Ταμπουρομπούζουκο του Γιοβάν Τσαούς (οργανοποιός Λαζαρίδης)

για να θυμούντε οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι …

Z
images
images(2)

2 «Μου αρέσει»

Thank you @Vijdan_Akçadağ , and welcome to the forum. You’re actually answering to message #44 by @Gilles, who asked : could this man be Yovan Cavus? Eight years later, we get an answer!

2 «Μου αρέσει»

δηλαδη αυτός εδω στο μέσον ειναι ο περίφημος Λαζαρίδης? κατάλαβα σωστά?
λεπτομέρεια Λαζαρίδης(μέσον)

1 «Μου αρέσει»

σε αυτη την φώτο εκτως απο Μάρκο (ορθιο αριστερά και τον Μπάτη (με την κόντρα κιθάρα επ’ όμου), ποιούς άλλους αναγνωρίζουμε?
IMG_20220219_134516

1 «Μου αρέσει»

διπλα απο το μαρκο, με μπουζουκι, θανασης μπαστας συριανος.

1 «Μου αρέσει»

Μια και ο λόγος και για τον Λαζαρίδη, εδώ το πρώτο μέρος μιας αυτοβιογραφίας του στον Χατζηδουλή (ΤΑ ΝΕΑ 11/10/1976) Δεν ξέρω αν κατάφερα να διαβάζεται, έστω και σπαστά σε 3 φωτο.

3 «Μου αρέσει»

Το δεύτερο μέρος την επόμενη μέρα:

4 «Μου αρέσει»

ωραια Ανθιμε!
με στράβωσες αδελφε μου!
διαβαζω τι λεει για τον Εϊτζιρίδη.

<<… ήθελε οργανο να έχει βυζαντινές φωνές >>

για δε λέει για maqam?

1 «Μου αρέσει»

γιατι “βροντοφωνάζει την Ελληνικότητα του μπουζουκιού”
Είναι δυνατόν να πει μακάμ;

3 «Μου αρέσει»

δεν ειχα ξαναείδει πράσινες φώτο, και τις έκανα ασπρόμαυρες…


Λαζαρίδης με φιλο του. Πειραιάς 1927

2 «Μου αρέσει»

Μωρέ μπράβο! Ωραίο κείμενο. Διάβασα την πρώτη από τις δύο συνέχειες προς το πααρόν.

Δεδομένου του τεράστιου μεγέθους των παλιών εφημερίδων, άριστα τα κατάφερες. Ένα τιπ που ίσως βοηθήσει:

Αφού πάτησα την πρώτη εικόνα για να εμφανιστεί μεγαλύτερη, της έκανα με δεξί κλικ άνοιγμα εικόνας σε νέα καρτέλα. Μετά το ίδιο με τη δεύτερη και με την τρίτη. Και μετά, με ανοιχτές και τις τρεις καρτέλες, κατέβαινα διαβάζοντας την κάθε στήλη και στο τέλος της πήγαινα στην άλλη καρτέλα.


Επί της ουσίας:

Για μένα, έτσι όπως τα ξέρω τα πράγματα, δηλαδή όπως είναι γνωστά σήμερα, αυτό το κείμενο είναι μεγάλη έκπληξη. Αυτός αγωνίζεται να πείσει ότι, τι κι αν το παίζουνε και στην Τουρκία, τούρκικο δεν είναι, κι εγώ απορώ: μα το παίζανε και στην Τουρκία; Όταν ήρθα, λέει, στην Ελλάδα, είχε κι εδώ ντόπιους που παίζανε και φτιάχνανε, δεν το μάθανε από τους πρόσφυγες - κι εγώ πάλι απορώ: μα δεν ήταν οι πρόσφυγες που το μάθανε από τους ντόπιους;

Βέβαια προς το τέλος της πρώτης συνέχειας λέει ότι ούτε η ονομασία ήταν η ίδια, σάζι το λέγανε (αλλά και μπουζούκι πάντως), ούτε το όργανο ακριβώς το ίδιο, απλώς τις διαφορές τις θεωρεί επουσιώδεις. Και το λέει αυτό το 1976, όχι ξερωγώ το 1936 που, πες, οι μνήμες από την πιο ελεύθερη και ατυποποίητη παράδοση ήταν νωπές.

Δεν θυμάμαι την πηγή. Ο Ανθιμος ίσως αναγνωρίσει τα αρχικά και την εντοπίσει…

<<Ο Κυριακος Λαζαριδης - Πεσματζογλου ειχε δωσει μια συνεντευξη στο “Ριζοσπαστη”, ημερομηνια 30-1-1983. >>

αυτο το εχουμε καπου στο φόρουμ?
δεν το βρήσκω

Ναι, οκέι, φυσικά. Αλλά δεν περίμενα τέτοια όργανα να τα ονομάζει μπουζούκια, και μάλιστα να τα ταυτίζει ρητά με το γνωστό νεότερο μπουζούκι, ακόμη και το τετράχορδο, λέγοντας «ε εντάξει, λίγο το εξευγενίσαμε αλλά στην ουσία σιγά τις διαφορές».

Και κάτι σχετικό με τα μπουζούκια που έφτιαχνε από τα νεροκολόκυθα: σε κάποια μέρη της Ελλάδας, ήταν τόσο στάνταρ χρήση γι’ αυτό το είδος κολοκύθας η κατασκευή ταμπουράδων ώστε και η ίδια η κολοκύθα έφτασε να ονομάζεται ταμπουράς. Μάλιστα η ονομασία επεκτάθηκε και έφτασε να καλύπτει και άλλα είδη κολοκύθας, φαγώσιμα, κι έτσι υπάρχει π.χ. και η ταμπουραδόπιτα (όποιος γκουγκλάρει τη λέξη θα βρει συνταγές).

Ενώ αλλού πάλι έγινε ακριβώς το ίδιο με τις λύρες, όθεν λυρόπιτα.

Χάνω την συνεχεία εκεί που λέει ότι ο Καρυδακιας έριχνε κάμποσες…

Ναι, μάλλον χάθηκαν εκεί δύο ή τρεις αράδες. Πάντως, το κόλπο του Περικλή δούλεψε τέλεια, εκτός βέβαια από αυτό το θεματάκι.

@Άνθιμος Ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη.

Και για την ιστορία, παραθέτω μαι φώτο του δικού μου ταμπουρομπουζουκου, βασισμένου στο όργανο του γιοβαν τσαους, κατασκευής Γιάννη Αλεξανδρή

8 «Μου αρέσει»

Τι μου θύμησες… μπράβο Άνθιμε, την έψαχνα αυτή τη συνέντευξη. Ο συγχωρεμένος ο Χατζηδουλής μου είχε πει ότι όταν βγήκε, τον πήρε έξαλλος ο Ζοζέφ και ΄έλεγε θα του κάνω μύνηση (του Λαζαρίδη). Επειδή αποκάλυψε το πραγματικό του όνομα, Χοσέπ. Του λέω του έτσι τον λέγανε… Ε ναι ρε Σταύρο ξέρεις κανένα Αρμένιο να τον λένε Ζοζέφ. Και τι του απάντησες. Του πα σιγά ρε Ζοζέφ μην κάνεις μύνηση αφού Χοσέπ σε λένε!
Ανθιμε αν μπορείς να βρεις τις συνεντεύξεις επίσης των Κερατζάκη καθώς και ενός γκαρσονιού που δούλευε στου Σαραντόπουλου θα ήταν πολύ ενδιαφέρον, μπορώ να σου δώσω τα στοιχεία εάν δεν τα έχεις. Έχει και από άλλους συνεντεύξεις ο Χάτζη πάρει, που δεν έχουν βγει ποτέ παρά αποσπασματικά, ο ίδιος μέσα στο χαμό του αρχείου του δεν μπορούσε να τα βρει.

4 «Μου αρέσει»

Σταύρο το όργανο του Γιοβάν Τσαούς είχε κινητούς μπερντέδες?

Oχι τάστα είχε. Φαινόντουσαν οι εγκοπές των παλιών τάστων πριν γίνει συγκερασμένο. Ο μικρός ταμπουράς είχε πάλι τάστα αλλά είχε διατηρήσει τις υποδιαιρέσεις. Το μικρό όργανο είναι το πιο σημαντικό από ιστορικής πλευράς, γιατί με αυτό έκανε τις περισσότερες ηχογραφήσεις ο Τσαούς. Το μεγάλο είναι ένα αριστούργημα της οργανοποιίας.

7 «Μου αρέσει»