλαδή! Σας λέω, έχει ψωμί η περίπτωση.
Μία απορία μου μένει, ποιά σχέση είχε ο Μπέζος με τον Κατσαρό, και παίζουν την κιθάρα με τον ίδιο ιδιότυπο και εκπληκτικό τρόπο, αν αναλογιστείς πως ο Κατσαρός βρέθηκε δίπλα στον… Κωνσταντίνο στην απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1912, γιατί η μάνα του ήταν… παραδουλεύτρα του παλατιού!

Κωστα ,η κιθαρα του Μπεζου δεν εχει καμια σχεση με αυτη του Κατσαρου.
Ο Μπεζος παιζει με πεννα, οπως ολλοι οι λαικοι κιθαριστες στην Ελλαδα,
ενω ο Κατσαρος παιζει με τα δαχτυλα[μπασσα και μελωδια μαζυ] οπως εμαθε στην Αμερικη,βλεπωντας τους Μπλουζμεν εκει.Για αυτο ειναι και μοναδικος στο Ελληνικο ρεπερτοριο.

Σπυρος

Γεια σου ρε Κώστα. Τέτοια “στοιχεία” μόνο εσύ μπορείς να βρεις. Πάντως για τις κιθάρες Κατσαρού και Κωστή ο Σπύρος έχει δίκιο. Καμία σχέση. Ισως σε μπερδεύει το ηχητικό αποτέλεσμα.
Για την πένα δεν είμαι σίγουρος, αλλά όπως και να 'χει το πράμα, η τεχνική του Κατσαρού είναι μοναδική για τα ελληνικά (αν όχι για τα ευρωπαϊκά) δεδομένα.
ΑΝ

ΥΓ. Θα με ενδιέφερε πολύ να μάθω, πώς έφτασε ο Κουνάδης ή όποιος άλλος τέλος πάντων) στο συμπέρασμα ότι Κωστής και Μπέζος είναι το ίδιο πρόσωπο (χωρίς να έχω λόγους που το αποκλείουν).

…AMA DEN ROTAS, DEN MATHENIS…

Thanks guys for this incredible informations,
go on…

Y.G.Pios apo esas exei tin ektelesi tis “Paksimadokleftras” tou A. Kosti (K. Bezos) se morphi mp3 ?? kai tha mborouse na mou to stili…

aegeos

Τους βγάζω το καπέλο (που δεν έχω…) όλων, πλην ενός ( * ) . 2002 και όλα τα ήξεραν! (αν και ο ΑΝ δεν ήξερε ότι τα κομμάτια του Μπέζου πωλήθηκαν αποκλειστικά στην Αμερική μεν, ηχογραφήθηκαν όμως στην Αθήνα.)

Μπορεί κάποιος να μου πει, ποιος είναι ο συντάκτης του #5;

( * )
Όποιος βρει ποιος είναι αυτός ο ένας, θα κέρδιζε (και πάλιν!) χρυσούν ωρολόγιον, δεν θα το κερδίσει όμως γιατί αποφάσισα τελικά να «ονοματίσω» όσα από τα «system» μπορώ…

1 «Μου αρέσει»

Ο Κώστας Φέρρης;

Ακούγεται πολύ ενδιαφέρον!

Όχι, ο Κώστας Φέρρης έγραψε το #6.

Ναι, αλλά πολύ δύσκολο. Μόνο όταν, στην ανέλιξη της συζήτησης, κάποιος «σύστεμ» γράφει κάτι, στο οποίο του απαντάει παρακάτω κάποιος άλλος αναφέροντας και όνομα, είναι στοιχείο. Κατά τ’ άλλα, σιγά σιγά μαθαίνω στιλ και ύφος κάποιων (ο Φέρρης, π.χ, έχει ένα τρόπο γραψίματος χαρακτηριστικά δικό του). Ουσιαστικά, σήμερα, μόνο ο Γιώργος Παναγιωτακόπουλος θα μπορούσε να αναγνωρίσει ονόματα μέσω του ύφους του καθενός.

Σωστά, λάθος στη μέτρηση…

Όσο για το #5, αν και δεν ήμουν τότε μέλος, ώστε να γνωρίζω το προσωπικό ύφος καθενός, κρίνοντας μόνο από την επάρκεια πληροφοριών που παρέχει, μήπως είναι ο Frank;

Ναι, μάλλον ο Φραγκίσκος Κουτελιέρης είναι, αλλά δεν μπορώ να είμαι σίγουρος.