Σεβάχ Μανές


(system) #1

Γεια σας παιδιά

Σίγουρα γνωρίζετε μια παλιά ηχογράφηση με τον Στράτο Παγιουμτζή που λέγεται Σεβάχ Μανές… είναι σαν αμανές και έχει σαν συνωδεία ένα ταξίμι παιγμένο σε μπουζούκι… λέει «Ανοίξετε τα μνήματα τα κόκκαλα σκορπίστε μάνα μου …»

Λοιπόν… αυτό το ταξίμι είναι από τα πιο ωραία που έχω ακούσει… αλλά ποιος παιζει το μπουζούκι; Ο Στράτος Παγιουμτζης λέει στο τέλος «γεια σου Σπύρο μου με το ταξιμάκι σου»… περί τίνος Σπύρου πρόκειται;


(system) #2

ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ!!!

Ο ίδιος “Σαμπάχ μανές” όπως λέγεται επίσης, με άλλα λόγια αλλά ίδιο νόημα, το είπε και η Γιώτα Λύδια με διεύθυνση του Γιώργου Μητσάκη, και είναι ίσως η καλύτερή της εκτέλεση. Μόνο που δε θέλει ποτέ να το πει στο πάλκο! Πάει γρουσουζιά, λέει…

Ο τίτλος της Λύδια είναι “Χτυπώ νεκροί κι ανοίχτε μου”.

Υπάρχει και παλαιότερη (Σμυρνέϊκη) εκδοχή, δε θυμάμαι αυτή τη στιγμή, νομίζω με τον Νούρο.


(system) #3

Νόμιζα ότι πρόκειται για Περιστέρη, αλλά δεν ήμουν σίγουρος

ευχαριστώ :slight_smile:


(system) #4

Νόμιζα ότι πρόκειται για Περιστέρη, αλλά δεν ήμουν σίγουρος

ευχαριστώ :slight_smile:


(system) #5

Οι μανέδες δεν έχουν άλλο συνθέτη εκτός από τον ερμηνευτή του αυτοσχεδιασμού. Σεβάχ ή Σαμπάχ μανές, Νεβά μανές, Μινόρε (μανές επίσης), Μπουρνοβαλιό-Μινόρε (μανές επίσης), Ταμπαχανιώτικο κ.ο.κ. Όσοι υπογράψαν τους μανέδες, είναι συνήθως γιατί διηύθυναν την ενορχήστρωση, καθώς επίσης είχαν και την επιμέλεια του “γλήγορου” φινάλε (πότε βαλς, πότε χασαποσέρβικο κ.λ.), που ήταν εμπνευσμένο πότε από παραδοσιακό μοτίβο (π.χ. η σούστα του Καραγκιόζη) πότε από έντεχνο της κλασσικής πάνω στον κανόνα του Πάχελμπελ.

Τέλος, γιά τον Περιστέρη, αυτός ήταν περισσότερο προσανατολισμένος στα “Μινόρε”. Γιά Σαμπάχ και άλλες Ανατολές, ψάξε στον Τούντα.


(system) #6

Σόρρυ, πάτησα το κουμπί πριν τελειώσω. Έλεγα λοιπόν πως γι αυτό και απόρησα όταν πρωτάκουσα το επιφώνημα “γειά σου Σπύρο”, αλλά μετά μάθαμε πως ο κυρ Σπύρος τους έτρωγε όλους να μάθει όλους τους δρόμους και όλα τα όργανα, και κατάφερε στο τέλος να παίζει… καμιά ογδονταριά, αλλά και να τα καταφέρνει σ’ όλους τους δρόμους. Όμως ο δρόμος “Μινόρε” έμεινε ως το τέλος η αγαπημένη του φόρμα.


(system) #7

Το μινόρε της Αυγής…


(system) #8

Το “Μινόρε της Αυγής” είναι μιά μεταγραφή του αρχετυπικού Μινόρε του Χαλκιά, με την ένταξη ενός μικρού κανταδόρικου τραγουδιστικού μέρους (Ξύπνα μικρό μου κι άκουσε…) που ακολουθεί τις “αλλαγές” των ακόρντων της ίδιας της φόρμας του Μινόρε.