Ο οργανοποιός βιολιού & έμπορος Ζαν - Μπατίστ Βιγιώμ

[LEFT]Ο γνωστός Γάλλος Οργανοποιός και έμπορος βιολιών Ζαν - Μπατίστ Βιγιώμ (1798-1875) γεννήθηκε στο Μιρκούρ κέντρο πολλών οργανοποιών της Γαλλίας.

Με τα βιολιά του ο Βιγιώμ απέσπασε σε έκθεση στο Παρίσι το 1827 (πριν φτάσει ακόμη 30 χρονών) το ασημένιο μετάλλιο, και μετέπειτα άλλα δυο χρυσά (το 1839 και το 1844). Επίσης, το 1854 ο Βιγιώμ με λίγη τύχη και την εξυπνάδα που διέθετε αγόρασε από τους κληρονόμους του μεγάλου συλλέκτη Ταρίζιο στο Μιλάνο λίγο καιρό μετά το θάνατό του, όλα του τα όργανα (βιολιά και μεταξύ αυτών κάποιες βιόλες και βιολοντσέλα) τα οποία ήταν πάνω από 150 περίπου όλα επώνυμων Ιταλών οργανοποιών με 80.000 φράγκα (320.000 ευρώ). Αυτή είναι και η μεγαλύτερη αγοροπωλησία στην ιστορία των βιολιών.

Μέχρι τότε είχε κατασκευάσει με τους βοηθούς του πάνω από 2.000 βιολιά. Μετά από αυτήν την μεγάλη συλλογή, συνέχισε να ασκεί την τέχνη μόνος του και μέχρι το θάνατό του το 1875 κατασκεύασε περίπου 3.000 βιολιά. Τα πιο πολλά από αυτά που κατασκεύασε μόνος του, είναι ακριβέστατα αντίγραφα του Stradivari βιολιού με το όνομα “ΜΕΣΣΙΑ” (Yπάρχουν αμφισβητήσεις από ερευνητές που υποστηρίζουν ότι αυτό το διάσημο βιολί είναι κατασκευασμένο μετά το θάνατο του Stradivari ή από τους γιους του, ή από τον ίδιο τον Βιγιώμ). Αντέγραψε ακόμα, και το “CANNONE” του Paganini, όταν ο τελευταίος του το άφησε για επισκευή. Λέγεται μάλιστα, ότι ο Paganini δεν μπορούσε να το ξεχωρίσει. Αργότερα το αντίγραφο αυτό, το απέκτησε ο Καμίλιο Σιβόρι (μαθητής του Paganini).

Ο Βιγιώμ μέσα στα επόμενα 10 χρόνια ξεπούλησε το μεγαλύτερο μέρος του εμπορεύματος με τεράστιο κέρδος. Όλη του την περιουσία, την κληρονόμησαν οι δυο του κόρες και μετέπειτα ο γαμπρός του Ντελφέν Αλάρ (σύζυγος της κόρης του Ζαν - Εμιλί).

Ο Βιγιώμ θεωρείται από μερικούς, ιδιοφυΐα που τα βιολιά του δεν υστερούσαν σε τίποτα των παλαιοτέρων κλασικών οργανοποιών. Ενώ από άλλους, τσαρλατάνος, ψεύτης, μυστικοπαθής κλπ. Την τέχνη την είχε μάθει από τον πατέρα του. Ενώ ο ίδιος έλεγε ότι: “Οι πρόγονοί του είχαν μαθητεύσει στον Stradivari”. Αυτό όντως αποδείχτηκε ψέμα.

Ένας επισκέπτης του, τον περιγράφει ως έναν πολύ περιποιημένο άντρα με υπερβολικά ευγενική συμπεριφορά, καλό ψυχολόγο και πολύ έξυπνο. Το σίγουρο πάντως είναι ότι και οι πολύ ειδικοί σήμερα μετά από τόσα χρόνια δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν ένα αντίγραφο του Βιγιώμ από ένα γνήσιο Stradivarius.

atastos

[/LEFT]