Τα φυματικά ρεμπέτικα

Καλησπέρα. Τόσες μέρες ρε γαμώτο έλεγα να κάνω μια τέτοια λίστα, να φτιάξω ένα θέμα εδώ, αλλά με πρόλαβε ο Σαββόπουλος και τώρα δεν “λέει”. Πάντως αυτά που έγραψε εκείνος έχω κι εγώ υπόψιν συν το πασίγνωστο άσμα του Κηρομύτη “Η μόνη μου παρηγοριά” και το “Φθισικός” του Σ. Γαβαλά.

Ξέρετε αν υπάρχουν κι άλλα…;

1 «Μου αρέσει»

Στις παρυφές του καθαυτό ρεμπέτικου (ή μάλλον: έξω από τον χώρο του ρεμπέτικου, αλλά μέσα στον χώρο που προσελκύει τους ίδιους ακροατές και που άλλωστε υπηρετήθηκε από τους ίδιους μουσικούς), υπάρχουν διάφοροι μανέδες και αμανεδοειδή τραγούδια για τη φθίση:

3 «Μου αρέσει»

Πάλι του Κηρομύτη

4 «Μου αρέσει»

Και το 100% φθισικό τραγούδι από τον Κατσαρό.Μάνα μου είμαι φθισικός

3 «Μου αρέσει»

Αυτό πως το ξέχασα…;

Δεν το ξέχασες! :slight_smile:

Δεν ξεκίνησες να συμπληρώνεις όσα δεν έχει ο Σαββόπουλος; Αυτό το είχε.

Μ’ αρέσει πολύ και η επανεκτέλεσή του από Χειμερινούς Κολυμβητές, με έξτρα στίχους που μάλλον προέρχονται από το στόμα του ίδιου του Κατσαρού, αφού στην 5η; 6η; καριέρα του συνεργάστηκε μαζί τους. (Τότε που ήταν 100 και τον μπαρμπα-Σταύρο, που ήταν 80, τον έστελνε για θελήματα.)

3 «Μου αρέσει»

Χωρίς να αναφέρει τη λέξη “φθίση”, και το “μες στης πεντέλης τα βουνά”, Παπαϊωάννου - Παγιουμτζής (1940;)

Εδώ, όπου και μια μεταγενέστερη εκτέλεση (1962;), πάλι από Παγιουμτζή, σημειώνεται ότι:
“Το 1950 ξεσπάει στην Αθήνα η φυματίωση. Η Πεντέλη και τα Μελίσσια γίνονται πόλος έλξης των ασθενών για το καθαρό τους κλίμα κυρίως κατά το καλοκαίρι. Στα Μελίσσια λειτουργούν σανατόρια ενώ στην Πεντέλη οικοδομούνται παραθεριστικές κατοικίες ιγα τους φυματικούς και τα επισκέπτονται κυρίως κατά τους θερινούς μήνες. Όσοι δεν κατορθώνουν να κτίσουν σπίτι, κατασκηνώνουν στα πευκοδάση της, με αποτέλεσμα 10.000 άτομα να επισκέπτονται με τις σκηνές τους την ορεινή κοινότητα.”

Αυτό που αληθεύει είναι η περιγραφή της κατάστασης στα ορεινα του λεκανοπεδίου, απ’ όπου και το θέμα του τραγουδιού. Η χρονολόγηση είναι μάλλον ανακριβής, αφού αυτή η κατάσταση κρατά από τα προπολεμικά χρόνια. και δεν πρόκειται ακριβώς για “ξέσπασμα” της φυματίωσης αλλά για μακροχρόνια κατάσταση με σημαντική βαρύτητα των κοινωνικών αιτιών στις γενικές αιτίες της.

3 «Μου αρέσει»

και μάλιστα, πρώτο πρώτο

Από τον μέγιστο Ρούκουνα σε σύνθεση του Ιακωβου Μονταναρη!

1 «Μου αρέσει»

Υπάρχει και αυτή η ηχογράφηση του Μάνα μου είμαι φθισικός, πάλι με τον Κατσαρό, με συμμετοχή βιολιού, που προσωπικά μου αρέσει και περισσότερο. Αν θυμάμαι καλά, υπάρχει στο παλιό βινύλιο για τον Κατσαρό που είχε βγάλει ο Φαληρέας. Αλλά στο 1ο που είχε βγει, το διπλό, όχι στην επανέκδοση που ήταν μονός δίσκος.

1 «Μου αρέσει»

Από τις πολύ όμορφες στιγμές σε μάζωξη που θυμάμαι, είναι όταν ο Μπάμπης (babis). έπαιξε και τραγούδησε, την εκτέλεση Κατσαρού, στο “Μάνα μου είμαι φθισικός”. και ήταν από τις στιγμές που όλοι σταματήσαμε ότι κάναμε για να τον ακούσουμε.

1 «Μου αρέσει»

κοίτα να δεις, τόσα χρόνια πρώτη φορά προσέχω αυτή την εκτέλεση! και νόμιζα ότι οι χειμερινοί κολυμβητές είχαν ακούσει τα έξτρα στιχάκια απ’ευθείας από τον κατσαρό.

Πρώτη φορά τ’ ακούω! Μπράβο, ωραιότατο!

Στις λιγοστές ηχογραφήσεις όπου ο Κατσαρός συνοδεύει με την κιθάρα του άλλο όργανο, είναι άλλο πράγμα από τον Κατσαρό που γενικά ξέρουμε. Και βέβαια, στο συγκεκριμένο τραγούδι, το πρίμο-σεγκόντο των βιολιών με αυτό το γλυκερό ύφος είναι απόλυτα ταιριαστό.

Ομοίως…


(Edit): Σε κάποιο άλλο που έχω ξανακούσει τον Κατσαρό να συνοδεύει βιολί (δε θυμάμαι ποιο είναι), πετάγεται πάλι μια γυναικεία φωνή «γεια σου Κατσαρέ με την κιθάρα σου», που νομίζω ότι είναι η ίδια όπως κι εδώ.

1 «Μου αρέσει»

ακούγεται σε διάφορες ηχογραφήσεις, και στην εξορία και αλλού. στην εξορία νομίζω είναι η ίδια που τραγουδάει στο ρεφραίν, στο σηλαμπς αναφέρεται ως στέλλα κέυ. στο φόρουμ έχει αναφερθεί εδώ, που παίζει νταραμπούκα σε κάποιες ηχογραφήσεις.

λοιπόν, φαίνεται ότι μεταπολεμικά ηχογράφησε ξανά κάποιες από τις προπολεμικές του επιτυχίες. τις εκατό χιλιάδες λίρες, τον φθισικό, τον μεμέτη, με την συμμετοχή της στέλλας κέυ (μήπως συντομογραφία του επιθέτου της, θα τολμήσω να υποθέσω “στέλλα κατσαρού”).