Σχέση Ηπειρώτικου και Μικρασιάτικου

Μηπως καποιος που γνωριζει να μας δωσει τα φωτα του.
Υπαρχει σχεση και ποια ,ρυθμου,δρομου,μελωδιας μουσικων φρασεων,μεταξη του Ηπειρωτικου τραγουδιου,μικρη φεγγαροπροσωπη του ηλιου θυχατερα και του μικρασιατικου ,του Τουντα ,πες μου παραπονιαρα μου γιατι εισαι λυπημενη?
ευχαριστω πολυ .

Αν πρόκειται για την Παραπονιάρα του Τούντα και για το ηπειρώτικο που μοιάζει με το Δόντια πυκνά, δεν βλέπω την παραμικρή υπόνοια ομοιότητας ούτε σε ρυθμό, μελωδία, μουσικές φράσεις ούτε σε στίχο.

Όχι κ.Νίκο, μιλάει για άλλο τραγούδι ο tolios.
Το τραγούδι “Μικρή φεγγαροπρόσωπη” παίζεται στο Ζαγόρι. Μία περιοχή που έχει υιοθετήσει ρυθμούς (και πιθανόν και μουσικές) από την μ.ασία όπως το “Μπαζαργάνα” σε καρσιλαμά (9/8).
Δεν έχει σχέση όμως, η φεγγαροπρόσωπη με τον τούντα. Το πρώτο είναι συρτό στα 2 (4/4) και η “παραπονιάρα” σε ρυθμό καλαματιανό (3+2+2/8). Επίσης, η φεγγαροπρόσωπη είναι σε καθαρό νικρίζ ενώ η παραπονιάρα!!!.. κλασικός τούντας, αλλού πάει κι αλλού γυρίζει.

Στην προσπάθεια να καταλάβω για ποιο ηπειρώτικο μιλάμε, άκουσα και το «Μικρή φεγγαροπρόσωπη», με το Μήτσο Αραπάκη, κατά Μανιάτη παραδοσιακό, 1928, Odeon GA 1363). Στο δίσκο, το κομμάτι ξεκινάει με την εισαγωγή του Δόντια πυκνά, στα τρία (που επαναλαμβάνεται προς το τέλος και με τα λόγια), και μετά μπαίνει ο Αραπάκης, με εκφορά πολύ κοντά σε εκτός ρυθμού κλέφτικο αλλά σαφώς τη μελωδία και το ρυθμό της Παραπονιάρας του Τούντα, με μικροδιαφορές. Τα λόγια είναι παραδοσιακά (Μικρή φεγγαροπρόσωπη, του ήλιου θυγατέρα κλπ.). Είναι πράγματι σαφείς οι αστικές επιδράσεις και σε αυτό το κομμάτι.

Σωστά ο tolios βλέπει διασυνδέσεις με ανατολή, που τις επιβεβαιώνει και ο Δημήτρης, και οι οποίες βεβαίως πάνε αρκετά μακρυά πίσω: μην ξεχνάμε την οιονεί «αερογέφυρα», όπως την ονομάζω, μεταξύ Ιωαννίνων και Κων/λης, επί Αλή Πασά. Οι επιδράσεις ξαπλώθηκαν και σε όλη την περιοχή, π.χ. Φυσούνι Πρέβεζας. Και ο Παλαμάς, για «Γιαννιώτικα, σμυρνιώτικα, πολίτικα» τραγούδια μίλησε…

Το ρυθμό θα τον έβλεπα περισσότερο για Hindi πολίτικο, όχι για καλαματιανό, λόγω της αργής ρυθμικής αγωγής (και στον Τούντα και φυσικά και στον Αραπάκη).

Ακριβως,γιατι στην πρωτη κριση ,εφαγα ενα μπατσο απο τον κυριο Νικο που ακομη δεν μπορω να συνελθω.
Διευκρινηζω λοιπον,πως προκειται για την μικρη φεγγαροπροσωπη που τραγουδαει και παιζει κλαρινο ο Γρ. Καψαλης με τον γιο του σ ενα βιντεακι.
Και επειδη τραγουδαω την παραπονιαρα και την ξερω,βρηκα πολλες ομοιοτητες.
Παντως μεχρι στιγμης ,βγαινω κερδισμενος,εμαθα ενα σωρο πραγματα ,πω πω ποσα ξερετε!!
Νασται καλα.

Τι σημαίνει Hindi πολίτικο;

Μα δεν ήταν μπάτσος, αγαπητέ φίλε tolios, απλά σε μπέρδεψα γιατί ανέφερα ως ηπειρώτικο το κομμάτι που τραγουδάει ο Αραπάκης (#4), επειδή ξεκινάει και τελειώνει με το Δόντια πυκνά που, φυσικά, είναι τελείως διαφορετικό κομμάτι. Δεν είχες αναφέρει τα σωστά στοιχεία που δίνεις τώρα.

Και τώρα όμως δεν τα έχω ακόμα τα σωστά στοιχεία, γιατί δεν μπόρεσα να βρώ τραγούδι με τίτλο Μικρή φεγγαροπρόσωπη που να το τραγουδάει ο Καψάλης.  Εγώ ξέρω άλλο ηπειρώτικο, με τέτοιο τίτλο, που και αυτό είναι τελείως διαφορετικό σε μελωδία και ο ρυθμός του τετράσημος, ίσως αυτό που αναφέρει και ο Δημήτρης, μάλλον και εγώ ως νικρίζ το θυμάμαι.

Το Hindi είναι επτάσημος ρυθμός (τονισμένος 3 – 2 – 2) με αργή αγωγή (δεν χορεύεται) που απαντάται συχνά στα λόγια μουσικά κομμάτια της «πολίτικης» σχολής. Χαρακτηριστικό το Φονιάς θα γίνω του Βαϊνδιρλή, και αυτό νικρίζ, καθώς και πολλά άλλα του Τούντα (π.χ. Πριγκιπιώτισσα).