ΦΕΡΤΕ ΠΡΕΖΑ ΝΑ ΠΡΕΖΑΡΩ...


(system) #1

ΚΑΤΑΡΧΗΝ ΓΕΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ.ΕΙΜΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΕΔΩ,ΜΟΛΙΣ ΠΡΙΝ 3 ΩΡΕΣ ΓΝΩΡΙΣΑ ΤΟ SITE ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΕΝΩ ΚΟΛΛΗΜΕΝΟΣ.ΕΙΜΑΙ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΓΡΑΤΖΟΥΝΑΩ ΛΙΓΟ ΤΟ ΤΖΟΥΡΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΤΟ ΣΑΖΙ,ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ, ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΘΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΜΑΙ ΣΥΧΝΑ ΤΟ ΦΟΡΟΥΜ,ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗ Η ΟΛΗ ΦΑΣΗ.ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΠΡΟΣΕΞΑ ΣΤΗ ΦΩΛΙΑ ΤΟΥ ΑΡΗ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΟΜΜΑΤΙ ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ.ΜΕ ΚΑΘΕ ΕΠΙΦΥΛΑΞΗ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ
Ο ΣΤΕΛΛΑΚΗΣ.ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΧΩ ΚΟΛΛΗΣΕΙ ΜΕ ΕΝΑ ΤΡΟΜΕΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ ΚΑΣΙΜΑΤΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ ΣΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ,ΤΟΝ “ΤΕΚΕΤΖΗ”.ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟ ΕΧΩ ΒΓΑΛΕΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΟΥΣ ΣΤΙΧΟΥΣ.ΑΝ ΜΠΟΥΡΟΥΣΕ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΘΑ ΗΜΟΥΝ ΕΥΓΝΩΜΩΝ.ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΤΑ ΠΟΥΜΕ ΣΥΝΤΟΜΑ.


(system) #2

Μπουρίνε,

Καλωσόρισες στην παρέα μας. Εγώ είμαι ο Λευτέρης. Κι εμένα το μεράκι μου είναι ο τζουράς αν και δεν αξιώθηκα ακόμη ν’αγοράσω κανέναν της προκοπής. Μ’έναν σαζ-τζουρά παιδεύομαι που και που, και λίγη κιθάρα.

Για το τραγούδι με τίτλο “Φέρτε πρέζα να πρεζάρω”, δεν ξέρω αν έχει εκτελεσθεί κι από το Στελλάκη. Εγώ ξέρω μια ηχογράφηση με τη Ρίτα, αν μιλάμε για το ίδιο (Π. Τούντα).

Όσο για τον “Τεκετζή” συμφωνώ, πρόκειται για κομμάτι πρώτης τάξεως. Τους στίχους τους έχω κάπου σημειωμένους. Θα σου τους πω τώρα όπως τους θυμάμαι. Αν κάνω κανένα λάθος, το βλέπω και στο διορθώνω.

Ο τεκετζής

Είμαι φίνος μάγκας, πρώτος τεκετζής
είμαι και μαγκιόρος, έξτρα μπαρμπουτζής.

Όλοι με φωνάζουν μπαρμπουτζή καλό
γιατ’ έχω κορόιδα και τους τα κολλώ.

Αργιλέ φουμάρω με τη γκόμενα
κι οποιανού χρωστούσα του τ’απόμεινα.

Όταν είναι τέρτσος με πολλά ψιλά
όλ’ η κενωνία με τα με γλεντά.

Κι όταν είμαι ρέστος Παναϊτσα μου
βρίσκει το μπελά της η μανίτσα μου.

Καλές πενιές

Λευτέρης


(system) #3

Διόρθωση:

Όταν είμαι σώτος με πολλά ψιλά
όλ’ η κοινωνία με τα με γλεντά.

Κι όταν είμαι τέρτσος Παναϊτσα μου
βρίσκει το μπελά της η μανίτσα μου.

Λευτέρης


#4

Το “Φέρτε πρέζα να πρεζάρω” δεν έχει εκτελεστεί “…κι από το Στελάκη”, αλλά …απ’ το Στελάκη. Η εκτέλεση με την Αμπατζή είναι “γυναικεία διασκευή” και έγινε μετά τη μεγάλη επιτυχία του πρώτου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι ένα από τα ομορφότερα (λεγόμενα) χασικλίδικα και το έχει γράψει ένας “ευγενής αριστοκράτης”, σπουδαγμένος μουσικός -όπως ήταν ο Τούντας- που ουδεμία σχέση είχε με τη χρήση τέτοιων “ουσιών”.
Συμπέρασμα (ερώτηση):
Μυριζόταν το hit από μακριά και έγραφε ανάλογα ή κάποιος φουκαράς έμεινε άγνωστος;
ΑΝ


(system) #5

Μπουρίνε,
σε ποια πόλη είσαι στην Κρήτη;


(system) #6

Καλημέρα σε όλους.Καταρχήν να ευχαριστήσω τον Λευτέρη για την απάντησή του και τη βοήθεια του,καθώς και τον ʼρη για το χρήσιμο σχόλιο του.Φίλε Λευτέρη το κομμάτι είναι διαβολεμένα ωραίο,ο Περιστέρης είναι άπαιχτος.Και εγώ επιμένω με τον τζουρά και ψάχνομαι για καινούργιο.Αυτός που έχω μου έχει βγάλει ένα πρόβλημα.Ενώ τον κουρδίζω τζάμι,η κάτω χορδή,μετα την οκτάβα,της 12ο τάστο δηλαδή,μεταξύ τους οι δύο χορδές αρχίζουν και χάνουν.Τέλοσπάντων κακή επιλογή εξαρχής,βιαζόμουν για κάτι οικονομικό.Που να ήξερα!!Απλα στεναχωριέμαι γιατι το αγάπησα πολύ το συκγεκριμένο οργανάκι.Μάγκες ελπιζω να με καταλαβαίνετε.
Γιώργο καλημέρα.Σπουδάζω στα Χανιά στο πολυτεχνείο και είμαι απο Κοζάνη
Για άλλη μια φορά ευχαριστώ,ελπίζω να μη γίνομαι κουραστικός,καλές πενιές και καλή αντάμωση.


#7

Για το πρόβλημα με το κούρδισμα, το πιο πιθανό είναι να συμβαίνει ένα απ’ τα παρακάτω:

  1. Αυτό που λες, δηλαδή συνολικό πρόβλημα του οργάνου (όχι ιδιαίτερα πιθανό).
  2. Βρώμικες χορδές. Οι χορδές πιάνουν λίπος απ’ τα δάκτυλα και αλλάζει το πάχος τους (πιθανό). Δοκίμασε να κουρδίσεις με δυο καινούργιες χορδές ή τουλάχιστον καθάρισέ τες με μια χαρτοπετσέτα.
  3. Λάθος θέση του καβαλάρη ή κακιές χαρακιές πάνω στους καβαλάρηδες (πάνω ή κάτω). τι σημαίνει αυτό: Οι καβαλάρηδες έχουν πλάτος 1-3 χιλιοστά. Οι χορδές πρέπει ΟΛΕΣ να πατούν στην άκρη των καβαλάρηδων. Αν η μιά χορδή πατάει στην μπροστινή άκρη και η άλλη στην πίσω, τότε οι χορδές έχουν κάποιο χιλιοστό διαφορά μήκους. Οσο απομακρύνεσαι απ’ τον εν λόγω καβαλάρη τόσο πιο πολύ φαλτsάρει το όργανο (το πιο πιθανό).
    ΑΝ

(system) #8

<FONT FACE=“Courier New”>Μπουρίνε, αμα πας το οργανάκι σου σε κάποιον που έχει πείρα θα στο βρεί το πρόβλημα.
Το να κουρδίζεις τζάμι ανοιχτές χορδές και να πατάς 12ο τάστο και να ΜΗΝ παίρνεις ίδιο κούρδισμα, σημαίνει οτι το πρόβλημά σου ή πολύ απλό είναι (καβαλάρης κουνημένος, πολυκαιρισμένες χορδές κλπ. όπως λέει κι ο Αρης) ή πολύ δύσκολο (λάθος τάστα).

Εχεις ηλεκτρονικό κουρδιστήρι;

Αν όχι πάρε ένα και τσέκαρε το όργανο ώς εξής:

Κούρδισε Ρε το καντίνι.

Πάτα 12ο τάστο και δες (με το κουρδιστήρι) αν παίρνεις πάλι Ρε (μην παιριμένει μεγάλη ακρίβεια).

Πάτα 5ο τάστο και δες αν παίρνεις Σολ.

Πάτα 7ο και δες αν παίρνεις Λα.

Αμα έχουν κάτσει καλά το 5ο, το 7ο και το 12ο τάστο, ή χάνουν στο ίδιο ποσοστό, τότε μέτρα απο πάνω-καβαλάρη σε κάτω-καβαλάρη και στο μισό του μήκους πρέπει να βρείς το 12ο τάστο.

Αν δεν είναι εκεί, ΚΟΥΝΑ ΤΟΝ ΚΑΒΑΛΑΡΗ για να έρθει.

Μετά ξανα-δες τα 5ο και 7ο τάστο.

Οι αποστάσεις είναι οι εξής:

Εστω L το μήκος της χορδής (από πάνω καβαλάρη σε κάτω καβαλάρη).
Στα L/2 είναι ο άξονας του 12ου τάστου.
Στα 3L/4 είναι το 5ο - Σολ (μετρώντας ελεύθερη χορδή: απο το δαχτυλο ως τον καβαλάρη κάτω στην τρύπα)
Στα 2L/3 είναι το 7ο - Λα (μετρώντας ελεύθερη χορδή)
Τα μήκη αυτά είναι “ιδανικά”.
Αυτά που χρησιμοποιεί η συγκερασμένη κλίμακα είναι η δωδεκάτη ρίζα του 1/2 εις την ν, όπου ν ο αριθμός του τάστου που θέλεις. Αυτό που παίρνεις έτσι είναι ο συντελεστής μήκους. Το χρειάζεσαι για να το πολλαπλασιάσεις επί το μήκος χορδής για να βρείς τον άξονα του τάστου.

Πειραματίσου λίγο πάνω σε ένα “σίγουρο” όργανο (π.χ. μια καλή κιθάρα) και θα καταλάβεις τις σχέσεις.

Θες ένα Excel, ένα χάρακα μεταλλικό και λίγη υπομονή.

Καλά κρασιά.

Κώστας</FONT>


(system) #9

<FONT FACE=“Courier New”>
Πάρε πίνακα φθόγκων - συχνοτήτων και προσέγγιση κλασματική:
Ισως σε βοηθήσει, ίσως σε μπερδέψει. Ποιός ξέρει;

Do 32.70 65.41 130.81 261.63 523.25 1046.50 1/2
Do# 34.65 69.30 138.59 277.18 554.37 1108.73 9/17
Re 36.71 73.42 146.83 293.66 587.33 1174.66 55/98
Re# 38.89 77.78 155.56 311.13 622.25 1244.51 22/37
Mi 41.20 82.41 164.81 329.63 659.26 1318.51 17/27
Fa 43.65 87.31 174.61 349.23 698.46 1396.91 2/3
Fa# 46.25 92.50 185.00 369.99 739.99 1479.98 70/99
Sol 49.00 98.00 196.00 392.00 783.99 1567.98 3/4
Sol# 51.91 103.83 207.65 415.30 830.61 1661.22 50/63
La 55.00 110.00 220.00 440.00 880.00 1760.00 37/44
La# 58.27 116.54 233.08 466.16 932.33 1864.66 49/55
Si 61.74 123.47 246.94 493.88 987.77 1975.53 84/89
Do’ 65.41 1/1
Κιθάρα Μπουζούκι Μπαγλαμάς
Mi 82.41 Re 293.66 587.33
La 110.00 La 440.00 880.00
Re 146.83 Re 587.33 1174.66
Sol 196.00
Si 246.94
Mi 329.63

</FONT>


(system) #10

<FONT FACE=“Courier New”>
Ακολουθεί το αρχείο Excel και ένα διευκρινιστικό TIFF για άμεση χρήση…</FONT>

<!-Attachment: xordes.zip-!><CENTER><TABLE BORDER=1><TR><TD>Click to download…
xordes.zip (8 k)</TD></TR></TABLE></CENTER><!-/Attachment-!>


(system) #11

Το “φέρτε πρέζα…” είναι μουσικά το πολύ παλαιότερο δημοτικότροπο και πιθανόν Μικρασιάτικο ή Νησιώτικο “Ερηνάκι”. Οι πρεζο-στίχοι είναι κάποιου έντεχνου και πιθανότατα αστού (όπως άλλωστε και το “πρέζα όταν πιείς”) γιατί κανένας χασικλής δεν το συγχέζει με την πρέζα, και τούμπαλιν. Θυμίζω πως η τελευταία κατά σειράν εκτέλεση, βρίσκεται στην ταινία μου, με τον Θοδωρή Πολυκανδριώτη, και περιλαμβάνεται στο διπλό βινύλιο, όχι όμως στο Σι Ντι του “Ρεμπέτικου”.