Τόσα χρόνια στο ποτήρι

Σακη για μια ακομα φορα μας μπερδευεις …
Το “Φερε μας καπελλα κρασι” ειναι ευρυτερα γνωστο οτι ειναι του ΚΑΠΛΑΝΗ.
Αν εχεις καποια συγκεκριμενη πληροφορια τεκμηριωμενη οτι ειναι του ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ πρεπει να την παραθετεις διπλα. Κι εγω ειχα παλια την
πληροφορια οτι ειναι δικο του ετσι ατεκμηριωτα …
Το “Ονειρο” και ο “Χασαπης” κανουν κι αυτα μπαμ οτι ειναι Χ"ΧΡΗΣΤΟΣ παρ’ολα αυτα ειναι στο ονομα του ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ νομιζω και του Ματσα …
Το “Στην ερημια στην εξοχη” ειναι η “Μαγισσα” Νο 35 της λιστας του “Λαικου Τραγουδιου” οποτε διορθωσε το αμεσα μην μπερδευομαστε …

Απο τη δευτερη λιστα,
η Βαγγελιτσα ειναι η “Νεα Βαγγελιτσα” Νο 27 της λιστας του Λ.Τ.
Το “Γουσταρησα το ακρογυαλι” που ειναι προφανως το ιδιο με το “Γουσταρεις τσιγαρακι”
οντως δεν το εχει μεσα το Λ.ΤΡ. εκτος αν ειναι με καποιο “παραπλανητικο” τιτλο …
Το “Οταν ξαναγυρισεις” ειναι Νο 51 στη λιστα και
δεν το εχω.
Τα αλλα δεν τα ξερω εκτος του “Ντερβση το πιοτο”
ΑΠΟΡΙΕΣ

  1. Το “Χαμαμ” ειναι τα “Χανουμακια” (Νο 75-1953) ;;
  2. Το “Τι τα θελεις τα παλατια” ειναι η “Κατινουλα” (Νο 17- 1940) ;;

Και μια και ο λογος για τον ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟ,

ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ-ΣΤΕΛΛΑΚΗΣ : Ποια νασαι - Ζεϊμπεκικο, δισκος Odeon GA-7535 απο το 1950
http://rapidshare.de/files/11457066/01_Poia_na_sai.mp3.html

Σπανια κοπια γιαυτο και ισα-ισα που ακουγεται !!
Αξιοσημειωτο οτι λεει “…σε αρχοντικα παλατια” και οχι "σε κρυσταλλινα "οπως εχει καθιερωθει.
Στην πισω πλευρα ειναι το “Οταν ξαναγυρισεις” ζειμπεκικο με τους ιδιους.
Λιγο πριν ο ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ εγραφε “Για τα ματια που αγαπω” (GA 7509)
και λιγο μετα “Γκιουλ Μπαχαρ”, “Το παλιοσπιτο” (GA 7612)
Το εχει ηχογραφησει ο Ξηνταρης πριν 3-4 χρονια σε συναυλια στη Σκοπελο.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ : Γκιουλ Μπαξε, Ζεϊμπεκικο,
δισκος Parlophone B-74245 απο το 1951
http://rapidshare.de/files/11457374/11_Gkioul_Mpakse.mp3.html

Πισω πλευρα ο “Μπερμπαντης” παλι με τον Ευγενικο.
Λιγο πριν (στις 28.3.51 κατα Δ.Μανιατη) ο Χ"χρηστος εγραφε το “Ψευτη ντουνια” και “Σκαλα τη σκαλα θα ανεβω” με τον Ευγενικο και τη Μαρκοπουλου (B-74227), ο ΧΙΩΤΗΣ το “Καφεδακι”
(B-74204), ο ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ “Αντιλαλουνε τα βουνα”
(Β-74240) και ο ΣΟΓΙΟΥΛ με Μπελλου, Μπινη, Τατασοπουλο “Το κοριτσι θελει θαλασσα”
Δεν εχει ηχογραφηθει σε νεωτερη εκτελεση ουτε εχει επανακυκλοφορησει !!

«Σακη για μια ακομα φορα μας μπερδευεις…».
Γιώργο μου έτσι νομίζεις.

Ας τα «ξεμπερδέψουμε» λοιπόν, όσο το δυνατόν:

  • Το “Φερε μας καπελλα κρασι” είπα πως κυκλοφόρησε στο όνομα του Καπλάνη.
    Είναι γνωστό «τοις πάση» ότι είναι τραγούδι του Χατζηχρήστου, το οποίο για προσωπικούς του λόγους το «πέρασε» στον Καπλάνη. Την ίδια πληροφορία δίνει και ο Χατζηδουλής στο βιβλίο του «Ρεμπέτικη Ιστορία». Το ίδιο κατά καιρούς είπαν και διάφοροι από τους μεγάλους ρεμπέτες του χώρου που ήταν γνώστες πολλών πραγμάτων…
    Πέραν τούτου λεβέντη μου, δεν θα μπορέσω να σε ικανοποιήσω με άλλη τεκμηρίωση για να …ξεμπερδευτείς!

  • Για το «ΟΝΕΙΡΟ» και το «ΧΑΣΑΠΗΣ ΖΗΛΕΥΤΟΣ» ισχύουν ότι λέω παραπάνω από άποψη δημιουργών. Που βρήκες τους Περιστέρη - Μάτσα; Πες το μας, γιατί τώρα αρχίζω εγώ να …μπερδεύομαι!!!

  • Για τη «ΝΕΑ ΒΑΓΓΕΛΙΤΣΑ» έχεις δίκιο φίλε μου.

  • Το “Γουσταρησα το ακρογυαλι”, σωστά επισημαίνεις, είναι το ίδιο με το “Γουσταρεις τσιγαρακι”. Δεν το είχα προσέξει.

Και τώρα οι απορίες σου:

  1. «Το “Χαμαμ” ειναι τα “Χανουμακια” (Νο 75-1953) ;;»
    Αν εννοείς το «Χαμάμ» του Αρτέμη, ΟΧΙ βέβαια.
    Πρόκειται πάντως για επαναφορά του θέματος του τραγουδιού “Το χαρέμι στο χαμάμ” του ΑΝΕΣΤΗ ΔΕΛΙΑ.
  2. Το “Τι τα θελεις τα παλατια” ειναι η “Κατινουλα” (Νο 17- 1940) ;;
    Ναι Γιώργο, αυτό είναι.

Λες παραπάνω: «Τα άλλα δεν τα ξέρω εκτός του “Ντερβίση το πιοτό”.
Και μια ερώτηση από μένα: Τον έχεις τον «Ντερβίση» ρε μεγάλε;

Σ’ ευχαριστούμε πολύ για τα άσματα.
Να 'σαι καλά.

Σ.Π.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ & ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ : Το ακρογυαλι ή Γουσταρησα το ακρογυαλι
ή Γουσταρεις ενα τσιγαρακι.
Το οτι τραγουδαει και ο Ευαγγελος Χ"χρηστος ειναι δικο μου συμπερασμα μια και οι φωνες τους μοιαζουνε.
Ειναι απο τις εκπομπες του Σπυρου Παπαιωαννου γιαυτο ακουγεται και η φωνη του στην αρχη.

http://rapidshare.de/files/12011960/To_akrogyali.mp3.html

Το τραγουδι αυτο το τραγουδαγανε ολοι οι λαικοι τραγουδιστες που τη δεκαετια του '80 ηταν 40ρηδες - 50ρηδες και το λεγαν συχνα στη σειρα μαζι με τα κλασσικα “Αλητη μ’ειπες”, “Καυμοι μεγαλο αποκτησα”, “Δροσουλα”, “Περιξ” κλπ
Απο εκει εχει περασει και στους πραγματικους λαικους τραγουδιστες του σημερα ισως και απο καποιες νεωτερες εκτελεσεις της Μπελλου και αλλων.
Τραγουδι με απλη σχετικα εισαγωγη, πολυ συντομο (2’20") με δυο μονο κουπλε αλλα πανεμορφο !!

13 posts were split to a new topic: Περί ανταλλαγών τραγουδιών στο φόρουμ (2006)

Νίκο Πολίτη φένεται ότι διαφωνώ λιγο με την εξήγηση του δρόμου που περιέγραψε ο Γιώργος ο Βαβουλές σαν Τζιβαέρι. Ο δρόμος όπως αναλύθηκε δηλ. ρε μι# φα# σολ λα σιb ντο# ρε δεν είναι χουζάμ. Το χουζάμ έχει το σι φυσικό. Ο πιο πάνω δρόμος είναι Σεγκιάχ. Πάντα κατα τη ταπεινή μου γνώμη και απο ότι θυμάμαι και κατά τη γνώμη του Παγιάτη.

(Νίκος Πολίτης)
Αυγουστή, δίκιο έχεις, αλλά και δίκιο δεν έχεις, καθώς και εγώ δίκιο έχω. Τώρα πως γίνονται όλα αυτά;

Οσον αφορά τον Παγιάτη (έχω την έκδοση fagotto 1987) στη σελίδα 11 παρουσιάζεται το χουζάμ ακριβώς όπως το παρουσιάζεις και εσύ παραπάνω. Και στη σελίδα 14 παρουσιάζεται το σεγκιάχ, και εκείνο ακριβώς όπως το παρουσιάζεις παραπάνω. Ο Μαυροειδής τώρα, αναφέρει και για τα δύο μακάμια ότι συντίθενται από ένα τρίχορδο σεγκιάχ στη βάση και ένα τετράχορδο ράστ στην κορυφή, αλλά αυτά για την αραβική εκδοχή ενώ στην τουρκική το τρίχορδο της βάσης επεκτείνεται επι το βαρύ σε πεντάχορδο.Το φαινόμενο, δύο «διαφορετικοί» δρόμοι να έχουν ακριβώς ή περίπου την ίδια κατανομή διαστημάτων υπάρχει στην ανατολική μουσική, και στη βυζαντινή μουσική θεωρία θα δής ήχους με ίδια δομή αλλά άλλο όνομα. Εκεί είναι και η διαφορά με τους δυτικούς, ήχος και μακάμ δεν είναι ξερά διαστηματικές σχέσεις αλλά και χαρακτηριστικές μουσικές φράσεις.

Το «δίκιο δεν έχεις» αναφέρεται στο σι φυσικό: με σι φυσικό (και τονική ρε, βεβαίως) θα είχαμε τετράχορδο ματζόρε (Παγιάτης, σελ. 13, ρε μι φαδίεση σολ λα σι ντοδίεση ρε). Αν ίσως (δεν το ξέρω) ο Παγιάτης σε μεταγενέστερες εκδόσεις λέει άλλα, αυτό που ξέρω εγώ είναι ότι και το «Τζιβαέρι μανές» και το «τόσα χρόνια στο ποτήρι» που εν τω μεταξύ κατάφερα να το κατεβάσω και να το ακούσω, χουζάμ ακούγονται. Το σεγκιάχ στην «ρεμπέτικη» μουσική σπανιότατα αναφέρεται.

Νικο το οτι το στο δρομο που ειναι το"Τζιβαερι" ειναι και το “Χρονια στο ποτηρι” το λυσαμε !
Απο κει και περα κι εγω εχω ακουσει οτι το λενε “Σεγκιαχ” τωρα απο τον Παγιατη ηταν θα σε γελασω .
Αυγουστη εγω παντως δεν το θεωρω οτι πιο τεκμηριωμενο το βιβλιο του Παγιατη, εχει πολλες ανακριβειες.
Ακομα τον ιδιο δρομο (δηλ. με σιb) ακουσα και σαν “Χουσεϊνί” …
Παντως απο αυτη τη συζητηση βγαζουμε τελικα οτι ο δρομος που ειναι το ΤΖΙΒΑΕΡΙ ειναι ο ΛΕΓΕΤΟΣ
της βυζαντινης και ψαχνουμε να βρουμε ποιο το Αραβικο ονομα του ή αντιστοιχια του …
Στο δρομο αυτο αρεσε να γραφει (συντακτικο Σαλονικης) ο ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ (Αμυαλο τρελλο σπουργιτι, Νυχτοπουλι, Ρεμπετες κ.α.)

Τωρα οσον αφορα τα απλοαντς ρε παιδια εσεις χασατε !!
Μολις βρηκα “Στελλα μωρ’Στελλα” με ΤΣΙΤΣΑΝΗ μπουζουκι και Πολυμερη τραγουδι, “Σκλαβες του Πασα” με τους ιδιους, “Αραμπελα” με Δαναη-Τσιτσανη, “Σε περιμενουνε σε συζητουνε” με Στρατο και “Σε γλεντια σε τρελλους χορους” με ΚΑΒΟΥΡΑ.
Αν πειτε τωρα για την ΠΡΟΤΡΟΠΗ : να ανταλλαζουμε υλικο μεσω μειλ και αυτο ηδη ειναι κολασιμο απο τη στιγμη που ανακοινωνεται επισημα, οποτε δηλωνω οτι δεν προκειται να στειλω μειλ !!
Αυτο το λεω να το ακουσει η ΑΕΠΙ εννοειται.

(Μulti Kulti)
Το Χουσεϊνί απλοϊκά είναι το Ουσάκ με διαφορετικό τονισμό (αν παιχτεί απο ρε θα έχει βασική νότα το ΛΑ)

Παράδειγμα χαρακτηριστικό το Μην ορκίζεσαι βρε ψεύτρα με την Ρόζα…

Όσο για το Σενγκιάχ και Χουζάμ…να σας πώ την αλήθεια εγώ το Χουζάμ το ξέρω σαν : ενα σενγκιάχ πεντάχορδο στην αρχή (πρακτικά Ρε,Φα,Φα#,Σολ,Λα) και μετα ακολου8ει Χιτζαζ απο τη Λα (Λα,Λα#,Ντο#,Ρε) .
Ενώ ο Σενγκιάχ δρόμος ξεκινάει όπως το Χουζάμ παραπάνω (με σενγκιάχ πεντάχορδο) και μετά συνεχίζει με Ραστ (Λα,ΣΙ,Ντο#,ΡΕ)…

Λαθος είμαι?

Νίκος

Niko egw ta xerw akribws anapoda kai etsi ta grafei kai o pagiaths den xerw. Pantws sigoura o legetos ths Byzantinhs mousikhs den einai. Sygnwmh gia ta Greenglish.

Παιδιά, ο καθένας φυσικά δικαιούται να έχει την άποψή του.

Δεν ξέρω κατά πόσο είναι θέμα άποψης…

Η θεωρία τουλάχιστον στην τούρκικη μουσική είναι ορισμένη και δεν χωρεί πολλές αμφιβολίες (όπως συμβαίνει στην περίπτωση των δικών μας-πολλές φορές αυτοσχέδιων- δρόμων) …

Αυτό που έγραψα παραπάνω είναι ο ορισμός των 2-3 συγκεκριμένων μακαμιών στην τούρκικη θεωρία…(απλά τα έδωσα πρακτικά,συγκερασμένα - όσο μου επιτρέπεται αυτό) …

Για απόδειξη δε θα σας πώ βιβλία αλλά να ακούσετε απλά διάφορα ταξίμια και να δείτε πως αναλύονται…

Βέβαια ως δεδομένο παίρνουμε και το γεγονός οτι τα μακάμια (όπως έχει ειπωθεί και εδώ επανειλλημένα) δεν είναι οι δρόμοι και το αντίθετο…άρα αδιέξοδο…

Πάντως ότι είναι θέμα απόψεων δε το συμμερίζομαι…

Καλησπέρα στα παιδιά , θα συμφωνήσω με το Νικο. Οσον αφορά τον παραλληλισμό των μακάμ με τους ήχους είναι Σεγκιάχ και Χουζάμ με τέταρτο και δεύτερο αντίστοιχα. ευχαριστώ.

Γιώργη καλώς ήρ8ες φίλε μου
Ο ασβός σε στέλνει συντροφικούς χαιρετισμούς

(Γιώργος Βαβουλές)
Αντιγραφω απο Μουλτι :
Το Χουσεϊνί απλοϊκά είναι το Ουσάκ με διαφορετικό τονισμό (αν παιχτεί απο ρε θα έχει βασική νότα το ΛΑ)
Παράδειγμα χαρακτηριστικό το Μην ορκίζεσαι βρε ψεύτρα με την Ρόζα…
Όσο για το Σενγκιάχ και Χουζάμ…να σας πώ την αλήθεια εγώ το Χουζάμ το ξέρω σαν : ενα σενγκιάχ πεντάχορδο στην αρχή (πρακτικά Ρε,Φα,Φα#,Σολ,Λα) και μετα ακολου8ει Χιτζαζ απο τη Λα (Λα,Λα#,Ντο#,Ρε) .
Ενώ ο Σενγκιάχ δρόμος ξεκινάει όπως το Χουζάμ παραπάνω (με σενγκιάχ πεντάχορδο) και μετά συνεχίζει με Ραστ (Λα,ΣΙ,Ντο#,ΡΕ)…
Λαθος είμαι?

Οτι εχουν σχεση το ΟΥΣΑΚ με το ΧΟΥΣΕΪΝΙ το ηξερα.
Οτι εχουν αλλη βαση πρωτη φορα το ακουω (διαβαζω) και δεν εχω παρα να το αποδεχτω μια και οι γνωστες της βυζαντινης (εκκλησιαστικης-λόγιας) μουσικης δεν μπορουν να μπουν στη νοοτροπια του λαικου οργανοπαικτη και δε λεω τραγουδιστη γιατι ολοι οι λαικοι τραγουδιστες ειναι εμπειρικοι και το ζητημα σ’αυτους ειναι ποιο “δασκαλο” ειχαν (:wink: με αποτελεσμα ο ψαλτης ή καθηγητης της βυζαντινης να μην μπορει να το πει ετσι απλα : εχει αλλη βαση το χουσεϊνι, παει και τέλειωσε !!
Απλα το παραδειγμα σου Νικο δε με βολευει
α. γιατι δεν το θυμαμαι το “Μην ορκιζεσαι” και πρεπει να το ψαξω
β. γιατι η Ροζα ετσι κι αλλιως τραγουδουσε στη φυσικη κλιμακα και το διαστημα της δευτερης θα το εκτελει στη χαραμαδα και δεν μπορεις να καταλαβεις αν ειναι ρε# ή μι (αν μιλαμε απο ρε)

Στη συνεχεια μου δημιουργουνται καποιες αποριες-
ερωτηματα αλλα ερχονται στην επιφανεια και
παλιοτερα αναπαντητα ερωτηματα :
ΕΡΩΤΗΜΑ Α : Το “Μην ορκιζεσαι βρε ψευτρα” τι παραδειγμα ειναι ΟΥΣΑΚ ή ΧΟΥΣΕΪΝΙ ;;
ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ Α’ : Δωσε δυο παραδειγματα ενα απο το καθενα να ψιλο-ξεμπερδευουμε -και θα δουμε και τις οποιες αντιρρησεις …
ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ Β’ : Διαλεξε κομματια πασιγνωστα για τα παραδειγματα
ΕΡΩΤΗΜΑ Β’ : Παιζοντας ΣΥΓΚΕΡΑΣΜΕΝΑ το ΟΥΣΑΚ και κατ’επεκταση το ΧΟΥΣΕΙΝΙ εχουν ΡΕ# ή ΜΙ ;;
Και αν δεν ειναι καποιο συγκερασμενο ημοτονιο και ειναι στη “χαραμαδα” ποσα μορια ειναι και προς τα που ;;
ΕΡΩΤΗΜΑ Γ’ : Το "Εγω μαγκας φαινομουνα τι ειναι ;; Ουσακ, για Χουσεϊνί, για κατι αλλο ;;
ΕΡΩΤΗΜΑ Δ’ και κλεινω προς το παρον : Αν το ΧΟΥΣΕΙΝΙ εχει βαση το ΛΑ δεν πρεπει τοτε να αναγουμε τις νοτες απο ΛΑ αρα να τρανσπορταρουμε την κλιμακα οποτε θα λεμε π.χ. ΧΟΥΣΕΙΝΙ απο ρε ή μινορε μελωδικο απο ΛΑ (που δεν ειναι, γιατι το ουσακ απο ΡΕ μετα τη ΛΑ εχει: ΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟ-ΤΟΝΟ-ΗΜΙΤΟΝΙΟ-ΤΟΝΟ-ΤΟΝΟ-ΤΟΝΟ κλιμακα που δεν μπορω να ονοματισω.)
ΕΡΩΤΗΜΑ Ε (τωρα κλεινω) : Παντα ΔΙΑΙΡΟΥΜΕ την ΟΚΤΑΦΘΟΓΓΗ κλιμακα σε 2 ΤΕΤΡΑΧΟΡΔΑ
ή υπαρχουν κλιμακες - δρομοι - τροποι μακαμ ολοκληρα 8ΦΘΟΓΓΑ ;;
Ελα κι αν μου λυσεις αυτες τις αποριες και καμμια 40ρια αλλες παραδιδω σεμιναρια …
… ορεξη που την εχω μεσημεριατικα, ε ;
ρε παιδια σορρυ αλλα εχει βγαλει ενα ηλιο απο χθες εκει που ηταν σκουντουφλα και παγωνια επι 20 μερες …
και που τωρα στην Κρητη …

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 04 Φεβρουάριος, 2006)

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 04 Φεβρουάριος, 2006)

Γιώργο δυστυχώς και απο μένα δε θα ακούσεις πολύπλοκη ανάλυση γιατί θεωρητικός δεν είμαι απλά προσπαθώ να εξηγήσω κάποια πράγματα που έχω διαβάσει,αντιληφ8εί,συζητήσει κατα καιρούς με συμπαίχτες θεωρητικούς και τελικά χρησιμοποιώ με “καθαρό το κεφάλι”.

Σχετικά με το Ουσάκ-Χουσεϊνί…

Αυτό που εννοώ απλοϊκότατα είναι ότι στο Χουσεϊνί το παιχνίδι κινείται γύρω απο τη Λα (παίζεις εκεί γύρω ενώ το βασικό ισοκράτημα θα είναι ΡΕ -οι νότες μπαίνουν για ευνόητους λόγους).

Παράδειγμα σε ανάλυση ταξιμάτη θα ήταν ότι ξεκινάς απο ΡΕ…κάνεις εκεί ό,τι είναι να κάνεις…και μετα η επόμενη στάση θα είναι σε Λα και συνεχίζεις εκεί…

Το ουσσάκ μπορεί διαστηματικά να είναι ίδιο αλλά η βάση του είναι ΡΕ με στάσεις πιθανές στην Σολ.

Παράδειγμα ταξιμιού σε Χουσεϊνί
http://www.turkishmusic.org/cgi-bin/t4.pl?t/tsm_secmeleri/istanbul_turkuleri_1/2 88/08.ra

Επίσης σου στέλνω με εμεϊλ το Μην ορκίζεσαι με την Ρόζα που έχει και εισαγωγικό κατατοπιστικότατο ταξιμάκι απ τον Τομπούλη…

Ένα κατατοπιστικό ταξιμάκι για Ουσσάκ (αργό και καθαρό απο Ταμπούρ είναι κι αυτό)
http://www.turkishmusic.org/cgi-bin/t4.pl?t/tsm_secmeleri/istanbul_turkuleri_1/2 88/14.ra

ΑΠΑΝΤΗΣΗ Α: Χουσεϊνί
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Β: Συγκερασμένα είναι όλα ίδια και απαράλαχτα και δε νομίζω να χρησιμοποιείται και το Χουσεϊνί στους λαϊκούς δρόμους.Διόρθωσέ με αν κάνω λάθος…τώρα για τα μόρια κοίταξε λίγο στην Χάρτα (ακόμα σε ευχαριστώ γι αυτήν)

ΑΠΑΝΤΗΣΗ Γ: Προσωπικά θα δυσκολευόμουνα να του δώσω όνομα του Εγώ μάγκας φαινόμουνα αλλά είναι στην νοοτροπία του Χουσεϊνί (τριγυρνάει γύρω στο Λα)

ΑΠΑΝΤΗΣΗ Δ: Δεν απαντώ με μπέρδεψες…

ΑΠΑΝΤΗΣΗ Ε: μόνο συνδυασμένα μακάμια ξέρω (με 8 τετράχορδα και 12 -μου φαίνεται- πεντάχορδα γίνονται αμέτρητοι συνδυασμοί …χιλιάδες.Βέβαια καμιά κατοστή είναι τα ενεργά)

Τις απορίες Γιώργο δύσκολα θα στις λύσω εγώ πρέπει να τα καταφέρω να ξεμπλεχτώ πρώτα…

Στο θέμα θα μπορούσε να βοηθήσει και να πεί αυτά που γνωρίζει και ο Γιώργος Μιναχείλης με το πόστιγκ πιο πάνω , που είναι σπουδαγμένος της Βυζαντινής ,παίζει άριστο κανονάκι και είναι μαγκας καραμπουζουκλής…

Νίκος

Για να συμπληρώσω αυτό που ξέχασα…

Η διαφορά των Ουσσάκ και Χουσεϊνί με τετράχορδα-πεντάχορδα είναι ότι:

α)το μεν Ουσσάκ μακάμι ξεκινάει με τετράχορδο Ουσσάκ (Η-Τ-Τ αν το δείς συγκερασμένα)

β)το Χουσεϊνί ξεκινάει με πεντάχορδο Χουσεϊνί (Η-Τ-Τ-Τ)

(ΝΠ)
Παιδιά, από εμένα πάντως αντιρρήσεις δεν θα ακούσετε. Δυστυχώς η ανατολική μουσική είναι πολύ μπλεγμένη και δεν πλησιάζεται με ερωτήσεις τύπου Α, Β, Γ κλπ. εκτός αν πάρεις δυό φορές το αλφάβητο, όπως υπαινίσσεται και ο Γιώργος, και πάλι δεν φτάνει. Μόνο με συστηματική ενασχόληση θα λυθούν οι (πάρα πολλές, ναι) απορίες. Το βιβλίο του Μαυροειδή είναι πάρα πολύ καλό αλλά θέλει πάρα πολύ χρόνο για να το καταλάβεις, άλλο τρόπο όμως δεν έχω να προτείνω.

Πολύ βιαστικά τώρα, Γιώργο, ο σαφέστερος τρόπος (για μένα) να τακτοποιήσεις τα των τετραχόρδων είναι η προσέγγιση του Καρά: Μία κλίμακα (πάντα οκτάφθογγη) έχει 72 μόρια. Κάθε τετράχορδο έχει 30 μόρια και μπορεί να είναι ή διατονικό (ακολουθία 12 10 8 μόρια) ή χρωματικό, όπου το μεσαίο διάστημα έχει 16 ή 18 μόρια και τα δύο “εξωτερικά” είναι περίπου ημιτόνια. Κάθε κλίμακα συντίθεται από δύο τετράχορδα και έναν “μείζονα τόνο” δηλαδή τόνο 12 μορίων. Αυτός μπορεί να βρίσκεται είτε στην αρχή της κλίμακας (τόνος, τετράχορδο, τετράχορδο) είτε στο τέλος (τετράχορδο, τετράχορδο, τόνος) είτε στη μέση (τετράχορδο, τόνος, τετράχορδο). Για τις δύο πρώτες περιπτώσεις λέμε ότι έχουμε “συνημμένα” τετράχορδα, για την τελευταία “διαζευγμένα”. Υπάρχουν βέβαια και παραλλαγές που μας μπλέκουν αλλά με τα παραπάνω καλύπτεις την συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων. Τέλος, ένα τετράχορδο συν ένας τόνος κάνουν πεντάχορδο, οπότε η κλίμακα συντίθεται από πεντάχορδο συν τετράχορδο ή τετράχορδο συν πεντάχορδο.