Παραχώρηση των μνημείων του πολιτισμού μας για «εκδηλώσεις»


(Ελένη) #1

Ένα ερώτημα που επιτέλους θα πρέπει να απασχολήσει την ελληνική κοινωνία είναι αν επιτρέπεται να παραχωρούνται τα μνημεία πολιτισμού σε ιδιώτες για «εκδηλώσεις».

Το Ηρώδειο, π.χ. ή μήπως τον Παρθενώνα, θα μπορούσε να το «νοικιάσει» μια επιχειρηματική οικογένεια για κάποιου είδους «εκδήλωση»;

Και τελικά, για να παραχωρηθεί ένας ιερός για τον πολιτισμό μας χώρος, παίζει ρόλο το πόσο γνωστή στο πανελλήνιο είναι η οικογένεια αυτή, αν συγκαταλέγεται στους «εθνικούς ευεργέτες», μαζί και η οικονομική της επιφάνεια;

Είναι δυνατό να παραχωρείται η άδεια μίσθωσης του θρυλικού θωρηκτού Αβέρωφ σε ναυτιλιακή εταιρεία η οποία και να το χρησιμοποιεί τελικά για τσιφτετέλια και καρσιλαμάδες, για επίδειξη πλούτου της ελαφράς κοινωνίας του life style και, το χειρότερο όλων, για επιδεικτική έ λ λ ε ι ψ η π α ι δ ε ί α ς ;;;

Καλά, το life style είναι μαγικό … μετατρέπει τα μηδενικά σε νούμερα… αλλά τα εφοπλιστόπουλα και οι ποικίλες εφοπλιστοπλύστρες δεν έχουν τη κοινή λογική να σκεφτούν πως χωρίς το «Αβέρωφ», και ό,τι αυτό αντιπροσωπεύει, οι πατεράδες τους αλλά και οι ίδιοι θα έβοσκαν ακόμα τα κατσικοπρόβατα των Τούρκων και πως το Αιγαίο που τώρα αλωνίζουν με το στόλο τους θα ήταν ακόμα τουρκική θάλασσα;;;

Άραγε αρκεί μόνο μια συγγνώμη από μέρους τους, έστω και προς ολόκληρο τον ελληνικό λαό ;
Δεν θα πρέπει να υπάρξει και [u] ποινική[/u] δίωξη, πέρα από χρηματικά πρόστιμα για τη βεβήλωση αυτή;

Για την ιστορία, και κυρίως για να μην επαναληφθεί η ίδια ιστορία και στο μέλλον, δεν είναι η πρώτη φορά που βεβηλώνεται το Αβέρωφ.
Το 1996 είχε φιλοξενήσει μια εκπομπή «πολιτισμού» της ξανθιάς πρωινατζούς μαζί με έναν συρφετό από ανάλογου ύψους και βάθους «προσωπικότητες».
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο, η αείμνηστη [b][u]Μαλβίνα[/b][/u] τα είχε πει από τότε.

Ας μην επαναληφθεί τουλάχιστον στο μέλλον. :mad:


(vik) #2

Εμ αυτοι βλεπεις ειναι εφοπλιστες και δυστυχως ο νομος ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ειναι ΚΑΠΩΣ ΕΩΣ ΠΟΛΥ ΕΛΑΣΤΙΚΟΣ.
Αλλοιμονο σε ενα κρατος το οποιο βεβηλώνει τους νεκρους του (γιατι στο πλοιο αυτο εχει χυθει αιμα ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ απλο μνημειο πολιτισμου)
Με την ιδια λογικη σειρα εχουν τα στρατιωτικα νεκροταφεια για rave party

ΝΤΡΟΠΗ και ΑΙΣΧΟΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ

Εγω περιμενω να δω την τιμωρια που θα επιβληθει και μακαρι ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΛΕΙΣΕΙ ΦΥΛΑΚΗ


(Νίκος Πολίτης) #3

Το ερώτημα αυτό απασχολεί ήδη την κοινωνία μας από πολλές δεκαετίες, για να μην πώ από τις αρχές του μεσοπολέμου ήδη (Δελφικές γιορτές Σικελιανού, η αποθέωση του κιτς και της Αρχαιολατρείας με σημερινά κριτήρια).

Για τη χρήση χώρων χαρακτηρισμένων ως αρχαιολογικών αποφαίνεται (νομίζω) τις τελευταίες δεκαετίες η αρχαιολογική εταιρία, ή κάποια τέλος πάντων επιτροπή αρχαιολόγων. Οι κρίσεις της έχουν επανειλημμένα σχολιαστεί δυσμενώς από τύπο και άλλους φορείς, όταν δίνεται ή δεν δίνεται κάποια άδεια χρήσης και οι αποφάσεις αντιβαίνουν με τις απόψεις άλλων φορέων ή ΜΜΕ. Δεν μπορούμε πάντως να ισχυριστούμε ότι η κατάσταση είναι “μπάτε σκύλοι, αλέστε”.

Το θωρηκτό Αβέρωφ σίγουρα δεν εμπίπτει στη δικαιοδοσία αρχαιολογικών επιτροπών κλπ, μάλλον ανήκει στο πολεμικό ναυτικό δηλαδή στο υπουργείο άμυνας. Τώρα, για απαιτήσεις ποινικών κλπ. διώξεων θα επικαλεστώ τη γνωστή ρήση “πάρ’ τ’ αβγό και κούρευ’ το…” Πάντως, το συγκεκριμένο επεισόδιο στο οποίο αναφέρεται η Ελένη, δεν υπέπεσε στη δική μου αντίληψη αφού, ούτε τηλεόραση βλέπω ούτε εφημερίδες διαβάζω. Ευτυχώς που τουλάχιστον διαβάζω Ρεμπέτικο Φόρουμ και ενημερώνομαι, έστω ελλειπώς…


(koukidou) #4

Οι “εθνικοι ευεργετες” ολοι συγχωρεθηκαν , αυτοι δε θα ζητουσαν κατι τετοιο “ποτε” , καθ`οσον και διοτι
ειχαν τσιπα και δοξα τω Θεω υπαρχουν παμπολλες χλιδατες τοποθεσιες (καλοκαιρι γαρ) για να ικανοποιησουν
και τους πλεον απαιτητικους …
Αλλα λεμε “σε λειπει ο νους” και πανω εδω στηριζουμε ολη την κουφαμαρα και την μαλακοειδη αλαζονεια
που βαραει τον καθενα , οταν εχει το αρζαν , ωστε να το παιζει και Ταρζαν (αρχων της συγχρονης ζούγκλας)!

Εμενα σαν ανθρωπο αλλο με προβληματισε , ασχετο (?!) με το θεμα και το θεαμα … (+ το Αβερωφ) !!!
Στην σημερινη κατασταση που ολοι χτυπιουνται στα ΜΜΕ για το “οικονομικο καταντημα” , ηταν σκοπιμο να δοθουν
τοσα λεφτα , ετσι κραυγαλεα , ενω χιλιαδες συμπολιτες μας δεν εχουν να φανε και να πιουνε ?
Με το εν τριτον η “οικογενεια” θα εκανε την “δουλεια” της και την “χαρα” της μια χαρα και με τα υπολοιπα θα
μπορουσε να ταισει μερικα στοματα που εχουν απολυτη αναγκη …
Δεν βαζω στην γραφη μου ονοματα , αλλα ο καθε ανθρωπος πρεπει να “θυμαται” την αφετηρια του και να γυριζει
καπου καπου το κεφαλι , διοτι ολοι δεν γεννηθηκαν απο πλουσιους ορχεις , ασχετα αν η ζωη και η τυχη τους
ταφερε βολικα ... Γυρνας , βλεπεις και πραττεις αναλογα με το τι ησουν , για να κρατησεις επαξια μια θεση σαυτο που βρηκες …


(Διόνυσος) #5

Το λιγότερο που μπορεί να πει κανείς είναι ότι είναι απαράδεκτοι.

Εμένα πάνω απ’ όλα αυτό που μ’εντυπωσιάζει είναι πως το σκέφτηκαν να κάνουν τη “γιορτούλα” τους εκεί. Μάλλον ζουν σε άλλο κόσμο και δεν το έχουμε πάρει χαμπάρι. Σε αυτόν τον κόσμο τους όλα επιτρέπονται. Η ματαιοδοξία της εξουσίας και του χρήματος υποθέτω, που μωραίνει τους ανθρώπους


(Γρηγόρης) #6

Είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα όταν βγαίνει ο εφοπλιστής μεν - “παιδί του Πολυτεχνείου” δε, καλεσμένος των τσιφτετελοΠατιστάδων και συνεορτάσας δηλώνοντας:

“Πρέπει να ξανασκεφτούμε την χρήση του μνημειακού αποθέματος της χώρας”…


(Ελένη) #7

Το πρόβλημα ξεκινά από το ξεπούλημα και του πολιτισμού μας σε ιδιώτες.

Κατʼ αρχήν, φροντίζουμε οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία κ.λπ. να παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης, με προσωπικό ελλιπές (2 αρχαιολόγοι, έναντι των 8 που προβλέπεται) και με ωράριο ελαστικό, συνεπακόλουθα.
Επίσης, να μη γίνονται οι προβλεπόμενες εργασίες συντήρησης ή αναστήλωσης, επομένως να προετοιμάζεται θετικά και η κοινή γνώμη για τη λύση του περάσματος και του πολιτισμού σε ιδιώτες.

Κραυγαλέο παράδειγμα, η παραχώρηση της ακρόπολης του φρουρίου Κέρκυρας σε τραπεζικό όμιλο, ο οποίος θα κατασκευάσει εκεί Μουσείο Τυπογραφίας, επιχορηγούμενο με 2,5 εκατομμύρια ? από την Ε.Ε., χρήματα τα οποία κάλλιστα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για τον ίδιο σκοπό το ελληνικό δημόσιο, και όχι ιδιωτικός φορέας.

Με το νέο νόμο, στα μέλη του Συμβουλίου Μουσείων υπάρχουν και ιδιώτες - εκπρόσωποι ποικίλων συμφερόντων - και εκεί είναι που αρχίζει το θέατρο του παραλόγου.

Στη BWM που ζήτησε τον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου για διαφήμιση των προϊόντων της η απάντηση ήταν αρνητική, μεν,
αλλά στη Philips παραχωρήθηκε για τον ίδιο σκοπό ο χώρος της Ακρόπολης, …διότι λέει η εταιρεία αυτή είναι σοβαρή και κυρίως είναι και κολοσσός…

Καλό είναι να μην φτάσουμε στην υιοθεσία μνημείων από ιδιώτες, όπως γίνεται στη Ρωσία και εν μέρει στην Ιταλία.

Με το θεσμό της [b][u]«πολιτιστικής χορηγίας»[/b][/u] που επίσης καθιερώθηκε, η ασάφεια είναι ενδεικτική και επικίνδυνη ως προς την εξέλιξη χρήσης των χώρων αυτών:

“…ως «Πολιτιστική δραστηριότητα» νοείται η δραστηριότητα που αποσκοπεί στην προστασία, αξιοποίηση και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως η τελευταία ορίζεται στο ν. 3028/2002 (ΦΕΚ 153 Α΄/28.6.2002), καθώς και στην ενίσχυση και προβολή του νεότερου και σύγχρονου πολιτισμού, ο οποίος περιλαμβάνει κάθε δράση που αποσκοπεί ιδίως στην παραγωγή, καλλιέργεια, προαγωγή και διάδοση των γραμμάτων, της μουσικής, του χορού, του θεάτρου, του κινηματογράφου, της αρχιτεκτονικής, της ζωγραφικής, της γλυπτικής, των εικαστικών τεχνών.”

Έτσι, ως «προβολή του σύγχρονου πολιτισμού» ένας επιχειρηματικός όμιλος μπορεί να θεωρεί τα τσιφτετέλια και τους καρσιλαμάδες που χόρεψαν πρόσφατα οι καλεσμένοι του από το life style στο «Αβέρωφ».

Αν τώρα, που η εποπτεία του χώρου ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό, συμβαίνουν αυτά, τι θα γίνει αν τα μνημεία αυτά του πολιτισμού μας «υιοθετηθούν» πλήρως, και με το νόμο, από «χορηγούς» ;;;

Δεν αποτελούν εθνικό πλούτο, ώστε να είναι προσβάσιμα από όλο το λαό, δωρεάν, ή έστω με ένα μικρό, συμβολικό, αντίτιμο, κάποιες μέρες της εβδομάδας;


(stavros_76) #8

τωρα κανανε κ το πολεμικο μουσειο “γκαρσονιερα”,για να μην εκφραστω χειροτερα.Ηταν να μην γινει η αρχη μου φαινεται…
Σειρα εχει να διοργανωσουν κ κανα “συμποσιο”-οργιο στον Παρθενωνα…


(Ελένη) #9

Η κυρία Μαριγούλα Πατίτσα της εφοπλιστικής οικογένειας που θεώρησε φρόνιμο να δώσει τη δεξίωση στο “Αβέρωφ”, βλέποντας τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης, ούτε λίγο ούτε πολύ συνέστησε να πάμε όλοι όσοι αντιδράσαμε … σε ψυχίατρο…

Υπήρξε μια [b]αποστωμοτική απάντηση από την 'Ελενα Ακρίτα, στα “Νέα”.[/b]

Το θέμα όμως δυστυχώς έχει πολλές πλευρές.
Πέρα από το εμφανέστατο έλλειμμα παιδείας έχει να κάνει και με τη γενικότερη κρίση αξιών που χαρακτηρίζει την εποχή μας.
Το πώς αντιμετωπίζεται η πολιτιστική μας κληρονομιά, πώς τη διαχειριζόμαστε και τι θα γίνει στο μέλλον, αν προσθέσουμε επιπλέον και την οικονομική κρίση των καιρών…
Ίσως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πως τα μνημεία αυτά δεν ανήκουν σε μια συγκεκριμένη γενιά ούτε σε ένα λαό μόνο, εμάς, που θυμόμαστε τους αρχαίους μας προγόνους όποτε μάς συμφέρει.
Είναι διαχρονικά μνημεία ποτισμένα με αίμα, αγώνες, θυσίες, έχουν αξία καλλιτεχνική, ιστορική και συναισθηματική.
Δεν μπορεί να αποτελούν το ντεκόρ για δεξιώσεις νεόπλουτων ούτε για διαφημίσεις κάθε είδους προϊόντων.
Ένα τσουχτερό χρηματικό πρόστιμο ή και άλλου είδους ποινές, στη συγκεκριμένη περίπτωση όπου διεπράχθη αυτό το ανοσιούργημα, είναι ίσως λύση και θα λειτουργούσε αποτρεπτικά έστω και βραχυπρόθεσμα για όποιον επίδοξο μιμητή, αλλά δεν είναι δυνατό να περιμένουμε λύση με την καταστολή και την αστυνομοκρατία.
Είναι θέμα συνείδησης και παιδείας, πάνω από όλα η συμπεριφορά μας απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά, στην ιστορία μας.
Γιατί, πέρα από την καταδικαστέα αυτή χρήση, μήπως η συμπεριφορά όσων παρευρίσκονται σε τέτοιους χώρους για πολιτιστικές εκδηλώσεις είναι η δέουσα;
Το 2007 που αποφασίστηκε να καθαριστεί ο χώρος του Ηρώδειου, τα συνεργεία καθαρισμού μάζεψαν μετά το πέρας των εργασιών στο χώρο αυτό, 27 κιλά τσίχλας κολλημένης παντού…
Όποιος έχει εργαστεί σε αρχαιολογικό χώρο, ξέρει πολύ καλά πως οι ομάδες που συμμετέχουν στις εργασίες δεν διανοούνται ούτε να καθήσουν πάνω σε τμήμα κίονα, σε κομμάτι μάρμαρου κ.λπ., από το φόβο καταστροφής, δεν συζητάμε καν το αδιανόητο να σβήνουν τις γόπες τους όπου βρουν ή να πετάνε ό,τι τους βρίσκεται στο χέρι τους σε όλο το χώρο.

Με την οικονομική κρίση, δυστυχώς, τέτοια φαινόμενα θα πολλαπλασιαστούν.
Η ανάγκη εύρεσης “χορηγών” και το να εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στα ψήγματα παιδείας και συνείδησης που ενδεχομένως θα έχουν ή με το νέο σχέδιο “Καλλικράτης” η αποδέσμευση των χώρων αυτών από κρατικούς φορείς, από την αρχαιολογική υπηρεσία κ.λπ. και η παραχώρησή τους στους Δήμους, θα αυξήσει τα προβλήματα.

Έτσι, θα βλέπουμε η τάδε εταιρεία να παίρνει την άδεια να διαφημίζει εσώρουχα στο Δημαρχιακό Mέγαρο του αρχιτέκτονα Τσίλερ στην Ερμούπολη της Σύρου, με τις ευλογίες των τοπικών αρχών ή να στήνεται επίδειξη μόδας στην είσοδο του Πανεπιστημίου, στο ιστορικό κτήριο του Χάνσεν και πολλά ακόμα ευτράπελα.
Χρειάζεται ενημέρωση, επαγρύπνυση και πάνω από όλα π α ι δ ε ί α…


(mpriki) #10

Θυμαμαι παλιοτερα ειχα διαβασει οτι το Βρετανικο Μουσειο παραχωρει αιθουσες του για βραδινες εκδηλωσεις , γκαλα , τετοια , και αποτελουν σημαντικη πηγη εσοδων . Η πρακτικη μαλλον ειναι συνηθισμενη στο εξωτερικο .

Οπως παρατηρησατε , οταν ο νομος οριζει το γενικο πλαισιο και αφηνονται οι διευκρινισεις σε επιτροπες και δικαστες , υπαρχει πιθανο προβλημα . Αυτο ειναι αναποφευκτο βεβαια , αλλα σε κατι τετοια ζητηματα , ενοψει του κινδυνου παρερμηνειας , ισως επρεπε να ειμαστε απολυτοι : κανενα μνημειο για εμπορικη χρηση , και τελος .
Η ποινικη διωξη τωρα , τί να σου κανει ? Θα πληρωσουν , θα βγουν λαδι . Το στιγμα του ποινικου παρανομου δε νομιζω να τους νοιαζει , ενω η φυλακιση ειναι υπερβολικη και δυσαναλογη με τη ζημια . Ίσως αλλου ειδους τιμωρια ? Εκει που - ισως - ποναει ? Ας πουμε η δημοσια διαπομπευση , ακομα και απο το σταρ τσανελ . Αν και , πλεον , εχει χασει και αυτο τη δυναμη με την υπερκαταναλωση πληροφοριας ( η διαπομπευση , οχι το σταρ )
Με την ευκαιρια θα ηθελα να επισημανω οτι παρομοια αηδια και προσβολη στο μνημειο αποτελουν π.χ. τα πανω του παμε στην ακροπολη . Μπλιαξ .


(zento) #11

Θα συμφωνήσω με τα γραφόμενα της Ακρίτα. Και περαιτέρω να πω πως το πρόβλημα είναι ότι υπάρχει κρίση πολιτισμική και αξιών. Το σημαντικότερο δεν είναι οι περιπτώσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αλλά η σε ευρεία κλίμακα υποβάθμιση του αισθητικού κριτηρίου του κόσμου και της δυνατότητας σωστής αξιολόγησης. Υπάρχει ανάγκη παιδείας, σωστής, πραγματικής, σε όλο το φάσμα των ηλικιών.


(system) #12