Σ' αγαπώ γιατί είσαι ωραία: Υπάρχει προπολεμική ηχογράφηση της μελωδίας;

υπάρχει κάποιο λινκ για αυτο που αναφέρεις

Όχι δεν υπάρχει link μου το έδωσαν σε μια κασέτα την οποία πρέπει να ψηφιοποίηση και να την αναρτησω

Στις Παρ, 4 Νοε 2022, 09:30 ο χρήστης Σπύρος Τσιανάκας Τρίκαλα via Ρεμπέτικο Φόρουμ <noreply@rembetiko.gr> έγραψε:

1 «Μου αρέσει»

Πολύ ενδιαφέρον, ελπίζω να το ακούσουμε σύντομα.
Επίσης, μήπως γνωρίζεις χρονολογία ή άλλες λεπτομέρειες αυτής της ηχογράφησης;

Οχι αλλά φαίνεται πολύ παλιο

Στις Παρ, 4 Νοε 2022, 10:32 ο χρήστης gus via Ρεμπέτικο Φόρουμ <noreply@rembetiko.gr> έγραψε:

Καλωσήρθες Ελένη, με τη γόνιμη συμβολή σου στη συζήτηση. Σαντουριέρισσα, έτσι;

Αυτό ας μην το επικαλούμαστε. Όχι γιατί δεν ισχύει (ασφαλώς και ισχύει), αλλά για να μην μπερδευτούμε κι αρχίσουμε να λέμε ότι αφού έτσι έγινε τόσες φορές, έτσι θα έγινε κι εδώ. Όχι, κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή. Απλώς υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου, κατόπιν εξέτασης, τελικά προκύπτει ότι συνέβη το ίδιο πράγμα.

Να κάτι ενδιαφέρον. Λοιπόν, πραγματικά θα θέλαμε, αν σου είναι εύκολο, να ανεβάσεις μια ψηφιοποποιημένη κόπια, αλλά προς το παρόν θα έχουμε (τουλάχιστον εγώ) ερωτήσεις:
-έχει τίτλο;
-έχει τραγούδι ή είναι οργανικό;
-είναι ακριβώς η ίδια μελωδία, στίχων και εισαγωγής από την αρχή μέχρι το τέλος; Ή μόνο των στίχων, ή μόνο της εισαγωγής; Ή κανένα ακριβώς ίδιο και απλά έχει κοινά περάσματα;
-ξέρεις ποιος/ποιοι παίζουν; Δείχνει να είναι από δίσκο ή από καταγραφή; Ήχος επαγγελματιών με ενορχήστρωση κλπ., ή χωριάτικης παρέας;

Θα σας απαντήσω συντομα

Στις Παρ, 4 Νοε 2022, 17:21 ο χρήστης pepe via Ρεμπέτικο Φόρουμ <noreply@rembetiko.gr> έγραψε:

2 «Μου αρέσει»

Όντως, ουδεμία, δεν ισχυρίστηκα κάτι τέτοιο στη συζήτηση εκείνη.
Η μόνη ομοιότητα που θα μπορούσε να υπάρξει είναι το “κανταδόρικο” ύφος και των δυο.

Να σε καλωσορίσω και εγώ, συνονόματη, στο φόρουμ. :slight_smile:

Και, με την ευκαιρία, ας προστεθεί μια ακόμα πληροφορία για το τραγούδι αυτό, από την Π. Κανελλάτου:

“…τραγούδι καθιστικό αστικής νοοτροπίας και ερωτικού περιεχομένου με προέλευση από την επαρχία Λυδίας στα δυτικά παράλια της Μικρά Ασίας…”,
χωρίς αναφορά σε κάποια συγκεκριμένη πηγή.

Ωστόσο θα υπάρχει σίγουρα κάποια πηγή: είναι πολύ εξειδικευμένη η πληροφορία για να την ξέρει έτσι, γενικώς.

Κατά την εντύπωση που έχω σχηματίσει για το σάιτ της Βιβής, θεωρώ πιθανό ότι θα αναφέρεται σε συγκεκριμένη ηχογράφηση από συγκεκριμένο δίσκο, στον οποίο θα υπάρχει και αυτή η πληροφορία.
Και σε δίσκο όχι βέβαια με το Κονιτοπουλαίικο, τη Μαριάννα Χατζοπούλου, τον Νταλάρα ή οποιονδήποτε άλλο τοποθετείται εκτός του ενδιαφέροντος του σάιτ (παραδοσιακό τραγούδημα).

Η πλάκα όμως είναι ότι αυτό το παράθεμα («τραγούδι καθιστικό…» κλπ.), αυτούσιο, βρίσκεται σε διάφορες μεριές του ίντερνετ, και όχι εν αναφορά πάντα προς το Σ’ αγαπώ γιατί είσαι ωραία. Εδώ π.χ. το ξαναβρίσκουμε (αυτούσιο, επαναλαμβάνω) να αναφέρεται στο «Σ’ το ‘πα και σ’ το ξαναλέω»:

Δεν ξέρω ποιος την έκανε τη λαδιά, δε θέλω να ρίξω τις υποψίες σε κανέναν άδικα, αλλά υπάρχει σίγουρα κάποιος που παίζει με το κόπι-πέιστ.

Ελένη, μη δίνεις σημασία. Αυτή η φράση ήταν απλώς παράθεμα από συνέντευξη μιας παλιάς του συνεργάτιδας, δεν ειπώθηκε εδώ στη δικιά μας συζήτηση.

Ναιβη αληθεις είναι πως είναι αγνώστου συνθέτη οπότε μπορεί να έχει ταξιδέψει και σε άλλα μέρη και να έχει γίνει παραλλαγή

Στις Σάβ, 5 Νοε 2022, 17:23 ο χρήστης Ελένη via Ρεμπέτικο Φόρουμ <noreply@rembetiko.gr> έγραψε:

Το συγκεκριμένο πάντως δεν είναι και τόσο «αντάμ παπαντάμ» αστικής νοοτροπίας, μάλλον γνήσιας λαϊκής προέλευσης πρέπει να είναι.

Ξέρουμε κάτι για τον Χρήστο Σπύρου, που ανέβασε στο γτ την επίμαχη φράση; Παράγων της συλλογής / εκμετάλλευσης δημοτικών τραγουδιών;

Οι στίχοι σίγουρα. Αλλού τούς λένε και σ’ άλλους σκοπούς. Η μουσική όμως, η συγκεκριμένη η γνωστή, θα μπορούσε να είναι και αστική.

Μα γκούγκλαρε τη φράση να δεις: ο καθένας την έχει κολλήσει παντού! Είναι κι αυτή ανώνυμο ρεπερτόριο (ίσως ναπολιτάνικης ή σεφαραδίτικης προελεύσεως) και όποιος προλάβει την υπογράφει! :slight_smile:

Μα καλά, δεν τον έχουμε δεί / ακούσει; Πώς λεγόταν κάποιος “παρουσιαστής” που ντυνόταν τσολιάς για κάποιες παραγωγές της ΕΡΤ; Γιά τη μουσική θα συμφωνήσω, δεν είναι άλλωστε και το μόνο παράδειγμα, το “Από ξένο τόπο” έχει κι αυτό αστικά στοιχεία στη μουσική του.

Δε βρίσκω κάτι, είναι κοινό το όνομα (αρσιβαρίστες, οδοντίατροι κλπ.), ούτε και πάει ο νους μου στον παρουσιαστή που λες Νίκο, αλλά πραγματικά δεν έχει σημασία: διάφοροι αντιγράφουν αυτή τη φράση ο ένας από τον άλλον - γιατί απ’ όλους να ψάξουμε ειδικά τον Χρήστο Σπύρου; Σάμπως οι άλλοι ξέρουμε ποιοι είναι; (Εγώ τη Βιβή Κανελάτου πάντως την ξέρω.)

Από που προκύπτει αυτή η σιγουριά για τους στίχους; Στην εκπομπή του Χρήστου Παπαδόπουλου ισχυρίστηκε απλά ότι είναι δικό του. Δεν ανέφερε κάποια διαμάχη με άλλους μουσικούς ούτε κάποιο πρόβλημα με την ΑΕΠΙ για τη διεκδίκηση. Είπε μόνο ότι έγραψε τους στίχους πριν πάει στρατιώτης για τη δεύτερη γυναίκα του και έβαλε την εισαγωγή το 1953-54. Φαντάζομαι ότι ένιωθε την ανάγκη να το πει ίσως επειδή το ηχογράφησε πρώτος ως οργανικό. Ο Μόσχος υπήρξε ένας ονομαστός, τσιγγάνος, λαικός οργανοπαίχτης. Όμως και με την ιδιότητα του στιχουργού-συνθέτη δε φαίνεται πουθενά σε κανένα τργούδι.
Το ‘‘Σαγαπώ γιατί είσαι ωραία’’ δεν αναδείχθηκε μόνο από τον Μόσχο, αλλά από πολλούς. όπως ο Κονιτόπουλος, ο Πάριος, η Πρωτοψάλτη, ο Γαιτάνος και άλλοι. Κακό άνθρωπο δεν τον χαρακτήρισε κανείς από εμάς σε αυτή τη συζήτηση. Είδαμε όμως ότι κατά καιρούς υποστήριξε αντιφατικά πράγματα, που τον καθιστούν λιγότερο αξιόπιστο γενικά.
Η τραγουδίστρια Μαριάννα Χατζοπούλου που συνεργάστηκε μαζί του, τον αποκάλεσε πολύ κακό άνθρωπο σε συνέντευξή της στο ‘‘Περιοδικό πάλκο’’ και παρατέθηκε στη συζήτηση.
Το να είναι κάποιος αυστηρός δάσκαλος είναι εύκολο. Το να έχει θέληση για μεταδοτικότητα είναι μάλλον το δύσκολο. Παραθέτω τι λένε τρία πρόσωπα που πέρασαν από τη σχολή του στην εργασία της Μπουλούμπαση ‘‘Η βιογραφία του Αριστείδη Μόσχου’’.
''Στα μαθήματά του στη σχολή έβαζε κάποιον προχωρημένο μαθητή να δείχνει στους νεότερους και αυτός περνούσε και έκανε έλεγχο. Ήταν αυστηρός αλλά δεν έκανε ανάλυση ας πούμε για παράδειγμα το τι είναι ένα μακάμι. Μιλούσε όπως οι λαικοί μουσικοί. Στην περιγραφή του είχε περιορισμένες δυνατότητες αν και πιστεύω ότι κρατούσε πολλά για τον εαυτό του και δεν τα έδειχνε όλα. Ο ανταγωνιστής του ήταν ο Διακογιώργης. Ένας μορφωμένος μουσικός ο οποίος είχε εμπειρία στα κρουστά. Ήταν χρόνια στη συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ και ήταν πολύ καλός στην παρτιτούρα. Σε αντίθεση με τον Μόσχο, ο οποίος ήταν εμπειρικός και δεν διάβαζε παρτιτούρες, γεγονός το οποίο προσπαθούσε να αποκρύψει. Ο ίδιος σαν άτομο ήταν νάρκισσος, συγκεντρωτικός και αγαπούσε την προβολή στα κανάλια ‘’( Ανδρέας Κατσιγιάννης).

''Αν τα έπαιρνε το παιδί, του έδειχνε κάτι, αλλά όχι όλα. Ποτέ του ο Μόσχος δεν τα έδειχνε όλα. Ακομα και στο κούρδισμα ο Μόσχος δεν μας τα έδειξε όλα. Έχω συναντήσει και άλλους οργανοπαίχτες, οι οποίοι βγήκαν από τη σχολή του Μόσχου ή έκαναν μόνο κάποια μαθήματα εκεί, όπως ο Κατσιγιάννης, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με τον δάσκαλο. Και ο Κατσιγιάννης όμως αποχώρησε νωρίς από τη σχολή μιας και ο Μόσχος δεν του έδειχνε όλα όσα ήθελε. Στη σχολή στα τελευταία πια όταν πήγαινα, ο Μόσχος με έβαζε να δέιχνω σε αρχάριους και σε μικρότερους, ενώ εκείνος έιχε σταματήσει πλέον να μου δείχνει. Αυτό κατά τη γνώμη μου δεν είναι ούτε σώφρον, ούτε σωστό. Πολλοί συνεργάτες του μπορούν να το διαβεβαιώσουν.
Ποτέ δεν μας έδειξε πως φτιάχνουμε μια μπακέτα, ούτε πως να κουρδίσουμε το όργανο. Όταν ήθελες να κουρδίσεις το όργανο, σου έλεγε να το πας μια Τετάρτη και να το πάρεις σε μία εβδομάδα. Δεν υπήρχε περίπτωση να μάθεις. Ο Μόσχος ήταν πάντα πολύ μελετημένος, οσον αφορά τον αντίπαλό του και ήξερε πως να τον πολέμήσει. Είχε τσιγγάνικη καταγωγή…‘’ (Αρετή Κετιμέ)

Δεν ήταν κουτοπόνηρος, αλλά ήταν κακότροπος και είρωνας (Κλέαρχος Κορκόβελος)

Κορυφαίοι παίχτες σαντουριού υπήρχαν και άλλοι στην εποχή του Μόσχου. Απλά ο ίδιος έχοντας τα μέσα είχε τη μεγαλύτερη προβολή. Όπως και σήμερα εχουμε αξιόλογους και μάλιστα καταρτισμένους και σε θεωρητικό επίπεδο που ο Μόσχος και άλλοι παλιοί δεν το είχαν. Ας αναφέρω μερικά ονόματα ενδεικτικά, Ουρανία Λαμπροπούλου, Ανδρέας Κατσιγιάννης, Στέλλα και Λουκία Βαλάση, Παναγιώτης Βέργος. Οι συγκεκριμένοι μάλιστα δε χρειάστηκε να μαθητεύσουν στο Μόσχο για να αναγνωριστούν.
Σχετικά με τον επαγγελματισμό του ξέρω αρκετούς δυσαρεστημένους οργανοπαίχτες που σταμάτησαν τη συνεργασία μαζί του για διάφορους λόγους.

1 «Μου αρέσει»

Σχετικά και πάλι με το θέμα πατρότητας.

Αυτό το παράθεμα πάντως ταιριάζει και σε άλλα τραγούδια, αστικού (ή λιγότερο αστικού / λαϊκού περισσότερο) ύφους, έτσι που να μην αποτελεί προϊόν απόλυτα κόπυ-πέιστ.

Εν πάση περιπτώσει, στάθηκα περισσότερο στο παρακάτω:

Εντύπωση δημιουργεί το γεγονός πως η Βιβή Κανελλάτου στο σάιτ της καταγράφει όχι μόνο γενικά τον τόπο προέλευσης των παραδοσιακών, π.χ. «Μικρασιάτικα», αλλά πιο συγκεκριμένα την ακριβή τοποθεσία εντοπισμού τους, π.χ. βόρεια / δυτικά παράλια Μ. Ασίας κ.λπ.

Πηγή για όλες αυτές τις πληροφορίες να είναι άραγε δίσκοι που έχει στην κατοχή της;
΄Η ίσως κάποια έντυπα της εποχής;
Αυτό αν γνωρίζαμε θα έλυνε αρκετές απορίες μας.

Είναι στάνταρ κόπι-πέιστ. Αστικά ερωτικά τραγούδια μπορεί να υπάρχουν πολλά, αλλά πόσο πιθανό είναι διαφορετικοί άνθρωποι να σκεφτούν ακριβώς την ίδια διατύπωση, π.χ. τη λέξη «νοοτροπία», και μάλιστα κατά σύμπτωση όλο για τραγούδια από την επαρχία Λυδίας (=την επαρχία της περιοχής που στην αρχαιότητα ονομαζόταν Λυδία - δηλαδή και πάλι καθόλου μοναδικός τρόπος να πεις τη συγκεκριμένη πληροφορία);

Η απάντηση, νομίζω, είναι η εξής:
Τη Βιβή την ενδιαφέρει το τραγούδημα. Το σάιτ της δεν ασχολείται με την καταγωγή ή τη διάδοση των τραγουδιών αλλά με το φωνητικό ύφος απόδοσής τους. Το ύφος λοιπόν σχετίζεται με συγκεκριμένους τόπους. Το ίδιο τραγούδι κάπου αλλού θα το έλεγαν με το εκεί τοπικό ύφος.

Κυρίως, ναι. Επίσης έχω δει να αναφέρει ηχογραφήσεις από το αρχείο της Σαμίου, αλλά το Σ’ αγαπώ δεν υπάρχει εκεί. Δεν ξέρω αν χρησιμοποιεί και άλλα ανάλογα αρχεία.

Μπα, δε νομίζω. Τέτοια δουλειά (η μελέτη του τραγουδήματος) θέλει ήχο, όχι έντυπο.

Ακριβώς: σε ποιον δίσκο βρήκε την πληροφορία;

Πραγματικά απορώ με όσα διαβάζω για το Μοσχο απ τον κύριο κατσίγιαννης και την κετιμε .εγώ ήμουν απ την αρχή μέχρι το τέλος δίπλα του. Ο κύριος κατσιγιαννης δεν ξέρω πόσο φητησε στη σχολή εγω δεν τον θυμάμαι καθόλου .λοιπόν ο Μοσχος εδειχνε τεχνική φυσικά έδειχνε πως να φτιάξεις την μπαγκέτα σου πως να αλλάζεις χορδές.και δρόμους και ταξίδια οποίος τον παρακολουθούμε στις ατελείωτες προβες που κάναμε μπορούσε να μελετήσει την τεχνική του καθώς έλεγε να παρατηρούμε τα χέρια του και ήταν πολύ αυστηρός με την τεχνική.ανταγωνιστης δεν ήταν φυσικά ο Διακογιωργης αφού τον θαύμαζε όπως θααζε και όλους του ταλαντούχους μουσικούς που μας έφερε ο ίδιος σε επαφη.παρτιτουρα διάβαζε κο ηξερε και θεωρια μουσικης όπως και βυζαντινή δεν τα δίδασκε αυτός καθώς στη σχολή είχε άλλο δάσκαλο για τα θεωρητικά και τη βυζαντινή.Ναρκισος σίγουρα δεν ήταν και γι αυτό άλλωστε επερνε παντού μαζί του μαθητές σε δίσκους και συναυλίες. Μας έμαθε πως να είμαστε επαγγελματίες κι όχι ψωνια και υπερόπτες.φυσικα την προβολή την επιζητά κάθε καλλιτέχνης αυτό δεν τον κάνει σίγουρα Νάρκισσο τότε ο κύριος κατσιγιαννης είναι Νάρκισσος κι αυτός. Επίσης δεν υπάρχουν μόνο οι μαθητές του κατσιγιαννη που παρουσιάζετε αλλά και του Μόσχου όπως η Περσεφόνη Βερβέρη αξιόλογη δασκάλα στο μουσικό της Μυτιλήνης .Και για να τελειώσω όλοι οι μουσικοί της γενιάς του Μόσχου δεν έδειχναν εύκολα τα μυστικά τους ετσι ήταν η νοοτροπία όμως αυτός τα έδειχνε αλλιώς πως τα ξέρουμε εμείς.
Μας ανέφερε επίσης όλους τους σαντπυριερηδες που εκτιμούσε όπως το Διακογιωργη τον Καρατάσου τον μπιταγιαλα τον Τζοβενο και φυσικά τους Ρουμάνους

Στις Σάβ, 5 Νοε 2022, 22:45 ο χρήστης Παραδοσιακός via Ρεμπέτικο Φόρουμ <noreply@rembetiko.gr> έγραψε:

1 «Μου αρέσει»

Εντάξει, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας.
Ο Κορκόβελος είπε: «…»
Η Κετιμέ είπε: «…»
Ε, ας τα είπαν. Δικαίωμά τους. Αν ο Μόσχος είχε χίλιους μαθητές, θα υπάρχουν χίλιες γνώμες γι’ αυτόν. Χώρια οι γνώμες συνεργατών (Μαριάννα Χατζοπούλου) και λοιπών. Αν τους είχαμε παρόντες εδώ στο φόρουμ, να το συζητούσαμε μαζί τους. Αλλιώς δεν έχει νόημα.

Ο μόνος λόγος που τέτοιες απόψεις μεταφέρθηκαν στο φόρουμ είναι επειδή προέκυψαν τυχαία, παρεμπιπτόντως, εκεί που αναζητούσαμε άλλο πράγμα: πληροφορίες για το Σ’ αγαπώ γιατί είσαι ωραία.

Αλλά νομίζω πως όσα αφορούν τον Μόσχο και το συγκεκριμένο τραγούδι έχουν πλέον ξεκαθαριστεί, οπότε ας μην ανακυκλώνουμε τα ίδια. Επόμενος στόχος, πληροφορίες που αφορούν το τραγούδι αλλά όχι τον Μόσχο!

Εγώ ως μαθήτρια του οφείλω να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα γιατι αυτό που αναρτησατε έχω δώσει κι εγώ συνέντευξη ωστόσο επιλέχθηκαν τα αρνητικά κομμάτια απ την εργασία αυτή ευχαριστώ.

Στις Κυρ, 6 Νοε 2022, 12:59 ο χρήστης pepe via Ρεμπέτικο Φόρουμ <noreply@rembetiko.gr> έγραψε:

3 «Μου αρέσει»

<<έχω δώσει κι εγώ συνέντευξη ωστόσο επιλέχθηκαν τα αρνητικά κομμάτια απ την εργασία αυτή >>

να βαλεις ενα λινκ εδω με την εν λόγο συνέντευξης σου

1 «Μου αρέσει»