Οι λαικοι δρομοι και οι δυσκολιες τους

δρόμοι

(system) #1

παιζω 3 χρονια μπουζουκι και θα ηθελα να ρωτησω αν υπαρχει ενας ευκολος τροπος εκμαθησης των λαικων δρομων.Υπαρχει κανενα βιβλιο που θα ηταν χρησιμο γιαυτο το σκοπο;Γενικα ψαχνω για βιβλια που να περιεχουν περα απο τους λαικους δρομους [ταξιμια] και μεθοδους ποιοτικοτερου παιξιματος με περισσοτερους καλλοπισμους πανω σε ενα τραγουδι.Ευχαριστω


(system) #2

Ποιόν πρόκειται να “καλλοπίσεις” τον Μάρκο τον Τσιτσάνη η τον Χιώτη?


(system) #3

Τέτοια αιτήματα διατυπώνονται και χαλάει ο καιρός!
Για τους καλλοπισμούς ίσως έχουν εκδόσει κάποιο βιβλίο οι Σχολές “Αμάραντος”.
Ατυχή έκφραση χρησιμοποίησες φίλε sloby.
Απλά άσε ελεύθερη τη φαντασία σου και θα σε οδηγήσει αυτή με βάση την αισθητική σου.


(system) #4

File Sloby.

Proteinw ta e3hs biblia.

  1. Christos Nikolopoulos, Modes of Greek Folk Music for all the musical instruments, Athens, ISBN 960-290-486-0, Ath. Psyllidis & Co.

  2. Manolis Michalakis, Laikoi Mousikoi Orizontes, Zozef Publications

  3. Haralambos Pagiatis, Greek Folk Scales and their practical approach, Athens, ISBN 930-7075-18-8, Fagotto Publications

  4. Kostas Koukoulinhs, Akkobaniamenta gia Bouzouki, ISBN 960-7075-28-5, Fagotto Publications

  5. Marios D. Mavroides, Mousikoi Tropoi sthn Anatolikh Mesogeio, ISBN 960-7075-47-1, Fagotto Publications

Proteinw na 3ekinhseis me thn epilogy 2.
Ean exeis asxolh8ei me mousikh kai yaxneis na beis se ba8eia nera, agorase to 5.
To biblio tou Mavroeidh einai polu 8ewrhtiko alla periexei tromeres gnwseis.

Opote, gia bouzouki sugekrimena exoume to 2. kai gia 8ewria to 5.

Kai tou Pagiath einai arketa kalo.

Kalo pai3imo kai kalous kalopismous.

Harry G.


(system) #5

Μάλλον τους καλλοπισμους δεν θα τους μαθεις σε βιβλια… οι καλοπισμοι ειναι ακριβως η ιδιαιτεροτητα που κανει το μπουζουκι ενα δεξιοτεχνικο οργανο καλο για αυτοσχεδιασμο… ο καθε οργανοπαιχτης εχει δικο του στυλ, και αυτο το στυλ ειναι ακριβως το προσωπικο χρωμα που εχει το παιξιμο του και που υλοποιειται ηχιτικα κυριως υπο μορφην καλλοπισμων. Ετσι συμφωνω με τον φιλο μας τον Τρυφωνα.


(system) #6

giasou georg
> katarxin sou euxaristo gia to ylilo pou mou estiles kai signomi pou argisa
> na sou grapso
> me to MI OUSAK exo mperdeuti ligo exi ta idia patimata me to NDO
> © matzore giati autes i dyo skales den exoun pouthena aliosi kai
> psaxnontas ligo ta wiwliamou diawasa oti to OUISAK eine minore paroti exi
> opos grafo patimata matzore eno to mi xtzaz exi patimata LA ARMONIKO
> minore grafoun oti eine matzore an mporis na mai wgalis apo to lavirintho
> pou empleksa i na ta agnoiso auta pros to paron den thelo na se kouraso
> perisotero
> sou euxomai kalo sawatokiriako
> giasou panagiotis
>
Meletise prosektika tis parakatw sugeneies kai afou prosanatolisteis polu
kala kane transporto stin sib matzore stin fa matzore kai stin sol
matzore…

1 nto re mi fa sol la si nto = matzore i rast. polu sunithismenos
2 re mi fa sol la si nto re = frugios. sta dimotika sunithizetai alla oxi
sta laika.
3 mi fa sol la si nto re mi = dwrios. epikratise stin ellada ne legetai
ousak. aftos einai o dikos mas ousak.
4 fa sol la si nto re mi fa = den xrisimopoieitai aftotelws
5 sol la si nto re mi fa sol = den xrisimopoieitai aftotelws
6 la si nto re mi fa sol la = fusiki elassona. fusiki minore. arketa
sunithismeni alla oxi polu
7 si nto re mi fa sol la si = den xrisimopoieitai aftotelws

oloi oi parapanw dromoi anikoun stin oikogeneia tou nto matzore.
Gia na vroume to vasiko akordo tou kathe dromou pairnoume tin prwti tin
triti kai tin pempti nota tou dromou aftou.
1 nto mi sol = akordo nto matzore
2 re fa la = akordo re minore
3 mi sol si = akordo mi minore
4 fa la nto = akordo fa matzore
5 sol si re = akordo sol matzore
6 la do mi = akordo la minore
7 si re fa = akordo si ellatwmenis (5is)
O pio enisxumenos dromos einai o nto matzore.An anakatevoume tous dromous
tuxaia, aftos tha uperisxuei.(den einai i katallili stigmi na to analusoume
afto)
Gia na epikratisei o ousak prepei na epimenoume sto akordo mi minore
apofeugontas na xrisimopoioume polu to nto matzore. Ta upoloipa akorda ta
xrisimopoioume xwris provlima, alla kataligoume suxna sto mi minore.
Gia na epikratisei i fusiki minore epimenoume sto la, apofeugoume arketa to
nto kai ta upoloipa akorda ta xrisimopoioume xwris provlima, alla
kataligoume suxna sto la minore.
Ton ousak den mporoume na ton enisxusoume.panta tha uparxei o kindunos na
ksexasoume na epimeinoume sto mi minore (mi sol si) kai na kataliksoume
oristika sto nto matzore (nto mi sol). Prepei to akousma nto matzore na exei
sxetika perastiko xaraktira.

Tin la minore omws tin enisxuoume simantikotata an allaksoume to sol se
sol#…(den einai i katallili stigmi na to analusoume oute afto)
Twra, exoume mia nea oikogeneia, pou omws einai sugenis tis vasikis
oikogeneias tou nto.Einai i oikogeneia tis <sxetikis> kai
sundeetai amesa me tin oikogeneia tou nto. stin ousia einai mia parallagi.
1 (3) nto re mi fa sol# la si nto = nto. den xrisimopoieitai …akornto
nto mi sol# = nto afksimenis (5is)
2 (4) re mi fa sol# la si nto re = re poimenikos. xrisimopoieitai
polu…akordo re fa la = re minore
3 (5) mi fa sol# la si nto re mi = xitzaz…akordo mi sol# si = mi
matzore
4 (6) fa sol# la si nto re mi fa = parallagi tou xouzam, sxedon
omoia…akordo fa la nto = fa matzore
5 (7) sol# la si nto re mi fa sol# = den xrisimopoieitai
aftotelws…akordo sol# si re = sol# elattwmenis (kai diminouita episis
tairiazei teleia).
6 (1) la si nto re mi fa sol# la = armoniki minore …akordo la nto mi =
la minore
7 (2) si nto re mi fa sol# la si = suxna legetai giournti xrisimopoieitai se
varia, lupitera tragoudia…akordo si re fa = si elattwmenis.


Oloi oi parapanw dromoi einai sugeneis kai mporoume na tous sundeoume
metaksu tous xwris provlimata.Diladi mporoume na ksekinisoume taksimi apo
opoiondipote (xrisimo) apo aftous kai na gurisoume se kapoion allo, meta se
allo kai etsi, na perasoume apo olous xwris na allaksoume oikogeneia.
Einai simantiko na parameinoume stin idia oikogeneia dioti mas eksasfalizei
logiki sundesi anamesa stous dromous tis.(kai idia patimata ektos tou
sol-sol#)
Oso gia tis notes pou den tairiazoun, diladi to nto# (reb) re# (mib) fa#
(solb) kai la#(sib), mporoun na xrisimopoihthoun san PERASTIKA
stolidia.xreiazetai omws prosoxi kai kalo gousto sti xrisi tous dioti eukola
mas ektroxiazoun apo tin oikogeneia tou nto matzore-la minore kai mas
odigoun allou.(den mou epitrepei o xwros leptomeri analusi)
Afou meletisei kapoios prosektika kai mia deuteri oikogeneia (sunistw tin
sib matzore-sol minore) xrisimopoiei kapoies apo aftes tis ksenes notes oxi
pia gia stolidia, alla gia na kanei tin allagi.
Fusika afti einai i arxi.To telos (an uparxei) einai polu makria…
Giorgos Nikoleris


#7

απο οτι μιλαω με τον Δασκαλο που κανω μαθημα και απο οτι βλεπω απο το πατερα μου λοιπον φυσικά παιζει ρολο η φαντασια, πόσο γλυκά παίζεις αλλα το μυστικο ειναι να μπορεις να συνδεεις πανω απο εναν δρόμο στο ταξίμι και 2 και 3…


#8

Μια και εισαι οκταχορδος δες ενα βιντεακι απο συναδελφο σου
που παρ’ολο που παιζει “ολιγον” σκυλαδικα, μπερδευει σωστα 4 δρομους.


#9

Νομίζω ότι αξίζει να ρίξετε μια ματιά στη σελίδα:
http://www.maqamworld.com/maqamindex.html


(Kostas(tm)) #10

Alkeos, την έχουμε σχολιάσει τη σελίδα και γενικότερα τα περί την Αραβοπέρσικη και την Τούρκικη μουσική θεωρία. Ειδικά τότε που είχαμε και τον Γιάννη Παπαϊωάννου ενεργό μέλος (την κοπάνησε για Ισπανία και να του σπάσει η πένα του ουτιού αν μας διαβάζει και κάνει την πάπια)

Ο αγαπητός Αγάπιος έχει στραμμένο το ενδιαφέρον του προς τα κει. Ισως και μερικοί άλλοι που δεν εκδηλώθηκαν.


(Kostas(tm)) #11

Ορε Γιώργη, αυτό το παληκάρι μπερδεύει όπως λες τους δρόμους, αλλά με ένα τρόπο που ακούγονται όλα… ίδια. Κανονικό πολυβόλο!

Αμα τον ξέρεις, ρώτα τον σε παρακαλώ για ποιό λόγο παίζει έτσι. Θα μου λύσεις μια μεγάλη απορία που την έχω από μικρός. Βιάζονται γιατί θέλουν να πάνε να κατουρήσουν;

Αυτό είναι το “σκυλάδικο” παίξιμο; Καθήστε κάτω! Μη σηκωθεί κανένας! Θέλω μόνο 12 δευτερόλεπτα να σας παίξω ένα μακρύ ταξίμι στη διάρκεια του οποίου θα περάσω από τους 15 δρόμους και τους 45 παράδρομους και μετά πάμε όλοι μαζί να ξαλαφρώσουμε;

Διότι αυτό έκανε ο λεβέντης. Μέσα σε 1.46 λεπτά που διαρκεί το βιντεάκι έπαιξε το ΣΥΝΟΛΟ της γνωστής ελληνικής λαϊκής μουσικής δύο φορές. Και το καταπληκτικό είναι ότι δεν ίδρωσε ο κερατάς!
Τι να πω;
Υποκλίνομαι.
:109:


(Νίκος Πολίτης) #12

Ρε Γιώργο, μη μου ξανακάνεις τέτοιο καψόνι, να χαρείς! Είκοσι ολόκληρα λεπτά περίμενα να “ολοκληρωθεί” το φόρτωμα του βίντεο, πριν αποφασίσω να πατήσω το χί. Στο μεταξύ άκουγα κάθε 15 - 20 δευτερόλεπτα ένα χείμμαρο δεξιοτεχνίας αριστερού χεριού επί 1,5 δευτερόλεπτα τη φορά. Ο άνθρωπος είναι μουσικάρα, αλλά εγώ πρέπει να βρώ επιτέλους κάτι πιό γρήγορο για την επικοινωνία μου.


#13

oups… Sorry παίδες, νέος και αδιάβαστος! Τώρα το είδα που μου το είπες. (Ξέρω! Υπάρχει και το search)
Τα είπα εγώ, το forum είναι πολύ δυνατό.


(Kostas(tm)) #14

Δεν ήθελα να σου βάλω “πάγο” του στυλ κάνε search και μετά postάριζε.
Εννούσα ότι για να ανοίξει ξανά τέτοιο θέμα πρέπει να ανακατευτούν στη κουβέντα άνθρωποι που το πονάνε. Ε, σαν τέτοιο πρότεινα τον Αγάπιο αλλά μάλλον δεν το πήρε είδηση ακόμα το σκετσάκι μας.

Πάντως μ’ αρέσει που το ένα θέμα περιπλέκεται ωραία με το άλλο κι ας μοιάζουν άσχετα μεταξύ τους.

Είναι η Αραβοπέρσικη μουσική όπου όλη η ουσία της είναι ακριβώς το ανάποδο απ’ αυτό είδος… (μπουζουκιού να το πω; λαϊκού να το πω; ) που παίζει ο λεβέντης στο video (*). Εχουν βεβαίως κι αυτοί τα γοργά τους, αλλά με μέτρο και εκεί που πρέπει. Και βεβαίως δεν πάιζουν για να σου πρήξουν το συκώτι αλλά για να σε γλυκάνουν. Σα τον Ιορδάνη.


(*) Το φάγαμε το παιδί ρε γαμώτο. Και φαντάζομαι θα κουράστηκε να φτάσει σ’ αυτή τη κατάντια.


(multi_kulti) #15

Απλά πληροφοριακά .Το παλλικάρι ή αλλιώς Stathis που παίζει στο βιντεάκι είναι απο Αμερική και είναι ενεργό μέλος σε τετραχορδο-μπουζουκίστικο φόρουμ που κυκλοφορεί στο δίκτυο.Πολύ δυνατός παίχτης ομολογουμένως…απο τους πολλούς που ζούν και παίζουν στην Αμερική και γενικά στο εξωτερικό.Πολλοί απο αυτούς βιρτουόζοι οι οποίοι παραμένουν άγνωστοι στο Ελλάντα…(και δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό)

Νίκος

Υ.Γ. Η διαφορά στην ανατολική θεώρηση του ταξιμιού είναι οτι εκεί υπάρχει χτίσιμο πάνω στο-στα μακάμια με τις απαραίτητες ανάσες,εξάρσεις , που οδηγούν στην κορύφωση και μετά στο ομαλό “ξεφούσκωμα” (κι ας ακούγεται πορνό η όλη διαδικασία) και όχι βιασύνη να τα προλάβεις όλα σε ένα λεπτό γιατί η φίρμα τραγουδιστής-τρια δε θέλει να κάνεις μεγάλο και κουραστικό για το κοινό της ταξίμι (ξεχνάω εγώ το μοναδικό ταξίμι 10sec του Πάππου σε 3ωρη συναυλία του ακατονόμαστου?ούτε κίχ δε του άφηνε να κάνει).


#16

Όχι, δεν μου ακούστηκε έτσι. Είναι όμως κουραστικό να βλέπεις επαναλήψεις και στο forum και στη μουσική (και πάντρεψα τα δύο παράλληλα θέματα!)


#17

Αυτό το παλικάρι στο βιντεάκι τι δουλειά έχει με το τετράχορδο;
Μπορεί μεν να έχει πιο “ελαφρύ” δεξί, στο στυλ των τετράχορδων, όμως το ταξίμι το καθάρισε κατά 99,9% σε δύο χορδές! Δεν του λέει κάποιος που τον γνωρίζει να το παρατήσει το ερμαφρόδιτο*…

  • “Ερμαφρόδιτο”: Φοβερός (κατά την άποψή μου κι όχι μόνο) χαρακτηρισμός του τετράχορδου από τον Κώστα Παπαδόπουλο σε παλιότερη συνέντευξή του.

#18

συγνώμη ρε παιδιά αλλα δε μου λεει κατι το βιντεάκι αμα είναι αυτό super ταξίμι ζήτω που καήκαμε… :slight_smile:


#19

Που είδες να μιλάνε για “σούπερ ταξίμι”;
Μήπως στο παρακάτω του Κώστα;
“…Αμα τον ξέρεις, ρώτα τον σε παρακαλώ για ποιό λόγο παίζει έτσι. Θα μου λύσεις μια μεγάλη απορία που την έχω από μικρός. Βιάζονται γιατί θέλουν να πάνε να κατουρήσουν;…”.